Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vl-nainen. Häiritseekö meikittömyys?

Vierailija
11.05.2014 |

Tämä on kysymys, jota en kehtaa tuntemilleni vl-naisille esittää. Eli harmittaako kun uskonnon mukaan ei voi ehostautua meikillä tai värjätä hiuksia? Ja tiedän, että on paljon meikittömiä naisia, mutta tässä on nyt uskonnossa määräys, ettei meikata saa.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 19:37"]

Lestanaisilla on kyllä usein tosi huono iho, paljon finnejä, tyylin kolmikymppisillä

[/quote]

No kai nyt, kun ne on kokoajan paksuna, juuri synnyttäneitä, imettävät tai yrittävät tulla paksuksi. Vähemmästäkin hormonivaihtelusta naama räjähtää.

Vierailija
82/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 12:56"]Minä kyllä olen nähnyt aika montakin +40 nättiä vl-naista, mutta paidan alle en ole kurkannut, enkä kyllä haluaisikaan!:) Varmasti se kokonaisuus ratkaisee. Kun on nättiä vaatetta päällä ja hiukset kivasti niin näyttääkin hyvältä :) ?

Itse en kyllä meikistä luopuisi! 52

[/quote]

Tämä kyllä ihmetyttää. Mun kämppis oli vk ja sen sukulaiset näytti ihan sikavanhoilta ja kärsineiltä. Järkytyin, kun tapasin sen siskon. Sisko odotti neljättä tai viidettä lastaan, ja näytti aivan todella kulahtaneelta ja vanhalta. Sitten selvisi, että sisko on saman ikäinen kuin minä eli silloin 25v. Olin aivan kauhuissani, sillä sisko näytti vähintään 10-15 vuotta mua vanhemmalta. Kyllä säälitti. Jatkuva raskaana olo ja rankka arki oli todellakin vienyt veronsa.

[/quote]

Siis kämppis oli VL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 12:56"]Minä kyllä olen nähnyt aika montakin +40 nättiä vl-naista, mutta paidan alle en ole kurkannut, enkä kyllä haluaisikaan!:) Varmasti se kokonaisuus ratkaisee. Kun on nättiä vaatetta päällä ja hiukset kivasti niin näyttääkin hyvältä :) ?

Itse en kyllä meikistä luopuisi! 52

[/quote]

Tämä kyllä ihmetyttää. Mun kämppis oli vk ja sen sukulaiset näytti ihan sikavanhoilta ja kärsineiltä. Järkytyin, kun tapasin sen siskon. Sisko odotti neljättä tai viidettä lastaan, ja näytti aivan todella kulahtaneelta ja vanhalta. Sitten selvisi, että sisko on saman ikäinen kuin minä eli silloin 25v. Olin aivan kauhuissani, sillä sisko näytti vähintään 10-15 vuotta mua vanhemmalta. Kyllä säälitti. Jatkuva raskaana olo ja rankka arki oli todellakin vienyt veronsa.

[/quote]

Siis kämppis oli VL.

Vierailija
84/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:52"]

Lukekaa Taivaslaulu. Ei kyllä käy kateeksi.

[/quote]

Aivan loistava kirja, Taivaslaulussa kerrotaan kauniisti "rivien välissä" miten karmea oppoi se on ja mitä vaikuttaa perhe-elämään ja aviolittoon, siis lapsia ajatellen suorastaan tuhoisaa.  Uskon oppi on aivan epälooginen ja täynnä epäraamatullisia juttuja. En pitäisi liikkeen oppia lainkaan luterilaisena kristillisyytenä mutta sitä ei varmaan kärsi sanoa. Onhan lestadiolaisuus rakkaan kirkkomme sisällä kaikista suurin lahko!

Vierailija
85/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Pauliina Rauhala kertoo tuosta uskonnosta ja ajatuksistaan:

Palkittu Pauliina Rauhala: Rehellisyyden kaipuu tuo rohkeuden

http://freepathways.wordpress.com/2013/10/27/rehellisyyden-kaipuu/

Pauliina Rauhalan isä on pappi ja äiti opettaja. Hän itse on toiminut äidinkielenopettajana ja on nyt vapaa kirjailija.

t. Eräs äikän ope

Vierailija
86/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin epäsiistiä että tullaan vaikka joihinkin hienoihin juhliin täysin ilman meikkiä. Näyttää kuin olis kipeä, huonovointinen ja valju. En ole vl, mutta ihmettelen tätä toisten huomioimattomuutta. Joitain asioita kuten meikkaamista voisi ajatella joissain tilanteissa yleisinä käytöstapoina ja siistiytymisenä, eikä niinkään jonain syntisenä pinnallisuutena.

Vierailija
87/114 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mikä on "etninen vanhoillislestadiolainen"?

Vierailija
88/114 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka monta kertaa vilkaiset kotoa lähtiessä peiliin että onhan tukka hyvin ja siistit vaatteet? Voisihan sinne paskaisissa vaatteissakin lähteä.

Mites se nyt menikään sen epävarmuuden kanssa.."

Tuohon ylläolevaan tekstiin voisin kommentoida että kuljen sekä kotona että kotoa lähtiessä siisteissä vaatteissa ja aamulla laitan tukan nätisti vaikka olisin koko päivän kotona koska omalle mielialalle tekee hyvää kun ulkoasu on siisti. Näin siis toimin vaikka olisin päivän kotona.

Vierailija
89/114 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko olla tässä uskossa jos ei halua.

Vierailija
90/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä myös paljastava pukeutuminen on mautonta. Mitä niin pahaa on meikissä, mutta korut ja hiukset vimpan päälle on ok?

Todellakin jokainen olkoon sellainen kuin on, mutta miksi tuomitsette meikin ja naisellisen ehostautumisen?

105

Vierailija
91/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä vaan pysty käsittämään sitä logiikkaa, että ei saa meikata koska se on Luojan luomistyön muuttamista mutta sitten kuitenkin saa kihartaa hiuksensa (vaikka Luoja ei ole luonut sinulle kiharoita hiuksia vaan suorat) tai ajella karvojansa (koska onhan Luoja luonut nekin). Mistä tiedetään että Luoja haluaa miesten pitävän lyhyitä hiuksia ja naisten pitkiä? Onhan hiustenleikkuukin luonnollisen ruumiin muuttamista.

Samaten en pysty käsittämään että tietokonetta ja internettiä saa käyttää (ilmeisesti koska sieltä pystyy valitsemaan hyvät ohjelmat/asiat, onko näin?) mutta televisiota ei saa katsoa vaikka ihan yhtä lailla sieltäkin pystyy valitsemaan esim. opettavaisen luontodokumentin seksiä ja väkivaltaa tursuavan elokuvan sijaan. Itseasiassa omasta mielestäni on paljon helpompaa välttää kaikenlaista pahaa televisiosta kuin internetissä.

Ei tuollaisia sääntöjä voisi olla ellei Jumala itse niitä jollekin ilmoita, mutta lestadiolaiset eivät taida uskoa nykyajan ilmoitukseen kuten esim. mormonit joilla on profeetta jonka he uskovat saavan ilmoitusta suoraan Jumalalta siitä miten nykyaikana pitää elää.

Vierailija
92/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 18:16"]

Mä en kyllä vaan pysty käsittämään sitä logiikkaa, että ei saa meikata koska se on Luojan luomistyön muuttamista mutta sitten kuitenkin saa kihartaa hiuksensa (vaikka Luoja ei ole luonut sinulle kiharoita hiuksia vaan suorat) tai ajella karvojansa (koska onhan Luoja luonut nekin). Mistä tiedetään että Luoja haluaa miesten pitävän lyhyitä hiuksia ja naisten pitkiä? Onhan hiustenleikkuukin luonnollisen ruumiin muuttamista.

Samaten en pysty käsittämään että tietokonetta ja internettiä saa käyttää (ilmeisesti koska sieltä pystyy valitsemaan hyvät ohjelmat/asiat, onko näin?) mutta televisiota ei saa katsoa vaikka ihan yhtä lailla sieltäkin pystyy valitsemaan esim. opettavaisen luontodokumentin seksiä ja väkivaltaa tursuavan elokuvan sijaan. Itseasiassa omasta mielestäni on paljon helpompaa välttää kaikenlaista pahaa televisiosta kuin internetissä.

Ei tuollaisia sääntöjä voisi olla ellei Jumala itse niitä jollekin ilmoita, mutta lestadiolaiset eivät taida uskoa nykyajan ilmoitukseen kuten esim. mormonit joilla on profeetta jonka he uskovat saavan ilmoitusta suoraan Jumalalta siitä miten nykyaikana pitää elää.

[/quote]

Kun vertaa lestadiolaisten sääntöjä joista tosi monet rajoittaa juuri naisten elämää, niin tulee hakematta mieleen ääri-islamistit. Se erona että lestadioaliset eivät kiellä koulutusta tytöiltä. Mutta kontrolloivat tyttöjä ja naisia kuten ehkäisykielto, ja ei saa avioitua ei-lestadioalisen kanssa, ei saa asua avoliitossa ennen avioitumista jne. Alistamista on monenlaista!

Vierailija
93/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mormoonit ja katolilaiset uskovat ns. "jatkuvan ilmoituksen" oppiin eli että Jumala antaa uusia uhjeita heille vielä Raamatun lisäksi. Katolilaisilla Paaville.

lestadiolaiset opettavat (vastoin Lutheria) että Jumala antaa raamatun lisäksi heidän seurakunnalleen aina tarvittaessa uusia ohjeita. Ne ovat yhtä arvokkaita ja sitovia kuin se mitä raamattu sanoo.

Luterilaisessa kirkossa opetetaan että "Jumalan ilmoitus on päättynyt Kristukseen" ja että "Raamattu on uskon ylin ohje eikä sen rinnalla ole muita ilmoituksia".

Vaikka lestadiolaiset kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, heidän oppinsa poikkeaa ratkaisevalla tavalla siitä.

Vierailija
94/114 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 22:33"]

Mormoonit ja katolilaiset uskovat ns. "jatkuvan ilmoituksen" oppiin eli että Jumala antaa uusia uhjeita heille vielä Raamatun lisäksi. Katolilaisilla Paaville.

lestadiolaiset opettavat (vastoin Lutheria) että Jumala antaa raamatun lisäksi heidän seurakunnalleen aina tarvittaessa uusia ohjeita. Ne ovat yhtä arvokkaita ja sitovia kuin se mitä raamattu sanoo.

Luterilaisessa kirkossa opetetaan että "Jumalan ilmoitus on päättynyt Kristukseen" ja että "Raamattu on uskon ylin ohje eikä sen rinnalla ole muita ilmoituksia".

Vaikka lestadiolaiset kuuluvat luterilaiseen kirkkoon, heidän oppinsa poikkeaa ratkaisevalla tavalla siitä.

[/quote]

Ei kai tuolla asialla ole erityistä suurempaa merkitystä kuin yhdessä asiassa. Siinä että millaiseksi uskonliikkeen opetus muodostuu. Siis miten uskostaan ja mitä pidetään vääränä, syntinä ja mitä oikeana.

Opetus joko a) perustuu yksin raamattuun, tai b) on puhujien ja muiden "johtoasemassa" olevien mielivallan varassa ja muuttuvaista... itse keksittyine sääntöineen.

Vierailija
95/114 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse meikittömyys. Ennemminkin häiritsee se olettamus, että naisen pitäisi meikata. Eihän miehetkään (pääsääntöisesti) meikkaa, miksi naisen pitäisi?

En kyllä muutenkaan välitä laittaa itseäni. Enkä koe, että meikkaaminen tai tukan värjäys olisivat syntiä. Minusta ne ovat vain tapakulttuuria.

Jos menen tärkeään tilaisuuteen, niin otan itseäni niskasta kiinni, yritän laittaa siistit vaatteet, siistiä tukkaa (vaikka en osaa enkä viitsisi) JA meikkaan pigmenttiläiskät piiloon naamasta. Sheivaan myös lähes kaikki ihokarvat, koska en pidä niistä. Yleensäkin teen mitä haluan, en sitä, mitä kukaan lesta tai ei-lesta minulta olettavat.

t. yksi kulahtanut lestaämmä

Vierailija
96/114 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 16:47"]

Ei häiritse meikittömyys. Ennemminkin häiritsee se olettamus, että naisen pitäisi meikata. Eihän miehetkään (pääsääntöisesti) meikkaa, miksi naisen pitäisi?

En kyllä muutenkaan välitä laittaa itseäni. Enkä koe, että meikkaaminen tai tukan värjäys olisivat syntiä. Minusta ne ovat vain tapakulttuuria.

Jos menen tärkeään tilaisuuteen, niin otan itseäni niskasta kiinni, yritän laittaa siistit vaatteet, siistiä tukkaa (vaikka en osaa enkä viitsisi) JA meikkaan pigmenttiläiskät piiloon naamasta. Sheivaan myös lähes kaikki ihokarvat, koska en pidä niistä. Yleensäkin teen mitä haluan, en sitä, mitä kukaan lesta tai ei-lesta minulta olettavat.

t. yksi kulahtanut lestaämmä

[/quote]

No hyvänen aika, mies ja nainenhan ovat erilaisia!! Kenenkään ei ole pakko meikata eikä laittautua ulkoisesti. Mutta se, ettei miehet sitä (pääsääntöisesti) tee, ei tarkoita, etteikö NAINEN voisi laittautua ja kaunistautua. Miehen ja naisen laittautuminen on myös hyvin erilaista. Nainen laittaa ripsaria ja punaa huuliin, naisellisia koruja, mies taas siistii partaa, laittaa miehekästä tuoksua ja ehkä geeliä hiuksiin

Vierailija
97/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

105:lle, ei tokikaan ole PAKKO meikata, mutta yleisesti sitä naiselta odotetaan. Ja minä en halua laittautua enkä kaunistautua, vaan kelvata omana itsenäni.

Kannatan muuten sukupuolten välistä tasa-arvoa muutenkin, ihan kotitöiden ja auton huollon tekemisestä lähtien. Enkä halua pukea tyttövauvaa vaaleanpunaiseen ja poikaa siniseen. Itseasiassa pidän sukupuolistereotypioita toteuttavia ihmisiä hiukan vanhanaikaisina.

Minusta nainen saa olla nainen, ja mies saa olla mies, mutta kukaan ulkopuolinen ei voi määrittää sitä, miten minun täytyisi naiseuttani toteuttaa. Minun naiseuteeni eivät kuulu ripsarit, huulipunat ja (juuri lainkaan) korut. Eikä naiseuttani vähennä tekninen ammatti tai moottoripyörän rassaus. Pidän silti hyvää huolta lapsistani, ja nautin imettämisestä.

Vierailija
98/114 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jaksattekin.

En oo ikinä jaksanu keskittyä ulkonäköjuttuihin kovinkaan laajamittaisesti. Kunhan nyt on siistit vaatteet, kotona ei niin väliä silläkään. Hiukset oon harjannu ja laittanu ponnarille ja siinä kaikki. Mun mielestä ihmisessä on paljon merkittävämpiäkin ominaisuuksia kuin ulkonäkö.

Enkä muuten ymmärrä tuota ylilyhyt minihame- tai mikrosortsipukeutumista. Tai toppeja. Koen ne provokaationa tai protestina..

Vierailija
99/114 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 22:18"]No huhhuh mitä juttuja täällä on. Taitaa monet näistä viesteistä kertoa enemmän niiden kirjoittajista kuin lestadiolaisista. Lestadiolaisuuteen en ota kantaa, koska en tiedä aiheesta. Mutta itse en ole minkään sortin uskovainen, enkä kuulu kirkoonkaan. En silti meikkaa koskaan (edes juhliin - huih!) enkä todellakaan koe meikkaamista minään velvollisuutena ketään kohtaan. En värjää myöskään hiuksiani, korvakorut otin pois, enkä hanki lävistyksiä & tatuointeja.  Ajatelkaa, eikä kukaan ole edes käskenyt vaan ihan oma valintani tämä on. Halusin vain tuoda tämänkin näkökulman esille, koska jotenkin täällä mun mielestä paistaa läpi sellainen asenne että kyllä jokainen nainen oikeasti haluaa meikata ja kauheaa jos se kielletään.

Minun mielestäni nainen on ilman meikkiä poikkeuksetta kauniimpi kuin meikattuna, tämä on toki vain minun mielipiteeni. Lisäksi sellainen roikkuva löysä nahka, riippuvat nahkapussit ja mitä tuolla nyt lueteltiinkaan kuuluvat elämää nähneen naisen vartaloon ja ovat kauniita omalla tavallaan. Sen sijaan muovinen, siloteltu ja leikelty kroppa ei ole kaunis - koskaan.

Toki kaikki saavat elää miten haluavat, kunhan antavat myös toisten tehdä niin. Kukaan ei ole koskaan ainakaan päin naamaa valittanut minulle meikkaamattomuudestani ja hyvä niin. Uimahallissakaan ei kukaan ole uskaltanut tulla kauhistelemaan. :) Tervetuloa ensi kerralla, keskustelen aiheesta ihan mielelläni kasvokkain.

Live and let live. <3

ps. kai myös kauhistelette musliminaisten huiveja samalla innolla? Käsittääkseni monet heistä kuitenkin ihan itse haluavat pitää sitä huivia, eikä se suinkaan ihan aina ole vallankäytön ja alistamisen merkki? Voihan myös ei-muslimi valita pitää huivia?

[/quote]Erittäin fiksu kirjotus, olet todella sydämeliinen ihminen. T.VL -äiti

Vierailija
100/114 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 17:43"]

Jossain lehtijutussa oli haastattelu, missä lestadiolaisäiti sanoi sitä, että joskus juhliin mentäessä häiritsee, kun on muuten tosi hienosti pukeutunut, on naama kuitenkin jotenkin valju.

[/quote]

Olin juuri juhlissa, joissa myös lestadiolaisia. Kauniit ja hienot vaatteet, mutta kieltämättä kasvot näyttivät valjuilta, kun ne olivat täysin meikittömät. Itselläni taas oli kaikki meikit silmämeikistä huulipunaan, näytin varmaan riikinkukolta.