Miksi Suomessa voi olla ns. köyhiä vailla ruokaa, vaikka on toimeentulotuki? - Hurstin jono
Sohaisen ehkä muurahaispesää. Mietin Hurstin jonoa ja sitä, kuka siellä jaksaa jonottaa. Meillä Suomessa jokaiselle pitäisi jäädä perustoimeentulo huolimatta siitä onko töissä vai ei ja vaikka olisit pienituloinen, niin pitäisi jäädä se minimi käteen. Toimeentulotukea saa, jos tulot alittaa perusosan.
Poikani elää toimeentulotuella ja sille jää jopa käteen rahaa. Nuori 20-vuotias, joka koittaa saada lukio-opintonsa loppuun, että pääsisi opiskelemaan. Hänelle se perusosa siis riittää hyvin peruselämiseen, koulukirjoihin ja jopa jää rahaa käteen. Hän sillä samalla rahalla ostaa myös salikorttinsa ja proteiinit. Hän myös asuu kaksiossa, joten maksaa itse sen ylimenevän osan. En siis niele sitä väitettä, että TTT olisi jotenkin liian pieni, kun kaikilla se sama raha pitäisi jäädä kulujen jälkeen käteen. Minulla on myös joskus ollut TTT kausi ja itsekin elin sillä oikein hyvin. Ei tarvinut mistään koskaan erikseen pihistää. Pystyin sillä maksamaan myös auton kulut huoletta ja silti elin hyvin.
Voisiko joku viisampi sanoa, miksi jotkut eivät pysty elämään sillä samalla rahalla ja toisille jää jopa rahaa käteen?
Asunnottomuuden vielä ymmärrän. Meillä on paljon sellaisia, jotka ovat sössineet joskus luottotietonsa ja eivät siksi saa asuntoa. Meillä myös on samaan aikaa tyhjillään uusia asuntoja. Tuttavani on asuntomyyjä ja välittää vuokrakohteita. Niitä tyhjiä asuntoja on enemmän, kuin mitä media ja markkinat antaa ymmärtää.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät saa edes sitä toimeentulotukea. Itselle opiskelijana jää vuokran jälkeen 150€/kk.
Oletko siis hakenut jo toimeentulotukea ja saanut kielteisen päätöksen?
Olen eri, mutta työttömistä vain 30% saa tilastojen mukaan toimeentulotukea. Eikä opiskelijoidenkaan ole helppo sitä saada joka tilanteessa. Tai entäs eläkkeensaajat tai pienipalkkaiset, jotka ovat töissä.
Yleensä tt-tukea saa ne, joilla ei ole mitään muita tuloja, ei penniäkään säästössä, ei mitään omaisuutta, jne... Sehän on se "viimesijainen tukimuoto". On jotenkin hölmöä kuvitella että se lankeaa kaikille vähävaraisille kuin Manulle illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Äiti asuu vanhassa omakotitalossa, eläke on vähän yli tonnin. Omistaa talonsa. Kyllä tosi tiukkaa hänellä vaikka syö vaatimattomasti. Sähkölasku, vesimaksu, jätemaksut ja puhelin maksaa pienestä eläkkeestä.
No se on ihan oma vika jos ei suostu myymään taloa ja muutamaan vuokralle halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä turhat sosiaaliavustukset pitäisi lopettaa. Ei enää vastikkeetonta rahaa vaan rahaa ainoastaan tehdystä työstä. Toki pitäisi sitten olla sitä työtä osoitettavaksi eli tarvittaisiin näitä ns. avustavia ja suorittavia töitä takaisin. Aulaemännät, apulaiset, juoksupojat jne.
Ja millähän ajalla opiskelija sitten opiskelisi?
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan melko tavallinen lapsiperhe, mutta eletään pitkälti alle toimeentulotuen minimin. Eikä saada ttt. Käydään molemmat töissä.
Syynä tähän on pääasiassa se, että meillä on omistusasunto. Mutta jos muutettaisiin vuokralle, meidän asumiskulut nousevat huomattavasti nykyisestä, tosin silloin yhteiskunta maksaisi ne.
Sairastumisen vuoksi ajauduin konkurssiin, joten maksan joka kuukausi yli 500€ ulosottoon. Jos muuttaisimme vuokralle ja saisimme ttt, ulosotto laskettaisiin menoksi, ja saisimme sen takaisin toimeentulotukena. Eli yhteiskunta maksaisi velkaani pois.
Minulla menee myös 330€/kk lääkkeisiini (tosin lääkekatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa). Nämäkin kuitenkin yhteiskunta maksaisi jos saisimme ttt.
Lisäksi maksamme isohkoa päivähoitomaksua 150€/lapsi koska ulosottoa ei lasketa menoksi hoitomaksua laskiessa. Jos saisimme ttt, yhteiskunta maksaisi tämänkin.
Eli kaikenkaikkiaan pitäisi siis vaan luopua omistusasunnosta ja muuttaa vuokralle. Elämä olisi helpompaa.
Mutta ettehän te tt-tukea saisi jos teillä olisi myyntirahat tilillä, vai onko asunto vasta ostettu niin ettei siitä jäisi mitään käteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät saa edes sitä toimeentulotukea. Itselle opiskelijana jää vuokran jälkeen 150€/kk.
Olen eri, mutta työttömistä vain 30% saa tilastojen mukaan toimeentulotukea. Eikä opiskelijoidenkaan ole helppo sitä saada joka tilanteessa. Tai entäs eläkkeensaajat tai pienipalkkaiset, jotka ovat töissä.
Yleensä tt-tukea saa ne, joilla ei ole mitään muita tuloja, ei penniäkään säästössä, ei mitään omaisuutta, jne... Sehän on se "viimesijainen tukimuoto". On jotenkin hölmöä kuvitella että se lankeaa kaikille vähävaraisille kuin Manulle illallinen.
Sellainen jolla on säästöjä tai omaisuutta ei ole vähävarainen. Sinun pitää ehkä korjata omaa näkemystäsi vähävaraisuudesta. Jos todellakin on sen verran rahaa, että jää kuussa minimitoimeentuloturvan verran käyttövaraa, niin ei todellakaan tarvitse sitä silloin. Minä kyllä olen tiennyt miten homma menee, mutta sinä ilmeisesti et. Osa opiskelijoista ei tiedä, että voisivat saada tt-tukea, siksi kysyin onko sitä haettu. Lainan ottamista edellytetään nykyään tt-tuen saamiseksi, mutta lainasta huolimatta joku voi jäädä miinukselle ja silloinhan tt-tukea saisi sen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En saa toimeentulotukea, koska en ole ottanut opintolainaa. Opintolainaa en halua ottaa, koska opiskelen lukiossa, joten mitään varmaa työllistymistä ei ole vielä edessä hetkeen.
Sinulla on 20 vuotta aikaa ennen kuin opintolainasi menevät maksuun (oli ennen, onko muuttunut?). Mikäli olet edelleen rahaton ja työtön, niin aivan sama on jo menettää luottotiedotkin. Valtion takaamahan se on. Katsot vaan, että on pysyvä asunto ailloin ja maksat vuokran. Toki saat kituuttaa vähällä rahalla jos koet sen mielekkäämmäksi, en kiellä.
Systeemi on tehty paljon hankalammaksi ja lainapainotteisemmaksi. Kun opiskelet amk:ssa tai yliopistossa, saat opintotukea vain tietyn kuukausimäärän. Kun opintotukiaika loppuu, joudut mahdollisesti aloittamaan lainan takaisin maksamisen melko pian vaikka et olisi vielä valmistunutkaan. Pankkihan tämän määrittelee ja en ainakaan itse saanut mitään vuosien takaisinmaksuaikataulua vaan se oli muistaakseni vajaa vuosi opintotuen loppumisesta kun pankki alkoi vaatia omiaan.
Aika tiukoissa raameissa tuossa ollaan.
Nykyään ei todellakaan kannata koskaan antaa luottotietojen mennä, koska se vaikeuttaa elämää valtavasti monella tapaa!
Lihavat siellä käyvät, kun syövät kaikki rahansa.
Ennen opiskelujen aloittamista kannattaa menettää luottotietonsa, sillä pankit eivät myönnä senjälkeen lainaa.
Sossu maksaa sitten opiskelijalle elämisen, mihin opintotuki ei riitä :-)
Ap: en ymmärrä toisinpäin!! Kukaan normaali ei sössi luottotietojaan, vain alkoholistit jne. Normaali on vaikka syömättä ja maksaa laskut.
Tt riittävyys on taas eri asia, riittää paremmin jos ei ole esim alaikäistä tai ei ole saanut pitkään toimeentulotukea. Sullaham on kaikki tavarat jos tilapäisesti sait, eikö? Mutta entä jos on saanut vuosia ja tarvitsisi sen sohvan, ei sitä voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Äiti asuu vanhassa omakotitalossa, eläke on vähän yli tonnin. Omistaa talonsa. Kyllä tosi tiukkaa hänellä vaikka syö vaatimattomasti. Sähkölasku, vesimaksu, jätemaksut ja puhelin maksaa pienestä eläkkeestä.
Minun äiti otti kaksi vuokralaista ja on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.
Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa).
N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.
Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.
En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.
Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.
Mitä ihmettä mä luen? Sulla on mielestäsi oikeus saada muiden ihmisten rahat, koska et halua luopua sukunne talosta? Siis tajuatko yhtään kuinka itsekkäältä ja hemmotellulta kuulostat? Oikea kermapee.
T. kälyisistä pikkukunnan vuokraluukuista töitä tekemällä hyvätuloiseksi päätynyt, jonka suvulla ei ole muutamia huonekaluja ja vaatteita ja vanhoja kodinkoneita lukuunottamatta omaisuutta ja joka saa sitten maksaa veroja monta kymmentä tonnia vuodessa kaltaisillesi loisille, jotka vaativat että muilta ihmisiltä pitää ottaa pois rahaa ja antaa se heille, jotta heidän ei tarvitse luopua omistuksistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En saa toimeentulotukea, koska en ole ottanut opintolainaa. Opintolainaa en halua ottaa, koska opiskelen lukiossa, joten mitään varmaa työllistymistä ei ole vielä edessä hetkeen.
olen myös opiskelija ja en ole ottanut opintolainaa. monet kehuu sitä mutta ymmärtääkö he että se on laina? se pitää maksaa takaisin? entä jos ei valmistu ammattiin? mistä revit rahat? minusta se ongelman siirtämistä.
ihanne olisi jos lainaa ei tarvita vaan valtio tukisi ennenkaikkea niitä jotka opiskelee ammattiin. esim. ekan ammatin voisi valtio rahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on 20 vuotta aikaa ennen kuin opintolainasi menevät maksuun (oli ennen, onko muuttunut?). Mikäli olet edelleen rahaton ja työtön, niin aivan sama on jo menettää luottotiedotkin. Valtion takaamahan se on. Katsot vaan, että on pysyvä asunto ailloin ja maksat vuokran. Toki saat kituuttaa vähällä rahalla jos koet sen mielekkäämmäksi, en kiellä.
Mikä se tuollainen opintolaina on? Itselleni pankki sanoi, että täytyy olla maksettu 30 vuoteen siitä päivästä, kun lainaa on alettu ottamaan ja tämä ihan pari vuotta sitten, kun tauotin korkoja vuoden. Tässä sitä lainaa nyt lyhennellään työttömänä, eikä huomioida tuloina. Missään nimessä ei opintolainaa kannata ottaa jo lukiolaisena. Ehtii sitä velkaantumaan myöhemminkin.
20 vuotta sitten sai tuollaisia.
E saanut enää silloinkaan. 90-luvulla muuttuivat opintolainat pankkilainoiksi, joissa normaalit markkinaehdot yms.
Vierailija kirjoitti:
Onks sun poikas jälkihuollon asiakas, kun saa sossusta rahaa? Muuten pitäis pärjätä opintolainalla.
Arvaan että aikuislukiossa, eikä ole oikeutta opintotukeen/-lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan melko tavallinen lapsiperhe, mutta eletään pitkälti alle toimeentulotuen minimin. Eikä saada ttt. Käydään molemmat töissä.
Syynä tähän on pääasiassa se, että meillä on omistusasunto. Mutta jos muutettaisiin vuokralle, meidän asumiskulut nousevat huomattavasti nykyisestä, tosin silloin yhteiskunta maksaisi ne.
Sairastumisen vuoksi ajauduin konkurssiin, joten maksan joka kuukausi yli 500€ ulosottoon. Jos muuttaisimme vuokralle ja saisimme ttt, ulosotto laskettaisiin menoksi, ja saisimme sen takaisin toimeentulotukena. Eli yhteiskunta maksaisi velkaani pois.
Minulla menee myös 330€/kk lääkkeisiini (tosin lääkekatto tulee täyteen kahdessa kuukaudessa). Nämäkin kuitenkin yhteiskunta maksaisi jos saisimme ttt.
Lisäksi maksamme isohkoa päivähoitomaksua 150€/lapsi koska ulosottoa ei lasketa menoksi hoitomaksua laskiessa. Jos saisimme ttt, yhteiskunta maksaisi tämänkin.
Eli kaikenkaikkiaan pitäisi siis vaan luopua omistusasunnosta ja muuttaa vuokralle. Elämä olisi helpompaa.
Mutta ettehän te tt-tukea saisi jos teillä olisi myyntirahat tilillä, vai onko asunto vasta ostettu niin ettei siitä jäisi mitään käteen?
Asutaan alueella jossa on vaikea saada kaupaksi enää, koska isot firmat lähteneet ja paljon työttömyyttä. Ei luultavasti saataisi omia enää takaisin, ja jos vähääkään rahaa jäisi, lainan maksamisen jälkeen se menisi tietysti ulosoton lyhentämiseen.
Ei tarvi tuhlata rahoja ruokaan.
Minä en ole saanut 2kk mistään rahaa, toimeentulotukea en saa koska mies töissä,tosin sekin saa noin 800e. Onneksi säästössä sen verran että pärjätään tammikuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä turhat sosiaaliavustukset pitäisi lopettaa. Ei enää vastikkeetonta rahaa vaan rahaa ainoastaan tehdystä työstä. Toki pitäisi sitten olla sitä työtä osoitettavaksi eli tarvittaisiin näitä ns. avustavia ja suorittavia töitä takaisin. Aulaemännät, apulaiset, juoksupojat jne.
Mä olen hakenut aulaemäntätyöhön, mutta nykyään siihenkin pitää olla vartijakoulutus, ainakin täällä pk-seudulla.
Ja noita koulutuksia ei koronan takia järjestetä nyt ollenkaan ja ennen koronaa hakijoita oli satoja. 24 pääsi koulutukseen.
Yli 50v ei pääse edes siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päihteet. Tupakka maksaa parisataa kuussa jos polttaa askin päivässä. Miettikää mitä viina maksaa. Siinä se.
Itse en polta enkä juo ja olen korkeakoulutettu. Työnsaantiani haittaa ikä - olen lähes kuusikymppinen ja sairastan vakavaa pitkäaikaissairautta. Minulla on pieni ja vaatimaton omistusasunto (mm. pesumahdollisuus vain pihasaunassa), johon ei juuri saa asumistukea. Nuorin lapseni, 18 v, joka kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä, asuu vielä kotona, ja hän ei saa toimeentulotukea, koska tuloihin lasketaan laina (jota ei halua nostaa).
N. 500 euron suuruinen ansiosidonnainen työttömyyskorvaukseni lasketaan parin vuoden takaisen, osa-aikaisen "hanttihomman" mukaan, koska apurahoja ei huomioida laskelmissa, ja viimeiset työt yliopistossa eivät täytä työssäoloehtoa. Vuosi sitten olin sairauteni puhjettua 8 kk sairauslomalla, enkä enää pysty fyysisesti raskaisiin töihin.
Minulla on velkaa asunnosta ja opintolainaakin maksamatta. Näitä ei huomioida menoina toimeentulotuessa. En haluaisi myydä taloa ennen kuin viimeisen pakon edessä, sillä tämä talo on kulkenut suvussa lähes 150 vuoden ajan.
En ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska osa-aikainen työsuhde päättyi tänään. Toivon kuitenkin, että asumiskulut huomioidaan ainakin osittain harkinnanvaraisessa toimeentulotuessa, ja käteen jäävä rahasumma olisi n. 800 e. Siitä kun maksaa velat ja asumiskulut, ei muuhun elämiseen tule paljoa jäämään.
Olen nyt muutaman kerran käynyt ruokajaossa ja yrittänyt kerätä rahaa joulua varten, kun jo kotoa muuttaneet lapset saapuvat joulunviettoon.
Lähes 60v ja opintolaina maksamatta? Mitä sä siis olet tehnyt, muuta kuin lapsia? Ilmeisesti taiteilija kun apurahaa on maksettu?
Niin, joille ehkä maksetaan sentti ja oletetaan, että sillä eletään koko kuukausi. Palkkaankin sinut heti sentillä tekemään kuukauden kotityöt taloudessani.