Menee hermo joulunviettopaikan miettimiseen
Ärsyttää, kun mies ei ymmärrä tilannetta. Ollaan oltu siis yhdessä jo vuosia ja tapasimme kun asuin ja opiskelin eri paikkakunnalla. Myöhemmin muutin kesätöitä saatuani ja opintoja viimeistellessä miehen asuinpaikkakunnalle missä hänellä oli työt, perhe, harrastukset ja asutaan nyt siellä. Näemme miehen äitiä melkein viikottain ja sisaruksia ainakin joka kuukausi. Minun perhe asuu kauempana ja sisarukset muualla kotipaikalta ja näen heitä muutaman kerran vuodessa. Ollaan oltu joka jouluaatto minun perheeni luona, kun kerrankin minun perhe kokoontuu yhteen, mutta mies on alkanut inttää, että, haluaa, että oltaisiin kerrankin aattoilta hänen äitinsä luona. Itse haluaisin olla aaton jo oman perheeni kanssa, kun muutenkin näen heitä harvemmin kuin miehen perhettä. Olen sanonut miehelle, että minulle on ok että ollaan aatot omien lapsuuden perheiden luona ja jos mies haluaa niin voi tulla vaikka joulupäivänä minun perheeni luo. Minulle on siis täysin ok myös että ollaan vaikka koko joulu erillään, jos mies ei halua tulla minun perheeni luo. Mutta mies vaatii, että minun pitäisi kerrankin olla aattoilta hänen perheensä parissa. Mielestäni tämä on epäreilua, koska näemme muutenkin hänen perhettään huomattavasti enemmän kuin minun , koska asumme samalla paikkakunnalla. Minun perheeni asuu 300 km päässä,joten siksi pitäisi päättää missä haluaa aaton olla. Aiemmin ollaan käyty aattoaamuna miehen äidillä ja sitte reissattu minun kotiseudulle, mutta nyt mies vaatii että kerrankin oltaisiin aattoilta hänen äidillään. Minusta tuo kuulostaa vaativalta, kun muutenkin näen harvoin omaa perhettä ja kun minulle olisi ok olla vaikka eri paikoissa jouluna. Miltä tää teistä kuulostaa ja miten tällaisen ratkaisee?
Kommentit (136)
Ap, minä yritin olla tasapuolinen ja viettää joulut vuorotellen oman ja miehen lapsuuden perheen kanssa. Molemmat vanhempani ovat nyt kuolleet nuorina, 50-vuotiaina ja olen eronnut miehestäni. Ei olisi kannattanut toimia vasten mitä oikeasti haluaa, kaipaa ja tarvitsee.
Mene vanhempiesi ja sisaruksiesi luokse ka anna miehellesi vapaat kädet mitä hän haluaa tehdä. Lapsiperheenä joutuisitte ehkä kompromisseihin, nyt voit tehdä kuten sydämesi sanoo. Joulun voi viettää miehesi kanssa erillään tai yhdessä mutta luulen sinun olevan onnellisempi lapsuuden perheesi kanssa. Yhden juhlapyhän, kun kaikilla on lomaa, mene vaan.
Sulla on pitkä matka/ja kertomuksen lukijalla myös. Onnea!894
Vierailija kirjoitti:
Ap, minä yritin olla tasapuolinen ja viettää joulut vuorotellen oman ja miehen lapsuuden perheen kanssa. Molemmat vanhempani ovat nyt kuolleet nuorina, 50-vuotiaina ja olen eronnut miehestäni. Ei olisi kannattanut toimia vasten mitä oikeasti haluaa, kaipaa ja tarvitsee.
Mene vanhempiesi ja sisaruksiesi luokse ka anna miehellesi vapaat kädet mitä hän haluaa tehdä. Lapsiperheenä joutuisitte ehkä kompromisseihin, nyt voit tehdä kuten sydämesi sanoo. Joulun voi viettää miehesi kanssa erillään tai yhdessä mutta luulen sinun olevan onnellisempi lapsuuden perheesi kanssa. Yhden juhlapyhän, kun kaikilla on lomaa, mene vaan.
Joo näin olen itsekin ajatellut. Itse olen sellainen, että mielestäni pariskunnan ei tarvitse olla kuin paita ja peppu. Siksi olen jo aiemminkin sanonut, että mies voi olla kyllä joulun missä haluaa. Itsekästä olisi se jos pakottaisin miehen viettämään joulua perheeni kanssa. Ja jos juhlapyhistä puhutaan niin esim. juhannuksena mies halusi viettää sen omien kavereidensa kanssa eikä minun kanssani. Niin miksi jouluaatto sitten pitäisi juuri yhdessä olla? Joten minä menin silloinkin omalle kotiseudulle kun mies halusi olla kavereiden kanssa. Olisin halunnut toki olla juhannuksen yhdessä, mutta minulle oli myös ok, että mies on omien kavereidensa kanssa, kun kerta halusi. Olisinhan minäkin voinut vaatia yhdessäoloa juhannuksena, mutta itselle kun on täysin ok parisuhteessa viettää juhlia välillä erilläänkin.
Trololollololllol, nyt ei vierailla missään sukulaisten luona.
Eikö ole vielä niinku auennu?
Oman perheen niin no lapsuuden perheen luokse aion mennä alle 10 hlön kokoontumiseen jos kaikki ovat olleet terveinä joten trollolollot voivat vetää kauhistuneena henkeä :D
Oikeasti, jos oma mieheni toimisi kuten ap, olisi aika vakava paikka. Jos olisin tähän asti kaikki joulut viettänyt mieheni kotona valittamatta, ja sitten minä yhden kerran pyytäisin, että voitaisiinko viettää yksi aatto minun sukuni kanssa, ja mieheni sanoisi, että sinä voit mennä, ja hän menee omien vanhempiensa luo kuten aina, en tiedä, miten tuosta jatkaisi eteenpäin. Minusta se kuvaisi sellaista itsekkyyttä ja joustamattomuutta, mitä en parisuhteessa pysty ymmärtämään.
Toki jos mieheni toisi ilmi jotain muita epäoikeudenmukaisuuksia, niistä voitaisiin puhua. Mutta jos minä en edes yhtenä jouluna saisi päättää, kyllä se saattaisi olla siinä.
Millaisesta rautalangasta pitäisi viranomaiset vääntää, että jotkut tyypit ymmärtäisi, ettei nyt ole aika matkustaa viettämään sukujoulua kauemmaksi. Etkö seuraa uutisia, kun jo nyt pelätään terv.hoidon romahtavat.
Eikö sekään sinua saa ajattelemaan, kun heikkokuntoisia koronapotilaita roudataan Hussista yli 400km päähän Kuopioon hoitoon ja sinä vain kitiset, kuinka hermot menee joulunviettoon.
Se että sairastutat koronaan sukulaisesi, se ei vielä riitä, sillä omalla käytöksellä voit viedä myös heiltä palvelut esim. apteekki, terv.hoito jne. kun he sairastuvat sinun takia koronaan, eikä korvaavaa työvoimaa ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Millaisesta rautalangasta pitäisi viranomaiset vääntää, että jotkut tyypit ymmärtäisi, ettei nyt ole aika matkustaa viettämään sukujoulua kauemmaksi. Etkö seuraa uutisia, kun jo nyt pelätään terv.hoidon romahtavat.
Eikö sekään sinua saa ajattelemaan, kun heikkokuntoisia koronapotilaita roudataan Hussista yli 400km päähän Kuopioon hoitoon ja sinä vain kitiset, kuinka hermot menee joulunviettoon.
Se että sairastutat koronaan sukulaisesi, se ei vielä riitä, sillä omalla käytöksellä voit viedä myös heiltä palvelut esim. apteekki, terv.hoito jne. kun he sairastuvat sinun takia koronaan, eikä korvaavaa työvoimaa ole saatavilla.
Voi herranjumala näitä korona hysteerikkoja. Alle 10 hengen sukutapaamiset on kyllä ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuskin mitään kuvottavampaa kuin lapsuudenperheessään roikkujat.
Kyllähän lapsille jää kivat muistot lapsuudesta, jos jouluun kuuluvat isovanhemmat ja serkut. Omalla kohdallani ainakin näin on. Silti se oma perhe on tärkein, mutta joulut yhdessä ovat mukavia niin kauan kuin isovanhemmat elävät. Nyt koronan takia pitää miettiä joulu uusiksi.
Tämän on pakko olla provo. Koronan takia jouluna pysytään vain lähipiirin kanssa (eli siis sinä ap ja miehesi). Matkustella voi sitten kun tartunnat on saatu laskemaan. Johan ne tätä kokoajan mediassa toitottavat.
Pliis sano että tämä on provo.
Vierailija kirjoitti:
Olisinhan minäkin voinut vaatia yhdessäoloa juhannuksena, mutta itselle kun on täysin ok parisuhteessa viettää juhlia välillä erilläänkin.
Niin näyttää olevan miehellekin, kun kerran haluaa viettää juhannuksia erillään, eli mies ei ole vaatinut, että kaikki juhlapyhät pitää viettää pariskuntana. Sinä nyt olet joulun suhteen joustamaton, sulle kelpaa ainoastaan joulu omien vanhempien luona, etkä ole siitä valmis joustamaan. Voisiko mies joustaa kaverijuhannuksesta ja olla seuraavan juhannuksen sinun tai sinun perheesi seurassa, jos se olisi sinulle tärkeää? Jos sinä puolestasi joustaisit tämän kerran joulusta ja tekisitte niin kuin miehesi toivoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala näitä korona hysteerikkoja. Alle 10 hengen sukutapaamiset on kyllä ihan ok.
Eivät ole ok, jos joulunviettäjissä on riskiryhmään kuuluvia!
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, jos oma mieheni toimisi kuten ap, olisi aika vakava paikka. Jos olisin tähän asti kaikki joulut viettänyt mieheni kotona valittamatta, ja sitten minä yhden kerran pyytäisin, että voitaisiinko viettää yksi aatto minun sukuni kanssa, ja mieheni sanoisi, että sinä voit mennä, ja hän menee omien vanhempiensa luo kuten aina, en tiedä, miten tuosta jatkaisi eteenpäin. Minusta se kuvaisi sellaista itsekkyyttä ja joustamattomuutta, mitä en parisuhteessa pysty ymmärtämään.
Toki jos mieheni toisi ilmi jotain muita epäoikeudenmukaisuuksia, niistä voitaisiin puhua. Mutta jos minä en edes yhtenä jouluna saisi päättää, kyllä se saattaisi olla siinä.
Ootko tosissasi? Aika huonoilla kantimilla suhde, jos ero tulee joulunviettopaikan takia.. Teidän kannattaakin erota, jos tuo on kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole ok, jos joulunviettäjissä on riskiryhmään kuuluvia!
Meillä ei ole riskiryhmään kuuluvia. Minun pari sisarusta ja äiti. Ap
Ap, tasapuolisuuden nimissä pitää laskea kaikki ne kerrat, jolloin olette olleet miehen äidin luona tai sisarusten luona vuosittain ja sitten ne kerrat kun olette olleet sinun vanhemmiltasi tai sisaruksillasi, juhlapyhiä ei lasketa erikseen vaan kaikki vuosien päivät, koko yhdessäolonne aikana. Varmuuden vuoksi kerrat sitten Exceliin ja toiselle välilehdelle ne kerrat kun olette olleet yhdessä ja sitten ne kerrat kun olette olleet erikseen vierailemassa. Parasta varmaan tarkentaa tuntien tarkkuudella ja puolet tunnit pyöristetään ylöspäin.
Näin saadaan tasapuolinen tulos kuinka paljon aikaa kumpikin teistä on saanut viettää vuosien aikana omien sukulaistensa kanssa. Sitten vain tasataan luvut niin, että menee varmasti tasan, toinen lakkaa ramppaamasta sukulaisiltaan vähäksi aikaa kunnes toinen saa luvut osaltaan kiinni. Että menee varmasti tasan.
Tätähän moni kommentoija on vaatinut ap:lta, tasapuolisuutta, ettei ole itsekäs :D
Minusta muulla tavoin toimiminen kuvaisi sellaista itsekkyyttä ja joustamattomuutta, mitä en parisuhteessa pysty ymmärtämään. Kyllä se saattaisi olla siinä kuten joku niin osuvasti totesikin!
Ap, joka joulu ei tarvitse olla äitin ja isin kanssa niin kuin paita ja peppu, joulun voi joskus viettää myös vanhemmista erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisinhan minäkin voinut vaatia yhdessäoloa juhannuksena, mutta itselle kun on täysin ok parisuhteessa viettää juhlia välillä erilläänkin.
Niin näyttää olevan miehellekin, kun kerran haluaa viettää juhannuksia erillään, eli mies ei ole vaatinut, että kaikki juhlapyhät pitää viettää pariskuntana. Sinä nyt olet joulun suhteen joustamaton, sulle kelpaa ainoastaan joulu omien vanhempien luona, etkä ole siitä valmis joustamaan. Voisiko mies joustaa kaverijuhannuksesta ja olla seuraavan juhannuksen sinun tai sinun perheesi seurassa, jos se olisi sinulle tärkeää? Jos sinä puolestasi joustaisit tämän kerran joulusta ja tekisitte niin kuin miehesi toivoo?
Ja tarkemmin kun mietin niin kaikki juhannukset on vietetty aiemmin miehen ystävien kanssa ja minä olen joustanut niissä aina, että saadaan olla yhdessä. En siis ole joustamaton mitä moni täällä syyttää tietämättä enempää meidän kuvioista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, joka joulu ei tarvitse olla äitin ja isin kanssa niin kuin paita ja peppu, joulun voi joskus viettää myös vanhemmista erillään.
Joo ei tarvitse, mutta entä jos vapaasta tahdosta haluaa ja näkee sisaruksiaan. Vanhempani ovat eronneet, joten olemme äitini luona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarkemmin kun mietin niin kaikki juhannukset on vietetty aiemmin miehen ystävien kanssa ja minä olen joustanut niissä aina, että saadaan olla yhdessä. En siis ole joustamaton mitä moni täällä syyttää tietämättä enempää meidän kuvioista. Ap
No, tee kompromissi miehen kanssa, jos et ole joustamaton. Sopikaa, että nyt mies määrää joulun vietosta, sinä ensi kesänä juhannuksesta. Jos nämä ovat sinulle samanarvoisia asioita, tämä ratkaisee asian.
Jos mies on sinne aikaisemmin mielellään lähtenyt, eikä ole ehdottanut muuta, niin ei se varmaan mikään ongelma ole ollut. Ongelma on nyt, kun toinen haluaisi tällä kertaa jotain muuta ja selviää, että puoliso ei aio joustaa.