Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön sairauslomalla? Miten tämä toimii?

Vierailija
17.12.2020 |

Olen ollut työtön työnhakija jo pitkään. Olen myös väliaikaisesti liikuntakyvytön. Minulle on silloin tällöin ehdoteltu sairauslomaa, mutta se kuulostaa jotenkin pahalta. Haluan töihin ja haen työtä, mutta en pääse edes haastatteluihin, joten on käsittääkseni ihan sama, olenko sairauslomalla vai en.

Miten kävisi työmarkkinakorvauksen, jos jäisin sairauslomalle? Se on ainoa tuloni, enkä ole koskaan esimerkiksi saanut ansiosidonnaista enkä saa mitään muita tukia. Olisiko työmarkkinatukeni sairausloan aikana vieläkin pienempi kuin nyt? Kysyn täältä, kun en saa Kelan sivuilta selvää; taidan olla pienessä kipulääkepöhnässä juuri nyt.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
2/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaspäiväraha on muistaakseni vähintään saman verran kuin työmarkkinatuki, mutta sairaspäivärahaa maksetaan 6pvä/vko jolloin sitä saa hieman enemmän kuin työkkäriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomalla saa Kelan sairauspäivärahaa, taitaa minimissään vastata melko lailla työmarkkinatukea. Omavastuuajalta (10pv) saat edelleen työttömyysetuutta. Toimitat kopion sairauslomatodistuksesta Te-toimistoon, niin sinua ei velvoiteta mihinkään työllistymistoimenpiteisiin sairausloman aikana.

Tässäpä pikaisesti googlaamalla: https://www.kela.fi/jos-sairastut-tyottomana

4/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaspäiväraha on muistaakseni vähintään saman verran kuin työmarkkinatuki, mutta sairaspäivärahaa maksetaan 6pvä/vko jolloin sitä saa hieman enemmän kuin työkkäriä.

Työttömän on lähes mahdotonta saada sairaspäivärahaa vaikka lääkärintodistus olisikin, mutta kun työnantaja hakee sairaspäivarahaa, niin se tulee nikottelematta. 

Kokemusta on.

Vierailija
5/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomalla saa Kelan sairauspäivärahaa, taitaa minimissään vastata melko lailla työmarkkinatukea. Omavastuuajalta (10pv) saat edelleen työttömyysetuutta. Toimitat kopion sairauslomatodistuksesta Te-toimistoon, niin sinua ei velvoiteta mihinkään työllistymistoimenpiteisiin sairausloman aikana.

Jos nyt oikein ymmärsin niin sitten työmarkkinatukelainen saa vielä vähemmän rahaa?

Ymmärrän jos joku on ansiosidonnaisella niin silloin 86% edell maksusta voi olla oikein. Sitten tosin voi hakea toimeentulotukea, mutta ei voi olla mitään säästöjä se saadakseen.

Korjatkaa jos ymmärsin väärin.

Vierailija
6/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ilmeisesti siitä, että pyrkisi sairauslomalle, ei olisi sinänsä mitään haittaa. Olen pudonnut niin monen suojaverkon ohi, etten luota mihinkään, mitä minulle ehdotetaan.

Ehdottelijoina ovat olleet TE-virkailijat, TE-terveydenhoitaja ja sosiaalityöntekijät. Haluaisinpa nähdä lääkärin, joka ei suostu kirjoittamaan sairauslomaa ihmiselle, joka ei kivuiltaan pysty kävelemään tai edes seisomaan minuuttia kauempaa, mutta varmasti sellaisiakin on olemassa. Kokemusta alkaa olla kaikesta paitsi juuri tästä sairausloma-asiasta. Ja odotukset nollassa.

Ap

Vierailija
7/64 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oikein ymmärsin niin sitten työmarkkinatukelainen saa vielä vähemmän rahaa?

Ymmärrän jos joku on ansiosidonnaisella niin silloin 86% edell maksusta voi olla oikein. Sitten tosin voi hakea toimeentulotukea, mutta ei voi olla mitään säästöjä se saadakseen.

Ohhoh. Jos nettotuloni putoiaisivat noin 530 eurosta noin 450 euroon kuukaudessa, en taidakaan tarvita sairauslomaa.  :(

Ap

Vierailija
8/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Jos nettotuloni putoiaisivat noin 530 eurosta noin 450 euroon kuukaudessa, en taidakaan tarvita sairauslomaa.  :(

Ap

Tässä kysy kelasta sivu, kannattaa uskoa niitä viimeisimpiä ohjeita.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=5262

Voit myös itse kysyä tuolta, luo vaan tunnuksen.

Vierailija
9/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on maksamisperusteet ja laskuri.

Sairauspäiväraha.

https://www.kela.fi/sairauspaivaraha_maara

10/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ilmeisesti siitä, että pyrkisi sairauslomalle, ei olisi sinänsä mitään haittaa. Olen pudonnut niin monen suojaverkon ohi, etten luota mihinkään, mitä minulle ehdotetaan.

Ehdottelijoina ovat olleet TE-virkailijat, TE-terveydenhoitaja ja sosiaalityöntekijät. Haluaisinpa nähdä lääkärin, joka ei suostu kirjoittamaan sairauslomaa ihmiselle, joka ei kivuiltaan pysty kävelemään tai edes seisomaan minuuttia kauempaa, mutta varmasti sellaisiakin on olemassa. Kokemusta alkaa olla kaikesta paitsi juuri tästä sairausloma-asiasta. Ja odotukset nollassa.

Ap

Jos tulojasi ajatellaan ei siitä sairaslomalla olosta mitään hyötyäkään ole, jos työtön olet.

Vierailija
11/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos tulojasi ajatellaan ei siitä sairaslomalla olosta mitään hyötyäkään ole, jos työtön olet.

Kelan sivuilla sanotaan, että "jos vuositulon perusteella laskettu päiväraha jäisi vähimmäismääräistä päivärahaa pienemmäksi, maksetaan vähimmäismäärä 28,94 e/päivä". Toisaalta taas on olemassa kaikenlaisia pikkusääntöjä, jotka pystyvät kumoamaan selvimmältäkin näyttävän perussäännön.

Minua kiinnostaa se, mikä saa ylempänä mainitsemani ammatti-ihmiset ehdottelemaan minulle sairausloman hakemista. Ilmeisesti siitä olisi yleisesti ottaen jotakin hyötyä esimerkiksi erilaisten aikarajojen laskemisessa, mutta mitäpä ne taas vaikuttaisivat, kun olen jo kaikin puolin minimituilla enkä koskaan tule pääsemään töihin.

Minulla on "oma", tukiin erikoistunut TE-virkailija, joka ei koskaan vastaa mihinkään kysymykseen muuten kuin lähettämällä linkkejä erilaisille sivustoille. Mitään asiakkaan henkilökohtaista tilannetta koskevaa hänestä ei saa irti. Siksi minä kartoittelen kokemusasiantuntijoiden ajatuksia täällä keskustelupalstalla.

Ap

Vierailija
12/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tässä kysy kelasta sivu, kannattaa uskoa niitä viimeisimpiä ohjeita.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=5262

Voit myös itse kysyä tuolta, luo vaan tunnuksen.

Olen kysellyt tuolta vaikka mitä, mutta lopulta tulee aina vastaan se, että standardivastaukset eivät päde.

Ap

Vierailija
13/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko oikeutettu toimeentulotukeen. Myös omistusasunnossa asuja saa t. Tulotuen vastikkeeseen.

Vierailija
14/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitko oikeutettu toimeentulotukeen. Myös omistusasunnossa asuja saa t. Tulotuen vastikkeeseen.

Olin - jonkin aikaa - silloin, kun minulla oli omistusasunto. Nyt olen ollut kuukausia asunnoton. Tämän vuoksi ainoa tulo on työmarkkinatuki pienimmässä mahdollisessa muodossaan.

Ap

Vierailija
15/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttaja katsotaan vajaakuntoiseksi ja pupukurssi kutsuu...

Vierailija
16/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomaraha on isompi kuin työmarkkinatuki. Järjenköyhyyttä roikkua sairaana työnhakijana.

Vierailija
17/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikuttaja katsotaan vajaakuntoiseksi ja pupukurssi kutsuu...

Kyllä siinä saa pari kuukautta olla rauhassa ennenkuin joku soittaa ja jossei pysty liikkumaan miten sitä mihinkään kuntoutusselvityksiin tms. edes osallistuu. 

Vierailija
18/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SairaUsloma, sairaUspäiväraha jne.

Vierailija
19/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin - jonkin aikaa - silloin, kun minulla oli omistusasunto. Nyt olen ollut kuukausia asunnoton. Tämän vuoksi ainoa tulo on työmarkkinatuki pienimmässä mahdollisessa muodossaan.

Ap

Mikäs sen "pienin mahdollinen muoto" mahtaa olla? Sitä saa joko täyden tai puolet. Kumpaa sinä saat?

Vierailija
20/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspäivärahaa saa vain rajallisen ajan. Korvauksen suuruudessa ei ole hirveän suurta eroa. Tärkein ero on ettei sinulla ole mitään velvotteita sinä aikana ja voit keskittyä itsesi kuntoon laittamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi