Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa voi olla ns. köyhiä vailla ruokaa, vaikka on toimeentulotuki? - Hurstin jono

Vierailija
15.12.2020 |

Sohaisen ehkä muurahaispesää. Mietin Hurstin jonoa ja sitä, kuka siellä jaksaa jonottaa. Meillä Suomessa jokaiselle pitäisi jäädä perustoimeentulo huolimatta siitä onko töissä vai ei ja vaikka olisit pienituloinen, niin pitäisi jäädä se minimi käteen. Toimeentulotukea saa, jos tulot alittaa perusosan.

Poikani elää toimeentulotuella ja sille jää jopa käteen rahaa. Nuori 20-vuotias, joka koittaa saada lukio-opintonsa loppuun, että pääsisi opiskelemaan. Hänelle se perusosa siis riittää hyvin peruselämiseen, koulukirjoihin ja jopa jää rahaa käteen. Hän sillä samalla rahalla ostaa myös salikorttinsa ja proteiinit. Hän myös asuu kaksiossa, joten maksaa itse sen ylimenevän osan. En siis niele sitä väitettä, että TTT olisi jotenkin liian pieni, kun kaikilla se sama raha pitäisi jäädä kulujen jälkeen käteen. Minulla on myös joskus ollut TTT kausi ja itsekin elin sillä oikein hyvin. Ei tarvinut mistään koskaan erikseen pihistää. Pystyin sillä maksamaan myös auton kulut huoletta ja silti elin hyvin.

Voisiko joku viisampi sanoa, miksi jotkut eivät pysty elämään sillä samalla rahalla ja toisille jää jopa rahaa käteen? 

Asunnottomuuden vielä ymmärrän. Meillä on paljon sellaisia, jotka ovat sössineet joskus luottotietonsa ja eivät siksi saa asuntoa. Meillä myös on samaan aikaa tyhjillään uusia asuntoja. Tuttavani on asuntomyyjä ja välittää vuokrakohteita. Niitä tyhjiä asuntoja on enemmän, kuin mitä media ja markkinat antaa ymmärtää. 

Kommentit (313)

Vierailija
121/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule. Ensin maksat laskut, käyt ruokakaupassa, ostat satunnaisesti uusia vaatteita kun tarvitset, ellet alasti ole ajatellut kulkea, ja sitten hygieniatarvikkeet, jos kuljet bussilla niin lataat rahaa tarpeentullen bussikorttiin, jos sulla on oma auto niin maksaa vakuutukzet, bensat, renkaatkin ym ym...

Että jos joku ihmettelee mihin rahat menee, niin ihan siihen sun normi elämiseen menee, että monikaan kävisi joka vuosi vielä etelänmatkoilla.

Siinä kohtaa voit miettiä onko etelänmatka oikeasti tärkeä, vai syötkö viimeiset viikot kaurapuuroa.

Sama juttu ryyppäämisessä.

Juotko kaikki rahat kurkusta alas, vai voisitko silläkin rahalla ostaa jotain hyödyllistä kaupasta?

Vierailija
122/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät saa edes sitä toimeentulotukea. Itselle opiskelijana jää vuokran jälkeen 150€/kk.

Oletko siis hakenut jo toimeentulotukea ja saanut kielteisen päätöksen?

Kielteinen päätös on jo aikapäivää Eduskunnasta opiskelijoille annettu! Opinnot rahoitetaan opintotuella sekä valtion takaamalla opintolainalla. Että tämä selevä sikäli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nämä turhat sosiaaliavustukset pitäisi lopettaa. Ei enää vastikkeetonta rahaa vaan rahaa ainoastaan tehdystä työstä. Toki pitäisi sitten olla sitä työtä osoitettavaksi eli tarvittaisiin näitä ns. avustavia ja suorittavia töitä takaisin. Aulaemännät, apulaiset, juoksupojat jne.

Ja millähän ajalla opiskelija sitten opiskelisi?

Mun lapset olivat töissä koko opiskeluajan. Ihan ookoo meni, opiskelut vietiin loppuun lyhyimmässä mahdollisessa ajassa ja hyvin. Töissä käymisestä huolimatta. Me vanhemmat helpattiin koko opiskelujen ajan niin paljon kun pystyttiin. Mainitsin jo aiemmin että lapset saivat omilta aloiltaan vakkaripaikat heti koulun loputtua.  Olen aina sanonut heille että niin nolo ei saa olla että alkaa elelemään yhteiskunnan siivellä. 

Opiskelin minäkin lyhyimmässä mahdollisessa ajassa, töissä kävin kaikki lomat ja valmistuttuani heti vakityöhön. Päivääkän en ole työttömänä ollut. Minua eivät avustaneet edes vanhemmat; opiskelin velaksi ja maksoin korkoineen takaisin työhön päästyäni. Korot juoksivat toki jo opiskelujen aikana. Mitään tukia en ole saanut koskaan; en edes hakenut. Hämmästyttävän paljon ja monille niitä kaikenlaisia tukia jaetaan. En ymmärrä. Ei viitsitä opiskella eikä viitsitä käydä töissä. Helppoa...

Vierailija
124/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on varmaan monta syytä, on monenlaista huonoa rahankäyttöä tai sitten aiemmin otettuja lainoja, joita ei huomioida tt-tuessa, mutta ne on pakko maksaa. Jos ei ole kotona opetettu järkevään rahankäyttöön, se voi olla oikeasti tosi vaikeaa osata laskea rahansa niin että ne riittää koko kuukaudeksi. Jotkut maksaa nuoruuden hölmöilyjen pikavippivelkoja, jotkut niitä velkoja jotka on tullut otettua hyvätuloisempana. Varmaan siellä on niitäkin, jotka käy leipäjonossa, että jäisi rahaa säästöön äkillisiä menoja varten tai sitten ihan vaan juopotteluun.

Vierailija
125/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain potkut töistä äsken. Olen asuntovelkainen. Joudun myymään asuntoni. Ongelma on nyt se, että saanko asuntoni kaupaksi ja millä hinnalla? Voipi olla että jään velkaa asunnosta pankille olen jo yli 50- vuotias, joten työllistyminen ei saata enää onnistua

Niinhän se normaalist menee, eli jos et pysty asuntoa maksamaan, sun täytyy myydä se. 

En ymmärrä että 5-kymppinen kuvittelee olevansa vanha työmarkkinoille tai siis yleensä töitä tekemään. Hyvässä lykyssä vielä ainakin 15 v työelämää jäljellä, jos terveenä saa olla. 

Kyllä se on pääasiassa työnantajat, jotka kuvittelevat 5-kymmpisten olevan liian vanhoja työelämään. Poislukien julkisen sektorin suojavirat.

Vierailija
126/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mielestäni mitään ihmeellistä. Kun rahaa on kroonisesti aivan liian vähän, säästöä haetaan sieltä mistä pystytään, eli esimerkiksi ilmaista ruokaa hakemalla, jolloin rahaa jää enemmän muihin välttämättömiin hankintoihin.

Vierailija
127/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeisiin esim.voi mennä tosi paljon rahaa!! Ne ei huomioi kaikkia mitä joudut käyttämään. Eikä kaikista lääkkeistä saa edes kelakorvausta! Itse syön harvinaisempaa lääkettä jota ei korvata mutta ilmankaan sitä en pärjäisi.

Vierailija
128/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Saa kuntoutustukea ja käy kelan psykoterapiassa esim 2* viikko. Omavastuu väh. 30€ / kerta.

-Tarvitsee kalliita lääkkeitä joita kela ei korvaa. Esim. joihinkin ihosairauksiin käytettävät lääkkeet voivat olla sellaisia.

-Opiskelee ja paljon rahaa menee opiskelumateriaaleihin.

-Kelan osalta on sössitty jotain, esim. katkaistu jokin tuki turhaan ja sen korjaamisessa kestää kuukausikaupalla (tällaistakin tapahtuu).

Tässä nyt muutama esimerkki mitä voisi olla.

Vierailija
129/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ainakin käytävä ruokajonoissa, koska autoni hajosi ja ostin tilalle uuden, jota maksan nyt osamaksulla pois. Ilman ruokajonoa joutuisin pienentämään kuukausisäästösummaa, jolla olen ostanut indeksirahastoja jo yli 4 vuoden ajan, tai tinkimään elintasostani.

Vierailija
130/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain potkut töistä äsken. Olen asuntovelkainen. Joudun myymään asuntoni. Ongelma on nyt se, että saanko asuntoni kaupaksi ja millä hinnalla? Voipi olla että jään velkaa asunnosta pankille olen jo yli 50- vuotias, joten työllistyminen ei saata enää onnistua

Niinhän se normaalist menee, eli jos et pysty asuntoa maksamaan, sun täytyy myydä se. 

En ymmärrä että 5-kymppinen kuvittelee olevansa vanha työmarkkinoille tai siis yleensä töitä tekemään. Hyvässä lykyssä vielä ainakin 15 v työelämää jäljellä, jos terveenä saa olla. 

Kyllä se on pääasiassa työnantajat, jotka kuvittelevat 5-kymmpisten olevan liian vanhoja työelämään. Poislukien julkisen sektorin suojavirat.

Mitkä suojavirat? Ei siellä ole virkoja kuin pomoilla. Sain potkut julkisen sektorin töistä. Ja jos työnantajat kuvittelevat noin, niin työtä et saa. Työnantaja on se, joka päättää kuka töihin otetaan

Vierailija
131/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas taas on täällä keskustelemassa palstan rikkaat jotka eivät ymmärrä mistään mitään.

Hammaslääkäri 400e yksityisellä, kiitos kokoomus joka aioi alas julkista, lääkkeet 100e. Sos rahat eivät riitä.

Vierailija
132/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut mitään työn tekemisestä, vaan työllistymisestä. Olen tehnyt töitä 15- vuotiaasta lähtien.

Vierailija
133/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät saa edes sitä toimeentulotukea. Itselle opiskelijana jää vuokran jälkeen 150€/kk.

Kielteinen päätös on jo aikapäivää Eduskunnasta opiskelijoille annettu! Opinnot rahoitetaan opintotuella sekä valtion takaamalla opintolainalla. Että tämä selevä sikäli.

Se on kyllä melkoinen epäkohta, kun opiskelijat ei saa toimeentulotukea edes kesäksi, vaikka olisi valmis ottamaan vastaan mitä tahansa töitä eikä kesällä olisi mahdollista opiskella mitään mikä sopii osaksi omaa tutkintoa. 

Osalla opiskelijoista on myös selvästi tavallista suuremmat menot esim. sairauden takia. Työttömälle ylimääräiset kulut maksettaisiin toimeentulotuesta, mutta opiskelija joutuu ottamaan kymmeniä tuhansia euroja lainaa välttämättömiin elämisen kustannuksiinsa. 

Vierailija
134/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan melko tavallinen lapsiperhe, mutta eletään pitkälti alle toimeentulotuen minimin. Eikä saada ttt. Käydään molemmat töissä.

Syynä tähän on pääasiassa se, että meillä on omistusasunto. Mutta jos muutettaisiin vuokralle, meidän asumiskulut nousevat huomattavasti nykyisestä, tosin silloin yhteiskunta maksaisi ne.

Sairastumisen vuoksi ajauduin konkurssiin, joten maksan joka kuukausi yli 500€ ulosottoon. Jos muuttaisimme vuokralle ja saisimme ttt, ulosotto laskettaisiin menoksi, ja saisimme sen takaisin toimeentulotukena. Eli yhteiskunta maksaisi velkaani pois.

Minulla menee myös 330€/kk lääkkeisiini (tosin lääkekatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa). Nämäkin kuitenkin yhteiskunta maksaisi jos saisimme ttt.

Lisäksi maksamme isohkoa päivähoitomaksua 150€/lapsi koska ulosottoa ei lasketa menoksi hoitomaksua laskiessa. Jos saisimme ttt, yhteiskunta maksaisi tämänkin.

Eli kaikenkaikkiaan pitäisi siis vaan luopua omistusasunnosta ja muuttaa vuokralle. Elämä olisi helpompaa.

Mutta ettehän te tt-tukea saisi jos teillä olisi myyntirahat tilillä, vai onko asunto vasta ostettu niin ettei siitä jäisi mitään käteen?

Niinpä. Tttukea ei tippuisi vaan olisi ensin "syötävä" ne asunnosta saadut rahat.

Vierailija
135/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeat vuokrat, selviäähän tt-tuella, kun tekee räiskäleitä ja ottaa edellisen kauppakuitin mukaan, ettei stressiä riittääkö rahat, tosin ruokalista joka viikko sama, ja kaksi viikkoa tili tyhjä.

Monet epärealistiset ihmiset luulevat että helppo löytää edullisempi asunto, he eivät kai ole ikinä olleet omillaan.

Vierailija
136/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät saa tai hae toimeentulotukea. Esimerkiksi opintotuki ja työttömyysturva ovat toimeentulotukea pienempiä.

Vierailija
137/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä melkoinen epäkohta, kun opiskelijat ei saa toimeentulotukea edes kesäksi, vaikka olisi valmis ottamaan vastaan mitä tahansa töitä eikä kesällä olisi mahdollista opiskella mitään mikä sopii osaksi omaa tutkintoa. 

Osalla opiskelijoista on myös selvästi tavallista suuremmat menot esim. sairauden takia. Työttömälle ylimääräiset kulut maksettaisiin toimeentulotuesta, mutta opiskelija joutuu ottamaan kymmeniä tuhansia euroja lainaa välttämättömiin elämisen kustannuksiinsa. 

Älkää nyt hyvänen aika niputtako kaikkia työttömiä yhteen. Jos olisin työtön niin en todellakaan saisi mitään tt-tukia koska minulla on puoliso joka käy töissä. Ihan siitä n. 500€:sta makselisin ne ylimääräiset lääkekulut. Kun olin opiskelija niin en ottanut opintolainaa vaan siivosin iltaisin että pysyin hengissä.

Vierailija
138/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hyvänen aika niputtako kaikkia työttömiä yhteen. Jos olisin työtön niin en todellakaan saisi mitään tt-tukia koska minulla on puoliso joka käy töissä. Ihan siitä n. 500€:sta makselisin ne ylimääräiset lääkekulut. Kun olin opiskelija niin en ottanut opintolainaa vaan siivosin iltaisin että pysyin hengissä.

Useimmat opiskelijat asuu yksin, ja heille tällaiset sairauksista ja vastaavista syistä johtuvat pakolliset kulut korvattaisiin toimeentulotuesta jos he olisivat työttömiä. 

Vierailija
139/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.

Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa). 

N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.

Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.

En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.

Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.

Mitä ihmettä mä luen? Sulla on mielestäsi oikeus saada muiden ihmisten rahat, koska et halua luopua sukunne talosta? Siis tajuatko yhtään kuinka itsekkäältä ja hemmotellulta kuulostat? Oikea kermapee.

T. kälyisistä pikkukunnan vuokraluukuista töitä tekemällä hyvätuloiseksi päätynyt, jonka suvulla ei ole muutamia huonekaluja ja vaatteita ja vanhoja kodinkoneita lukuunottamatta omaisuutta ja joka saa sitten maksaa veroja monta kymmentä tonnia vuodessa kaltaisillesi loisille, jotka vaativat että muilta ihmisiltä pitää ottaa pois rahaa ja antaa se heille, jotta heidän ei tarvitse luopua omistuksistaan

Että tasa-arvon nimissä pitäisi huonokuntoinen henkilö ajaa pois kotitalostaan?  Minä soisin mielelläni sinnittelevälle henkilölle mikä hänelle kuuluu.  On henkisellä hyvinvoinnillakin merkitystä.  Vähentää sekin veroja.

Vierailija
140/313 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä mä luen? Sulla on mielestäsi oikeus saada muiden ihmisten rahat, koska et halua luopua sukunne talosta? Siis tajuatko yhtään kuinka itsekkäältä ja hemmotellulta kuulostat? Oikea kermapee.

T. kälyisistä pikkukunnan vuokraluukuista töitä tekemällä hyvätuloiseksi päätynyt, jonka suvulla ei ole muutamia huonekaluja ja vaatteita ja vanhoja kodinkoneita lukuunottamatta omaisuutta ja joka saa sitten maksaa veroja monta kymmentä tonnia vuodessa kaltaisillesi loisille, jotka vaativat että muilta ihmisiltä pitää ottaa pois rahaa ja antaa se heille, jotta heidän ei tarvitse luopua omistuksistaan

Meillä on kanssasi paljon yhteistä lähtökohtien suhteen. Toisin kuin minä, olit ilmeisesti taitava taloudenpitäjä, minä olen tässä kompastellut lähtemällä aikuisiällä opiskelemaan alaa, jolla ei ole helppo työllistyä. Olen kuitenkin siinä ohessa (sillä opintolainalla, ei toimeentulotuella) kasvattanut neljä lasta, joista vanhemmat jo tienaavat hyvin ja maksavat veroja taitamattoman äitinsäkin edestä.

Enimmän osan elämääni olen tienannut toimeentuloni puutarhurina, filosofian tohtorina hakemuksiani näihin töihin ei enää otettu tosissaan, ja ehkä ikäkin alkoi painaa. Nyt sairastuttuani (sydänlihassairaus, jonka takia sydämeni toimii kokonaan tahdistimen varassa ja on vajaatoimintaa) ei edes lehdenjako ota onnistuakseen. Siihen hommaan aiemmin kelpasin koulutuksestani huolimatta.

Muutama vuosi sitten perin isältäni pikkukaupungissa sijaitsevan 60 m2 1800-luvulla rakennetun talon, jossa ei esim. ole suihkua sisällä, ja joka muutenkin on vaatinut paljon korjauksia (joiden takia on sitä asuntolainaa). En nyt mikään kermapee koe tämän takia olevani, kun esim. vuokralaista tähän on mahdoton saada puutteellisten mukavuuksien takia. Minulla ei koskaan ennen ole ollut omaa taloa, ja olen ollut valtavan innostunut tästä mökistä pienine puutarhoineen. Se on myös side sukumme menneisiin polviin, ja pohtiessani talon myymistä, koen vahvaa syyllisyyttä, kun olisin silloin se lenkki sukupolvien ketjussa, joka katkeaa. Haluaisin säilyttää tämän lapsilleni, vaikka se taitaakin olla taloudellisesti typerä ajatus sekin.

Koulutustani vastaavassa tutkijan työssä olen onnistunut saamaan useita apurahoja ja aina välillä olen tehnyt tilapäisiä opettajan hommia yliopistolla. Rakastan tätä työtä ja olen siinä taitava. Uskon, että tämänhetkinen aallonpohja, joka juontaa sairastumiseeni ja voimien menetykseen, on vain tilapäinen aallonpohja, ja tästä vielä noustaan yhteiskunnan loisesta sen hyödylliseksi jäseneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän