Mitä oikein tekisin? Poikani heräilee työpäivinäkin miten sattuu.
Poika on 26 ja asuu väliaikaisesti meillä, koska on etsimässä asuntoa ja edellinen jo myyty. Nyt useampana aamuna olen huomannut hänen jäävän vielä nukkumaan kun itse jo lähden kiireenvilkkaa töihin! Minulla on joskus vapaapäivä viikolla, kuten eilen oli, ja poika nousi sängystä vasta yhdeksän jälkeen. Kysyin häneltä, mitä tuollainen touhu oikein on olevinaan ja poika väitti että on muka aivan sama, mihin kellonaikaan hän sinne työpaikalle menee, en muuten usko näin olevan! Eihän kukaan voi töissään käydä ihan miten sattuu huvittamaan. Ihmettelen ettei ole saanut huomautusta tai jopa potkuja ja äitinä minua hävettää aivan hirvittävästi poikani vastuuttomuus ja itsekkyys! Ihan silmissä sumenee kun ajattelen asiaa.
Hirveä huutohan siitä nousi, jonka päätteeksi poika lähti sitten töihin ja kello oli jo melkein kymmenen! Sanoin siinä jo suutuspäissäni että tulen kohta mukaan sinne ja keskustelen pomon kanssa tästä pojan holtittomasta käytöksestä. Minultakin menee tässä maine äitinä, kun poikaa ei voisi velvollisuuksien hoito vähempää kiinnostaa. En ihan siinä sitä ehkä tosissani tarkoittanut, että sinne menisin, mutta aloin nyt pohtia asiaa ja mielestäni se on ehkä ainoa, mitä voin tässä tilanteessa tehdä.
Onko kohtalotovereita? Apua kaivataan!
Kommentit (83)
Minä en puuttuisi poikani työaikoihin, enkä mollaisi häntä siitä että hän nukkuu aamulla mikäli on illalla vasta palannut töistä. Useassa IT-alan yrityksessä nykyään on hyvin vapaat työajat. Directorit ainakiin usein kulkee miten sattuu ja heitä on useita.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:44"]
Haloo! Jos hoitaa hommansa, niin mitä väliä milloin on töissä, jos ei ole aamupalavereja. Meillä duunissa osa yökyöpeleistä tulee töihin vasta iltapäivän puolella. Koodaavat sitten aamun puolelle. Jos on riittävän hyvä töissä, niin kukaan ei kysele työaikojen perään.
[/quote]
Ihmettelen vain, miten esimies voi tietää hoitaako poikani hommansa vai roikkuuko netissä pelaamassa, jos poika on ihan eri aikoihin paikalla kuin esimies. Koko työelämän järjestyshän perustuu siihen, että ollaan samassa paikassa samaan aikaan, jotta esimies voi valvoa töiden tekemistä. Poikani pärjääminenhän jää ihan arvailujen varaan, jos hän ei ole paikalla antamassa itsestään hyvää ja aktiivista kuvaa. Itse en ainakaan uskaltaisi ottaa niin isoa riskiä, että oma suoritukseni olisi vain pomon mielikuvituksen varassa - hänhän voisi ajatella minusta mitä tahansa silloin.
ap
Anteeksi, mutta olet noin 10 vuotta myöhässä oikeille raiteille auttamisen suhteen. Nyt alkaa olla korkein aika oppia omilleen.
Nyt jos leikitään hetki että olet ihan tosissasi... niin se oikea keino on OLLA PUUTTUMATTA tilanteeseen. Et voi ainakaan parantaa asiaa millään lailla, jos poikasi lusmuileekin. Jos lusmuilee, niin ne seuraukset on kärsittävä ja läksyt siitä ihan itse opittava. Soittelemalla yhtään minnekään vain pahennat hänen asemaansa töissä, ja pahimmassa tapauksessa nolaat ja saatat todella kyseenalaiseen valoon työpaikalla, mahdollisesti täysin turhaan.
"Koko työelämän järjestyshän perustuu siihen, että ollaan samassa paikassa samaan aikaan, jotta esimies voi valvoa töiden tekemistä. "
Ei todellakaan perustu. Et sitten ole etätöistäkään kuullut?
Työstä jää todisteet kyllä, varsinkin IT alalla.
Minulla on nyt mennyt tähän nettikirjoitteluun niin pitkä aika, että lopetan tältä päivältä. Palaan jonain toisena päivänä katsomaan, olisiko tullut yhtään ehdotusta, miten muuten voisin tilannetta lähteä ratkaisemaan kuin pojan pomolle soittamalla. Sen kyllä tulen tekemään, jos ei mitään vaihtoehtoja löydy, mutta en toki niin mielelläni tee. Ymmärrän kyllä että se olisi pojan kannalta noloa, mutta äitinä minun täytyy kyetä myös epäsuosittuihin tekoihin poikani parhaaksi.
ap
Meillä on töissä liukuva työaika. Eli töihin voi mennä klo 6-10, töissä pitää olla 10-14 ja pois voi löhteä 14-18 välisesä aikana. Työpäivän pituus on 7,5 tuntia eli töissä on oltava 8 tuntia (30 min palkaton ruokatauko).
Töihin mennessä leimataan sisään ja pois lähtiessä ulos. Itse voit suunnitella työpäiväsi pituuden, eli jos menee vasta klo 10 ja lähtee klo 14, niin tulee 4 tuntia miinusta. Itse pitää huolehtia omasta työajasta ja siitä että työt tulee tehtyä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:48"]
Haloo! Jos hoitaa hommansa, niin mitä väliä milloin on töissä, jos ei ole aamupalavereja. Meillä duunissa osa yökyöpeleistä tulee töihin vasta iltapäivän puolella. Koodaavat sitten aamun puolelle. Jos on riittävän hyvä töissä, niin kukaan ei kysele työaikojen perään.
[/quote]
Ihmettelen vain, miten esimies voi tietää hoitaako poikani hommansa vai roikkuuko netissä pelaamassa, jos poika on ihan eri aikoihin paikalla kuin esimies. Koko työelämän järjestyshän perustuu siihen, että ollaan samassa paikassa samaan aikaan, jotta esimies voi valvoa töiden tekemistä. Poikani pärjääminenhän jää ihan arvailujen varaan, jos hän ei ole paikalla antamassa itsestään hyvää ja aktiivista kuvaa. Itse en ainakaan uskaltaisi ottaa niin isoa riskiä, että oma suoritukseni olisi vain pomon mielikuvituksen varassa - hänhän voisi ajatella minusta mitä tahansa silloin.
ap
[/quote]
Öö, omalla työpaikallani pärjääminen mitataan ihan sillä tuloksella, mitä työllään saa aikaiseksi? Tulosta on esim. hyvin koodattu ohjelma, hyvin onnistunut kampanja, tyytyväinen asiakas, you name it. Ja nimenomaan kyseessä tulos, joka on todennettavissa ja näkyvissä myös varsinaisen työnteon jälkeen. En ymmärrä millaista työtä itse teet, jos pomosi ei pysty näkemään, teetkö hommasi vai et, muuten kuin olemalla olkapään takana kyttäämässä?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:44"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eiköhän ne tehdyt työt puhu puolestaan! Kyllä esimiehet tietävät, että etenevätkö heidän alaistensa projektit aikataulussa ja mikä myynti on jne. Sitä varten niitä palavereita pidetään säännöllisesti, että niissä raportoidaan edistymisestä ja saavutuksista. Alan epäillä ap:tä trolliksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:44"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eiköhän ne tehdyt työt puhu puolestaan! Kyllä esimiehet tietävät, että etenevätkö heidän alaistensa projektit aikataulussa ja mikä myynti on jne. Sitä varten niitä palavereita pidetään säännöllisesti, että niissä raportoidaan edistymisestä ja saavutuksista. Alan epäillä ap:tä trolliksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:50"]
"Koko työelämän järjestyshän perustuu siihen, että ollaan samassa paikassa samaan aikaan, jotta esimies voi valvoa töiden tekemistä. "
[/quote]
Poikani ei tee konkreettisesti mitään koodausta tai sellaista, jota voisi seurata. Nyt poistun.
ap
Ei pyhät pyssyt! 26 vuotias mies ja äiti soittaa pomolle!! Buahhahhaahahaahahhaa...
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:50"]
[/quote]
Poikani ei tee konkreettisesti mitään koodausta tai sellaista, jota voisi seurata. Nyt poistun.
ap
[/quote]
Mitään sellaista mitä voisi seurata? Älä nyt valehtele.
No mä ehdotan, että pyydät pojalta aikaa keskustella ja keskustelette sitten syvällisemin pojan työstä, työajoista, firman käytännöstä, pojan motivaatiosta, iltamenoista jne. Ei mitään ristikuulustelua, mutta kerrot, että olisit kiinnostunut.
Nykyään on niiin yleistä poltella pilveä, että kysy suoraan miten poikasi suhtautuu siihen ja onko käyttänyt. Jos töihin meno on mielestäsi psyykkisesti tahmeaa, kysele muutenkin mielialasta. Miksi asunto meni myyntiin? Onko pojallasi ollut ero tyttöystävästä?
Älä välitä asiattomista vastauksista, mutta huomio, että 26 vuotias on monta tätä lukevaakin vanhempi ja perheellinen. 26 vuotias on tosiaan jo itsestään vastuussa, myös työntekijänä ja uran luojana. Toki moni tunnollinen ja järkevä nuori ja opiskelija elää murrosikää sitten vähän vanhempana.
t. 27-vuotiaan äiti
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 15:07"]
Miksi aikuinen mies asuu vanhempiensa luona? Jos tää ei olis provo, niin tästä enemmänkin olisin ihmeissäni.
[/quote]
Miksi itse et lukenut aloitusviestiä?
Jos poikasi urasta olet huolissasi niin hyin voit sille ainakin tehdä hallaa soittamalla pomolle.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta insinöörialoilla on jonkun verran "työt on tehtävä" -työaikaa. Olen todellakin ollut itsekin sellaisessa paikassa, tosin vain harjoittelussa. Harjoittelijana minulla oli kyllä säännöllinen työaika, mutta vakinaiset saivat tulla ja mennä miten halusivat. Jos ei ollut töitä, sai lähteä vaikka kotiin pesemään pyykkiä yhdeltä iltapäivällä. Sittemin heille on kuulemma otettu kellokortit ja työaika seurantaan, mutta edelleen sama vapaus on.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:48"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mä olen insinööri ja kyllä pomo hyvin äkkiä näkee, jos töitä ei ole tehty, kun talot on piirtämättä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]
Mä nousen aamuisin aikaisintaan klo 9 sillä menen töihin klo 13
[/quote]
Sinulla ei varmasti sitten ole normaalit työajat, vaan käyt iltavuorossa. Miksi tulet kommentoimaan ilmoittamalla omasta työajastasi, kun ongelma on se että poikani ei kunnioita omaansa? En oikeasti tiedä miten hänet saa tulemaan järkiinsä ja tarvitsen apua.
ap
[/quote]
En ole kirjoittaja mutta komppaan häntä. Kyllä tuollaisia liukuvia työaikoja on. Minä en käy missään erinäisissä vuoroissa vaan voin mennä töihin itse valitsemaani aikaan kunhan tulen ennen iltapäivää. Voin tulla myös myöhemmin erityismaininnalla eli esim. Laittamalla kalenteriin merkinnän: toimistolla siihen ja siihen aikaan. Teen IT-työtä, kommunikoin myös toimiston ulkopuolelle asiakkaille mutta sen tosiaan ehtii tehdä ihan ip-aikanakin. Minusta on aika vanhanaikaista rajata työntekijöiden toimistoaika klo 8-16. Ja vielä kalkkiutuneempaa on kuvitella ettei tämän tyyppisiä töitä olisi olemassa. Olen luovalla alalla.
Sanoisin vielä sen verran, että omasta mielestäni olisi ihan hyvä olla siellä työpaikalla useimpina päivinä jo ennen kuin esimerkiksi oma esimies tulee paikalle. Se osoittaa aktiivisuutta ja korkeaa motivaatiota, ja sellainen työntekijä varmasti muistetaan kun ylennyksiä jaetaan.
Edelleenkään ei kukaan ole keksinyt parempaa ehdotusta, miten puuttua tilanteeseen, kuin ehdottamani pomolle soittaminen. Keskitytte vain mollaamaan ja arvostelemaan. Miettikääpä nyt asiallisesti, jos olisitte itse tässä tilanteessa, miten auttaisitte poikaanne takaisin oikeille raiteille?
ap