19-23-vuotiaat omillaan asuvat: millä rahalla oikein elätte?
Eikö olisi järkevämpää asua vielä vanhempien luona?
Kommentit (80)
Olen 22v ja töissä lähihoitajana. Opiskelen työn ohella sairaanhoitajaksi ja asun vuokralla.Eli omilla palkkatuloillani elän ja opiskelen :) Kotoa muutin valmistuttuani eli 18 vuotiaana.
Olishan se varmaan taloudellisesti ihan järkevää jos vois asua vieläkin ilmaseks porukoilla eikä maksaa vuokraa, ruokia tai muitakaan kuluja, mutta mä en usko, et ne haluais mun muuttavan takas, varsinkaan jos en maksais kunnon vuokraa ja osaani menoista.
Oon opiskelija vielä toistaiseksi, joten elätän itseni opintotuilla ja satunnaisilla tilaustöillä (teen ihan laidasta laitaan teknisiä ja tekstiilihommia ja välillä tulee pikkujuttujen lisäksi ihan rahakkaitakin juttuja kun pääsee tekeen jotain isompaa).
Ihan omistusasunnossa asuin 19 vuotiaasta eteenpäin ja maksoin palkallani lainaa pois.
Opintotuella ja osa-aikamyyjän palkalla. Vaatimattomasti elän, mutta erittäin paljon mieluummin näin kuin vanhempieni luona. He ovat ihan normaaleja ihmisiä, mutta kaipaan omaa reviiriä.
käyn töissä ja sieltä saa palkkaa
Olisi paljon parempi kotona. Mutta kerran kun lähti ni takaisin ei voi mennä.
Elän pyhällä hengellä ja laupiailla ajatuksilla.
Tuossa iässä elin opintotuella, palkalla ja vanhempien avustuksella. Vanhemmat halusivat siinä vaiheessa jo oma rauhaa ja minut viimeisenä lapsena ulos talosta, joten ostivat mieluummin minulle asunnon kun pitivät kotona.
Olen 21v, käytän opintotuen omiin menoihini, mies 24 ja maksaa asumisesta/kahdesta autosta. Hyvin pärjätään.
20- vuotiaana asuin yksin 60 neliöisessä kaksiossa Helsingissä, vuokra taisi olla vähän reilu 600 e silloin. Maksoin laskut, vuokran ja ruuat, säästöön 150€/kk ja välillä lainasin vanhemmille muutaman kympin. Eli hyvin pärjäsin. Niin ja palkka oli muistaakseni noin 1500-1600 &/kk miinus verot.
En meinaa ajaa lastani pois kotoa eriasia jos itse lähtee. Asutaan Hgissä ja aivan varmasti saa opiskelupaikan Hgissä joten voi opiskella kotoa käsin. Eriasia jos haluaa lähtee asumaan opiskelija-asuntoon ja tulee taloudellisesti toimeen.
Meidän kolmen henkilön perhe elää opintotuki+asumistuki+vanhempainraha+lapsilisä = n. 1300e kuukaudessa. Opintolainaa on otettu, mutta ne on jo menneet, toki itse en nyt saisikaan, kun en opintotukea ylipäätään nosta. Aiemmin opintotuella+palkalla.
Opintotuki ja palkkasäästöt. Nyt olen työtön ja joutunen kesäksi turvautumaan opintolainaan. Syksyllä tulee taas opintotuki ja toivon saavani osa-aikatyötä.
Mun tytär saa opintotukea ja hieman asuntotukea ja käy töissä (parhaimmillaan 2 paikassa)
Hämmästyttävää että täällä on näin paljon ihmisiä, jotka eivät tunnista Ikiksen aloituksia! Älkää vastatko näihin!!
Olen asunut omillani ja elättänyt itseni 15-vuotiaasta, nyt olen 21. Eipä ole ollut ongelmia.
No eikai sitä muuten, mutta peppua myymällä ap:n miehelle... -_-
Käyn töissä. Miksi mun pitäisi asua kotona? Halusin aloittaa oman elämäni ja nyt asun omillani, maksan kaikki kuluni omasta pussista ja teen ihan "aikuisen ihmisen" työviikkoa. Mitä ihmeellistä siinä on?
20v.
Työstä saamasta palkallani, ja ihan hyvin elinkin.
16 vuotiaana lähdin kotoa ammattikouluun ja kaksi vuotta asuin asuntolassa ja sitten kesätöihin ja autokoulurahojen tienaamiseen ja vuokran maksuun.. Koulun jälkeen olin vuoden työttömänä ja sit vakipaikkaan töihin.. Mutta suosittelen että opiskelkaa nuoret niin paljon kuin mahdollista silloin nuorena,näitä hemmetin töitä kyllä kerkiää tehä vielä pitkän aikaa.. T: 20 vuotiaasta asti töissä ollut vakituiseen..