Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vl-nainen. Häiritseekö meikittömyys?

Vierailija
11.05.2014 |

Tämä on kysymys, jota en kehtaa tuntemilleni vl-naisille esittää. Eli harmittaako kun uskonnon mukaan ei voi ehostautua meikillä tai värjätä hiuksia? Ja tiedän, että on paljon meikittömiä naisia, mutta tässä on nyt uskonnossa määräys, ettei meikata saa.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua se häiritsi silloin aikanaan kun meikkiä ei saanut käyttää. Minä meikkaan vaikka olisin koko päivän kotonakin, tai huulipunaa ja ripsaria laitan. Muuten lisään myös meikkivoidetta. En käytä vahvaa meikkiä, mutta tykkään ehostautua. Siihen menee noin 2min aikaa aamulla. Hiuksia sävytän, mutta näissä on hyvin luonnollinen väri. 

On ihana meikata ja se on mulle tärkeää. Niin on myös usko Jumalaa. Nämä kaksi asiaa ei sulje toisiaan pois. Siunausta kaikille naisille! Ja täytyisi olla vapaus valita, jokaisella oikeus meikata/olla meikkaamatta. 

Vierailija
102/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viestilläni en todellakaan kiusaa ketään tai väheksy kenenkään uskoa. Jokaisella oikeus elää ja uskoa haluamallaan tavalla kun ei loukkaa muita.

Myös viestin aloittaja ei tehnyt kiusaa kysymällä asiallista kysymystä. Häiritseekö meikittömyys? Se on kuitenkin fakta, ettei vl nainen saa meikata. Sitä ei kehtaa kysyä ihmiseltä suoraan kasvokkain, koska se on niin henk.koht.asia kuitenkin, mutta netissä kasvottomana voikin kysyä asiaa. Mutta sitten jotkut ilkeilijät, ylemmyydentuntoiset ihmiset tulevat ja pilaavat ketjun kommenteillaan

52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Aniiri kirjoitti kerran ihan avoimesti postauksen siitä kuinka joskus tuntuu ikävältä olla meikitön. Käsittääkseni Pk-seudulla huomaamaton ehostus kuitenkin nykyään sallitaan.

Vierailija
104/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tosi moni nainen tuota asiaa miettii, erityisesti kun meikkaamisen kieltää sääntö, ei vain oma halu olla tekemättä niin. 

Olen itsekin huomannut, että todella moni +40v vl-nainen näyttää hyvältä ja nuorekkaalta vaikka lapsiakin olisi useampi, monta raskautta ja imetystä ja synnytystä takana. :) 52

Vierailija
105/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:17"]

Että jaksattekin.

En oo ikinä jaksanu keskittyä ulkonäköjuttuihin kovinkaan laajamittaisesti. Kunhan nyt on siistit vaatteet, kotona ei niin väliä silläkään. Hiukset oon harjannu ja laittanu ponnarille ja siinä kaikki. Mun mielestä ihmisessä on paljon merkittävämpiäkin ominaisuuksia kuin ulkonäkö.

Enkä muuten ymmärrä tuota ylilyhyt minihame- tai mikrosortsipukeutumista. Tai toppeja. Koen ne provokaationa tai protestina..

[/quote]

Kyllä ne on arvot pielessä jos pitää itteään kauheasti laittaa ja muoteja seurailla

Vierailija
106/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla, mutta itse en kyllä tiedä yhtäkään hyvännäköistä / nuorekasta vl-äitiä, joilla on suurperhe. Kyllä ovat kaikki joko kurjan laihoja, posket lommolla ja silmänaluset mustana tai sitten lihavia. Nuorena jo monilla harmaat hiukset. Ja olen nähnyt monia tällaisia naisia vähissä pukeissa ja ei kyllä ole mitään hyvää sanottavaa. Rehellisesti sanottuna kauhistuin kun näin ensimmäisen laihan yli nelikymppisen suurperheen äidin ilman paitaa...valtava roikkuva vatsanahka täynnä raskausarpia ja pari keisarileikkausarpea, suuri napa, rinnat kaksi napaan asti roikkuvaa tyhjää nahkapussia. Jalat täynnä suonikohjuja. En siis moiti, kukin saa näyttää miltä näyttää ja varmastikin vl-äidit tämän asian kanssa ovat sinut ja uskonnon säännöt ovat heille tärkeämmät kuin ulkonäkö. Mutta ihan vaan tuohon hyvännäköisyyteen...

Vierailija
107/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa lukea näitä :D

Olen ex-lestadiolainen ja tunnistan hyvin vl-ihmisten puolustelut täällä. Ajattelin itsekin aiemmin niin tai siis olin oppinut ajattelemaan niin. Ihan älyttömiä selityksiä jostain kihartamisen ja värjäyksen eroista tai vaikkapa korusta korvassa tai kaulassa. Peitepuikko onkin eri asia kuin meikkivoide.

Selityksiä riittää. Meikkaamiseen menee aikaa, pitää pelätä että ne leviää, oon nätti ilmankin jne.. Hohhoijaa.

Vierailija
108/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:32"]

70-80 -luvuilla vl-naiset saivat käyttää meikkivoidetta, mutta eivät puuteria. Taisipa joitakin muitakin yksityiskohtaisia rajauksia olla, mutta en muista niitä. Vanhat äijät niitä sääntöjä keksivät lähinnä nuorille naisille. Itse en kuulunut liikkeeseen, mutta olin sen verran lähellä että sain tietää mikä päätettiin milloinkin laittaa syntilistalle.

Pohjois-Suomessa vai etelässä? Tuntuu että pohjoisessa tuo on ollut paljon tiukempaa eikä varmaan ole saaneet laittaa mitään meikkivoidetta...

Vierailija
109/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä olen nähnyt aika montakin +40 nättiä vl-naista, mutta paidan alle en ole kurkannut, enkä kyllä haluaisikaan!:) Varmasti se kokonaisuus ratkaisee. Kun on nättiä vaatetta päällä ja hiukset kivasti niin näyttääkin hyvältä :) ?

Itse en kyllä meikistä luopuisi! 52

Vierailija
110/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 19:49"]

Minua ei haittaa meikittömyys yhtään. Meikit on tullut kokeiltua, jopa ammattilaisen meikattavana olen ollut, mutta en vaan koe meikkaamista luontevaksi.

Hieman kyllä huvittaa, kun suuri osa meikkaavista tuttavistani sanoo että meikkaavat itsensä vuoksi eivätkä hae meikillä huomiota muilta, mutta kummasti ne meikit laitetaan vain jos ollaan menossa ihmisten ilmoille eli jos ollaan yksin kotona, pidetään vapaapäivä meikistä ja annetaan ihon levätä :D Eli ketäs varten sitä meikkiä laitetaan...

Surullista kyllä, jos ihminen on niin epävarma omasta viehätysvoimastaan että meikillä epävarmuutta pitää peittää.

[/quote]

Kuinka monta kertaa vilkaiset kotoa lähtiessä peiliin että onhan tukka hyvin ja siistit vaatteet? Voisihan sinne paskaisissa vaatteissakin lähteä.

Mites se nyt menikään sen epävarmuuden kanssa....

Vierailija
111/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:42"]

Olen itseeni tyytyväinem ilman meikkiä. Minun

mielestä meikki vanhentaa. Esim. yläaste ikäinen saattaa vaikuttaa täysikäiseltä ku meikit naamassa.

Ja permanentistä...kun joku siitä kyseli että miks saa kikkarat ottaa mut ei värjätä.

No minun käsittääkseni kiharat poikkeavat värjäyksestä sen vuoksi koska siinä muutetaan hiuksen"muotoa" ei väriä. Ja kihartimella , paplareilla, kreppiraudalla jne. saa myös erinäisiä muotoja tehtyä.

Pakkohan se tukka on jotenkin laittaa, että on siistin näköinen.

Värjäystä ei voi sen vuoksi hyväksyä koska ajattelemme, että emme halua Jumalan luomistyötä alkaa muuttamaan.

Kyllä me vl.t ihan hyvällä mielellä haluamme Taivaan Isän tahtoa noudattaa.

Olemme armollisia toisia vl.a ja kaikkia muitakin ihmisiä kohtaan.

Jos epäuskoinen tekee parannuksen eli kääntyy vl.ksi niin olen joskus nähnyt ,että saattaa pitää pitkään korvakoruja, jotkut jopa loppuelämän.

Mutta emme katso sitä synniksi, vaan rakkauden kautta ymmärrämme,että se on hänen oma valintansa, hän on tottunut siihen epäuskossa ollessaan. Ja ihan uskovaisena ja rakkaana sisarena pidämme häntä.

On niitäkin jotka ovat ottaneet korvikset pois.

Kaikissa asioissa haluamme säilyttää vapauden ja rakkauden toisia ihmisiä kohtaan. Jumalan lapset ovat vapaita ja onnellisia. He haluavat kilvoitella synnin pois panioina.

Hyvä omatunto on paras päänalunen.

[/quote]

Miksi VL ei saa nyppiä kulmakarvoja koska siinähän vain muutetaan muotoa, ei värjätä? Ja tukanhan saa "siistiksi" kun kasvattaa pitkän ja pitää sitä ponnarilla aina. Miksi sitä pitää jotenkin laittaa saadakseen "siistin"? Vai olisiko nyt kuitenkin kyse siitä että saataisiin siitä tukasta mahdollisimman kaunis?

Ihan päättömiä nuo säännöt.

Vierailija
112/114 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkökeskeisyys ei ole lestadiolaisille itselleen lainkaan vierasta. Hienoja, huippumuodikkaita ja tyylitietoisia persoonia on lestadiolaisissa erittäin paljon. Eikä siinä ole mitään pahaa eikä väärää.

Katselkaapa esim. lestadiolaisäitien sisustusblogeja. Kodin sävy sävyyn tuunaamisessa ja herkullisten sisustuskokonaisuuksien laittamisessa vain taivas on rajana.

Ainoa ero meihin maailmallisiin on se että he katsovat pääsevänsä taivaaseen ja me muut emme. Lisäksi heillä ei ole korvakoruja eikä kasvoilla meikkiä.

Vierailija
113/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset selittävät meikkaamattomuuttaan sillä, ettei saa muuttaa sitä minkä Luoja on luonut. Vapaakirkkolaiset puolestaan saavat ehostaa ja usein meikkaavat paljonkin ja selittävät sen niin, että halutaan tehdä Luojan luomasta niin kaunis kuin mahdollista, "katso, näin kauniin sinä minusta teit". Ihmisten keksimiä sääntöjä ja perusteluita. Ei taida oikeaa luojaa paljon meikit kiinnostaa.

Vierailija
114/114 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa, totuushan on että kaikki uskonnot ovat ihmisten kehittelemiä uskomusjärjestelmiä. Ei niissä ole mitään mikä ei olisi ihmisen tisensä tekemää.