Mitä lahjaksi päiväkodin tädeille ja opettajille
Minulla on esikoinen ekaluokalla ja kaksi päiväkodissa. Kyselen teiltä kokeneemmilta neuvoja, miten muistatte opettajia ja päiväkodin tätejä keväällä. Pitääkö muistaa lapsen jokaista hoitajaa ja muistatteko koulussa kouluavustajia.
Olen vain miettinyt, että tulee aika kalliiksi kaikille ostaa lahjoja, kun tässä on tulossa parit ylioppilasjuhlatkin. Joten kaipailisin jotain sellaista parinkympin lahjaa per täti. Enempää minulla ei ole varaa sijoittaa, koska päiväkodissa kummallakin lapsella on kolme hoitajaa ryhmässä ja lapsen luokassa opettaja ja kaksi kouluavustajaa. Noihin menee jo 160 euroa, jos laitan jotain parillakympillä. Isompiin lahjoihin ei tällä hetkellä ole oikein varaa.
Kommentit (82)
Vanhemman lapsen opelle lähtee: Kukkakimppu, Afrikasta tuotu kangaskassi johon pakataan Iittalan tuikku, Belgialaista laadukasta suklaata, kahta erilaista yrttiteetä, enkunkielinen lukupokkari ja vähän kalliimpi käsirasva Stockalta. Opettaja on ihana ihminen ja hyvä ystäväni.
Nuoremman lapsen opelle lähtee: Kukkakimppu, itse kuivattu saunavihta, Iittalan tuikku, Talvi-aiheinen muumimuki, laadukkaat salaattiottimet sekä open erikoisalaan liittyvä kirja, jonka sattumalta nappasin puoleen hintaan Amazonista. Miesope, ei oikein tunneta vielä ja lahjan keksimisessä oli vähän vaikeuksia.
Haluttais joo viedä viinipullot mutta jotenkin pelkään että loukkaa (entä jos onkin absolutisti tai vaikla lestadiolainen/muuten vain uskonnollinen alkoolin suhteen?) Noita asioita en tiedä lapseni hoitajista.
En odota mitään. Lapsen itse tekemä kortti tai ihan vaan pelkkä kiitos tai halaus riittää.
Jos jotain on "pakko" ostaa niin käyttötavara, kuten kahvi tai suklaa on parasta.
Omien lasteni hoitajille/opettajille ostan juurikin kahvia tai suklaata, tai leivomme esim lasten kanssa joulukakun tms. opettajalle.
T. Ala-asteen opettaja
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 22:01"]
Haluttais joo viedä viinipullot mutta jotenkin pelkään että loukkaa (entä jos onkin absolutisti tai vaikla lestadiolainen/muuten vain uskonnollinen alkoolin suhteen?) Noita asioita en tiedä lapseni hoitajista.
[/quote] Minusta alkoholin antaminen on poissuljettu A) koska usein lapsi vie lahjan B) koska kaikki eivät tosiaan käytä alkoholia
En ole IKINÄ ostanut mitään 20 e arvoista per ope/hoitsu. Viisi euroa per nuppi maksimissaan.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 20:23"]
Vanhemman lapsen opelle lähtee: Kukkakimppu, Afrikasta tuotu kangaskassi johon pakataan Iittalan tuikku, Belgialaista laadukasta suklaata, kahta erilaista yrttiteetä, enkunkielinen lukupokkari ja vähän kalliimpi käsirasva Stockalta. Opettaja on ihana ihminen ja hyvä ystäväni.
Nuoremman lapsen opelle lähtee: Kukkakimppu, itse kuivattu saunavihta, Iittalan tuikku, Talvi-aiheinen muumimuki, laadukkaat salaattiottimet sekä open erikoisalaan liittyvä kirja, jonka sattumalta nappasin puoleen hintaan Amazonista. Miesope, ei oikein tunneta vielä ja lahjan keksimisessä oli vähän vaikeuksia.
[/quote]
Siis yksi lahja sisältää nuo kaikki? Oletko ihan seonnut? Vai luuletko, nyt teidän Jani-Petterilli lohkee helpommin parempia numeroita ja erikoiskohtelua? Sairasta.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 11:37"]
Opettajat ja päiväkotihenkilökunta on kyllä ahneita. Palkka tulee joka kuukausi, joten sen ja kiitoksen pitäisi riittää.
En ole ikinä ymmärtänyt, että lahjoja odotetaan käsi ojossa kevätjuhlien aikaa. Ihan palkkatyötä teette, kuten muutkin.
Kunnioittaisin suunnattomasti sitä opettajaa, joka laittaisi wilmaan viestin, että olen saanut opettaa lapsianne tämän vuoden. Toivon, että sijoittaisitte minulle suunnittelemanne lahjarahat lapseenne kesällä ja järjestäisitte hänelle jotain kivaa. Minä olen aikuinen ihminen ja saan kunnalta korvauksen työstäni.
[/quote] Huh huh! Itse olen "saanut" opettaa sellaisia kullannuppuja, että eivät tosiaan kaikki opettajat "saa". En ole käsi ojossa pyytämässä lahjoja, mutta olisipa tekopyhää viestittää vanhemmille: "kiitos, kun olen saanut opettaa lapsillenne, että toisia ei lyödä, jonossa ei tönitä, kirosanat eivät kuulu fiksun ihmisen puheeseen, opettajalle ei haistatella, oppitunnilla ei puhuta opettajan puheen päälle, opettajaa ei lyödä, tuolilla ei keikuta, opettajan ohjeet on tarkoitettu noudatettavaksi, kyniä ja kumeja ei heitellä luokassa jne."
Itse olen halunnut muistaa omien lasteni opettajia pienillä muistamisilla. Tiedän, että niillä ei ole mitään vaikutusta siihen, kuinka lastani kohdellaan tai arvioidaan, eikä se olekaan lahjani tarkoitus. Ihan samalla tavalla kun annan lahjan syntymäpäiväsankarille tai perheenjäsenille jouluna, annan opettajalle joulumuistamisen pyyteettömästi.
"Olen vain miettinyt, että tulee aika kalliiksi kaikille ostaa lahjoja, kun tässä on tulossa parit ylioppilasjuhlatkin. Joten kaipailisin jotain sellaista parinkympin lahjaa per täti. Enempää minulla ei ole varaa sijoittaa, koska päiväkodissa kummallakin lapsella on kolme hoitajaa ryhmässä ja lapsen luokassa opettaja ja kaksi kouluavustajaa. Noihin menee jo 160 euroa, jos laitan jotain parillakympillä. Isompiin lahjoihin ei tällä hetkellä ole oikein varaa."
Parinkympin lahja on aivan, aivan liian kallis. Eivät opettajat ja hoitajat odota lahjoja. Maistuu jopa lahjonnalta ja se aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Pitäisikö opettajien antaa vastalahja lapselle? Ei. Ja helposti vanhemmat ja lapset alkavat kilpailla, kuka antaa isomman tai kalliimman lahjan. Vaatimukset kasvavat vuosi vuodelta ja se ei ole kivaa kenellekään ja on loputon suo.
Paras lahja on kiitos tai lapsesi tekemä piirustus, jossa hän kertoo omin sanoin, miten päiväkodissa/koulussa on mennyt tai mitä jäänyt mieleen. Jos sinulla äitinä on erityisen hyvää sanottavaa, voit tehdä samoin tai lapsesi voi poimia kevään esimmäisen luonnonkukat - leskenlehdet, voikukat jne. Myös lapsen lauluesitykset tai muut jutut ovat ihania.
Miksi niille pitäisi antaa lahjaksi yhtään mitään? Ne tekee vain työtään.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 15:06"]
Meidän perhe ei ole vienyt kenellekkään mitään ikinä. Oikein huvittaa kun kannetaan harrastusten vetäjille, päiväkodintädeille ja sedille, opettajille jne. krääsää. Kyllä siinä saa kynttilöitä poltella vaikka molemmista päistä :D Eikä ole lasten arvosanoihin vaikuttanut, tai ehkä saavat kymppejä sen vuoksi kun eivät raahaa sitä romua niille. Ainoa järkevä ratkaisu on se että luokka itse kerää rahaa ja osta opettajalle kimpassa jotain. Tälläiseen ollaan osallistuttu. Silti sen luokan prinsessan äiti oli tuupannut itse ostamansa lahjan mukaan...
[/quote]
Samaa mieltä!
Mä oon aloittanut kouluni Pohjois-Savossa vuonna -87 ja joka vuosi vietiin opettajalle pieni lahja tai kukka... Ja itseasiassa mummoni on ollut opettaja vuodesta -57 (ei toki enää ole) ja hänelläkin on hyvä kasa lahjoja kotonaan! Että eipä se nyt ihan uusi keksintö ole.
Ja ainakaan kaikki ei niitä lahjojaan vihaa tai pidä krääsänä. Mummollani on siis edelleen tallessa parikymmentä pehmolelua yms. lahjaa ja muistaapa tuo vielä 85-vuotiaana että keneltä minkäkin sai...
Mä taidan silti kallistua kortin askartelemiseen lapsen kanssa, koska en vaan keksi mitä hoitopaikkaan kannattaa hilata.
Lapsen itse tekemä kortti, johon hän itse kirjoittaa kiitokset on ehdottomasti paras lahja.
Voi että. Porvoossa ei ole varaa, kuin 20 euron lahjoihin per kouluavustaja/opettaja/pvkodin täti. Onneksi meillä muualla laitetaan 50 euroa ihan kaikille kouluhenkilökuntaan kuuluville.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:30"]Siis koska tämmöistä on alettu tehdä? Itse 90-luvulla ala-asteella ei opeille mitään lahjoja ostettu! Miettikää nyt ku luokassa tai ryhmässä on 20 tai ylikin lasta ja jokanen kiikuttaa jotai mukeja ja tuikkuja ja joka ikinen vuosi!! Miettikää sitä romun määrää.
[/quote]
Öö...en osta romua. Annan lahjakortin jonnekin, mitä voi syödä.
Mitä mietteitä asiasta tänä keväänä? Vietko mitään päiväkotiin tai kouluun?
Tänä vuonna poikkeuksellisesti muistamme, koska lapsi lopettaa päiväkodissa.
Aika monet keskustelussa toteavat, että hoitajat ja opettajat saavat palkkaa. Joo ihan totta, mutta se on ihan he...tin pieni. Lahjuksia lisäksi, se on vähintä mitä voitte vanhemmat tehdä ;-) Eikä herneitä nenuun, please....
Kun tätini täytti 70v, osallistuin suvun keräämään matkalahjakorttiin.
Lasten päiväkodin hoitajia taas olen muistanut silloin tällöin ihan muuten viemällä kakun kahvitauolle tai kauniilla kukkakimpulla viikon päätteeksi, en vie heille mitään erityisesti juuri keväällä. Osallistun toki vanhempien yhteisesti keräämiin Stockan lahjakorttikeräyksiin.
Erikoista kysyä samassa yhteydessä suvun ja päiväkodin henkilökunnan muistamisia..?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 08:23"]
Eikö lastentarhanopettajien pitäisi olla aivan onnesta mykkänä savimöykyistä, joihin on työnnetty hammastikkuja ja vessapaperirullista, joihin on liimattu suikale paperia. Eikä vaatia mitään viinipulloja.
[/quote]
Tällaiset otan ilomielin vastaan omilta lapsiltani, mutta ryhmäni lapsilta riittää kaunis hymy. Jos lapsesi haluaa askarrella minulle jotain savesta tai vessapaperrullahylsystä, otan sen tietenkin kiittäen ja lasta halaten vastaan, vien kotiini ja laitan joko roskiin tai hyllyyn koristeeksi pariksi päiväksi. Sen sijaan en avaa tälle palstalle ketjua, jossa haukun lastenne hyvällä tarkoituksella minulle tekemät askartelut maanrakoon. En myöskään avaa ketjua valittaakseni mistään muustakaan lahjasta tai muistamisesta, mitä teidän perheiltänne saan.
2