Muita unettomia ja masentuneita?Minulla kohta hajoo pää:(
Onkohan täällä muita yhtä huonosti nukkuvia ja masentuneita?Aloitin 3 viikkoa sitten uuden masennuslääkkeen,joka entisestään huonontanut nukkumista ja viime yönäkin nukuin vain 4 tuntia.Ja huonosti nukutun yön jälkeen masennus on entistä pahempana.En jaksa mitään tehdä,en ulkoilla enkä kotitöitä.En saa päivälläkään unta,vaikka olen väsynyt.
Olen kärsinyt tästä unettomuudesta+masennuksesta yli 20 v ja pahenee vaan koko ajan.Soitin psykiatrille aikaa,niin laittavat postissa tulemaan joskus,menee varmaan viikkojen päähän.
MInä en kohta jaksa enää.
Kommentit (72)
ap tässä.Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta todettu 10 v sitten,ja sitä ennen sairastin ainakin 10 v ilman lääkitystä,arvot olivat mukamas ok,mutta myöhemmin vasta sain tietää,että jo 1990-luvulla TSH oli 6.Masennus ja unettomuus puhkesi vaikean elämäntilanteen myötä ja siihen aikaan annettiin aika helposti unilääkkeitä,joihin sit jäinkin nopeasti koukkuun ja sillä tiellä olen edelleen.
Nyt siis yritin itseni vieroittaa unilääkkeistä,käytössä oli 3 eri valmistetta enkä niilläkään nukkunut kuin muutaman tunnin.
Ja nyt tämä uusi lääke eli Voxra vei loputkin unenlahjat.Otin viime yönä Tenoxin,mutta sain unta vain klo 2-6 ja se ei riitä minulle.
Jos tämä olisikin joku väliaikainen juttu,sen kestäisin,mutta olen yli 20 v kärsinyt unettomuudesta,niin aika tiukilla tässä ollaan.Eikä tuo masennuskaan helpota.
ap vielä,itse olen sitä mieltä,että niin kauan,kun unet takkuaa,masennus ei pysty helpottamaan :( Välillä,kun olen nukkunut paremmin,koko päivä on paljon parempi ja jaksan touhuta ja käydä lenkillä,ja sit yleensä taas nukunkin paremmin.
Mutta sitten taas jostain syystä unet jää tähän 4 tuntiin ja kierre onkin valmis.
Nyt vaan odotan postia siltä psykiatrilta,maanantaina siis soitin ja varasin aikaa,sanoi että tulee postissa.Ei taida ihan heti tulla.Tk:een on monen viikon jonot ja päivystykseen on turha mennä,ellei ole hengenvaarasta kyse.
Pystytkö kokeilemaan päivänä tai useampana lisätä ulkoilua? Lisätä siis oikein kunnolla, että olet ulkona suurimman osan päivää.
Mä nukun kolmen tunnin yöunia. Raskaus varmaan syynä tähän. Unettoman yöt ovat kamalia ja seuraava työpäivä myös. Mitään lääkettä eivät tähän elämäntilanteeseen antaneet, vaan kaksi pv sairaslomaa. Yhtenä yönä kolmen tunnin pyörimisen jälkeen nukahdin välittömästi piikkimatolle jonka muistin vuosien takaa kaapissa olevan. Seuraavana aamuna luin että voi aiheuttaa supisteluja eikä saa käyttää.
Kyllä mä olen saanut pari kertaa terveysasemalle päivystysajan, kun on ollut vaikea unettomuusjakso.
Jos todella tahdot parantua, niin siihen on olemassa tie. Sitten sun ei tarvi syödä lääkkeitä tai käydä lenkillä tai mitään muutakaan jotta pääsisit tasapainoon. Miksikö tarjoan aina tätä? Koska se on tie ulos masennuksesta. Mitään muuta tietä ei ole. Aina se masennuksen peikko kyttää kulman takana, koska saisi iskeä. Muista Rukoilla!
J-P
Muista rukoilla!
Voi voi, kunpa osaisinkin auttaa mutta kärvistelen itse samassa löysässä hirressä. Seitsemän vuotta unettomuutta takana.
Hei ap, kerron oman kokemukseni. Aloitin Voxran ja unet menivät heti, mutta myös sellainen hermostunut energia lisääntyi, jonka avulla selvisin päivät. En pystynyt syömään edes viikkoa ja lopetin lääkkeen ominpäin, sitten puhuin lekurin kanssa, joka sai minut aloittaamaan uudelleen - nyt kestin vain kolme päivää.
Eli vika on todennäköisesti tuossa lääkkeessä, kun olet noin uneton ja ahdistunut. Voisitko pyytää lekurille hätäsoittoajan ja keskustella hänen kanssaan ja vaihtaa lääkkeen. Itse lopetin sen ominpäin eikä tullut viekkareita mutta unet palasivat heti.
Oletko kokeillut melatoniinia unettomuuteen. Itse aikoinaan vierottauduin unilääkkestä ja nyt nukun hyvin melatoniinin avulla. Se ei välttämättä heti tunnu se vaikutus mutta kun pari viikkoa säännöllisesti ottaa n. tuntia ennen nukkumaan menoa 5 mg. niin nukkuu hyvin. Tai siis mulla ainakin toimii.
Ihmiset ovat valmiita kokeilemaan lähes kaikkea, jotta masennus poistuisi. On kylmiä suihkuja, terapiaa, kuntoilua, mielialalääkkeitä ym ym. En sano, etteikö
joistain olisi apua, ainakin hetkellistä, mutta miksette kokeilisi Jumalaa? Varsinkin, kun se ei edes maksa mitään.
J-P
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:07"]Ihmiset ovat valmiita kokeilemaan lähes kaikkea, jotta masennus poistuisi. On kylmiä suihkuja, terapiaa, kuntoilua, mielialalääkkeitä ym ym. En sano, etteikö
joistain olisi apua, ainakin hetkellistä, mutta miksette kokeilisi Jumalaa? Varsinkin, kun se ei edes maksa mitään.
J-P
[/quote]
Eikö yksi jeesusviesti riittänyt, te uskovaiset olette kyllä outoja.
Huh, mulla on vasta alle 2 kk unettomuutta takana. Kaikki sympatiat teille, jotka joudutte siitä vuosikausia kärsimään. Mullakin sama homma, että olen henkisesti niin stressaantunut ja ylikierroksilla, että en vaan rauhoitu tarpeeksi jotta uni olisi kunnollista. Mä kyllä nukahdan, mutta herään aamuyöllä enkä enää saa unta sen jälkeen. Päivä alkaa todella huonosti, kun aamuyöstä valvoo stressaavien ajatusten kanssa. Kun on väsynyt, on myös mieliala huonompi, jolloin ahdistus huonontaa unta ja tulee lisää väsymystä jne... :(
Mä sain jonkinlaista apua melatoniinista (reseptillä, 3 mg). Ainakaan ei ole nyt ollut ongelmia nukahtamisessa, vaikka aamua kohden sen unen laatu sitten heikkeneekin. Melatoniinia on ilmeisesti olemassa myös pitkävaikutteista versiota reseptillä, en tiedä auttaisiko se vielä paremmin kuin tuo tavallinen. Nykyään yritän myös välttää tietokoneen ja kännykän/tabletin käyttämistä illalla, koska sekin voi vaikuttaa unen laatuun. Aiemmin se ei ole kyllä aiheuttaut minulle mitään ongelmia (olen katsonut joka ilta sarjoja tabletilta ja nukkunut oikein hyvin), mutta voi olla, että rajusti stressaantuneena/ahdistuneena melatoniinin määrä on muutenkin matalampi ja kirkas ruutu vielä pahentaa asiaa.
Nämä voivat tietysti olla heppoisia vinkkejä sellaiselle, jolla unilääkkeetkään eivät ole auttaneet, mutta toki kannattaa kokeilla mikäli et ole kokeillut. Olen yrittänyt myös syödä paljon tryptofaanipitoisia ruokia.
Lisään vielä, että eilen urheilin ja viime yönä nukuin surkeammin kuin aikoihin... Ei ainakaan mulla toiminut tuo liikunnan harrastaminen.
24
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:07"]
Ihmiset ovat valmiita kokeilemaan lähes kaikkea, jotta masennus poistuisi. On kylmiä suihkuja, terapiaa, kuntoilua, mielialalääkkeitä ym ym. En sano, etteikö
J-P
[/quote]
Onko se suppo?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2014 klo 16:56"]
Kuinka pientä annosta käytit ketipininoria ja mirtaa? niitähän otetaan tosi tosi vähän eli maksimi jotain 4mg, mirtankin joudut murentamaan, jos vahvuus on 7,5 mg tbl. sitten voisit pienentää tuota e-pa annosta esim 1000 mg, itse epäilin yhdessä vaiheessa ,että siitä ois tullut levottomuutta, si´ksi otin vain kahta kapselia eli 1000mg. ja ethän osta mitään leaderin e-epaa - niitä ei oo tutkittu kunnolla labrassa tai niiden pitoisuuksia, siksi suosittelen tuota tolosen epaa.
kyllä niitä melatoniineja saa ottaa yhdessä. itsekin vuosia sitten otin vain jompaa kumpaa ja ei tehonnut joten nyt tämä koktaili lyhyttä ja pitkää. tuossa melatoniinissa on joku yläraja jonka jälkeen ei tehoa eli ei kannata ottaa liian isoja annoksia. sitä syödään esim jenkeissä siksi ,että se pitää ihon nuorekkaana..
vain kokeilemalla saatat löytää ratkaisun.
[/quote]
ap tässä,otin ketipinoria puolikkaan 25 mg:sta ja mirtatsapiinista 15 mg 1/4-1/8 .Isompi ketipinor-annos teki minusta pahantuulisen eikä edes auttanut nukkumaan.Lisäksi nämä kaikki lääkkeet nostivat minulla koko ajan painoa,vaikka syön kuinka terveellisesti.
Olen nyt ottanut kalaöljyä(en kapseleita) ja siinä 1000 mg E-EPAA,en kyllä osaa sanoa,onko yhtään mitään apua tähän masennukseen.Olen ainakin 10 vuotta käyttänyt näitäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:43"]
Jos todella tahdot parantua, niin siihen on olemassa tie. Sitten sun ei tarvi syödä lääkkeitä tai käydä lenkillä tai mitään muutakaan jotta pääsisit tasapainoon. Miksikö tarjoan aina tätä? Koska se on tie ulos masennuksesta. Mitään muuta tietä ei ole. Aina se masennuksen peikko kyttää kulman takana, koska saisi iskeä. Muista Rukoilla!
J-P
Muista rukoilla!
[/quote]
ap tässä, ja kyllä haluaisin tulla uskoon,mutta en ole onnistunut tulemaan! Olen jo vuosia rukoillut,että löytäisin Jeesuksen,mutta en löydä.Eli tässä unettomuus-masennuksessa on myös lisäksi hengellinen hätä.
Olen jo tullut vähän katkeraksi Jumalalle,kun en ole tullut uskoon,kaikki muut tulee,minä vaan en.Enkä jaksa edes rukoilla saati lukea Raamattua.
En tiedä,olinko joskus joitain vuosia sitten uskossa,ehkä olin,mutta olen menettänyt sen kaiken.Nyt ei ole mitään.Koin myös kerran ihmeparantumisen ihan kotona,sekunnin murto-osassa oli kaikki masennus ja ahdistus poissa(mutta unettomuus jäi silti,sitä ihmettelinkin),mutta tätä ihanuutta kesti vain muutaman kk,sitten tuli kaikki entinen takaisin.
Jos vain saisin tulla uskoon,niin en hätäilisi enkä murehtisi.Nyt olen vain katkera ja kiukkuinen Jumalalle :( Ja tiedän,että jos olisin uskossa,minua ei masentaisi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:56"]
Hei ap, kerron oman kokemukseni. Aloitin Voxran ja unet menivät heti, mutta myös sellainen hermostunut energia lisääntyi, jonka avulla selvisin päivät. En pystynyt syömään edes viikkoa ja lopetin lääkkeen ominpäin, sitten puhuin lekurin kanssa, joka sai minut aloittaamaan uudelleen - nyt kestin vain kolme päivää.
Eli vika on todennäköisesti tuossa lääkkeessä, kun olet noin uneton ja ahdistunut. Voisitko pyytää lekurille hätäsoittoajan ja keskustella hänen kanssaan ja vaihtaa lääkkeen. Itse lopetin sen ominpäin eikä tullut viekkareita mutta unet palasivat heti.
[/quote]
ap taas,ja siis tiedän,että tämä Voxra nyt vei nämä unet.Mutta olin huono nukkumaan jo ennen tätä,ennen Voxraa oli ihan samanlaisia muutaman tunnin yöunia,ja kuitenkin Voxrankin aikana joskus nukun jopa 6-8 tuntia ja välillä ilman Tenoxia,pelkällä Melatoniinilla.
Haluaisin niin voida käyttää tätä Voxraa,olen syönyt cipramilia ja venlafaksiinia,mutta ne ei käy hankalien sivuvaikutusten takia.Ja olin tässä 1,5 vuotta ilman masennuslääkettä,mutta aika kurjaa on elo koko ajan.Olen jo niin kroonisesti masentunut,että tuskin koskaan paranen,jos ei siis tapahdu ihmeparanemista.
Oikeestaan tämä on jo kolmas kokeilu tätä Voxraa,ja myös viimeinen,jos ei nyt suju,niin ei sit koskaan.Mutta sitten ei jää paljon vaihtoehtoja,millä lääkitä masennusta :(
Netistä olen lukenut Voxra-kokemuksia,ja saattaa tosiaan kestää useamman kk,että mieliala korjaantuu ja lääkkeen aloitus todellakin on hankalampaa kuin perinteisillä SSRI/SRNI -lääkkeillä.Pitäis siis vaan sinnitellä 2-3 kk ainakin...
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:43"]
J-P
Muista rukoilla!
[/quote]
ap tässä, ja kyllä haluaisin tulla uskoon,mutta en ole onnistunut tulemaan! Olen jo vuosia rukoillut,että löytäisin Jeesuksen,mutta en löydä.Eli tässä unettomuus-masennuksessa on myös lisäksi hengellinen hätä.
Olen jo tullut vähän katkeraksi Jumalalle,kun en ole tullut uskoon,kaikki muut tulee,minä vaan en.Enkä jaksa edes rukoilla saati lukea Raamattua.
En tiedä,olinko joskus joitain vuosia sitten uskossa,ehkä olin,mutta olen menettänyt sen kaiken.Nyt ei ole mitään.Koin myös kerran ihmeparantumisen ihan kotona,sekunnin murto-osassa oli kaikki masennus ja ahdistus poissa(mutta unettomuus jäi silti,sitä ihmettelinkin),mutta tätä ihanuutta kesti vain muutaman kk,sitten tuli kaikki entinen takaisin.
Jos vain saisin tulla uskoon,niin en hätäilisi enkä murehtisi.Nyt olen vain katkera ja kiukkuinen Jumalalle :( Ja tiedän,että jos olisin uskossa,minua ei masentaisi.
[/quote]
Käytkö sä missään uskovien yhteydessä? Jumala ei ketään hylkää, ei sinuakaan. Laitan sulle linkin. Kuuntele vaikka nämä.
Täysin uusi elämä Kristuksessa.
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400017.mp3
Kyllä mä pidän sua uskovana. Ei se usko ole tunteista kiinni.
J-P
Kuinka pientä annosta käytit ketipininoria ja mirtaa? niitähän otetaan tosi tosi vähän eli maksimi jotain 4mg, mirtankin joudut murentamaan, jos vahvuus on 7,5 mg tbl. sitten voisit pienentää tuota e-pa annosta esim 1000 mg, itse epäilin yhdessä vaiheessa ,että siitä ois tullut levottomuutta, si´ksi otin vain kahta kapselia eli 1000mg. ja ethän osta mitään leaderin e-epaa - niitä ei oo tutkittu kunnolla labrassa tai niiden pitoisuuksia, siksi suosittelen tuota tolosen epaa.
kyllä niitä melatoniineja saa ottaa yhdessä. itsekin vuosia sitten otin vain jompaa kumpaa ja ei tehonnut joten nyt tämä koktaili lyhyttä ja pitkää. tuossa melatoniinissa on joku yläraja jonka jälkeen ei tehoa eli ei kannata ottaa liian isoja annoksia. sitä syödään esim jenkeissä siksi ,että se pitää ihon nuorekkaana..
vain kokeilemalla saatat löytää ratkaisun.