Vela pohtii - tehdäkö lapsi vai ei?
Ensiksi haluan tarkentaa että olen vapaaehtoisesti lapseton ns. positiivisessa mielessä, eli en vihaa lapsia ja manaa naapurin kirkuvia kakaroita. (Palstalla usein velat esiintyvät/esitetään edellisen kaltaisina, ei pahalla.) Olen tehnyt uraa, matkustellut, viettänyt railakasta sinkkuelämää ja lyhyesti sanottuna nauttinut elämästä. Nautin elämästä nytkin kovin eikä aika käy pitkäksi. Rakastan tiettyä itsekkyyttä jota voin harjoittaa ja etenkin vapautta. Erityistä vauvakuumetta en ole koskaan kokenut, mutta en myöskään ole kiveen kirjoittanut lapsetta jäämistä - aika ei vain ole tuntunut oikealta ja olen elänyt uskossa että joskus potisin vauvakuumetta ja vahvaa halua äidiksi ja asiat tapahtuisivat luonnollisesti.
Niin ei kuitenkaan koskaan käynyt, ja vaikka biologinen kello jo tikittääkin, en koe henkisesti olevani valmis äidiksi. Toisaalta herää kysymys, onko kukaan valmis äidiksi vai kasvetaanko siihen rooliin? Olen myös alkanut kyseenalaistamaan parisuhteeni, sillä romanttisen tosirakkauden luulisi saavan naisen haluamaan lapsia hyvät geenit omaavan miehen kanssa.
Olen tyytyväinen elämääni, mutta mielessä kaikuu kysymys "entä jos?" Elän todennäköisesti nämä ovat viimeisiä vuosia kun minulla on realistisia mahdollisuuksia raskautua luomusti. Toisiko lapsi elämääni jotain uutta vai pilaisiko se kropan ja katkeroittaisi koska joutuisin luopumaan tietyistä asioista jotka nyt kuuluvat elämääni?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:56"]Kummallinen aloitus. Ethän sinä ole vapaaehtoisesti lapseton nainen kun jopa pohdit lapsen tekoa ihan tosissasi.
Vela-nainen
[/quote]
Vapaaehtoisesti lapseton on sellainen, joka ei ole halunnut lapsia. Ovatko lokerot niin tiukkoja, etten voisi kutsua itseäni velaksi nyt jos 10 vuoden kuluttua sattuisi vahinkoraskaus jonka päättäisin pitää?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:56"]vapaaehtoisesti laseton, vela = ihminen, joka on päättänyt, ettei hanki koskaan lapsia
aidallaistuja = ihminen, joka ei ole päättänyt, yrittääkö hankia lapsia vai ei
[/quote]
Aika yksisilmäistä mielestäni.
En ole koskaan halunnut lapsia, mutta en silti tekisi aborttia jos vahinko sattuisi. Tiedostan, että mitään lopullisia päätöksiä ei ole olemassa, vaan teen ratkaisut aina nykyminän lasien läpi.
Kyllä kahden ääripään välilläkin voi olla liukumaa.
[/quote]
Vahinkoja harvemmin sattuu kun pitää hyvän huolen ehkäisystä, kuten velat tekevät. Sterilisaatio on hyvä vaihtoehto meille, jotka olemme päätöksemme tehneet.
Vela-nainen
Luultavasti viisaampi ratkaisu olisi nyt tehdä lapsi. Minulla ei ole lapsia siitä syystä, että en löytänyt mielestäni sopivaa miestä isäksi ja omaksi rakkaaksi, siis juuri tämä yhdistelmä, että olisin sekä rakastanut jotain miestä että olisin kokenut saman miehen hyväksi isäksi jäi osaltani löytämättä. Nyt en enää voi saada lasta. Se tuntuu vaikealta. Olen kyllä juuri sitä pullantuoksuista äitityyppiä, joten uskon että lapsettomuus on minulle keskimääräistä vaikeampaa hyväksyä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:12"]
Ovatko lokerot niin tiukkoja, etten voisi kutsua itseäni velaksi nyt jos 10 vuoden kuluttua sattuisi vahinkoraskaus jonka päättäisin pitää?
[/quote]
Tämä kirjoittaja pohtii, pitäisikö hänen hankkia lapsia vai ei. Hän ei silloin ole valinnut lapettomuutta, mikä lienee velan vähimmäismääritelmä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:56"]vapaaehtoisesti laseton, vela = ihminen, joka on päättänyt, ettei hanki koskaan lapsia
[/quote]
En ole koskaan halunnut lapsia, mutta en silti tekisi aborttia jos vahinko sattuisi. Tiedostan, että mitään lopullisia päätöksiä ei ole olemassa, vaan teen ratkaisut aina nykyminän lasien läpi.
[/quote]
Vahinkoja harvemmin sattuu kun pitää hyvän huolen ehkäisystä, kuten velat tekevät. Sterilisaatio on hyvä vaihtoehto meille, jotka olemme päätöksemme tehneet.
Vela-nainen
[/quote]
Joo, ja kolaristakin voi selvitä jos käyttää turvavyötä.
Olen vela, käytän ehkäisyä. Olen silti tiedostanut että vahingon mahdollisuus on aina olemassa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:12"]
Ovatko lokerot niin tiukkoja, etten voisi kutsua itseäni velaksi nyt jos 10 vuoden kuluttua sattuisi vahinkoraskaus jonka päättäisin pitää?
[/quote]
Tämä kirjoittaja pohtii, pitäisikö hänen hankkia lapsia vai ei. Hän ei silloin ole valinnut lapettomuutta, mikä lienee velan vähimmäismääritelmä.
[/quote]
Tähän mennessä hän on pitänyt itseään velana, mutta on nyt alkanut harkitsemaan uudelleen tai hänellä on epäilyksiä. En pitäisi otsikkoa liian kaukaa haettuna.
Ei kannata, koska lapsi ei ole mikään koira, minkä voi käyttää piikillä, kun siihen kyllästyy. Se on uusi ihminen, joka on sinun sydämessäsi kuolemaasi asti. Vielä vanhanakin huolehdit, että aikuiset lapsesi pärjäävät maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:56"]Kummallinen aloitus. Ethän sinä ole vapaaehtoisesti lapseton nainen kun jopa pohdit lapsen tekoa ihan tosissasi.
Vela-nainen
[/quote]
Vapaaehtoisesti lapseton on sellainen, joka ei ole halunnut lapsia. Ovatko lokerot niin tiukkoja, etten voisi kutsua itseäni velaksi nyt jos 10 vuoden kuluttua sattuisi vahinkoraskaus jonka päättäisin pitää?
[/quote]
Saathan sinä kutsua itseäsi miksi haluat, mutta mielestäni antaisit tällöin itsestäsi väärän kuvan.
Minulle vela-termi kertoo sen, että henkilö on tehnyt lopullisen päätöksen siitä, että haluaa elää lapsettomana ja tekee myös käytännössä sellaisia ratkaisuja ettei niitä lapsia synny nyt eikä 10 vuoden päästä.
Vela-nainen
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:10"]
Tiedostan, että mitään lopullisia päätöksiä ei ole olemassa, vaan teen ratkaisut aina nykyminän lasien läpi.
[/quote]
Kyllä esimerkiksi sterilisaatio on aika lailla lopullinen päätös, vaikka operaation voikin kumota joissakin tapauksissa. Minulle oli itsestäänselvää hoitaa ehkäisyasiat kerralla kuntoon, kun en kerran lapsia halua. Jos haluat lapsia "ehkä tulevaisuudessa" olet ihan samanlainen kuin monet parikymppiset naiset, joista suurimmasta osasta tulee myöhemmin äitejä. Se, ettei ole vielä hankkinut lapsia, ei tee kenestäkään vapaaehtoisesti lapsetonta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 15:40"]Toisiko lapsi elämääni jotain uutta vai pilaisiko se kropan ja katkeroittaisi koska joutuisin luopumaan tietyistä asioista jotka nyt kuuluvat elämääni?
[/quote]
Tätä ei valitettavasti kukaan muu voi sinulle kertoa. Jotain uutta lapsi tietysti tuo, mutta haluatko sellaista uutta? Voit katkeroitua ilman lasta ja lapsen kanssa.
"Pilaako se kropan?" on kyllä sellainen kysymys, jota en ymmärrä.
Hieman ihmettelen tätä lokeroimisen tarvetta joidenkin velojen taholta.
Hassu ajatus, että vela voisi olla vain raivolapseton henkilö. En ole koskaan varsinaisesti halunnut lapsia, vaan olen pitänyt takaportin auki ja ajatellut että JOS se maaginen ja vahva vauvakuume iskisi niin en ole omien vakaumusteni vanki vaan voin tehdä kuten tilanteessa hyvältä tuntuu. Vuosien varrelle mahtuu myös aikoja jolloin olen ollut vahvasti lapsettomuuden kannalla ja edelleenkään en suoranaisesti toivo lasta - pohdin vain jäänkö jostain paitsi. Mielestäni pohdinta ja omien päätösten punnitseminen tässä vaiheessa kun ei vielä ole liian myöhäistä on fiksua ja suotavaa. Joko kantani vahvistuu tai sitten päätänkin mennä toiseen suuntaan.
Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole mikään uskonto ja ihmisten elämäntilanteet muuttuu ajan myötä kuten myös mahdollisesti suhtautuminen eri asioihin. En koe siinä olevan mitään väärää tai häpeällistä. -ap-
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:10"]
Tiedostan, että mitään lopullisia päätöksiä ei ole olemassa, vaan teen ratkaisut aina nykyminän lasien läpi.
[/quote]
Kyllä esimerkiksi sterilisaatio on aika lailla lopullinen päätös, vaikka operaation voikin kumota joissakin tapauksissa. Minulle oli itsestäänselvää hoitaa ehkäisyasiat kerralla kuntoon, kun en kerran lapsia halua. Jos haluat lapsia "ehkä tulevaisuudessa" olet ihan samanlainen kuin monet parikymppiset naiset, joista suurimmasta osasta tulee myöhemmin äitejä. Se, ettei ole vielä hankkinut lapsia, ei tee kenestäkään vapaaehtoisesti lapsetonta.
[/quote]
En halua lapsia ehkä tulevaisuudessa. En ole koskaan ennen halunnut lapsia, en halua lapsia nyt enkä näe itselläni lapsia tulevaisuudessa.
Mutta jos sinun mielestäsi olen joku feikkivela, koska en ole hommannut steriä niin sille ei kai voi mitään.
Kyse on ihan sanojen merkityksestä. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että ei tiedä, haluaako lapsia vai ei, tai että muuttaa myöhemmin mielensä. kaikin mokomi! Haluan vain ihmisten olevan onnellisia omalla tavallaan. Mutta vapaaehtoinen lapsettomuus kylä tarkoittaa "tietoista päätöstä jäädä lopullisesti lapsettomaksi" (Wikipedia), ja vela on ihminen, joka "haluaa elää elämänsä ilman omia lapsia" (Vapaaehtoisesti lapsettomat ry:n kotisivut). Jos kaipaa aidallaistujaa parempaa termiä ihmiselle, joka ei ole varma kannastaan, sellaisen voi toki keksiä ja koettaa saada juurtumaan kielenkäyttöön. Vähän kömpelö käännöslainahan tuo on.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:18"]vela-termi kertoo sen, että henkilö on tehnyt lopullisen päätöksen
[/quote]
Minkä ikäisenä tämä päätös pitää teidän (vela-määrittelijöiden) mielestä tehdä, että kelpaa teille oikeaoppiseksi velaksi"? En siis kysy, milloin te henk.koht. teitte päätöksenne, vaan mitä vaaditte muilta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:22"]Hassu ajatus, että vela voisi olla vain raivolapseton henkilö. En ole koskaan varsinaisesti halunnut lapsia, vaan olen pitänyt takaportin auki ja ajatellut että JOS se maaginen ja vahva vauvakuume iskisi niin en ole omien vakaumusteni vanki vaan voin tehdä kuten tilanteessa hyvältä tuntuu. Vuosien varrelle mahtuu myös aikoja jolloin olen ollut vahvasti lapsettomuuden kannalla ja edelleenkään en suoranaisesti toivo lasta - pohdin vain jäänkö jostain paitsi. Mielestäni pohdinta ja omien päätösten punnitseminen tässä vaiheessa kun ei vielä ole liian myöhäistä on fiksua ja suotavaa. Joko kantani vahvistuu tai sitten päätänkin mennä toiseen suuntaan.
Vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole mikään uskonto ja ihmisten elämäntilanteet muuttuu ajan myötä kuten myös mahdollisesti suhtautuminen eri asioihin. En koe siinä olevan mitään väärää tai häpeällistä. -ap-
[/quote]
Hienosti sanottu. Ymmärrän sinua ja toivotan onnea, mutta ainoa neuvo jonka osaan antaa on tämä: kroppa kuulemma pilaantuu joka tapauksessa, joten en tiedä kannattaako siitä olla niin huolissaan.
Olen aina ihmetellyt sitä, kun tälläkin palstalla haukutaan veloja. Nyt näin pienen pilkahduksen siitä, että sellaisia joko-tai-ihmisiä todella on olemassa, jotka suhtautuvat asiaan kuin uskontoon. Jollet ole 200% varma olet takinkääntäjä ja niin mainstreamia.
Vapaaehtoinen lapsettomuus on semantiikkaa, ei ideologia.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:21"]
Hieman ihmettelen tätä lokeroimisen tarvetta joidenkin velojen taholta.
[/quote]
Kuten aiemmin joku jo sanoikin, lapsettomuus ei vielä tee sinusta vapaaehtoisesti lapsetonta.
Tämä johtuu siitä, että et ole tehnyt päätöstä suuntaan etkä toiseen. Käytät ehkäisyä, mutta kyse ei esim. ole sterilisaatiosta, joka on lopullinen päätös (essurea ei voi purkaa). Käytännössä nyt ehkäisyllä ainoastaan viivästytät päätöksentekoa, koska et ole varma mitä haluat.
Jos päätät olla lapseton, vapaaehtoisesti (eli et tilannetekijöiden vuoksi, kuten että ei ole sopivaa kumppania/rahaa/työtä) ja teet tarvittavat toimenpiteet eli käytännössä sterilisaation, niin tällöin voit puhua itsestäsi velana.
Tämä on minun näkemykseni ja näin suhtaudun ihmisiin, jotka käyttävät vela-termiä itsestään.
Vela-nainen
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:23"]
En halua lapsia ehkä tulevaisuudessa. En ole koskaan ennen halunnut lapsia, en halua lapsia nyt enkä näe itselläni lapsia tulevaisuudessa.
[/quote]
No olisit sitten sanonut niin. Tuollainen pyörittely kuulostaa vain siltä, ettet tiedä, mitä haluat.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 16:30"]
Nyt näin pienen pilkahduksen siitä, että sellaisia joko-tai-ihmisiä todella on olemassa, jotka suhtautuvat asiaan kuin uskontoon. Jollet ole 200% varma olet takinkääntäjä ja niin mainstreamia.
[/quote]
Väärin. Kyse on sanan merkityksestä. Jokainen on vapaa tekemään elämällään, mitä haluaa.
[/quote]