Muita unettomia ja masentuneita?Minulla kohta hajoo pää:(
Onkohan täällä muita yhtä huonosti nukkuvia ja masentuneita?Aloitin 3 viikkoa sitten uuden masennuslääkkeen,joka entisestään huonontanut nukkumista ja viime yönäkin nukuin vain 4 tuntia.Ja huonosti nukutun yön jälkeen masennus on entistä pahempana.En jaksa mitään tehdä,en ulkoilla enkä kotitöitä.En saa päivälläkään unta,vaikka olen väsynyt.
Olen kärsinyt tästä unettomuudesta+masennuksesta yli 20 v ja pahenee vaan koko ajan.Soitin psykiatrille aikaa,niin laittavat postissa tulemaan joskus,menee varmaan viikkojen päähän.
MInä en kohta jaksa enää.
Kommentit (72)
Minä olen myös kärsinyt masennuksesta ja unettomuudesta yli 20 v. Unettomuuden suhteen tiedän syynkin: en pysty rentoutumaan riittävästi että saisin unen. Käyn henkisesti ylikierroksilla. Fyysinen väsymys ei riitä.
30 vuotta taisteltu unettomuuden kanssa - max 4 tuntia yhtäjaksoista unta!! Viimeyönä jäi 2x2h pätkiin ja loput minuuteissa:( Sama ongelma kuin nro 8, ylikierroksilla eikä koskaan pysty hellittämään.
Terveys on mennyt tuon myötä ja keskivaikea masennus todettu mutta ei koskaan hoidettu. Töissä sinnittelen edelleen vaikka ei aina muista edes omaa nimeään!!
Mä nukuin viime yönä vaan puol tunia kun elän niin stressaavaa elämänvaihetta. Mut en ajatellut alkaa syömään mitään tabuja vaan ajattelin vaan jatkaa. Kyl tää täst joskus helpottaa.
Onko lääkärisi koskaan epäillyt että kyseessä voisi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminta? En vähättele sairauttasi, enkä psyykkisiä oireitasi, sillä omasta kokemuksesta tiedän, mitä käyt läpi. Itse sain masennukseen Lito-lääkityksen, joka kyllä tasasi oloa mutta aiheutti kilpirauhasen (+ lisäkilpirauhasen) vajaatoiminnan. Voimia ja kaikkea hyvää sinulle!
Joo, nuo lääkkeet sotkee aineenvaihdunnan vaikka söis omasta mielestä vähän, mutta toisaalta niistä tulee hillitön ruokahalukin, illalla piti tankata kunnolla, että jaksoi mennä nukkumaan.
ja nyt sitten vaan kärsivällisyyttä ja koeta yrittää unohtaa tuo kauhea olotilasi, tee väkisin vaikka jotain ja anna itsellesi lupa olla myös masentunut. meiti myös, kun masennusajatus tulee taas päälle, että mikä ajatus sen toi pintaan ja mitä se ajatus vois viestittää. sanotaan, että masennus on oireilua jostakin käsittelemättömistä tunteista.
Oletko ap saanut mitään keskusteluapua masennukseesi? Nämähän on tietysti todella henkilökohtaisia asioita, mutta itse koin, että lääkkeet olivat vain ensiapu masennukseen eikä pelkästään lääkkeitä syömällä masennuksesta parannu. Minulla unettomuus oli selvästi yhteydessä masennukseen ja kun sain masennusvyyhtiä purettua terapiassa, niin unettomuuskin helpotti.
Masennus on kyllä yksi helvetillisimmistä sairauksista, niin kavala, niin lamaannuttava. Itselläkin vasta tämä aloitus taas herätti, että ei ole ihan normaalia valvoa tähän aikaan hajoilemassa kaikenlaisista asioista...
ap tässä ja kiitos vastauksista,olen useimmiten niin lamaantunut tämän masennuksen takia,etten vaan pysty tekemään mitään.Ainut mihin tällä hetkellä pystyn,on käydä koiralenkillä,parhaimmillaan teen sellaisen 45 minuutin lenkin,mutta on päiviä,että pissitän koiran vaan takapihalla :( Jos siis vaan suinkin pystyn,menen ainakin kerran päivässä tuolle pitemmälle lenkille(mies kyllä käyttää koiran muulloin).Ja masennus+unettomuus on kyllä hankala yhdistelmä,koska toinen ruokkii toista.Jos en olisi näin masentunut,touhuisin kaikkea ja tekisin esim.kotitöitä normaalisti ja liikkuisin enmmän ulkona,mutta nyt vaan olla möllötän kotona ja mietin synkeitä.
Teen osa-aikaista työtä,joten viikkoon tulee muutama työpäivä,silloin kyllä tulee liikuttua.En pystyisi kokopäiväiseen työhön.
Olen käynyt aikoinaan monta vuotta eri terapeuteilla,mutta en ole koskaan tullut sen kummemmaksi,on lähinnä ollut apua vain selviytymiseen.Enkä masennuslääkkeilläkään ole koskaan tullut oireettomaksi.Masennuslääkkeiden ja terapian tarkoitushan on saada ihminen oireettomaksi,minun kohdalla tätä ei ole koskaan tapahtunut.
Vuosi sitten yritin käydä psyk.sairaanhoitajan luona keskustelemassa,mutta siitä ei kyllä ollut mitään hyötyä,oli vain lähinnä sellaista "mitä sinulle nyt kuuluu"-keskustelua.
Olen niin jumissa näissä kaikissa ajatuksissani ja ahdistuksissani ym.etten tiedä ulospääsyä :( Ja kaiken lisäksi ne hengelliset asiat ahdistaa minua,en vaan löydä apua.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 02:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 11:43"]Minä olen myös kärsinyt masennuksesta ja unettomuudesta yli 20 v. Unettomuuden suhteen tiedän syynkin: en pysty rentoutumaan riittävästi että saisin unen. Käyn henkisesti ylikierroksilla. Fyysinen väsymys ei riitä.
Mulla auttoi vastaaviin ongelmiin Lyrica hienosti. 2x 75 mg vuorokaudessa riitti.
[/quote]
9 vastaa; mulla ollut kokeilussa Triptyl, Klotriptyl Mite ja Lyrica mutta mikään noissta ei auttanut uneen. Ensisijaisesti sain lääkkeet fibromyalgiaan mutta sivuvaikutukset oli niin hirveät etten voinut jatkaa kokeilua kuiin pari viikkoa minimiannostuksella per lääke.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:58"]
Oletko kokeillut melatoniinia unettomuuteen. Itse aikoinaan vierottauduin unilääkkestä ja nyt nukun hyvin melatoniinin avulla. Se ei välttämättä heti tunnu se vaikutus mutta kun pari viikkoa säännöllisesti ottaa n. tuntia ennen nukkumaan menoa 5 mg. niin nukkuu hyvin. Tai siis mulla ainakin toimii.
[/quote]
Nro 9 käyttää melatoniinia 4,5 mg ja sillä saan tuon 4h unen. Mikään unilääke ei tehoa.
ap tässä,kiitos taas kaikille vastaajille :) Olen tuota E EPAA käyttänyt jo vuosia annoksella 1000-2000 mg ja muitakin vitamiineja ja lisäravinteita ja syön aika terveellisesti,en mitään sokeripommeja(joskus harvoin esim.jäätelöä),juon kofeiinitonta kahvia muutaman kupin päivässä(aamuisin menee kofeiinikahvi),en käytä alkoholia enkä tupakkaa.Kasviksia/hedelmiä/marjoja ainakin 500 g päivässä,monesti reilusti enenmmän.
Kokeilin sitä pikävaikutteista melatoniinia eli circadinia,mutta se ei auttanut kesken unien heräilyyn.Tietysti sitä vois vielä uudelleen kokeilla.En tiennyt,että sitä vois ottaa tavan melatoniinin kanssa yhdessä.
Eilen otin Tenox 10 mg klo 24 ja menin nukkumaan,olin nukahtanut noin vartissa,ja heräsin ennen kuutta,valvoin yli tunnin ja sit sain unta vielä pari tuntia eli klo 9 heräsin.Ajattelin,että otan tuon Tenoxin,pakko saada nukkua.
En vaan haluais joka ilta joutua ottamaan unilääkettä,koska olen niitä syönyt yli 20 v enkä enää halua koukkuun uudestaan.Aikaisemmin siis käytin ketipinoria ja mirtatsapiinia pienellä annoksella+melatoniini ja sit vielä se Tenox aika usein,tälläkään koktaililla en enää nukkunut kuin muutaman tunnin viime talvena.Ja siksi lopetin ne kaikki,paitsi melatoniinin.
Lääkärille tk:n kautta ja joku nukahtamis-/unilääke masennuslääkkeen tueksi. Nukkuminen, syöminen ja raitisilma ovat ihan ne ensimmäiset asiat jotka edesauttavat lääkityksen tehoa.
Itse masennuin parikymppisenä ja "onneksi" olin tarpeeksi nuori että sain psyk.polille kontaktin viikossa. Kävin kolme vuotta ja lääkkeinä oli vain mielialalääke ja unilääkkeet. Itse hyödyin siitä että sain ensin nukuttua tunnin sijaan kuusi tuntia -> oli voimia käydä ulkona ja ruokakin alkoi pikkuhiljaa maistumaan. Psykologia tapasin kerran tai kaksi viikossa ja jo se että sinne pääsin lähtemään neljän seinän sisältä oli ensimmäinen erävoitto.
Tsemppiä :)