Mitä oikein tekisin? Poikani heräilee työpäivinäkin miten sattuu.
Poika on 26 ja asuu väliaikaisesti meillä, koska on etsimässä asuntoa ja edellinen jo myyty. Nyt useampana aamuna olen huomannut hänen jäävän vielä nukkumaan kun itse jo lähden kiireenvilkkaa töihin! Minulla on joskus vapaapäivä viikolla, kuten eilen oli, ja poika nousi sängystä vasta yhdeksän jälkeen. Kysyin häneltä, mitä tuollainen touhu oikein on olevinaan ja poika väitti että on muka aivan sama, mihin kellonaikaan hän sinne työpaikalle menee, en muuten usko näin olevan! Eihän kukaan voi töissään käydä ihan miten sattuu huvittamaan. Ihmettelen ettei ole saanut huomautusta tai jopa potkuja ja äitinä minua hävettää aivan hirvittävästi poikani vastuuttomuus ja itsekkyys! Ihan silmissä sumenee kun ajattelen asiaa.
Hirveä huutohan siitä nousi, jonka päätteeksi poika lähti sitten töihin ja kello oli jo melkein kymmenen! Sanoin siinä jo suutuspäissäni että tulen kohta mukaan sinne ja keskustelen pomon kanssa tästä pojan holtittomasta käytöksestä. Minultakin menee tässä maine äitinä, kun poikaa ei voisi velvollisuuksien hoito vähempää kiinnostaa. En ihan siinä sitä ehkä tosissani tarkoittanut, että sinne menisin, mutta aloin nyt pohtia asiaa ja mielestäni se on ehkä ainoa, mitä voin tässä tilanteessa tehdä.
Onko kohtalotovereita? Apua kaivataan!
Kommentit (83)
38, en todellakaan ole. En ole koskaan aiemmin kirjoittanut tänne pojastani.
ap
Tiesitkös ap että nykyisin on keksitty mm. sellainen jännä kapistus kuin puhelin? Että kyllä niitä yhteistyöpainotteisia hommiakin voi tehdä vaikka ei olisi jotain piiruntarkkoja työaikoja. Toisekseen en ihan nyt tajua, mitä tämä asia sinulle kuuluu, asia on täysin poikasi ja pomonsa välinen, ja mitä ilmeisimmin pomolle ok koska poikasi edelleen töissä on. Vinkkinä myös, että poikasi pomo tuskin ajattelee teistä vanhempina yhtään mitään, riippumatta siitä miten poikasi käyttäytyy. Koska hän tuskin uhraa teille yhtään minkäänlaisia ajatuksia...
En kyllä tiedä, miksi vaivauduin kirjoittamaan tämän, koska ilmiselvä trolli kyseessä.
Et voi olla tosissasi! Oletko sinä se, joka kuljetti poikansa kouluunkin rattailla, että ei vaan rasitu? Sehän on sanomattakin selvää, että saatoit kouluun vielä lukiossa, että ei vaan myöhästy.
Millä perusteella poikasi sai vapautuksen armeijasta? Siellä olisi varmaan vähän joutunut itsenäistymään ja mikä tärkeintä, mamma olisi joutunut vähän päästämään näppinsä irti vauvastaan. Tai sitten poikasi oli armeijassa samalla paikkakunnalla.
Epäilisin provoksi, mutta luulen tuntevani sinut ja poikasi, ne molemmat.
Soita pomolle ja kysele työaikoja ja onkohan edes töissä. Aika jurrikka.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:48"]
Suomalainen työelämä on niin sairas että kun ei tekijöillä ja esimiehillä ole todellista kompetenssia niin sitten vahdataan silmä kovana kellokortteja. Minä sanoisin että anna poikasi nukkua.
[/quote]aamusta se päivä alkaa ja yöt nukutaan ei kukuta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:06"]
No miten tämä asia nyt sitten kuuluu sinulle? Miksi sinun tarvitsee saada tietää?
Jos poika on muuttamassa omaan kotiinsa niin jostianhan hän palkkaa saa?
[/quote]kuuluuhan se äidille koska poika asuu nyt äidillään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:19"]
Et voi olla tosissasi! Oletko sinä se, joka kuljetti poikansa kouluunkin rattailla, että ei vaan rasitu? Sehän on sanomattakin selvää, että saatoit kouluun vielä lukiossa, että ei vaan myöhästy.
Millä perusteella poikasi sai vapautuksen armeijasta? Siellä olisi varmaan vähän joutunut itsenäistymään ja mikä tärkeintä, mamma olisi joutunut vähän päästämään näppinsä irti vauvastaan. Tai sitten poikasi oli armeijassa samalla paikkakunnalla.
Epäilisin provoksi, mutta luulen tuntevani sinut ja poikasi, ne molemmat.
[/quote]
Voi hyvän tähden näitä vastauksia!
Minulla on vain yksi poika joka ei ole saanut saati tarvinnut mitään vapautuksia armeijasta, vaan oli sitä vastoin RUK:n parhaimmistoa! Muutenkin asiansa hoitanut aina viimeisen päälle kunnolla ja siksi hämmästyttääkin tällainen käsittämätön leväperäisyys työelämän pelisääntöjen noudattamisessa! Mietin jo sitäkin, olisiko poika huumekoukussa tai syökö jotain laittomia lääkkeitä tai muuta kun aina on ollut niin kunnollinen ja nyt käyttäytyy näin.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:10"]
No sitten on aivan mahdollista että hän saa kulkea halunsa mukaan kunhan tekee työnsä.
[/quote]
Miten ihmeessä se voi olla mahdollista? Eihän työnteosta tule mitään, jos kaikki ovat eri aikaan paikalla. En osaa titteliä (englanninkielinen) enkä oikein ymmärrä selityksiä mitä työhön kuuluu, mutta sen olen kysynyt ja tiedän, että poikani on paljon tekemisissä eri työryhmien ja ihmisten kanssa "läpi talon", eli tekee jatkuvasti yhteistyötä muiden kanssa. Eihän siitä mitään tule jos tullaan ja mennään holtittomasti ja epäsäännöllisesti aina eri aikaan.
ap
[/quote]
No kyllä tulee, jos työnteko koostuu mm. sähköpostiviestien kirjoittamisesta, niihin vastaamisesta, puhelujen hoitamisesta jotka voi tehdä pitkin päivää.
Et voi olla niin pihalla, ettet ymmärrä että näitä työpaikkoja on?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:22"]kuuluuhan se äidille koska poika asuu nyt äidillään.
[/quote]
Vanhemmillaan, naimisissa olemme. Isänsä vain lähtee vielä paljon aikaisemmin töihinsä kuin minä, ja hänellä ei ole koskaan viikolla vapaata, joten ei näe tuota pojan alisuoriutumista käytännössä.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:47"]
Masentavia kommentteja osa täällä, en aio vastata kaikenlaisille nettikiusaajille yhtään mitään.
ap
[/quote]
Oliskohan kommenttien tarkoitus hiukan herätellä sinua. Vaikea uskoa että olet tosissasi, varsinkin tuo soitto pomolle- kohtaus sai minutkin ahdistumaan poikasi puolesta. Jos äitini olisi kaltaisesi kyttääjä, vois olla yhteydenpidot vähissä...
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:47"]
Masentavia kommentteja osa täällä, en aio vastata kaikenlaisille nettikiusaajille yhtään mitään.
ap
[/quote]
Oliskohan kommenttien tarkoitus hiukan herätellä sinua. Vaikea uskoa että olet tosissasi, varsinkin tuo soitto pomolle- kohtaus sai minutkin ahdistumaan poikasi puolesta. Jos äitini olisi kaltaisesi kyttääjä, vois olla yhteydenpidot vähissä...
Kuules ap, esim it-alalla on ihan yleistä, että tunteja ja työaikoja ei kytätä. Mäkin menin ennen lapsia töihin vasta klo 10-11 ja olin sit iltaan. Tietysti jos oli jotain palaveria tai vastaavaa aamusta, niin sit piti raahautua aiemmin paikalle. Että eiköhän se poikas tiedä mitä ja milloin tekee!
Moneltako poika tulee töistä kotiin?
Mahtaakohan pojalla olla töitä ollenkaan. Ihmetyttää vaan, että miksi töissäkäyvä, aikuinen mies muuttaisi takaisin vanhempien helmoihin, kun varmaan löytäisi vuokra-asunnonkin vaikka väliaikaisesti. Tuli mieleen, josko poika on oikeasti työtön ja asuu porukoillaan siksi, kun ei ole varaa majoittua muuallekaan. Pyörii sitten vaan jossain kavereilla tarvittaessa, jotta voi uskotella ylihuolehtivalle mammalle olleensa töissä. ..
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:16"]
No sitten on aivan mahdollista että hän saa kulkea halunsa mukaan kunhan tekee työnsä.
[/quote]
Miten ihmeessä se voi olla mahdollista? Eihän työnteosta tule mitään, jos kaikki ovat eri aikaan paikalla. En osaa titteliä (englanninkielinen) enkä oikein ymmärrä selityksiä mitä työhön kuuluu, mutta sen olen kysynyt ja tiedän, että poikani on paljon tekemisissä eri työryhmien ja ihmisten kanssa "läpi talon", eli tekee jatkuvasti yhteistyötä muiden kanssa. Eihän siitä mitään tule jos tullaan ja mennään holtittomasti ja epäsäännöllisesti aina eri aikaan.
ap
[/quote]
No kyllä tulee, jos työnteko koostuu mm. sähköpostiviestien kirjoittamisesta, niihin vastaamisesta, puhelujen hoitamisesta jotka voi tehdä pitkin päivää.
Et voi olla niin pihalla, ettet ymmärrä että näitä työpaikkoja on?
[/quote]
Voin jotenkin ymmärtää, että jos on erikseen sovittu että työpäivä on esim. klo 13-21, niin sitten on ok mennä töihin vasta iltapäivällä. Mutta jos on normaalista vakituisesta kokopäivätyöstä kysymys, niin antaahan se jo huonon kuvan työntekijästä että tämä ilmestyy työpaikalle vasta muiden oltua hommissa useamman tunnin. Ja aivan varmasti hankaloittaa niitä yhteistyökuvioita, että kun joku kävisi vaikkapa kysäisemässä jotakin asiaa, haluaisi vaikka näyttää jotakin paperia ja kysyä siitä jotain kohtaa, niin tarvittava henkilö ei olekaan paikalla! Ja sitten hän on siellä illalla kun muut ovat lähteneet jo kotiin. Siis JOS on, kun kuulemma poikani mukaan ei ole edes mitään kellokorttia hänellä. Jos esimies näkee hänen tulevan vasta kymmenen jälkeen töihin, ja esimies itse lähtee pois jo neljältä, niin hänellähän ei ole silloin mitään keinoa varmistaa että poikani on vielä sen kaksi tuntia sen jälkeen paikalla ja että tekee työtään asianmukaisesti eikä esim. vain roiku netissä. Pitäisikö esimiehen alkaa tehdä pistokokeita oman työpäivänsä ulkopuolella sitten? Kyllä on kumma systeemi ja en usko että poika puhuu totta.
On vain niin iso firma kyseessä, että ehkä eivät ole vielä huomanneet kuinka pahasti poika alisuorittaa! Pelkään aidosti pojan uran puolesta, eihän tuolla lailla pääse ylenemään organisaatiossa. Onko se nyt muka niin kauhean väärin?
ap
Ap tuu pois sieltä 50-luvun kellokorttimaailmasta.
Kaikille epäilijöille: olen nähnyt pojallani kaulassa roikkumassa niin monta yrityksen nimilätkää, kulkukorttia ja muuta, että kyllä pojalla se työpaikka ihan oikeasti on eikä vain luuhaa jossain päivisin. Niin kieroksi en sentään häntä usko.
ap
"Pelkään aidosti pojan uran puolesta, eihän tuolla lailla pääse ylenemään organisaatiossa. Onko se nyt muka niin kauhean väärin?"
POIKASI ON 26 VUOTIAS! Anna nyt jumankauta olla.
Haloo! Jos hoitaa hommansa, niin mitä väliä milloin on töissä, jos ei ole aamupalavereja. Meillä duunissa osa yökyöpeleistä tulee töihin vasta iltapäivän puolella. Koodaavat sitten aamun puolelle. Jos on riittävän hyvä töissä, niin kukaan ei kysele työaikojen perään.
[/quote]
ap