Muita unettomia ja masentuneita?Minulla kohta hajoo pää:(
Onkohan täällä muita yhtä huonosti nukkuvia ja masentuneita?Aloitin 3 viikkoa sitten uuden masennuslääkkeen,joka entisestään huonontanut nukkumista ja viime yönäkin nukuin vain 4 tuntia.Ja huonosti nukutun yön jälkeen masennus on entistä pahempana.En jaksa mitään tehdä,en ulkoilla enkä kotitöitä.En saa päivälläkään unta,vaikka olen väsynyt.
Olen kärsinyt tästä unettomuudesta+masennuksesta yli 20 v ja pahenee vaan koko ajan.Soitin psykiatrille aikaa,niin laittavat postissa tulemaan joskus,menee varmaan viikkojen päähän.
MInä en kohta jaksa enää.
Kommentit (72)
ap vielä...esim.eilenkin minua väsytti puolen yön aikaan,menin nukkumaan,mutta sain unta vasta 2 tunnin päästä :( Unta tuli yhteensä noin 5 1/2 tuntia.
Etsi kunnon terapeutti ja hae Kelan pitkään terapiaan. On todellakin merkitystä, kuinka ammattitaitoisen terapeutin löytää ja että synkkaa. Itse kävin 17 eri tyypin juttusilla yli kymmenen vuoden aikana kunnes "se oikea" löytyi :) Hyvällä yksityisellä psykiatrilla oli osuutta asiaan. Sitten vasta alkoi masennus hellittää.
Valitettavasti itsekin kamppailen edelleen uniongelmien kanssa, takana vieroitus unilääkkeistä ja nyt yritän Ketipinorin lopettaa melatoniinin avulla... Tsemppiä, vaikutat masentuneelta, yritä löytää apua. Yksityinen taho usein parempi ja nopeampi päästä hoitoon, on joka euron arvoista :)
ap taas...en varmaan pääse enää terapiaan,ikää yli 50 v.Kävin aikoinaan joskus kolmekymppisenä KELAn tukemassa terapiassa pari vuotta,mutta ei kyllä synkannyt ollenkaan...enkä jaksanut alkaa ehtimään uutta terapeuttia,pieni paikkakunta,niin olisko muita ollutkaan.
Ja masentunut olen :( Psykiatrian pkl:lla pääsis psyk.sairaanhoitajan juttusille,mutta se olisi todellakin vain "jutustelua",mikä ei minua auta yhtään.
Oliko sinulla millainen Ketipinor-annos?
Ketipinoria olen käyttänyt 25-50mg, yleensä se yksi tabu riittää ja nukun 9 tuntia.. Mutta aamulla on vaikea päästä ylös,olen kiukkuinen ja tokkkurassa iltapäivään asti. Paino on noussut yli 5kg kun aloitin sen:( aiheuttaa iltasyömistä ja jotenkin lamaannuttaa että ei jaksa liikkua.
Todellakin siis toivoisin ettäpääsisin irti. Täytynee kokeilla tuota E-Epaa ja katsoa auttaako säännöllinen melatoniinin syönti. Jotenkin vaan pelottaa valvominen,kun päivisin on pakko jaksaa miljoona asiaa, olen pienten lasten äiti, oma yritys, sairas äiti jne.
Pystyisitkö käymään omalla kustannuksella terapiassa? Oletko kokeillut shiatsua, akupunktiota tms?
Itsellä kanssa masennuslääkkeestä johtuvaa unettomuutta. Käytän Aurorixia. Epäilen, että lääkkeistä aiheutuva yliaktiivisuus aivoissa ja siitä aiheutuva unettomuus ei mene millään muulla ohi kuin ns. jokailtaisella kemiallisella koomalla. :( Lisää vaan turruttavia nappeja naamaan. :( Voihan surkeus.
Itselläni meni ihan hirveän pitkään, että sain nuo nukutuslääkkeet balanssiin. Minulla myös 25 mg ketiapiinia tuohon nukkumiseen ja alussa se väsytti aivan julmetusti päivällä. Olin sellaisessa lääkepöhnässä. Sitten taas heilahdin unettomuuden puolelle ja lääkkeitä lisättiin. Nyt olen pystynyt vähentämään annostusta ja olo on kohtalainen, lääkitys toimii suurinpiirtein niin kuin pitääkin.
Olen ollut tosi masentunut, syksyllä masennus alkoi jo lähennellä psykoottistasoista oireilua. Nyt on olo parempi, mutta eipä siitä tilasta ihan hetkessä toivu. Tuntuu, ettei oikein mitkään keinot auta niihin synkkiin ajatuksiin, joita päässäni velloo. Lääkkeillä ja muilla saadaan ehkä hieman nostettua aktiivisuustasoa, mutta mieliala on samaa mustaa p**kaa. Ehkä aika on ainoa asia, joka auttaa. Ja jos pääsisin elämässäni eteenpäin.
Olisin itse kiinnostunut kokeilemaan Voxraa, onko siitä ollut mitään iloa? Tosin voi olla, etten lääkäri suostu minulla sitä kokeilemaan enkä tiedä uskallanko edes ehdottaa... Tuo nykyinen lääkitys ei ainakaan kohdallani kovin hyvin toimi, kun edes maksimiannostus ei tuo kovin kummoista olotilan paranemista.
Tsemppiä ap:lle ja kaikille muillekin unettomille/masentuneille. Ehkä ne unet vielä joskus löytyvät.
ap taas täällä...yritin mennä nukkumaan klo 24 jälkeen,mutta ei tule uni.Otin Tenoxiakin,ei auta :( Minulle tuo ketipinor teki kans tuota kiukkuisuutta,ja painon nousua.Toissa kesästä on painoa tullut 15 kg,se nousee tosi nopeasti,kun joudun syömään nuita lääkkeitä.
Mutta en siis enää nukkunut edes ketipinor+melatoniini+mirtatsapiini-koktaililla,kuin muutaman tunnin,ja siksi lopetinkin ne.Nyt en siis edes saa unenpäästä kiinni.
Tämä on jotain ihan järkyttävää.Oikeesti luulen,että kohta sekoan.
Ei ole varaa yksityiseen terapiaan,olen jo nyt osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja talolainaa paljon.
Käytin tuota Aurorixia joskus 20 v sitten,muistaakseni 300 mg x 2 eikä kyllä ollut mitään hyötyä.Mielialaan ehkä parhaiten auttoi cipramil(sepram) tai efexor(venlafaxiini),mutta toisaalta niiden sivuvaikutukset(järkky ummetus,painonnousu ja seksuaalinen tunnottomuus)tekivät niiden käytöstä mahdotonta. Kokeilin tässä keväällä cipramilia,mutta heti seuraavana aamuna oli naama ja sormet todella turvoksissa ja vatsa teki jumin,ei käy minulle.
Ja mieliala on minullakin musta.En pysty mitään tekemään päivisin,oon vaan sohvalla ja netissä tai katson telkkaria. Töihinmeno ahistaa ihan kunnolla joka kerta,mutta jotenkin siitä vuorosta aina selviää.
ap jatkaa...voxraa kohtal 1 kk syöty...välillä tässä oli hyviä päiviä,jolloin alkoi jo tuntumaan normaalilta,pystyin käymään 45 minuutin koiralenkeillä ja tekemään rästiin jääneitä kotitöitä ja jopa nukuinkin jonkun yön aika hyvin.Mutta sitten ei tartte kuin 1 huonosti nukuttu yö ja seuraava päivä on pilalla,koska en jaksa tehdä mitään ja olen myös niin kamalan vihainen,etten edes kykene mihinkään järkevään toimintaan.Olen vaan jossain lamaantuneessa olotilassa.Sittenpä sellaista päivää luonnolisesti seuraa valvottu yö ja kierre on taas valmis.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:43"]Minä olen myös kärsinyt masennuksesta ja unettomuudesta yli 20 v. Unettomuuden suhteen tiedän syynkin: en pysty rentoutumaan riittävästi että saisin unen. Käyn henkisesti ylikierroksilla. Fyysinen väsymys ei riitä.
Mulla auttoi vastaaviin ongelmiin Lyrica hienosti. 2x 75 mg vuorokaudessa riitti.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:43"]Minä olen myös kärsinyt masennuksesta ja unettomuudesta yli 20 v. Unettomuuden suhteen tiedän syynkin: en pysty rentoutumaan riittävästi että saisin unen. Käyn henkisesti ylikierroksilla. Fyysinen väsymys ei riitä.
Mulla auttoi vastaaviin ongelmiin Lyrica hienosti. 2x 75 mg vuorokaudessa riitti.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:43"]
Jos todella tahdot parantua, niin siihen on olemassa tie. Sitten sun ei tarvi syödä lääkkeitä tai käydä lenkillä tai mitään muutakaan jotta pääsisit tasapainoon. Miksikö tarjoan aina tätä? Koska se on tie ulos masennuksesta. Mitään muuta tietä ei ole. Aina se masennuksen peikko kyttää kulman takana, koska saisi iskeä. Muista Rukoilla!
J-P
Muista rukoilla!
[/quote]
ap tässä, ja kyllä haluaisin tulla uskoon,mutta en ole onnistunut tulemaan! Olen jo vuosia rukoillut,että löytäisin Jeesuksen,mutta en löydä.Eli tässä unettomuus-masennuksessa on myös lisäksi hengellinen hätä.
Olen jo tullut vähän katkeraksi Jumalalle,kun en ole tullut uskoon,kaikki muut tulee,minä vaan en.Enkä jaksa edes rukoilla saati lukea Raamattua.
En tiedä,olinko joskus joitain vuosia sitten uskossa,ehkä olin,mutta olen menettänyt sen kaiken.Nyt ei ole mitään.Koin myös kerran ihmeparantumisen ihan kotona,sekunnin murto-osassa oli kaikki masennus ja ahdistus poissa(mutta unettomuus jäi silti,sitä ihmettelinkin),mutta tätä ihanuutta kesti vain muutaman kk,sitten tuli kaikki entinen takaisin.
Jos vain saisin tulla uskoon,niin en hätäilisi enkä murehtisi.Nyt olen vain katkera ja kiukkuinen Jumalalle :( Ja tiedän,että jos olisin uskossa,minua ei masentaisi.
[/quote]
Käytkö sä missään uskovien yhteydessä? Jumala ei ketään hylkää, ei sinuakaan. Laitan sulle linkin. Kuuntele vaikka nämä.
Täysin uusi elämä Kristuksessa.
http://www.jukkapartala.fi/saarnat/DS400017.mp3
Kyllä mä pidän sua uskovana. Ei se usko ole tunteista kiinni.
Masennus on vakava sairaus ja siihen pitää saada lääketieteellistä apua. Pelkästään rukoilu ei esim. keskivaikeaa masennusta todellakaan paranna. On edesvastuutonta väittää muuta!
ap tässä...En ole jaksanut käydä missään hengellisissä tilaisuuksissa pitkään aikaan.No Pääsiäisenä kävin katsomassa Ylös Jerusalemiin-tapahtuman ja itkin sielläkin.Haluaisin uskoa,mutta ei löydy sitä uskoa.
Olen niin masentunut,etten senkään takia pysty lähtemään minnekään seurakuntaan.Ja tämä unettomuus sekottaa mun pään kohta kokonaan.
Olen siis syönyt uutta lääkettä kohta kuukauden,se on hitaasti vaikuttava,ei siis auta niin nopeasti,kuin esim.joku cipramil.Ja tällä uudella lääkkeellä on sivuvaikutuksena mm univaikeudet...
Mistä tiedät, että et saisi enää terapiaa, kun edellisestä jaksosta on jo niin kauan. Kysyppä kelasta tai etsi kelan sivuilta. Voitko vaihtaa mielenterveystoimistossa henkilöä jonka kanssa keskustelet,sanoit ettei se psyk hoitajakaan muuta kuin kyselee mitä kuuluu. Ois kait sun parempi käydä jossain kontaktissa samalla kun aloitit taas lääkityksen, sulla on samalla kontakti sinne mielenterveystoimiston akuuttipuoleen. Mullakin oli joskus semmonen lapsellinen psykan hoitaja jonka luona kävin nuorempana juttelemassa, mutta kun se lähetteli puhelimella tekstareita joissa oli hymiöitä, sanoin ,etten halua tavata noin lapsellista ja asiatonta ihmistä.
Mainitsin jo että jos nykyiset konstit eivät auta, etkö ymmärrä että se on väärä tie?
Nuo lääkkeet sekoittavat pään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 19:07"]Ihmiset ovat valmiita kokeilemaan lähes kaikkea, jotta masennus poistuisi. On kylmiä suihkuja, terapiaa, kuntoilua, mielialalääkkeitä ym ym. En sano, etteikö
joistain olisi apua, ainakin hetkellistä, mutta miksette kokeilisi Jumalaa? Varsinkin, kun se ei edes maksa mitään.
J-P
[/quote]
Aivan varmasti tällaiset uskonasiat monessakin tapaa voisi auttaa vaivoissa: yksinäisyys, yhteisöllisyys, toiveikkuus, tuki. Mutta aika mahdotonta tuota lääkkeeksi on ottaa jos puuttuu se usko jumalaan. Ihmiselle jolla ei ole uskoa on ihan turha kertoa että jumala auttaa. Se on sama kuin sanottaisiin että metsätontut auttavat kun vain menet niiden luo metsä-aukioille ja soiden poskiin :)
Harrastatko liikuntaa? Kehon täytyy saada rasittavaa liikuntaa, jotta väsyt. Kävely ei ole rasittavaa liikuntaa ellet tee 5h kävelyreissua maastossa. Täytyy liikkua niin että sykkeesi nousee riittävän korkealle ja sinulle tulee hiki, jolloin iltaisin maistuu uni.
Kohta ne masennuslääkkeen aloitusoireet helpottavat. Miksi sulle ei määrätty nukahtamislääkettä tai ahdistuslääkettä masennuslääkkeen lisäksi? Yleensä kun uusi masennuslääke aloitetaan, niin ahdistuksen oireet nimittäin pahenevat tilapäisesti.
Pyydä lääkäriltä kunnon lääkkeet. Yritä saada rytmiä ja rutiinia päivään ja ulkoile vaikka se tekisi kuinka tiukkaa. Syö hyvin ja kokeile e-epaa.
Voimia! Tuttu tilanne.
ap tässä:kiitos vastauksista,yritän käydä joka päivä 40 minuutin lenkillä,mutta tällaisen huonosti nukutun yön jälkeen ei vaan huvita enkä jaksa :( Tiedän,että pitäisi,mutta olen nytkin niin pahalla päällä tästä nukkumattomuudesta,että ei mikään huvita...
Ja kyllä,ahdistus on pahentunut ihan kunnolla,samoin masennus(ja se unettomuus).Minulla ei ollut lääkärikontaktia,kun aloitin tämän lääkkeen.Vuosi sitten kokeilin tätä samaa lääkettä,mutta en jaksanut muutamaa viikkoa pitempään juurikin tuon uniongelman takia.Mutta eipä silloinkaan mitään rauhoittavaa tähän lisätty,entiset unilääkkeet vaan,enkä siis niilläkään nukkunut.
Nyt olen muutaman kk ajan vieroittanut itseni unilääkkeistä,kun eivät nekään enää auttaneet,ja aloinkin nukkumaan joten kuten.Mutta nyt siis tämä uusi lääkitys taas sotki kuviot.
Olisko täällä muita Voxran käyttäjiä?
ap tässä ja kiitos kommenista.Siis syön kalaöljyä,jossa sekä E-EPA että DHA...enpä ole tuota tullut ajatelleeksi,että ei oiskaan hyvä...syön d-vitamiinia (jo vuosia)ja viimeksi mitattu arvo oli jotain 160 eli juuri se,mikä pitäiskin olla masentuneilla ja muitakin sairauksia potevilla...ja kilpparin vajis löytyy,oli ainakin 10 v hoitamattomana,ennekuin sain diagnoosin joskus 2004...nyt pitäis sekin lääkitys olla kunnossa,syön yhdistelmälääkitystä.
Olen niin totaalisen apaattinen,tänään en ole edes ulkona käynyt,sisällä olla möllöttänyt,Sain sentäs yhden keittiön pikkukaapin järjesteltyä.