Menee hermo joulunviettopaikan miettimiseen
Ärsyttää, kun mies ei ymmärrä tilannetta. Ollaan oltu siis yhdessä jo vuosia ja tapasimme kun asuin ja opiskelin eri paikkakunnalla. Myöhemmin muutin kesätöitä saatuani ja opintoja viimeistellessä miehen asuinpaikkakunnalle missä hänellä oli työt, perhe, harrastukset ja asutaan nyt siellä. Näemme miehen äitiä melkein viikottain ja sisaruksia ainakin joka kuukausi. Minun perhe asuu kauempana ja sisarukset muualla kotipaikalta ja näen heitä muutaman kerran vuodessa. Ollaan oltu joka jouluaatto minun perheeni luona, kun kerrankin minun perhe kokoontuu yhteen, mutta mies on alkanut inttää, että, haluaa, että oltaisiin kerrankin aattoilta hänen äitinsä luona. Itse haluaisin olla aaton jo oman perheeni kanssa, kun muutenkin näen heitä harvemmin kuin miehen perhettä. Olen sanonut miehelle, että minulle on ok että ollaan aatot omien lapsuuden perheiden luona ja jos mies haluaa niin voi tulla vaikka joulupäivänä minun perheeni luo. Minulle on siis täysin ok myös että ollaan vaikka koko joulu erillään, jos mies ei halua tulla minun perheeni luo. Mutta mies vaatii, että minun pitäisi kerrankin olla aattoilta hänen perheensä parissa. Mielestäni tämä on epäreilua, koska näemme muutenkin hänen perhettään huomattavasti enemmän kuin minun , koska asumme samalla paikkakunnalla. Minun perheeni asuu 300 km päässä,joten siksi pitäisi päättää missä haluaa aaton olla. Aiemmin ollaan käyty aattoaamuna miehen äidillä ja sitte reissattu minun kotiseudulle, mutta nyt mies vaatii että kerrankin oltaisiin aattoilta hänen äidillään. Minusta tuo kuulostaa vaativalta, kun muutenkin näen harvoin omaa perhettä ja kun minulle olisi ok olla vaikka eri paikoissa jouluna. Miltä tää teistä kuulostaa ja miten tällaisen ratkaisee?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku selventää mulle miten joulun viettäminen erillään, oman lapsuudenperheen tai vaikka kavereiden kanssa, on monille ihan mahdoton ajatus?
Sama joku juhannus, kun ollaan naimisissa/ylipäänsä parisuhteessa niin PAKKO viettää juhlat yhdessä vaikka kumpikaan ei halua. Sit ihmetellään kun on taas joku juhannuskankkusessa lahdannut perheensä.
Tämän minäkin haluaisin kuulla, kun monelle tuntuu olevan mahdoton ymmärtää sitä, jos viettää joulun erikseen kumppanin kanssa. Ap
Pitäkää vain itsekkäänä, mutta itse tiedän elämäni ja missä kaikessa olen jo joustanut miehen ja meidän parisuhteen tähden. Aion viettää jouluaaton perheeni kanssa ja mies saa viettää missä haluaa. Mielestäni on nimenomaan kompromissi ja vastaantulemista, että antaa toisen viettää joulun miten haluaa eikä pakota viettämään paikassa jossa ei halua olla. Ap
Nyt kuulostat itsekkäältä ja viis veisaat viranomaisten suosituksia. Jos menet vanhempiesi luokse jouluksi, sinun olisi pitänyt olla 10pv karanteenissa tai kaksi negatiivistä koronatestiä, jonka tietenkin maksat itse.
Teillä on ap vielä mahdollisuus laatuaikaan ennen mahdollisia lapsia niin älä ap vaan ala luopumaan mahdollisuudesta viettää mukava joulu! Miehesi voi olla vähän tiellä siinä äitisi ja sisarustesi joukossa jos hän on ainut mies paikalla, hänhän voi aina mennä äitinsä luokse. Mutta eihän se ole niin kivaa kun sinä et ole viihdyttämässä miestä ja sitten voi taas paeta oman kodin rauhaan.
Useimmat ihmiset kuvittelevat, että parisuhde on me ja kaksi minää lakkaa olemasta. Ja sitten ottaa kaaliin kun tuleekin ero ja parisuhteeseen on mennyt kaikki aika, toiveet, rajat, koko elämä. Mieti ap omat tarpeesi ja pidä niistä kiinni. Nallekarkkien ei tarvitse aina mennä tasan, onhan miehesikin viettänyt suomalaisten tärkeintä kesäjuhlapäivää ja vielä romanttisinta rakkauden juhlaa k a v e r e i d e n s a kanssa. Mihin se oma puoliso unohtui kun dokaaminen on niin nastaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää vain itsekkäänä, mutta itse tiedän elämäni ja missä kaikessa olen jo joustanut miehen ja meidän parisuhteen tähden. Aion viettää jouluaaton perheeni kanssa ja mies saa viettää missä haluaa. Mielestäni on nimenomaan kompromissi ja vastaantulemista, että antaa toisen viettää joulun miten haluaa eikä pakota viettämään paikassa jossa ei halua olla. Ap
Ok, sinä teet kuten teet. Minulle tuo olisi kova paikka jos mieheni ilmoittaisi, ettei ikinä suostu kanssani vanhempieni luo joulunviettoon, vaikka minä olisin ollut hänen vanhempiensa luona joka joulu.
Mutta ei sinun päätäsi mikään käännä. Mutta miksi kysyit mielipiteitämme, jos sinua suututtaa selvästikin niiden kuuleminen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap! Pidä kiinni sinulle tärkeistä asioista niin et kadu etkä katkeroidu. Tykkään sun asenteesta
Vierailija kirjoitti:
Teillä on ap vielä mahdollisuus laatuaikaan ennen mahdollisia lapsia niin älä ap vaan ala luopumaan mahdollisuudesta viettää mukava joulu! Miehesi voi olla vähän tiellä siinä äitisi ja sisarustesi joukossa jos hän on ainut mies paikalla, hänhän voi aina mennä äitinsä luokse. Mutta eihän se ole niin kivaa kun sinä et ole viihdyttämässä miestä ja sitten voi taas paeta oman kodin rauhaan.
Useimmat ihmiset kuvittelevat, että parisuhde on me ja kaksi minää lakkaa olemasta. Ja sitten ottaa kaaliin kun tuleekin ero ja parisuhteeseen on mennyt kaikki aika, toiveet, rajat, koko elämä. Mieti ap omat tarpeesi ja pidä niistä kiinni. Nallekarkkien ei tarvitse aina mennä tasan, onhan miehesikin viettänyt suomalaisten tärkeintä kesäjuhlapäivää ja vielä romanttisinta rakkauden juhlaa k a v e r e i d e n s a kanssa. Mihin se oma puoliso unohtui kun dokaaminen on niin nastaa?
Aamen. Vihdoin joku tajusi sen, että parisuhteessa ei tarvitse olla symbiossa ja on tärkeä olla myös ns oma elämä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, sinä teet kuten teet. Minulle tuo olisi kova paikka jos mieheni ilmoittaisi, ettei ikinä suostu kanssani vanhempieni luo joulunviettoon, vaikka minä olisin ollut hänen vanhempiensa luona joka joulu.
Mutta ei sinun päätäsi mikään käännä. Mutta miksi kysyit mielipiteitämme, jos sinua suututtaa selvästikin niiden kuuleminen?
En ole sanonut, että en voisi ikinä olla miehen perheen luona. Nyt korona-aikana vaan olen nähnyt omaa perhettä entistäkin vähemmän niin tuntuisi tärkeältä heitä nähdä nyt, kun kerrankin kaikki ovat koossa. Kysyin, koska halusin kai kuulla vertaiskokemuksia ja miten muilla näitä on järjestetty. Aika paljon lokaa tuli kuitenkin niskaan täällä niin myönnän, että hermostuin, kun tiedän miten paljon olen suhteessa joustanut. Ap
Me ollaan oltu kaikki aatot erillään omien sukulaistemme kanssa tän 4v suhteen ajan, vaikka molempien vanhemmat asuvat lähellä. Näin on ollut hyvä. En halua viettää aattoa hänen sukulaistensa kanssa, enkä myöskään kahdessa eri paikassa ja porukassa. Yksi pieni oma porukka on paras, varsinkin nyt tänä jouluna. Voisin kyllä olla tällä kertaa hänen kanssa kahdestaankin koko joulun, vaikka se vähän tylsää olisikin. Mutta hän tai hänen sukulaisensa eivät pahemmin koronasta piittaa.. Perinteet ne vaan on ja pysyy, vaikka oman tai läheisen koronakuoleman uhalla.
Aamen. Minusta sekin on kiva kun näkee tuon klassisen av-ilmiön, joku yrittää painostaa aloittajaa haluamaansa suuntaan ja tietysti siihen aloittajalle ikävämpään suuntaan, sitten tämä joku pettyy kun aloittajalla on kanttia päättää asioistaan itse ja alkaa mussuttamaan että mitäs kysyit. Eihän ap ole suuttunut, hän vain osaa eroittaa minuutensa parisuhteesta, tehdä omat päätöksensä eikä ole niin altis muiden vaikutukselle. Tervettä järkeä!
Jätä se sika on klassikko, samoin mitä sitten kysyit jos et kestä :D
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku selventää mulle miten joulun viettäminen erillään, oman lapsuudenperheen tai vaikka kavereiden kanssa, on monille ihan mahdoton ajatus?
Sama joku juhannus, kun ollaan naimisissa/ylipäänsä parisuhteessa niin PAKKO viettää juhlat yhdessä vaikka kumpikaan ei halua. Sit ihmetellään kun on taas joku juhannuskankkusessa lahdannut perheensä.
Kuka on sanonut, että jokainen joulu on pakko viettää puolison kanssa? Mielestäni ei kukaan. Eikö tässä ole keskusteltu siitä, että mies on viettänyt vuosikausia joulua niin kuin ap on ehdottanut, ja tämän kerran mies haluaisi, että hän saa toivoa, millä kokoonpanolla ja missä joulu vietettäisiin? Jos ap voisi tänä vuonna tehdä niin kuin mies toivoo, niin ehkäpä ensi vuonna voisi sitten viettää joulun erikseen, ellei mies taas halua lähteä ap:n perheen luo?
Moni isovanhempi huokaa tänä kouluna helpotuksesta, kun ei tarvitse laittaa aikuisten lasten perheille joulua. Jää rahaakin maksaa tammikuussa laskut
Mun äitini ei ikinä, ei siis ikinä viettänyt yhtäkään joulua isäni vanhempien luona. Asuivat vain 30km päässä, mutta joulun aikaan kun siellä käytiin kylässä, niin äiti jäi joka kerta kotiin. Siitä tuli ihan normaalia itselle, olisihan äiti ollut vähän ylimääräinen. Kaikkein tärkeimmät asiat maan päällä siinä kun tuli heille kylään, oma poika ja lapsenlapsi. Ei siellä äitiä kaivannut yksikään. Mutta olihan se silti toki vähän väärin, että isäni kuitenkin suostui aina viettämään aaton äitini suvun kanssa, jotka asuivat myös lähellä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut, että en voisi ikinä olla miehen perheen luona. Nyt korona-aikana vaan olen nähnyt omaa perhettä entistäkin vähemmän niin tuntuisi tärkeältä heitä nähdä nyt, kun kerrankin kaikki ovat koossa. Kysyin, koska halusin kai kuulla vertaiskokemuksia ja miten muilla näitä on järjestetty. Aika paljon lokaa tuli kuitenkin niskaan täällä niin myönnän, että hermostuin, kun tiedän miten paljon olen suhteessa joustanut. Ap
Tässä maailman tilanteessa kaikki joutuvat luopumaan periaatteestaan ja joustamaan, kun emme tiedä miten korona leviää ja mitkä ovat seuraukset.
Luin Tellervo Koiviston haastattelun 93v ja hänkin on luopunut sukujoulusta ja syö vain joululounaan tyttärensä kanssa, muuten viettää yksin kotona. Hänelle niin rakkaassa Tähtelässä, hän on viimeiksi käynyt keväällä ja kesällä, juurikin koronaepidemian takia, kun haluaa suojella itseään ja läheisiään, vaikka todennäköisyys hänellä edessä on jouluja vähemmän kuin sinulla.
Ei minusta ole kovin reilua, että mies ei ole edes avannut suuta aiemmin ja nyt hänelle ei käykään se, että kumpikin näkee sitten lapsuuden perhettä aattona ja muut päivät ollaan yhdessä kerta ei päästä kompromissiin tuossa aaton olopaikasta. Minulle on täällä sanottu, että en voi nyt itse viettää joulua missä haluan vedoten siihen, että olen joustanut jo muissa asioissa. Miksi mies voisi vedota sitten aiempiin vuosiin, kun ei ole ikinä edes maininnut aiemmin, että tämä järjestely ei ole ollut ok. Ap