Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela pohtii - tehdäkö lapsi vai ei?

Vierailija
08.05.2014 |

Ensiksi haluan tarkentaa että olen vapaaehtoisesti lapseton ns. positiivisessa mielessä, eli en vihaa lapsia ja manaa naapurin kirkuvia kakaroita. (Palstalla usein velat esiintyvät/esitetään edellisen kaltaisina, ei pahalla.) Olen tehnyt uraa, matkustellut, viettänyt railakasta sinkkuelämää ja lyhyesti sanottuna nauttinut elämästä. Nautin elämästä nytkin kovin eikä aika käy pitkäksi. Rakastan tiettyä itsekkyyttä jota voin harjoittaa ja etenkin vapautta. Erityistä vauvakuumetta en ole koskaan kokenut, mutta en myöskään ole kiveen kirjoittanut lapsetta jäämistä - aika ei vain ole tuntunut oikealta ja olen elänyt uskossa että joskus potisin vauvakuumetta ja vahvaa halua äidiksi ja asiat tapahtuisivat luonnollisesti. 

Niin ei kuitenkaan koskaan käynyt, ja vaikka biologinen kello jo tikittääkin, en koe henkisesti olevani valmis äidiksi. Toisaalta herää kysymys, onko kukaan valmis äidiksi vai kasvetaanko siihen rooliin? Olen myös alkanut kyseenalaistamaan parisuhteeni, sillä romanttisen tosirakkauden luulisi saavan naisen haluamaan lapsia hyvät geenit omaavan miehen kanssa. 

Olen tyytyväinen elämääni, mutta mielessä kaikuu kysymys "entä jos?" Elän todennäköisesti nämä ovat viimeisiä vuosia kun minulla on realistisia mahdollisuuksia raskautua luomusti. Toisiko lapsi elämääni jotain uutta vai pilaisiko se kropan ja katkeroittaisi koska joutuisin luopumaan tietyistä asioista jotka nyt kuuluvat elämääni?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:30"]

Nyt näin pienen pilkahduksen siitä, että sellaisia joko-tai-ihmisiä todella on olemassa, jotka suhtautuvat asiaan kuin uskontoon. Jollet ole 200% varma olet takinkääntäjä ja niin mainstreamia.

[/quote]

Väärin. Kyse on sanan merkityksestä. Jokainen on vapaa tekemään elämällään, mitä haluaa.

[/quote]

Sanan merkityksestä juuri puhunkin. Minusta ihminen joka ei halua lapsia on vela.

Vierailija
22/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:23"]

En halua lapsia ehkä tulevaisuudessa. En ole koskaan ennen halunnut lapsia, en halua lapsia nyt enkä näe itselläni lapsia tulevaisuudessa.

[/quote]

No olisit sitten sanonut niin. Tuollainen pyörittely kuulostaa vain siltä, ettet tiedä, mitä haluat.

[/quote]

Mielestäni sanoinkin. Sanoin myös, etten tekisi aborttia jos vahinko sattuisi, mutta veloille ei kuulemma käy vahinkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:37"]

Minusta ihminen joka ei halua lapsia on vela.

[/quote]

Tietenkin velan täytyy myös olla lapseton. :) Jotkut äiditkin haluaisivat "elää ilman omia lapsia", mutta sellainen ei lisääntymisen jälkeen enää onnistu. Lisäksi tuon päätöksen täytyy olla ainakin jollakin tavalla pysyvä. Tuntuisi hölmöltä kutsua velaksi ihmistä, joka on joka toinen päivä sitä mieltä, että haluaa ehdottomasti lapsia ja joka toinen ettei halua niitä koskaan. Vapaaehtoinen lapsettomuus on elämänvalinta.

Vierailija
24/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:23"]

Mutta jos sinun mielestäsi olen joku feikkivela, koska en ole hommannut steriä niin sille ei kai voi mitään.

[/quote]

Anna niitten pitää sinua feikkivelana. Tuskin rasittaa mitenkään, jos nämä tiukkapipovelat eivät kutsu sinua heidän kerhoonsa.

Tämä, mitä joku lainasi Wikipediasta: "tietoista päätöstä jäädä lopullisesti lapsettomaksi". Wikipediaan voi kuka tahansa fanaatikko täydentää omia lauseitaan.

Kuten 20 sanoi, veloilla on jokin käsittämätön tarve lokeroida ihmisiä tämän asian kautta. Se on todellakin heille uskonto.

Minusta kenenkään ei tarvitse tehdä sellaisia päätöksiä, joiden on oltava voimassa elämän loppuun asti. Saa olla hetero 20-vuotiaaksi ja sen jälkeen homo. Saa olla luterilainen tapakristitty, sen jälkeen buddhalainen ja sitten muslimi. Saa olla... ihan mitä vaan, milloin vaan, ilman että kenelläkään muulla on oikeus sanoa, ettet ole todella tuota mitä esität, ellet ole sitä kuolemaasi asti. Näin siis, kunhan ei toimillaan loukkaa muita ihmisiä. 

Vierailija
25/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:43"]

Kuten 20 sanoi, veloilla on jokin käsittämätön tarve lokeroida ihmisiä tämän asian kautta. Se on todellakin heille uskonto.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Kyse on vain sanojen merkityksestä. Jokainen voi tehdä elämässään sellaisia valintoja kuin katsoo parhaaksi. Kannattaa kuitenkin olla älyllisesti rehellinen ja käyttää itsestään sellaisia nimityksiä, jotka todella pitävät omalla kohdalla paikkaansa.

Vierailija
26/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:30"]

Nyt näin pienen pilkahduksen siitä, että sellaisia joko-tai-ihmisiä todella on olemassa, jotka suhtautuvat asiaan kuin uskontoon. Jollet ole 200% varma olet takinkääntäjä ja niin mainstreamia.

[/quote]

Väärin. Kyse on sanan merkityksestä. Jokainen on vapaa tekemään elämällään, mitä haluaa.

[/quote]

sana tarkoittaa vapaaehtoisesti lapsetonta, mitään virallisia kriteereitä ei ole. Tuo on vain sinun näkemyksesi asiasta.

Minulla on hyvä parisuhde, ikää sen verran, että ikätovereilla alkaa jo olla lapset tehty, ja muutenkin sellaiset puitteet, että lasten tekoa ei mikään estä. Koska ei lasta haluta, niin ollaan vapaaehtoisesti lapsettomia. Tämä ei mitenkään estä asian pohdiskelua tai ajatuksella leikkimistä tai sitä, että joskus tulevaisuudessa muutamme mieltämme.

Vierailija
27/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipediaan voi kuka tahansa fanaatikko täydentää omia lauseitaan.

[/quote]

Useimissa asioissa Wikipedia heijastelee oikein hyvin yleistä konsensusta. Niin tässäkin tapauksessa.

Vierailija
28/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on monta vastausta, mutta kun niitä vähän silmäilin, huomasin, että harva on oikeastaan vastannut ap:lle. Alapeukkusateen uhalla kokeilen vastata omasta näkökulmastani.

En tiedä, kannattaa SUN tehdä lapsia vai ei, mutta voin kertoa itsestäni ja omista asiaa koskevista ajatuksistani. Ensinnäkin vauvakuume ja henkinen valmius äidiksi. Minäkään en ole potenut vauvakuumetta, ja pohdin esikoisen raskausaikana tuota valmiutta äidiksi, siis että onko sitä. Olen tullut nyt jonkin aikaa äitinä oltuani siihen tulokseen, että suurin osa naisista on valmiita äidiksi. Jos on enimmäkseen ihan tasapainoinen ihminen, äitiyskin onnistuu. Hormonit auttaa luomaan kiintymyssuhdetta siihen vauvaan, ja sen avulla sitä sitten selviydytään. Toki muitakin skenaarioita on.

Mäkin pohdin tosi paljon tuota, että kun olen tottunut elämään lähinnä omia mielihalujani ajatelle, miten lapsen kanssa onnistuu. Suht hyvin on onnistunut. Oma lapsi on yllättävän kiinnostava olento, jonka kanssa sitä on ihan mielellään. Ja toisaalta osaa arvostaa sitä vähäisempää "omaa aikaa" paljon enemmän.

Varmasti on niitäkin, jotka katkeroituvat, kun ovat joutuneet luopumaan joistain asioista, ainakin täällä palstalla olen törmännyt sellaisiin ihmisiin. Omassa tuttavapiirissäni taas juurikaan en (tämän kommentin tarkoitus ei ole siis yrittää todistella, etteikö katkeroituneita vanhempia olisi, ihan varmasti on). Lapsista saa ihan oikeasti jotain sellaista, mikä kuulostaa hirveän kornilta kirjoitettuna ja esiteltynä sellaiselle ihmiselle, jolla lapsia ei ole. Lapset eivät siis vain vie jotain pois, he myös antavat paljon kaikenlaista. Ja kun luopuu lasten takia tietyistä asioista, niistä ei kuitenkaan tarvitse luopua pysyvästi. Elämä on täynnä erilaisia vaiheita, joissa pääosissa on erilaiset asiat. Meillä on menossa nyt pikkulapsivaihe, jossa pääaosasa on pienet lapset.

Ai niin, tuo kroppa-asia vielä. Mitä nyt oman ja tuttavapiirini kokemusten perusteella pystyn sanomaan (asiasta on keskusteltu, usein saunassa vähänkin isommalla porukalla tämä aihe nousee usein esiin), aika vähän naiset tuntuvat kokevan, että oma vartalo menisi jotenkin pilalle lasten myötä. Toki se muuttuu, mutta lasten saaminen muuttaa usein myös suhdetta omaan vartaloon. Omasta puolestani voin sanoa, että suhde on muuttunut sekä hyvässä että pahassa, synnytyksen jälkeen keho tuntui pitkään tosi vieraalta (mulla oli rankka synnytys). Nyt taas tykkään siitä enemmän kuin ennen lapsia, toki mulla ei mitään kauhean radikaaleja muutoksia olekaan.

Tällaisia ajatuksia mulla on asiasta!

Vierailija
29/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:23"]

Mutta jos sinun mielestäsi olen joku feikkivela, koska en ole hommannut steriä niin sille ei kai voi mitään.

[/quote]

Anna niitten pitää sinua feikkivelana. Tuskin rasittaa mitenkään, jos nämä tiukkapipovelat eivät kutsu sinua heidän kerhoonsa.

Tämä, mitä joku lainasi Wikipediasta: "tietoista päätöstä jäädä lopullisesti lapsettomaksi". Wikipediaan voi kuka tahansa fanaatikko täydentää omia lauseitaan.

Minusta kenenkään ei tarvitse tehdä sellaisia päätöksiä, joiden on oltava voimassa elämän loppuun asti. Saa olla hetero 20-vuotiaaksi ja sen jälkeen homo. Saa olla luterilainen tapakristitty, sen jälkeen buddhalainen ja sitten muslimi. Saa olla... ihan mitä vaan, milloin vaan, ilman että kenelläkään muulla on oikeus sanoa, ettet ole todella tuota mitä esität, ellet ole sitä kuolemaasi asti. Näin siis, kunhan ei toimillaan loukkaa muita ihmisiä. 

[/quote]

Ei uskonto. Lapsen teko ei ole uskon asia.

Kyllä tämä on elämäntapa; joko-tai -valinta. Joko haluat hankkia lapsia tai et halua. Et voi tehdä puolikasta lasta tai lasta kokeilumielessä. 

Ja tiedoksesi, itse en ainakaan ole niin tiukkapipo ettenkö voisi ystävystyä niin äitien kuin päättämättömienkin naisten kanssa. Halusin kuitenkin selventää mitä itse miellän vapaaehtoisella lapsettomuudella. Kyseessä on pysyvä, lopullinen päätös, joka heijastuu ihmisen käytännön toimiin. 

Vela-nainen

Vierailija
30/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:47"]

[/quote]

Useimissa asioissa Wikipedia heijastelee oikein hyvin yleistä konsensusta. Niin tässäkin tapauksessa.

[/quote]

Ei, jotkut vaan pitävät enemmän mölyä itsestään.

Vierailija
31/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuten sinä.

Vierailija
32/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

Sanan merkityksestä juuri puhunkin. Minusta ihminen joka ei halua lapsia on vela.

[/quote]

Juuri näin.

Vela ei halua lapsia, koskaan. Tästä syystä on lupa odottaa, että hän myös käytännössä elää sanomansa mukaisesti, eikö niin? Muutenhan kyse olisi ainoastaan katteettomista puheista.

Vela-nainen

Vierailija
33/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:50"]

Kyllä tämä on elämäntapa; joko-tai -valinta. Joko haluat hankkia lapsia tai et halua. Et voi tehdä puolikasta lasta tai lasta kokeilumielessä. 

Vela-nainen

[/quote]

Miten luokittelet ihmisen, joka haluaa lapsia (ja voisi niitä saada), mutta on päättänyt olla ilman vapaaehtoisesta päätöksestään? 

Vierailija
34/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuten sinä.

[/quote]

Ei, vaan velat.

Vierailija
35/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni taas varsinaiseksi tappeluksi tämäkin ketju. Minusta vaikka 35-vuotiaaksi omasta tahdostaan ja vakaumuksestaan lapseton nainen voi hyvällä omalla tunnolla sanoa olevansa vapaaehtoisesti lapseton, mikäs muukaan hän olisi? Voi olla ettei koko tuon 35 vuoden aikana ole halunnut lapsia, mutta syystä tai toisesta onkin kääntänyt kelkkansa. Se on aina mahdollista. Liiallinen ehdottomuus on itselleen valehtelua ja jopa hieman naurettavaa. Kukaan ei voi ennustaa mihin elämä vie ja vela ei ole mikään virallinen titteli jonka "väärinkäytöstä" rangaistaisiin. Luonnollisesti sellainen joka on hankkinut lapsia ei ole enää vela, aivan kuten kerran avioliiton solminut ei enää ikinä ole naimaton. En ymmärrä miksi se on joillekin niin kova pala ja nämä velat nostavat itseään jotenkin jalustalle kun ovat päättäneet olla lisääntymättä. Se ei ole mikään saavutus kuten ei kyllä ole lisääntyminenkään. Henkilökohtaisesti olen seissyt lapsettomuuden takana mutta se ei silti kiellä minua ikinä kyseenalaistamasta päätöstäni. -ap-

Vierailija
36/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:14"]Luultavasti viisaampi ratkaisu olisi nyt tehdä lapsi. Minulla ei ole lapsia siitä syystä, että en löytänyt mielestäni sopivaa miestä isäksi ja omaksi  rakkaaksi, siis juuri tämä yhdistelmä, että olisin sekä rakastanut jotain miestä että olisin kokenut saman miehen hyväksi isäksi jäi osaltani löytämättä. Nyt en enää voi saada lasta. Se tuntuu vaikealta. Olen kyllä juuri sitä pullantuoksuista äitityyppiä, joten uskon että lapsettomuus on minulle keskimääräistä vaikeampaa hyväksyä. 

[/quote]

Ei kannattaisi olla tuollainen haihattelija, vaan tarttua toimeen, kun löytyy kunnollinen mies ja talous on vakaalla pohjalla. Lapsellista elätellä prinsessa-unelmia.

Vierailija
37/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta sinä kuulostat todella järkevältä ja ajattelevalta ihmiseltä (varsinkin kommentin 43 osalta)  ja toivon, että saat tehtyä itseäsi miellyttävän ratkaisun :)

Minusta vaikka 35-vuotiaaksi omasta tahdostaan ja vakaumuksestaan lapseton nainen voi hyvällä omalla tunnolla sanoa olevansa vapaaehtoisesti lapseton, mikäs muukaan hän olisi?

Olen samaa mieltä. Harmi vaan, ettei tuo käy vela-fanaatikoille, koska kyseinen ihminen ei ehkä ole tehnyt "lopullista päätöstä".

Kaikkea hyvää sinulle, ap!

19

Vierailija
38/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikein tiedä kukaan muu kuin sinä itse ja tietenkin miehesi kannattaako tehdä lapsi vai ei.

Itse en ole mikään supermamma mutta päätös tehdä lapsi oli helppo kun 25v. iski vauvakuume ja kovaa ja mieskin oli samaa mieltä.

Tuskin kukaan on valmis äidiksi ennenkuin niitä lapsia on sillä kyllä äidiksi kasvaa pikku hiljaa ja lapsen kanssa. Ja siksihän se raskauskin kestää 9kk että ehtii jo osaksi sopeutua elämänmuutokseen. Elämänmuutos voi olla tosi iso tai sitten yllättävän pieni. Se riippuu ihan sinusta, lapsen isästä, lapsen luonteesta, parisuhteen "laadusta", tukiverkoista, odotuksista ym ym.

Olen yhä 2 lapsen äitinä kärsimätön ja itsekäs mutta vielä kärsimättömämpi ja itsekkäämpi olisin ilman lapsia eli kyllä ne pahimmat särmät hioutuu pois kun kuitenkin se lasten hyvinvointi on ykkössijalla elämässä mikä ei tarkoita sitä etteikö itsestäkin voi ja pitää pitää huolta.

Kroppa tosiaan muuttuu joka tapauksessa jos vanhaksi elää sillä ei se nuoruus ikuista ole vaikka mitä tekisi. 

Vierailija
39/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä olisit jo sen lapsen hankkinut, jos sellaista elämääsi tarvitsisit.

Keskity nyt vain nauttimaan itsesi näköisestä lapsettomasta elämästä.

Aurinkoista kevättä sinulle, ap!

Vierailija
40/52 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota katkeroitumista en kyllä ymmärrä jos tekee TIETOISEN päätöksen tehdä lapsi tai olla tekemättä? Eihän se auta kun elää sen oman päätöksensä kanssa minkä on tehnyt! 

Siinä tapauksessa voi katkeroitua jos haluaa lapsen ja ei niitä saa.

Ihmisillä on muutenkin nykyään tapana analysoida ja vatvoa joka asiaa tappiin asti ja kaikki on niin vaikeaa. Johtuuko se siitä ettei tunne itseään ja tiedosta omia tunteita ja rajoja? Vai onko elämän odotukset jotenkin liian korkealla mutta kuitenkaan ei luoteta että normaalijärjellä varustetun ihmisen elämä kantaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä