Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön sairauslomalla? Miten tämä toimii?

Vierailija
17.12.2020 |

Olen ollut työtön työnhakija jo pitkään. Olen myös väliaikaisesti liikuntakyvytön. Minulle on silloin tällöin ehdoteltu sairauslomaa, mutta se kuulostaa jotenkin pahalta. Haluan töihin ja haen työtä, mutta en pääse edes haastatteluihin, joten on käsittääkseni ihan sama, olenko sairauslomalla vai en.

Miten kävisi työmarkkinakorvauksen, jos jäisin sairauslomalle? Se on ainoa tuloni, enkä ole koskaan esimerkiksi saanut ansiosidonnaista enkä saa mitään muita tukia. Olisiko työmarkkinatukeni sairausloan aikana vieläkin pienempi kuin nyt? Kysyn täältä, kun en saa Kelan sivuilta selvää; taidan olla pienessä kipulääkepöhnässä juuri nyt.

Kommentit (64)

21/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ilmeisesti siitä, että pyrkisi sairauslomalle, ei olisi sinänsä mitään haittaa. Olen pudonnut niin monen suojaverkon ohi, etten luota mihinkään, mitä minulle ehdotetaan.

Ehdottelijoina ovat olleet TE-virkailijat, TE-terveydenhoitaja ja sosiaalityöntekijät. Haluaisinpa nähdä lääkärin, joka ei suostu kirjoittamaan sairauslomaa ihmiselle, joka ei kivuiltaan pysty kävelemään tai edes seisomaan minuuttia kauempaa, mutta varmasti sellaisiakin on olemassa. Kokemusta alkaa olla kaikesta paitsi juuri tästä sairausloma-asiasta. Ja odotukset nollassa.

Ap

Jos tulojasi ajatellaan ei siitä sairaslomalla olosta mitään hyötyäkään ole, jos työtön olet.

Kelan sivuilla sanotaan, että "jos vuositulon perusteella laskettu päiväraha jäisi vähimmäismääräistä päivärahaa pienemmäksi, maksetaan vähimmäismäärä 28,94 e/päivä". Toisaalta taas on olemassa kaikenlaisia pikkusääntöjä, jotka pystyvät kumoamaan selvimmältäkin näyttävän perussäännön.

Minua kiinnostaa se, mikä saa ylempänä mainitsemani ammatti-ihmiset ehdottelemaan minulle sairausloman hakemista. Ilmeisesti siitä olisi yleisesti ottaen jotakin hyötyä esimerkiksi erilaisten aikarajojen laskemisessa, mutta mitäpä ne taas vaikuttaisivat, kun olen jo kaikin puolin minimituilla enkä koskaan tule pääsemään töihin.

Minulla on "oma", tukiin erikoistunut TE-virkailija, joka ei koskaan vastaa mihinkään kysymykseen muuten kuin lähettämällä linkkejä erilaisille sivustoille. Mitään asiakkaan henkilökohtaista tilannetta koskevaa hänestä ei saa irti. Siksi minä kartoittelen kokemusasiantuntijoiden ajatuksia täällä keskustelupalstalla.

Ap

TE- toimisto ehdottaa näitä sen takia että tietäisivät terveystilanteesi, koska olet työtön työnhakija heidän pitää laittaa tietoihisi mitä työtä pystyt hakemaan.

Koska jos et pysty tekemään mitään työtä, TE-toimiston työtön työnhakija on väärä paikka sinulle.

Vierailija
22/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikuttaja katsotaan vajaakuntoiseksi ja pupukurssi kutsuu...

En usko, että joudun pupukurssille ihan heti, kun minulla on tuore tutkinto suoritettuna (ei pupuista). Voisinhan minä toisaalta lähteäkin pupukurssille, jos joku vain tarjoaisi kyydit ja saisin maata lattialla selälläni.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Ilmeisesti siitä, että pyrkisi sairauslomalle, ei olisi sinänsä mitään haittaa. Olen pudonnut niin monen suojaverkon ohi, etten luota mihinkään, mitä minulle ehdotetaan.

Ehdottelijoina ovat olleet TE-virkailijat, TE-terveydenhoitaja ja sosiaalityöntekijät. Haluaisinpa nähdä lääkärin, joka ei suostu kirjoittamaan sairauslomaa ihmiselle, joka ei kivuiltaan pysty kävelemään tai edes seisomaan minuuttia kauempaa, mutta varmasti sellaisiakin on olemassa. Kokemusta alkaa olla kaikesta paitsi juuri tästä sairausloma-asiasta. Ja odotukset nollassa.

Ap

Jos tulojasi ajatellaan ei siitä sairaslomalla olosta mitään hyötyäkään ole, jos työtön olet.

Kelan sivuilla sanotaan, että "jos vuositulon perusteella laskettu päiväraha jäisi vähimmäismääräistä päivärahaa pienemmäksi, maksetaan vähimmäismäärä 28,94 e/päivä". Toisaalta taas on olemassa kaikenlaisia pikkusääntöjä, jotka pystyvät kumoamaan selvimmältäkin näyttävän perussäännön.

Minua kiinnostaa se, mikä saa ylempänä mainitsemani ammatti-ihmiset ehdottelemaan minulle sairausloman hakemista. Ilmeisesti siitä olisi yleisesti ottaen jotakin hyötyä esimerkiksi erilaisten aikarajojen laskemisessa, mutta mitäpä ne taas vaikuttaisivat, kun olen jo kaikin puolin minimituilla enkä koskaan tule pääsemään töihin.

Minulla on "oma", tukiin erikoistunut TE-virkailija, joka ei koskaan vastaa mihinkään kysymykseen muuten kuin lähettämällä linkkejä erilaisille sivustoille. Mitään asiakkaan henkilökohtaista tilannetta koskevaa hänestä ei saa irti. Siksi minä kartoittelen kokemusasiantuntijoiden ajatuksia täällä keskustelupalstalla.

Ap

TE- toimisto ehdottaa näitä sen takia että tietäisivät terveystilanteesi, koska olet työtön työnhakija heidän pitää laittaa tietoihisi mitä työtä pystyt hakemaan.

Koska jos et pysty tekemään mitään työtä, TE-toimiston työtön työnhakija on väärä paikka sinulle.

Onhan minusta tehty terveystarkastukset ja muut, olen TYPin asiakas. Tiimi tietää minusta kaiken, myös sen, että ryhmään 55+ kuuluvana minulla ei ole mitään "vaaraa" joutua töihin kaikista hakemuksistani huolimatta. Työkyvyttömyyteni on kestänyt pitkään, mutta on väliaikaista.

Ap

Vierailija
24/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain vaiheessa kohdallasi selvitellään työkykyä ja mietitään työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea, niin sairauslomat ovat näyttöä työkyvyttömyydestäsi toisin kuin työttömänä työnhakijana oleminen. Tästä syystä työttömänäkin on hyvä olla sairauslomalla silloin kuin ei oikeasti ole työkykyinen.

Vierailija
25/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain vaiheessa kohdallasi selvitellään työkykyä ja mietitään työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea, niin sairauslomat ovat näyttöä työkyvyttömyydestäsi toisin kuin työttömänä työnhakijana oleminen. Tästä syystä työttömänäkin on hyvä olla sairauslomalla silloin kuin ei oikeasti ole työkykyinen.

Siinäpä varteenotettava näkökulma. Työkyvyttömyyseläke on mahdoton ajatus (en pääse enkä halua), eikä tässä kuntoutustukeakaan tarvita, kunhan vain tämä liikkumisen estävä vamma vain paranee. Jollei sairauslomasta ole mitään rahallista haittaa, se kelpaa minulle oikein hyvin.

Ap

Vierailija
26/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin jäämään sairauslomalle juuri eilen, ja olen työtön työnhakija. Ilmoitin TE-toimiston verkkopalvelun kautta jääväni sairauslomalle ja tein Kelalle sairauspäivärahahakemuksen. 

Jätin kuitenkin työnhaun voimaan, koska sairauspäivärahahakemuksen käsittelyyn menee oma aikansa. Tämä oli ohje Kelan sivuillakin. Ja jos olisin lopettanut työnhaun, niin työttömyyspäiväraha olisi katkennut eiliseen, joten olisi tullut paussi siihen, miten rahaa tulee, tuon sairastamisen omavastuun  ja käsittelyajan kanssa. 

Periaatteessa multa edellytetään mahdollisen työpaikan hakua ja/tai vastaanottamista, mutta se olisi vain huonoa tuuria, koska olen ollut työttömänä vasta pari kuukautta. Niillä on kiirettä siellä, mä en ole vielä mikään pepullepotkittava. 

Mä en ole työnvieroksuja, mutta diagnoosi eilen oli keskivaikea masennus, joten otin sairausloman ihan kiitollisena vastaan, jotta saisin itseni kasaan. Se, mitä rahaa sieltä tulee, en ole summista varma... Eikä sillä niin ole väliäkään. Asun väliaikaisesti vanhempien luona, joten esim vuokrakuluja ei ole.

27/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ehdottelevat sen takia että tietävät mitä työtä voivat sinulle tarjota, koska olet työtön työnhakija ja heidän pitää laittaa tietoihisi niitä aloja mitä pystyt tekemään

Jos taas et oikeasti pysty tekemään mitään työtä, niin kannattaa mennä lääkäriin, koska TE-toimiston työtön työnhakija on väärä osoite silloin.

28/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Onhan minusta tehty terveystarkastukset ja muut, olen TYPin asiakas. Tiimi tietää minusta kaiken, myös sen, että ryhmään 55+ kuuluvana minulla ei ole mitään "vaaraa" joutua töihin kaikista hakemuksistani huolimatta. Työkyvyttömyyteni on kestänyt pitkään, mutta on väliaikaista.

Ap

Sitten ei kannata sen osalta tehdä mitään.

Kelasta tietysti voi hakea sairaspäivärahaa tai kuntoutukseen, mutta niihin tarvitsee sen lääkärintodistuksen.

Vierailija
29/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi siis miksi et halua kuntoutustuelle? Sehän on nimenomaan väliaikaisesti tilanteisiin, jossa terveys on kuralla, mutta kuntoutuksen jälkeen on todennäköisesti mahdollista palata työelämään. Ainakin ennen oli, että sairaslomassa on oltava 300 päivää/ 1vuosi tai jotain sen suuntaista ennen kun kuntoutustukea voi hakea. Eli sikäli sairasloman "kuluttaminen" voisi ehkä olla paikallaan? Kuntoutustuki on kuitenkin kansanseläke +takuueläke (jos varaton) +eläkkeensaajan asumistuki. Huomattavasti parempi rahallisesti kuin työmarkkinatuki.

Vierailija
30/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Sitten ei kannata sen osalta tehdä mitään.

Kelasta tietysti voi hakea sairaspäivärahaa tai kuntoutukseen, mutta niihin tarvitsee sen lääkärintodistuksen.

Lääkärintodistuksen saisin, jos vain pääsisin lääkärille sitä hakemaan. Silloin, kun pystyn hoippumaan taksiin ja lääkärille, olen liian hyväkuntoinen saikulle. Sitten, kun sattuu oikein tosissaan, en pääse lääkärille hakemaan sitä saikkua. Pahimman kivun ajankohtaa ei voi ennustaa.

Samanlainen käsittämätön byrokratiaveivaus koskee kipulääkereseptin uusimista ja lääkkeen toimittamista potilaalle, joka ei pääse liikkumaan. Ymmärrän kyllä saikku- ja lääkebyrokratian syyt, mutta kun itse en ole työnvieroksuja enkä lääkkeiden väärinkäyttäjä, ne tuntuvat aika kohtuuttomilta.

Ap

Vierailija
31/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta väliaikaiselta tuo tilanteesi, kun kerran olet TYP:in asiakas. Sairaslomalle, B-todistus ja kuntoutukseen. Miksi roikut työnhakijana ja haet kokoaikatyötä, kun et ole työkykyinen?

Vierailija
32/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muut työttömien etuudet pitäisi turvata. Oma tilanne on että olen ollut pitkään työtön ja sehän tarkoittaa mm. sitä että vuosilomat on jääneet melko usein pitämättä. Onhan se sitten niin mukava kuunnella työssäkäyvien lomaretkistä kun oma elämä on vaan sitä yhtä samaa puuroa... Olen silti pyrkinyt tekmään ainakin yhden ulkomaan matkan joka vuosi, yleensä Thaimaaseen on matka vienyt ::). Nyt ei pysty edes sinne lähteen...

Sitäkään en tiedä kuinka työttömän eläke kertyy, en ole vaan jaksanut selvittää kun päivät menee mosesti kuin usvassa. Terveydenhuolto pelaa sentään jotenkin julkisella puolella, ei tietenkään niin hyvin kuin työssäkäyvillä työterveyshuollossa :( mutta sellaista se on tässä "hyvinvointi"yhteiskunnassa, ei käy tasan onni. Ja ne kaikki muut edut jja kestitykset mitä työssäkäyville tarjotaan: on lounasseteliä, liikuntaseteliä, virkistyspäiviä, ilmaisia työpaikan saleja jne jne - ja työttömille ei juuri mitään, ehkä se leipäjono jos sattuu asuun taajamassa

Tsemmppiä kaikille työttömille toivotan ja pitäkää oikeuksistanne kiinni!

Vierailija
33/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta väliaikaiselta tuo tilanteesi, kun kerran olet TYP:in asiakas. Sairaslomalle, B-todistus ja kuntoutukseen. Miksi roikut työnhakijana ja haet kokoaikatyötä, kun et ole työkykyinen?

Vaikka olisi B-lausunto työkyvyttömyydestä, se ei välttämättä Kelalle riitä. Olen kantapään kautta oppinut, että työttömänä työnhakijana pitää olla, koska sairauspäivärahaa ei välttämättä saa. Eli jos katkaiset työnhaun, katkeavat myös kaikki tuet. TE-toimisto ottaa sairaudet ja sairausloman huomioon eli haet työtä, jota pystyt tekemään (=ei käytännössä edellytetä työntekoa).

Ihan hölmöähän tuo on, mutta tämä systeemi nyt on tällainen.

Vierailija
34/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi siis miksi et halua kuntoutustuelle? Sehän on nimenomaan väliaikaisesti tilanteisiin, jossa terveys on kuralla, mutta kuntoutuksen jälkeen on todennäköisesti mahdollista palata työelämään. Ainakin ennen oli, että sairaslomassa on oltava 300 päivää/ 1vuosi tai jotain sen suuntaista ennen kun kuntoutustukea voi hakea. Eli sikäli sairasloman "kuluttaminen" voisi ehkä olla paikallaan? Kuntoutustuki on kuitenkin kansanseläke +takuueläke (jos varaton) +eläkkeensaajan asumistuki. Huomattavasti parempi rahallisesti kuin työmarkkinatuki.

Juuri tällaisia tietoja olen täällä etsiskelemässä. Kiitos.

En tiedä näistä asioista mitään, koska en ole oikeastaan koskaan ollut sairaana niin, että olisi pitänyt pyydellä lomia. Olin yrittäjänäkin niin pitkään, että sairauslomat olivat jotakin sellaista kuulopuhetta, mistä muut ihmiset keskustelivat mutta joka minua ei koskenut mitenkään.

Kelan yms. sivujen lukeminen hyytyy aina kohtiin, joissa voidaan tehdä tulkintoja, esimerkiksi kuntoutustuen kohdalla maininta "sairaus, vika tai vamma estää kohtuullisen toimeentulon turvaavan työnteon". Muutenkin sana "kuntoutus" kertoo minulle sen, että siihen kuuluu kulkemista erilaisten asiantuntijoiden luokse kuntoutumaan, ja sellaiseen minulla ei ole rahaa.

Ap

Vierailija
35/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Ymmärtääkseni kunnat/kaupungit joutuvat kohta (ellei jo?) maksamaan "sakkoa" jokaisesta työttömästä jota ei ole tietyssä aika rajassa työllistetty --> fiksua siivota ns. "työkyvyttömät" listoilta pois.

Toisekseen ainakin työssäkäyvän (uskoisin että sama työttömillä) on oltava tietyn aikaa sairauslomalla ennen kun voi saada työkyvyttömyyseläkkeen. En nyt muista aikoja (sukulaisen kanssa oli puhetta aikanaan) mutta esim. 6kk ensin sairauslomalla, ja sen jälkeen (ellei paraneminen ole odotettavissa) saa sairauseläkkeen.

Vierailija
36/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomalla saa Kelan sairauspäivärahaa, taitaa minimissään vastata melko lailla työmarkkinatukea. Omavastuuajalta (10pv) saat edelleen työttömyysetuutta. Toimitat kopion sairauslomatodistuksesta Te-toimistoon, niin sinua ei velvoiteta mihinkään työllistymistoimenpiteisiin sairausloman aikana.

Tässäpä pikaisesti googlaamalla: https://www.kela.fi/jos-sairastut-tyottomana

Jos nyt oikein ymmärsin niin sitten työmarkkinatukelainen saa vielä vähemmän rahaa?

Ymmärrän jos joku on ansiosidonnaisella niin silloin 86% edell maksusta voi olla oikein. Sitten tosin voi hakea toimeentulotukea, mutta ei voi olla mitään säästöjä se saadakseen.

Korjatkaa jos ymmärsin väärin.

Työmarkkinatukilainen saa sen minimin, joka on 28,94 €/pvä, maksetaan kuudelta päivältä viikossa, mutta ei arkipyhiltä.

Työmarkkinatuki on 33,66 €/pvä, sitä maksetaan viideltä päivältä viikossa, myös arkipyhiltä.

Eli pidemmällä aikavälillä mennään aika samoissa lukemissa. Jos kuukaudessa ei ole arkipyhiä, sairauspäiväraha on joitain kymppejä enemmän, mutta jos arkipyhiä on useita, summa taitaa jäädä hieman työmarkkinatukea pienemmäksi.

Vierailija
37/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelet, etten ole työkykyinen? Tämänhetkinen työnteon estävä vamma on täysin parannettavissa eli työkyvyttömyys on väliaikainen.

Olen TYPin asiakkaana sen vuoksi, että minua ei oteta töihin. Koulutusta, kokemusta ja taitoja on vaikka muille jakaa, mutta se tekee - järjenvastaisesti - minusta myös erittäin vaikean työllistettävän. TE-virkailijani näki, että vuosikausia kestänyt työhakemusten tyrmääminen alkoi käydä voimilleni ja ehdotti, että TYP saattaisi olla hyödyksi. Niin se on ollutkin, paitsi että työtä ei edelleenkään löydy.

On varmasti autuas olo, kun elämä on niin suoraviivaisen yksinkertaista kun sinulla. Minä jouduin painimaan viranomaisten kanssa täysin tulottomana liki vuoden, ennen kuin minut edes hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi.

Ap

Vierailija
38/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo asumisasiat pitäisi pistää kuntoon ensin?

Onko luottotiedot menneet? Jos olet valmis vaihtamaan paikkakuntaa niin asunto löytyy kyllä. Esim. Tori. Fi:ssä muuttotappiokuntien vuokranantajat välillä oma-aloitteisestikin ovat kirjoittaneet ilmoitukseensa "Kelan vuokravakuus käy vakuudeksi". Tähänkin takuuseen sinä olet oikeutettu jos ei ole omaa rahaa.

Hyväntekeväisyysjärjestöt tekevät "sosiaalisia muuttoja", esim. FIDA, joiden hinta on paljon halvempi tai jos laitat itse ilmoituksen niin ilman kuitteja joku ajaa sinut ja tavarasi mihin haluat murto-osalla minkään firmojen hinnoista.

Vierailija
39/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on huono puoli että jos saat sen 80% työmarkkinatuen määrästä sairaspäivärahaa, tiput toimeentulotuelle, jolloin autoa et voi omistaa, ja säästöjä ei saa kertyä jne , joudut muuttamaan minne Kela osoittaa, kuulemma vaikka roskikseen. Voipi jopa tulla TYPistä vaatimus osallistua kuntouttavaan työtoimintaan jne, aamusta iltaan, ilman oikeutta edes kesälomaan kuten muut orjat ja työläiset saa.

Toisaalta nyt kulutat työmarkkinatukea joka kun tulee 300 pv täyteen joudut sinne TYPpiin kuntouttavaan kuitenkin.

Vierailija
40/64 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on huono puoli että jos saat sen 80% työmarkkinatuen määrästä sairaspäivärahaa, tiput toimeentulotuelle, jolloin autoa et voi omistaa, ja säästöjä ei saa kertyä jne , joudut muuttamaan minne Kela osoittaa, kuulemma vaikka roskikseen. Voipi jopa tulla TYPistä vaatimus osallistua kuntouttavaan työtoimintaan jne, aamusta iltaan, ilman oikeutta edes kesälomaan kuten muut orjat ja työläiset saa.

Toisaalta nyt kulutat työmarkkinatukea joka kun tulee 300 pv täyteen joudut sinne TYPpiin kuntouttavaan kuitenkin.

Mistä ihmeestä päättelit, että sairauspäivärahaa saa 80% työmarkkinatuen määrästä? Ei pidä paikkaansa. Työmarkkinatuella elävä (elänyt) saa minimisairauspäivärahan, ei lasketa mitään prosentteja mistään.

Eikä minua ainakaan ole laitettu mihinkään kuntouttavaan tai TYP:iin, vaikka 300 päivää työmarkkinatukea on ollut täynnä jo vuosia.