Mitä lahjaksi päiväkodin tädeille ja opettajille
Minulla on esikoinen ekaluokalla ja kaksi päiväkodissa. Kyselen teiltä kokeneemmilta neuvoja, miten muistatte opettajia ja päiväkodin tätejä keväällä. Pitääkö muistaa lapsen jokaista hoitajaa ja muistatteko koulussa kouluavustajia.
Olen vain miettinyt, että tulee aika kalliiksi kaikille ostaa lahjoja, kun tässä on tulossa parit ylioppilasjuhlatkin. Joten kaipailisin jotain sellaista parinkympin lahjaa per täti. Enempää minulla ei ole varaa sijoittaa, koska päiväkodissa kummallakin lapsella on kolme hoitajaa ryhmässä ja lapsen luokassa opettaja ja kaksi kouluavustajaa. Noihin menee jo 160 euroa, jos laitan jotain parillakympillä. Isompiin lahjoihin ei tällä hetkellä ole oikein varaa.
Kommentit (82)
Tässä lastentarhanopen toive: en odota tai kaipaa mitään lahjoja. Aito ja sydämen pohjasta tuleva 'kiitos' lämmittää paljon enemmän. Olen vuosien varrella saanut lahjoja, kukkia, suklaata, pulloja yms, mutta tärkeämpänä oon kokenu esim lapsen piirrustuksen, johon vanhemmat ovat kirjoittaneet kiitoksen. Sanallinen kiitos on myös ihana kuulla!
Voithan sää askarrella jotain vaikka vessapaperihylsystä.
Tuokin 20€/hlö on mielestäni ihan liikaa. Ko. henkilöt saavat palkkaa työstään, joten ajatuskin riittää. Vie vaikka jokin kiva yrtti ruukussa, tulee syödyksi eikä maksa maltaita. Leffalippu, tai liput johonkin paikalliseen kohtuuhintaiseen, esim. kesäteatteriin tms. Jotakin mitä ei tarvitse säilytellä tai ihmetellä, mitä niillä oikein tekisikään tai minne laittaa kiertoon, kun suoraan roskiin ei sentään...
3-5€ euron lahja, jos mielestäsi lahja on pakko antaa, on iha hyvä. Kun hieman käyttää mielikuvitusta, niitä hyödyllisiä, ei turhakkeita on pilvin pimein: heijastin, kaunis tiskirätti, suklaalevy, servetit, orvokki, oliiviöljypullo, viinietikka, kuivattuja marjoja, koristeltu ananas...
paras on lapsen tekemä piirrustu tai kortti. Nuo voi laittaa kansioon eivätkö vie paljon tilaa.
Viiniä tai suklaata esimerkiksi tai paketti servettejä ;-) Tai sit ihan kiitokset riittää myös.
t. päiväkodin täti
Katso aiemmat miljoona ketjua samasta aiheesta.
Vastaus on: EI MITÄÄN!
t. opettaja
EI MITÄÄN. On täysin absurdi olettamus, että päiväkodin tädit pitäisi lahjoa, kyseessä on julkinen virka, joten kyseessä on ihan oikea lahjus. Eli syyllistyt rikokseen lahjomalla. You've got it?
EI MITÄÄN. On täysin absurdi olettamus, että päiväkodin tädit pitäisi lahjoa, kyseessä on julkinen virka, joten kyseessä on ihan oikea lahjus. Eli syyllistyt rikokseen lahjomalla. You've got it?
kakskymppiä on ihan sopiva summa, mutta mihin unohdit kaupan myyjät, pankkineidit, postinkantajat, kelan tädit, sossun tädit, terkkarin tädit, neuvolan tädit ja monet muut joiden kanssa joudut tekemisiin. Tämä oli kyllä vitsi koko aloitus kuten myös vastaukseni.
Minä ostin jo kivoja käsityönä tehtyjä kesäisiä keittiöpyyhkeitä. Hinta 5e/kpl. Ostin niitä 10 kpl, jotta riittävät kaikille opettajille/ohjaajille. Olen itse lastentarhanopettaja. Kivahan se on pieniä muistamisia sekä antaa että saada.
Me ei yleensä viety tai laitettu lapsia mitään, muuta kuin kortti. Luulen, että saivat kaikenlaista krääsää kuitenkin muilta ja tuskin muistavat vuosien jälkeen kuka mitäkin toi. Mutta kutosella sitten toiselle opelle suklaalevy ja toiselle kukka. Meidän suorasanaiset pojat olivat itse kysyneet, mitä sopisi tuoda ja vastaukset olivat ei mitään mutta mukana vihje tykkään kyllä suklaasta/kukista.
Kukat ja viinipullot on mun suosikkeja.
-lto
Mun pojan opeista ei kumpikaan olisi tykännyt viinipullosta. Toinen oli tunnettu absolutistina. Toinen oli täysraitis ja uskovainen - ihana ope, eikä tuonut uskoaan mitenkään uskontotuntien ulkopuolella esille, vaan kuulin asian toiselta tutulta opelta. Myös yksi toinen tuttu ope sanoi, että hän ei tykkää siitä, että lapset tuovat viinipulloja, kun eivät ne ole silloin lapsilta, vaan lasten vanhemmilta. Saako muuten viinipulloa edes antaa lasten toimitettavaksi, jos oikein niuhoksi aletaan?
Opettajat tekevät vastuullista työtä ja kasvattavat ja opettavat lapsiasi. En ymmärrä miksi kassaneidit ym muut tähän asiaan vedettin niinkun ylempänä oli, mutta toki kaikki eivät ymmärrä mikä ero on kasvattaa toisten ihmisten lapsia ja mikä on rahastaa ihmisiä heidän ostoksistaan. Yks opettajan tärkeimmistä tehtävistä on kehittää lapsen myönteistä minäkuvaa, mikä on todella tärkeä asia lapsesi myönteisessä kehityksessä, joten jos opettaja on mielestäsi tehnyt hyvää työtä ja ansaitsee kiitoksen hyvin tehdystä työstään, en ymmärrä miksei saisi jotain pientä antaa? En voi ymmärtää kuinka joku aikuinen ihminen kuvittelee sen olevan lahjontaa? Lasten taidot ja osaaminen arvioidaan paljon ennemmin itse kevätjuhlaa ja todistuksetkin on kirjoitettu jo etukäteen. Kuvitteleeko joku siis oikeasti että numerot paperissa vielä muuttuvat jos lapsesi vie pienen muistamisen opettajalle.. Kaikilla työpaikoilla työntekijöitä muistetaan esim jouluisin, vaikka saavatkin palkkaa työstään, miksei joku saisi siis kiittää opettajaa jos tuntuu että hän on sen ansainnut. En kuitenkaan ostaisi mitään kamalan kallista. Esimerkiksi teepaketti tai suklaarasia ovat aivan hyviä, eivätkä jää kaappeihin pyörimään vaan tulee käytettyä. Myös pieni ruusu tai keväällä luonnossa kukkiva kukka ovat kaunis ele muistaa opettajaa. Opettajat eivät kuitenkaan pidä listaa kenen lapset toivat tai eivät tuoneet lahjoja. Joku kuitenkin mainitsi, että sydämmellinen kiitos on kaikista paras ja niin on myös minunkin mielestäni, sillä silloin muistaa miksi ne huonommatkin päivät jaksoi tsempata kun lopputulos on tyytyväiset lapset ja vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 17:50"]
Opettajat tekevät vastuullista työtä ja kasvattavat ja opettavat lapsiasi. En ymmärrä miksi kassaneidit ym muut tähän asiaan vedettin niinkun ylempänä oli, mutta toki kaikki eivät ymmärrä mikä ero on kasvattaa toisten ihmisten lapsia ja mikä on rahastaa ihmisiä heidän ostoksistaan. Yks opettajan tärkeimmistä tehtävistä on kehittää lapsen myönteistä minäkuvaa, mikä on todella tärkeä asia lapsesi myönteisessä kehityksessä, joten jos opettaja on mielestäsi tehnyt hyvää työtä ja ansaitsee kiitoksen hyvin tehdystä työstään, en ymmärrä miksei saisi jotain pientä antaa? En voi ymmärtää kuinka joku aikuinen ihminen kuvittelee sen olevan lahjontaa? Lasten taidot ja osaaminen arvioidaan paljon ennemmin itse kevätjuhlaa ja todistuksetkin on kirjoitettu jo etukäteen. Kuvitteleeko joku siis oikeasti että numerot paperissa vielä muuttuvat jos lapsesi vie pienen muistamisen opettajalle.. Kaikilla työpaikoilla työntekijöitä muistetaan esim jouluisin, vaikka saavatkin palkkaa työstään, miksei joku saisi siis kiittää opettajaa jos tuntuu että hän on sen ansainnut. En kuitenkaan ostaisi mitään kamalan kallista. Esimerkiksi teepaketti tai suklaarasia ovat aivan hyviä, eivätkä jää kaappeihin pyörimään vaan tulee käytettyä. Myös pieni ruusu tai keväällä luonnossa kukkiva kukka ovat kaunis ele muistaa opettajaa. Opettajat eivät kuitenkaan pidä listaa kenen lapset toivat tai eivät tuoneet lahjoja. Joku kuitenkin mainitsi, että sydämmellinen kiitos on kaikista paras ja niin on myös minunkin mielestäni, sillä silloin muistaa miksi ne huonommatkin päivät jaksoi tsempata kun lopputulos on tyytyväiset lapset ja vanhemmat.
[/quote]
Ja blaa blaa blaa, ollaanpa sitä kovin yleviä. Opettajat ovat aivan itse ammattinsa valinneet, kuuluu ammatilliseen osaamiseen osata tehdä työnsä.
Kaikilla työpaikoilla ei todellakaan muisteta työntekijöitä jouluisin. Ja noille suklaille moni nyrrpistää nenäänsä, kukille samoin.
Ja blaa blaa blaa, ollaanpa sitä kovin yleviä. Opettajat ovat aivan itse ammattinsa valinneet, kuuluu ammatilliseen osaamiseen osata tehdä työnsä.
Kaikilla työpaikoilla ei todellakaan muisteta työntekijöitä jouluisin. Ja noille suklaille moni nyrrpistää nenäänsä, kukille samoin.
[/quote]
Tottakai ovat valinneet, mutta en ymmärrä miksi nostaa tästä,asiasta kamala haloo muistakaa opettajia jos haluatte, mutta kukaan opettaja tuskin suuttuu jos ek muistamista saa, mutta osti lahjan tai ei niin mielestäni kuitenkin on kohteliasta sanoa opettajalle kiitos jos he mielestäsi ovat hyvää työtä tehneet. Ja mitä tulee tuohon "ammatilliseen osaamiseensa osata tehdä työnsä" opettajiakin on moneen lähtöön eivätkä kaikki todellakaan tee muuta kuin juuri sen mitä vaaditaan, eivätkä välttämättä opetuksen lisäksi käytä energiaa lapsen hyvinvoinnin ja itseluotamuksen parantamlseen
Viimeksihän opettajat haukkuivat lahjansa Hesarissa. Sen jälkeen en ole lahjoja ostellut.
Päiväkotiin olen vienyt herkkukassin jossa on kahvia, erilaisia keksejä, suklaata, jotain suolaista jne. Ja sitten lapsen tekemä kortti.
Et oo tosissas? :D