Oletteko tehneet itse hernekeittoa? Kertokaa omat vinkkinne täydellisen hernekeiton valmistamiseen.
Teki pitkästä aikaa mieli perinteistä, itse tehtyä hernekeittoa. Ostin pussin kuivattuja herneitä ja laitoin äsken likoamaan. Nyt vasta tajusin, että niiden pitää liota 12 h, enkä ala enää klo 23 keittämään paria tuntia keittoa. Onkohan ongelma, jos vaihdan illalla veden ja keitän keiton vasta aamulla?
Muuten kyselisin vinkkejä keiton tekemiseen: käytättekö yleensä keittossa lihaa ja jos niin minkälaista? Entä kuuluuko hernekeittoon sipuli? Jotkut tykkäävät laittaa raakaa sipulia hakkeluksena keiton päälle, mutta itse yleensä lisään kypsennysvaiheessa vähän sipulia. Mitä muita vinkkejä hernekeiton tekemiseen löytyisi?
Kommentit (21)
Paras liha hernekeittoon on ollut, kun marketissa on myyty kokonaista palvattua sikaa, niin siitä myyty roippeita halvalla.
Ostaa kesällä torilta herneitä.
Keittelee
Hinta wain 50e / lautanen
Sincc
Mä ostan kunnollista sianlihaa( luomu). Yhtään hernettä en koskaan luottanut vaan keittämällä keittänyt. Annan kiehua kunnolla ja lisään vettä sitä mukaa kun haihtuu. Sekoittelen huolellisesti. Lisään sipulia ja porkkanaa, maustepippuria jne... Pitkä kiertoaika on ehdoton. Joskus saanut sellaista hernesoppaa jossa Herbert kokisivat toisiaan vastaan. Ehdoton yäk!
Siis luottanut, vaan en ole luottanut.454
Porsaan ribseistä liha, läski ja luut antaa kunnolla makua
Liotan keltaiset herneet huolella, vaihdan kerran veden, ja liotan n.2 vrk huoneenlämmössä, sinne hapattamisen rajalle asti, tulee mahtava maku.
Savuluista olen keittänyt mukaan aromit ja irrottanut niistä lihoiksi kaiken mikä irti lähtee. Lisäksi muuta rasvaista possunlihaa.
Sipuli saa olla salottisipulia aivan hienoksi pienennettynä ja ei liikaa.
Jos pakko käyttää lihalientä lihojen lisäksi niin hyvälaatuinen liemi ei ole huono idea.
Vähemmälläkin vääntämisellä onnistuu hyvin, mutta ajankäytöllä saa vieläkin parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan kunnollista sianlihaa( luomu). Yhtään hernettä en koskaan luottanut vaan keittämällä keittänyt. Annan kiehua kunnolla ja lisään vettä sitä mukaa kun haihtuu. Sekoittelen huolellisesti. Lisään sipulia ja porkkanaa, maustepippuria jne... Pitkä kiertoaika on ehdoton. Joskus saanut sellaista hernesoppaa jossa Herbert kokisivat toisiaan vastaan. Ehdoton yäk!
Tämä oli hauska ohje.
Jos tarvitsee nopeuttaa niin laittaa ne likoamaan uuniin ja n. 120 astetta. Neljä tuntia siellä ja sitten 2-3 tuntia keittämistä. Tein juuri eräänä päivänä noin ja aloitin yhdeksältä ja neljältä oli valmista. Jos pitää uunissa yön yli hautumassa niin aamulla riittää lyhyt keittoaika.
Kannattaa laittaa jotain savulihaa, parasta olisi savupotka, mutta savukinkkurouhekin ok. Jos tulee liian savunmakuista niin osa lihasta vaikka porsaan suikalelihaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan jauhelihaa hernariin, sitäkin näkee. Kunnon lihaa.
Mä käytän arkihernariin jauhelihaa. Kinkun lopusta teen sitten herkkuhernarin.
Liha oikeastaan ratkaisee sen maun, vaikka olen joskus syönyt oikein hyvää kasvishernekeittoakin. Itse laitan aina sipulia keittoon jo keittovaiheessa.
sipulia, porkkanaa, lanttua, savupotkaa/savukinkkua, mieluummin luullista
Ei sitä vettä tarvitse vaihtaa, annat olla ja keität keittosi aamulla. Pari tuntia sitten sain oman hernekeittoni valmiiksi ja tähän tuli tällä kertaa: puoli pussia kuivia herneitä, härkäpapusuikaleita, nauris, valkosipulia, sipulia, chiliä, paprikaa ja lukuisia mausteita ja suolaa tietysti. Oliiviöljyä ja voita antamaan makua ja lisäenergiaa. Paistoin nuo härkäpapusuikaleet, sipulin, valkosipulin, paprikan, mausteet ja chilin pannulla ja lisäsin hiljalleen kiehuvaan keittoon. Niin ja sitä savuaromia (pienessä lasipullossa) lorautin myös sekaan, se sopii hyvin tähänkin ruokaan.
Ap, herneiden liotukseen riittää 3-5 tuntiakin, jos sitten vastineeksi keität vähän pitempään. Voit myös laittaa herneet likoamaan jääkaappiin, jolloin ne voivat liota rauhassa huomiseen asti.
Itse teen hrnekeiton nimenomaan jauhelihasta. Pidän nimenomaan jauhelihasta, siitä tulee raikkaampi keitto kuin savu/palvilihasta, enkä myöskään pidä niistä könttilihoista, mitä kaupoissa tarjolla on. Itse en välttämättä laittaisi lihaan lainkaan (herneissähän on ihan tarpeeksi proteiinia) mutta jotkut vaativat sitä.
Mukaan laitetaan ehdottomasti sipulia sekä itse keittoon (heti keittämisen alkuvaiheesa) että raakahakkeluksena pöydässä lautaselle ripoteltavaksi. On tärkeää muistaa laittaa keittoon meiramia loppuvaiheessa.
Hyvä hernekeitto ei tarvitse muuta kuin suolaa.
Kaikki eivät vaan tykkää herneiden mausta ja siksi laittavat keittoon haluamiaan lisukkeita. Tai sitten laittavat lihaa että keitosta tulisi ravitsevampaa.
Hernekeitto ei tarvitse välttämättä lihaa ollenkaan. Tein opiskeluaikoina hyvin usein hernekeittoa, johon tuli herneiden ja veden lisäksi vain suolaa, mustapippuria, meiramia ja valmiin keiton joukkoon sinappia. Söin keittoa usein itse leivottujen sämpylöiden ja juustoviipaleiden kanssa ja se oli pitkään haudutettuna todella maukasta. Vaikka suurin syy tehdä hernekeittoa oli superhalpa hinta (valtava kattilallinen reilusti alle euron), söin sitä oikein mielelläni, koska se oli niin hyvää. Etenkin talvisin saatoin tehdä ison kattilallisen parin viikon välein ja söin sitä useamman päivän kerrallaan.
Tuo sipulin lisääminen keittoon taitaa vaihdella hieman maan eri osissa. Länsi-Suomessa suositaan sipulihakkeluksen lisäämistä vasta omaan annokseen jos tykkää.
Ihan pientä punasipulihakkelusta päälle sekä tietenkin sinappia. Muuten aika sama millaista keittoa on. Ja pannaria jälkkäriksi!
Laitan illalla herneet likoamaan. 2,5 tuntia ennen lounasaikaa laitan herneet, veden, sianlihan ja sipulin kiehumaan. Kuorin vaahdon, ja lisään välillä vettä. Tuntia ennen valmistumista lisään suolan, meiramia ja kynteliä.
No ei ainakaan jauhelihaa hernariin, sitäkin näkee. Kunnon lihaa.