19-23-vuotiaat omillaan asuvat: millä rahalla oikein elätte?
Eikö olisi järkevämpää asua vielä vanhempien luona?
Kommentit (80)
Tulis varmaan vanhemmillakin aika epäonnistunut olo jos ei lapset vielä parikymppisinä pystyis itestään huolehtimaan. Ja vinkkinä: Töistä saa rahaa!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:19"]
Eikö olisi järkevämpää asua vielä vanhempien luona?
[/quote]
Katsos rahaa saa kun tekee töitä? Suosittelen sinullekkin
Muutin omaan kämppään 19-vuotiaana. Valmistuin lähihoitajaksi ja sain vakituisen työpaikan 18-vuotiaana. Eli siis ihan palkalla elänyt. Samalla opiskelen nyt sairaanhoitajaksi ja töitä paiskin että saan opinnotkin kustannettua. Vuokra kuitenkin 720e/kk ja yksin maksan kaiken. Kelan tukia en nosta vaan töitä teen pikkasen reippaammin.
Vanhempani eivät ole muuta kuin telkkarin itselleni ostaneet. Itse siis kaiken tämän eteen tehnyt. Pakko kyllä sanoa että välillä on hetkiä milloin olisi ihana viettää edes yksi vapaapäivä. Kuitenkin yritän ajatella positiivisesti että tämä on vain väliaikaista sitten kun joskus valmistun. Parhaimmillaan teen 21 päivää putkeen ilman vapaata ja yleensä vain joka toinen kk vapaa viikonloppu :(
Enää onneksi vuosi tätä hullumyllyä...
Mitääää?!? Asuuko joku yli parikymppinen vielä kotona? häh. Väsynyt provo
Opintotuki ja -laina, säästöt, vanhempien tuki, kesätyöt.
Vanhempien luona vaikea asua kun opiskelupaikka 650 kilometrin päässä...
Jollain on vissiin paha ikäkriisi?
Itse muutin kotoa jo 16v, elin silloin opintotuella ja poikaystävä kustansi osan kuluista.Opiskelujen jälkeen olen ihan palkalla maksanut menoni.
Asun kihlattuni kanssa ja tulemme toimeen Kelan etuuksilla, opintolainalla ja tarvittaessa myös toimeentulotuella (esim. kesällä jos kesätyöt alkavat vasta heinäkuussa/loppuvat jo heinäkuussa). En voisi asua kotona koska opiskelen toisella paikkakunnalla kaukana kotoa.
Muutin kotoa 18-vuotiaana. Elin opintotuella ja siivoustyöstä saamallani palkalla. Välillä otin opintolainaa. Vanhemmilla kävin joskus syömässä ja joskus äiti tarjosi lounaan (otin yleensä pitsaa josta söin puolet ja loput mukaan. Siitä riitti vielä ilta ja aamupalaksi). Kesäisin työskentelin täysipäiväisesti ja niillä rahoilla tein isompia hankintoja, esim. pyykinpesukoneen.
Nyt elän tuilla, kun opiskelen ja sen jälkeen yritän hankkia ihan mitä tahansa työtä. Jos olisin jäänyt vanhempieni luokse asumaan, niin minulla ei olisi ollut mahdollisuuksia opiskella haluamaani ammattiin ja ystäviäkään en olisi päässyt ikinä näkemään, koska vanhempani asuvat niin korvessa. Että se siitä järkevyydestä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 20:19"]Eikö olisi järkevämpää asua vielä vanhempien luona?
[/quote]
Palkalla.
Ihan omilla ansioilla. Elätän myös opiskelevan mieheni (valmistuu DI:ksi vuoden päästä), säästän asuntoon. En asu vanhempieni tai muidenkaan nurkissa. Tulen toimeen omillani ja olen tyytyväinen tilanteeseen :) olen kk-palkallisessa ammatissa esimiehenä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:42"]
Tulis varmaan vanhemmillakin aika epäonnistunut olo jos ei lapset vielä parikymppisinä pystyis itestään huolehtimaan. Ja vinkkinä: Töistä saa rahaa!
[/quote]Opiskelee yliopistotasolla esimerkiksi ja todella opiskelee ja meinaa valmistua niin ei siinä töissä käydä kun kesällä ja joulun aikaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:42"]
[/quote]ei yhtään epäonnistunut olo jos todella opiskelee ja on mahdollisuus olla ainoastaan kesätöissä. Itse en ole häätämässä lasta kotoa pois.
Työttömyyskorvaukset + toimeentulotuki. Ensi syksystä eteen päin toivottavasti opintotuella
- 22v
Minä muutaman vuoden vanhempi, mutta nuo ikävuodet elin opintotuella+asumislisällä sekä osa-aikatyön palkalla. Ja ei olisi tosiaan ollut järkevämpää asua vanhemmilla, kun lapsuudenkoti oli n. 400 km:n päästä siitä kaupungista, jossa kävin yliopiston.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 23:17"]Hämmästyttävää että täällä on näin paljon ihmisiä, jotka eivät tunnista Ikiksen aloituksia! Älkää vastatko näihin!!
[/quote]
Siis kuka tää Ikis on?
Muutin kotoa pois 18v. Opiskelin ja tein jopa kahta työtä. Rahallisesti ei olisi tarvinnut kun oli säästöjä. Nyt olen jo valmistunut ja teen myös kahta työtä. Että palkalla elätän itseni.
Olisihan äiti mulle rahaa antanut mutta ei olisi tullut mieleenkään niiden varaan laskea toimeentuloa kun oli kuitenkin mahdollisuus ja jaksamista käydä töissä. Nyt 21v
18-vuotiaana kun muutin pois kotoa oli kyllä jo kova hinku päästä omilleen. En ikipäivänä voisi edelleen asua lapsuudenkodissani. Kyllä tässä eletään ihan niin kuin muutkin, mies käy töissä ja saa sieltä rahaa jota palkaksikin kutsutaan. Itse saan äitiyspäivärahaa ja lapsesta tulee lapsilisä. Jonkun verran saadaan myös asumistukea.
opintotuella, säästöillä, osa-aikaisesta iltatyöstä saan n. 100€ ylimääräistä rahaa kuukaudessa. rahat on tiukilla kuitenkin