Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vl-nainen. Häiritseekö meikittömyys?

Vierailija
11.05.2014 |

Tämä on kysymys, jota en kehtaa tuntemilleni vl-naisille esittää. Eli harmittaako kun uskonnon mukaan ei voi ehostautua meikillä tai värjätä hiuksia? Ja tiedän, että on paljon meikittömiä naisia, mutta tässä on nyt uskonnossa määräys, ettei meikata saa.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee. Sen vuoksi että raamatussa sanotaan että kaikki laki on kymmenessä käskyssä eikä siihen saa lisää mitään eikä ottaa siitä mitään pois. häiritsee kaikki ihmisopit joita on pesiytynyt vl-oppiin sillä jeesus sanoo, että ne ovat Jumalan edessä kun saastainen vaate. ollaan niinkuin fariseukset sääntöinensä

Vierailija
42/114 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on alkanut häiritä, mutta mulla "vl-usko" on varmaan alkanut vähän heiketä... Uskon edelleen vielä ihan samalla tavalla Raamattuun ja Jumalaan ja Jeesukseen jne. jne., mutta tästä vl:sta en enää oikein tiedä. Miten voi ulkoiset seikat olla niin suuressa osassa? Ei kai voi usko ja uskovaisuus ja se taivaspaikka olla kiinni siitä onko silmissä väriä vai ei, tai onko hiukset värjätty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:02"]

olen elänyt lapsuuteni pohjois-pohjanmaalla maaseudulla, missä on paljon lestadiolaisia. varmaan lähes puolet väestöstä. no, minulla on ollut monia hyviä ystäviä vl-piireissä ja heidän tapojaan ja elämistään on tullut nähtyä vuosikaudet ja en voi muuta kuin ihmetellä sitä epäloogisuutta ja tekopyhyyttä koko touhussa. vaikka kovasti pidinkin lapsena ja nuorena näistä vl-kavereistani, niin useat väittelyt saimme yläaste- ja lukioaikoina pystyyn, kun en vain voinut sulattaa heidän monia tekopyhyyksiään. eivätkä hekään toisaalta minun "epäuskoisuuttani". huvittavintahan oli se, että olen aina ollut ja olen edelleen uskovainen, mutta heidän mielestään en voi päästä taivaaseen, "koska en ole USKOVAINEN", eli lestadiolainen. olen siis ihan normaali luterilainen, enkä pelkästään tapakristitty, koska olen aina uskonut jumalaan, mutta vl-piireissä vain lestadiolainen voi olla uskovainen. 

kyllä ainakin useat minun tuntemani lestadiolaiset käyttivät meikkiä. eivät näkyvästi, mutta sillain "salaa". oli meikkivoidetta, puuteria, aurinkopuuteria, ripsientaivutusta, huulikiiltoa, tekorusketusta, mutta ei koskaan ripsiväriä, luomiväriä tai huulipunaa. lisäksi permanentteja sai ottaa (se oli kouluaikoinani  15-10v. sitten aika tavallista), muttei saanut värjätä. että se siitä "jumalan luomistyön kunnioittamisesta".

tietääkö kukaan, että hyväksytäänkö muuten lestadiolaisille lapsettomuushoidot?

[/quote]

Tuo on ihan totta, että meikkauskieltoa (kuten varmaan jokaista muutakin kieltoa) iso osa koettaa kiertää vähän vaikka ja millä verukkeella. Ripsien taivuttaminen ja kulmien nyppiminenhän eivät teknisesti katsoen ole meikkaamista. :) Samoin solariumissa käyminen ei ole meikkaamista... Huulirasva on myös huulirasvaa eikä meikkiä, ei vaikka ostaisi sävytettyä huulirasvaa. Ja nykyisinhän on olemassa monenlaista väripigmenttiä sisältäviä BB- ym. voiteita, jotka eivät tietenkään ole meikkiä vaan ihonhoitoa. Ja eiväthän ne itseruskettavatkaan mitään meikkejä ole, vaikka samaan ehostustarkoitukseen niitäkin käytetään. 

Epäloogistahan aika moni asia on. Lestadiolaiset opettavatkin, että usko on uskon eikä järjen asia. Tällä siis haetaan sitä, ettei näihin kieltoihin ole sopivaa etsiä aina järkeenkäypiä ja loogisia selityksiä, vaan ne asiat pitää vaan ottaa annettuna eikä niistä voi keskustella. Kyseenalaistaminen rikkoisi tietynlaista yhteisöllisyyttä vastaan eikä siksi ole sopivaa. Se, että iso osa näitä kieltoja yrittää kiertää, kertoo kai osaltaan siitä mitä tavan lestadiolaiset näistä kielloista todella ajattelevat. 

Vierailija
44/114 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itse tietää, miksi tv on kielletty, mutta tietokone ei. Eikö tietokone ole kuitenkin pahempi kuin tv?

Vierailija
45/114 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone on hyväksytty, sillä ilman sitä ei nykypäivänä enää pärjää. Sieltä ohjelmien katsominen tai musiikin kuuntelu yms ei ole sallittua. Itsekin tiedän ja varmasti kaikki että pienempi paha tv on. Jokaisen oma valinta, mitä sieltä internetistä haluaa etsiä/katsoa. T. Esikoislessu

Vierailija
46/114 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:16"]

Häiritsee. Sen vuoksi että raamatussa sanotaan että kaikki laki on kymmenessä käskyssä eikä siihen saa lisää mitään eikä ottaa siitä mitään pois. häiritsee kaikki ihmisopit joita on pesiytynyt vl-oppiin sillä jeesus sanoo, että ne ovat Jumalan edessä kun saastainen vaate. ollaan niinkuin fariseukset sääntöinensä

[/quote]

Tätä en ymmärrä itsekkään.

Vierailija
47/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37: en tietenkään luule, mutten myöskään usko toiseen ääripäähän. Monessakin joukossa on varmasti ne hyvät ja huonot jutut, eikä niitä huonoja tarvitse tietenkään hyväksyä, niinhän jo sanoin. Noin muuten, mistä ihminen nyt sen merkityksen elolleen löytää, on minusta ihan jokaisen oma asia niinkauan kun ei muita loukkaa. Mun valinnat on erilaisia kun jonkun toisen ja miksi kummankaan niitä tulisi tuomita vaikka ei aina ymmärtäisikään? Muiden mielipiteitä en voi määrätä, mutta voin pyrkiä olemaan itse tuomitsematta muita liian herkästi.

Toki ihmisarvo ajaa uskonnon edelle, siksi en hyväksykään uskonnon nimissä tehtyjä vääryyksiä. Mutta uskon, että se on kuitenkin vähemmistöön liittyvä asia, eikä koske kaikkia. 

ja ainahan niitä vanhempien arvoja välittyy lapsille, ihan samalla lailla minäkin välitän omia arvojani eteenpäin, ne eivät vain ole hengellisiä.

se utelias

Vierailija
48/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikki lähipiirin nelikymppiset lestanaiset näyttävät paljon paremmilta kun muut samanikäset :D

Vierailija
49/114 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaikki lähipiirin nelikymppiset lestanaiset näyttävät paljon paremmilta kun muut samanikäset :D

Vierailija
50/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:36"]

Lestadiolaiset selittävät meikkaamattomuuttaan sillä, ettei saa muuttaa sitä minkä Luoja on luonut. Vapaakirkkolaiset puolestaan saavat ehostaa ja usein meikkaavat paljonkin ja selittävät sen niin, että halutaan tehdä Luojan luomasta niin kaunis kuin mahdollista, "katso, näin kauniin sinä minusta teit". Ihmisten keksimiä sääntöjä ja perusteluita. Ei taida oikeaa luojaa paljon meikit kiinnostaa.

[/quote]

niinpä

Vierailija
51/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin meikkiä ikävuosina 16-22 :) päätin kuitenkin lopettaa, sillä näytän mielestäni paremmalta ilman. Hiuksia raidoitan edelleen vaaleiksi ja toki juhliin (etenkin ei-uskovien) laitan vieläkin meikkiä. Ajat muuttuvat!

Vierailija
52/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sheivaavatko lestadiolaiset alapäätään, entä kainalokarvoja?

Vierailija
53/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh mitä juttuja täällä on. Taitaa monet näistä viesteistä kertoa enemmän niiden kirjoittajista kuin lestadiolaisista. Lestadiolaisuuteen en ota kantaa, koska en tiedä aiheesta. Mutta itse en ole minkään sortin uskovainen, enkä kuulu kirkoonkaan. En silti meikkaa koskaan (edes juhliin - huih!) enkä todellakaan koe meikkaamista minään velvollisuutena ketään kohtaan. En värjää myöskään hiuksiani, korvakorut otin pois, enkä hanki lävistyksiä & tatuointeja.  Ajatelkaa, eikä kukaan ole edes käskenyt vaan ihan oma valintani tämä on. Halusin vain tuoda tämänkin näkökulman esille, koska jotenkin täällä mun mielestä paistaa läpi sellainen asenne että kyllä jokainen nainen oikeasti haluaa meikata ja kauheaa jos se kielletään.

Minun mielestäni nainen on ilman meikkiä poikkeuksetta kauniimpi kuin meikattuna, tämä on toki vain minun mielipiteeni. Lisäksi sellainen roikkuva löysä nahka, riippuvat nahkapussit ja mitä tuolla nyt lueteltiinkaan kuuluvat elämää nähneen naisen vartaloon ja ovat kauniita omalla tavallaan. Sen sijaan muovinen, siloteltu ja leikelty kroppa ei ole kaunis - koskaan.

Toki kaikki saavat elää miten haluavat, kunhan antavat myös toisten tehdä niin. Kukaan ei ole koskaan ainakaan päin naamaa valittanut minulle meikkaamattomuudestani ja hyvä niin. Uimahallissakaan ei kukaan ole uskaltanut tulla kauhistelemaan. :) Tervetuloa ensi kerralla, keskustelen aiheesta ihan mielelläni kasvokkain.

Live and let live. <3

ps. kai myös kauhistelette musliminaisten huiveja samalla innolla? Käsittääkseni monet heistä kuitenkin ihan itse haluavat pitää sitä huivia, eikä se suinkaan ihan aina ole vallankäytön ja alistamisen merkki? Voihan myös ei-muslimi valita pitää huivia?

Vierailija
54/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:42"]

Olen itseeni tyytyväinem ilman meikkiä. Minun

mielestä meikki vanhentaa. Esim. yläaste ikäinen saattaa vaikuttaa täysikäiseltä ku meikit naamassa.

Ja permanentistä...kun joku siitä kyseli että miks saa kikkarat ottaa mut ei värjätä.

No minun käsittääkseni kiharat poikkeavat värjäyksestä sen vuoksi koska siinä muutetaan hiuksen"muotoa" ei väriä. Ja kihartimella , paplareilla, kreppiraudalla jne. saa myös erinäisiä muotoja tehtyä.

Pakkohan se tukka on jotenkin laittaa, että on siistin näköinen.

Värjäystä ei voi sen vuoksi hyväksyä koska ajattelemme, että emme halua Jumalan luomistyötä alkaa muuttamaan.

Kyllä me vl.t ihan hyvällä mielellä haluamme Taivaan Isän tahtoa noudattaa.

Olemme armollisia toisia vl.a ja kaikkia muitakin ihmisiä kohtaan.

Jos epäuskoinen tekee parannuksen eli kääntyy vl.ksi niin olen joskus nähnyt ,että saattaa pitää pitkään korvakoruja, jotkut jopa loppuelämän.

Mutta emme katso sitä synniksi, vaan rakkauden kautta ymmärrämme,että se on hänen oma valintansa, hän on tottunut siihen epäuskossa ollessaan. Ja ihan uskovaisena ja rakkaana sisarena pidämme häntä.

On niitäkin jotka ovat ottaneet korvikset pois.

Kaikissa asioissa haluamme säilyttää vapauden ja rakkauden toisia ihmisiä kohtaan. Jumalan lapset ovat vapaita ja onnellisia. He haluavat kilvoitella synnin pois panioina.

Hyvä omatunto on paras päänalunen.

[/quote]

Miksi VL ei saa nyppiä kulmakarvoja koska siinähän vain muutetaan muotoa, ei värjätä? Ja tukanhan saa "siistiksi" kun kasvattaa pitkän ja pitää sitä ponnarilla aina. Miksi sitä pitää jotenkin laittaa saadakseen "siistin"? Vai olisiko nyt kuitenkin kyse siitä että saataisiin siitä tukasta mahdollisimman kaunis?

Ihan päättömiä nuo säännöt.

[/quote]

Tässä ketjussa on kyllä jo mainittu, että karvoja voi poistaa ja korvakarvojen nyppiminen on ihan suotavaakin. :D Ja jokainen varmaan pitää haluamansa mittaista tukkaa, pitkän saa vaikka ponnarille mutta lyhyempi on yleensä pesun jälkeen laitettava malliinsa. Ja juu, tukkaa saa kähertää mahdollisimman rumaksi tai kauniiksi - tai olla laittamatta. 

Lestadiolaisessa kulttuurissa harrastetaan aika paljonkin mahdollisimman "kauniiksi" pukeutumista ja sisustamista, ei kai siinä mitään pahaakaan ole. :) Pyrkimys kauneuteen on kai aika universaali, mutta siihen pyritään eri tavoilla.

Vierailija
55/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 18:21"]

Millä perusteella uskonto kieltää meikkaamisen? Eihän se siis pakko ole, en itsekään meikkaa (omasta valinnastani), mutta kiinnostaa mikä siinä on se paheellinen juttu. 

Eikös musiikki ym ole tiukemmissa piireissä pannassa koska se vie ajatukset pois jumalasta. Viekö meikkaaminen sitten ajatukset lihallisiin himoihin? Vaikka ei taida ne ajatukset olla meikeistä kyllä riippuvaisia.

[/quote]

Sillä perusteella, että Jumala loi ihmisestä täydellisen (=omaksi kuvakseen), eikä siksi ole sopivaa muokata täydellistä kehoaan esim. lävistyksillä (ml. korvalehdet), tatuoinneilla, hiustenvärjäyksillä tai meikeillä. Sairautta saa kuitenkin hoitaa, eli keinonivelet eivät ole kiellettyjä. ;)

[/quote]  Saako sitten poistattaa ison luomen joka on syntymästä asti ollut ihossa "koriistamassa" Jumalan antamana?

[/quote]

Sairautta saa ja on suotavaakin hoitaa. :) Eikös sitä ole syytäkin poistaa kaikki isot, kaksiväriset, kasvavat, väriä vaihtavat tai rikkoutuvat tai muuten vaivaavat luomet?

Vierailija
56/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:06"]

Miksi lestadiolaisnuoret saavat käyttää itsestäänruskettavia voiteita? Nehän tekee saman kuin hiusvärit hiuksille: värjäävät ihon moneksi päiväksi. Siinä mielessä jopa pahempaa kuin meikkivoide.

[/quote]

Tätäkin on tässä ketjussa jo sivuttu. Ei sitä oikein sopivana pidetäkään, mutta ei siihen nykyään taideta puuttuakaan. 

Vierailija
57/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:30"]

OT, mikä on "etninen vanhoillislestadiolainen"?

[/quote]

Sillä viitataan etniseen taustaan eli siihen, että ihminen on kasvanut ja elänyt vl-yhteisössä, ja omaksunut tämän kulttuurin, yhteisön ja elämäntavan. Etnisellä vl:lla voi sitten olla se elävä usko tai olla olematta. Tällä pyritään usein selventämään sitä dilemmaa, kun vl kokee sen "etnisyyden" olevan elämän paras asia, mutta ei kuitenkaan usko kuten vl-uskossa "kuuluu" uskoa. Moni sitten on vl:ssa mukana kun ei halua siitä uskonyhteisöstä luopua, vaikka sitä oikeaa uskoa ei olekaan. Silloin sitten moni haluaa niitä sääntöjä kiertää ja venyttää, kun ei niihin oikeasti usko. Kuitenkin halutaan olla loukkaamatta vanhempia ja muita sukulaisia, ja siksi halutaan pitää esim. oma alkoholinkäyttö visusti piilossa.

Selvensikö?

Vierailija
58/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:36"]

Lestadiolaiset selittävät meikkaamattomuuttaan sillä, ettei saa muuttaa sitä minkä Luoja on luonut. Vapaakirkkolaiset puolestaan saavat ehostaa ja usein meikkaavat paljonkin ja selittävät sen niin, että halutaan tehdä Luojan luomasta niin kaunis kuin mahdollista, "katso, näin kauniin sinä minusta teit". Ihmisten keksimiä sääntöjä ja perusteluita. Ei taida oikeaa luojaa paljon meikit kiinnostaa.

[/quote]

Niin, Raamattukin perustuu siihen, mitä ihmiset ovat päättäneet kirjoittaa ja siihen koota ja jättää pois, ja sitten merkitykset ovat vielä saaneet uusia nyansseja huonojen käännösten vuoksi. Siten kai kaikki kristinuskon säännöt ja perustelut ovat "ihmisten tekemiä". Koraaninhan taas sanotaan olevan tarkka kopio taivaassa sijaitsevasta versiosta, ja kyseinen kirja on siten suoraan "jumalansanaa". :)

Vierailija
59/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:44"]

Sheivaavatko lestadiolaiset alapäätään, entä kainalokarvoja?

[/quote]

Miten kukakin. Joo, ja saa myös vahata. :D

Vierailija
60/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:30"]

OT, mikä on "etninen vanhoillislestadiolainen"?

[/quote]

Sillä viitataan etniseen taustaan eli siihen, että ihminen on kasvanut ja elänyt vl-yhteisössä, ja omaksunut tämän kulttuurin, yhteisön ja elämäntavan. Etnisellä vl:lla voi sitten olla se elävä usko tai olla olematta. Tällä pyritään usein selventämään sitä dilemmaa, kun vl kokee sen "etnisyyden" olevan elämän paras asia, mutta ei kuitenkaan usko kuten vl-uskossa "kuuluu" uskoa. Moni sitten on vl:ssa mukana kun ei halua siitä uskonyhteisöstä luopua, vaikka sitä oikeaa uskoa ei olekaan. Silloin sitten moni haluaa niitä sääntöjä kiertää ja venyttää, kun ei niihin oikeasti usko. Kuitenkin halutaan olla loukkaamatta vanhempia ja muita sukulaisia, ja siksi halutaan pitää esim. oma alkoholinkäyttö visusti piilossa.

Selvensikö?

[/quote]

Ja jos ei kysyjälle vieläkään auennut, niin selvennän vielä sen verran, että ihan suomeksi sanottuna nää "etniset" on siis syntymästään saakka tehoaivopesuohjelmat läpi käyneitä. Eli siis jo siinä vaiheessa, kun pää on työntynyt karvakauluksesta läpi, on aivopesu alkanut ja mahdollisimman tehokas eristäminen normi-ihmisistä myös. Jos tuon kaiken kokeneenakin uskaltaa vielä moisesta hihhulikultista erkaantua kaikesta pelottelustakin huolimatta, niin kyseessä täytyy olla poikkeuksellisen vahva yksilö.