Miksi Suomessa voi olla ns. köyhiä vailla ruokaa, vaikka on toimeentulotuki? - Hurstin jono
Sohaisen ehkä muurahaispesää. Mietin Hurstin jonoa ja sitä, kuka siellä jaksaa jonottaa. Meillä Suomessa jokaiselle pitäisi jäädä perustoimeentulo huolimatta siitä onko töissä vai ei ja vaikka olisit pienituloinen, niin pitäisi jäädä se minimi käteen. Toimeentulotukea saa, jos tulot alittaa perusosan.
Poikani elää toimeentulotuella ja sille jää jopa käteen rahaa. Nuori 20-vuotias, joka koittaa saada lukio-opintonsa loppuun, että pääsisi opiskelemaan. Hänelle se perusosa siis riittää hyvin peruselämiseen, koulukirjoihin ja jopa jää rahaa käteen. Hän sillä samalla rahalla ostaa myös salikorttinsa ja proteiinit. Hän myös asuu kaksiossa, joten maksaa itse sen ylimenevän osan. En siis niele sitä väitettä, että TTT olisi jotenkin liian pieni, kun kaikilla se sama raha pitäisi jäädä kulujen jälkeen käteen. Minulla on myös joskus ollut TTT kausi ja itsekin elin sillä oikein hyvin. Ei tarvinut mistään koskaan erikseen pihistää. Pystyin sillä maksamaan myös auton kulut huoletta ja silti elin hyvin.
Voisiko joku viisampi sanoa, miksi jotkut eivät pysty elämään sillä samalla rahalla ja toisille jää jopa rahaa käteen?
Asunnottomuuden vielä ymmärrän. Meillä on paljon sellaisia, jotka ovat sössineet joskus luottotietonsa ja eivät siksi saa asuntoa. Meillä myös on samaan aikaa tyhjillään uusia asuntoja. Tuttavani on asuntomyyjä ja välittää vuokrakohteita. Niitä tyhjiä asuntoja on enemmän, kuin mitä media ja markkinat antaa ymmärtää.
Kommentit (313)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kaikki todella tarvitsevia ?
Ei todellakaan, paras oli kun rikas ja pihi vuokranantaja löytyi jonosta.
Helsingissä asuminen on ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nämä turhat sosiaaliavustukset pitäisi lopettaa. Ei enää vastikkeetonta rahaa vaan rahaa ainoastaan tehdystä työstä. Toki pitäisi sitten olla sitä työtä osoitettavaksi eli tarvittaisiin näitä ns. avustavia ja suorittavia töitä takaisin. Aulaemännät, apulaiset, juoksupojat jne.
Ja millähän ajalla opiskelija sitten opiskelisi?
Mun lapset olivat töissä koko opiskeluajan. Ihan ookoo meni, opiskelut vietiin loppuun lyhyimmässä mahdollisessa ajassa ja hyvin. Töissä käymisestä huolimatta. Me vanhemmat helpattiin koko opiskelujen ajan niin paljon kun pystyttiin. Mainitsin jo aiemmin että lapset saivat omilta aloiltaan vakkaripaikat heti koulun loputtua. Olen aina sanonut heille että niin nolo ei saa olla että alkaa elelemään yhteiskunnan siivellä.
Lainat, hankalasti realisoitava omaisuus mikä estää tt-tuen saannin, lääkäri ja tai kuntoutus yksityisellä(et pääse hoitoon julkisella), ongelmat viranomaisten kanssa mistä syystä 40% alennettu tt-tuki, yllättävän sairastumisen aiheuttama tulojen romahdus, erikoisruokavaliot, kodinkoneen, tietokoneen, auton yms. hajoaminen..onhan näitä.. Terveelle velattomalle nuorelle tt-tuki on varmasti riittävä.
Alkoholiin ja rahapeleihin se menee. Ei vain löydy elämänhallintaa.
En minä köyhänä pääse osingoille noissa ruoka-avustuksissa, omassa pikkukaupungissa ei ruokajakelua edes ole köyhille. Kaikki menee isojen kaupunkien "köyhille". En lahjoita.
Milloin lukio-opintoihin saa tt-tukea????
Onneksi emme asu pääkaupunkiseudulla emmekä sinne muuta! Arvostamme suuresti Heikki Hurstin avustustyötä. Tunnemme Heikin ja Sinin avustustyötä televisio-ohjelmien ja lehtijuttujen kautta.
- https://areena.yle.fi/1-4422040
- https://www.mtvuutiset.fi/aihe/heikki-hursti/7184350
- https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/hurstin-apu-heikki-ja-si…
- https://yle.fi/uutiset/3-10818940
- https://www.laakarilehti.fi/ajassa/nakokulmat/koyhyys-on-uhka-lasten-hy…
Suomessa on jo yli 150 000 köyhässä perheessä kasvavaa lasta. Suurin syy Suomen lapsiperheköyhyyteen ovat jo vuosikymmeniä Suomessa valtaa pitäneet, ahneet, itsekkäät, hyvätuloiset ja varakkaat suuret ikäluokat. Nämä ikäluokat ovat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla. He ovat tehneet sekä Suomen eduskunnassa että kuntapolitiikassa itseään ja omaa ikäluokkaansa suosivia lakeja ja päätöksiä.
Ahneet ja rikkaat suuret ikäluokat syövät pöydässäsi! 1970- ja 1980-luvuilla inflaatio söi suurten ikäluokkien asuntolainat. Kaikki asuntolainan korot sai vähentää verotuksessa. Asunnot ja kesämökit olivat 1960- ja 1970-luvuilla ja vielä 1980-luvun alussa puoli-ilmaisia. Suuret ikäluokat pääsivät jopa ilman koulutusta ja tutkintoa vakituiseen ja kokoaikaiseen työhön ja eläkevirkaan. Nyt nämä ahneet, varakkaat ja hyvätuloiset eläkeläiset saavat hyvää eläkettä. Silti rikkaat ja hyvätuloiset kehtaavat vielä kitistä ja valittaa joka asiasta!
Suomessa on paljon köyhiä ja pienituloisia eläkeläisiä. Suomessa on satoja tuhansia pienellä, noin 800 euron takuueläkkeellä kitkuttelevia eläkeläisiä. https://www.kela.fi/takuuelake Pieni takuueläke ei riitä asumiskuluihin, ruokaan ja muihin menoihin.
Vastaavasti Suomen rikkaat ja suurituloiset eläkeläiset saavat ilmaista rahaa pörssiosakkeista, rahastoista ja sijoitusasuntojensa ja kesämökkiensä vuokraamisesta. Ahneelle ja itsekkäälle ei mikään riitä!
Suomessa ei valitettavasti ole ymmärrystä pienituloisten ja köyhien ihmisten ja suurituloisten ja varakkaitten ihmisten välillä. Myös kansanedustajat ovat varakkaita ja hyvätuloisia. Monet nykyajan lapsiperheistä ovat pienituloisia ja köyhiä. Kelan kotihoidontuki omaa, alle 3-vuotiasta lastaan kotona hoitavalle vanhemmalle on noin 300 euroa kuussa. https://www.kela.fi/kotihoidontuki
Pienten lasten ja koululaisten vanhemmat tekevät usein matalapalkkaista, määräaikaista ja/tai osa-aikaista tai muuten epävarmaa työtä. Työtä tehdään usein vuokratyöyrityksessä. Inflaatio ei syö nykyajan lapsiperheiden asuntolainaa. Pienituloisila ja köyhillä lapsiperheillä rahat eivät tahdo riittää asumiskuluihin, ruokaan ja perheen arjen menoihin. Siksi lapsiperheet hakevat avustuksia kuten Hyvä Joulumieli-keräyksen vähävaraisten lapsiperheiden ruokalahjakortteja: https://hyvajoulumieli.fi/
Lapset on vanhempiensa armoilla, jos vanhemmat päättää käyttää toimeentulotuen johonkin muuhun kuin ruokaan, niin mikään ei heitä estä niin tekemästä.
Saisi tulla toimeentulotukiavustukset kaikki maksusitoumukselle, jolla ei sitten saisi alkoholijuomia eikä tupakkaa, vaikka kyllähän päihdeongelmaiset keksii sitten vaihtaa vaikka sitä ruokaa päihteisiin, mutta olispa edes hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä TTT.lla ostetaan viinaa, röökiä, huumeita, tekokynsiä jne
Ja koiralle takkeja, kissoille vaunuja, kanin korvakruunuja unohtamatta. Kun se kallis lemmikki on perusoikeus jonka kulut saa maksaa joku muu.
Jos tuki olisi vain elintarvikkeisiin (ihmis) käyvä maksukortti tukea ei hakisi puoliakaan nykyisestä määrästä. Kortilla ei saisi ostaa tupakkaa, alkoholia ja olisi hlökohtainen.
Näinhän on esim Italiassa ja eivät ole kuolleet "ihmisoikeuksien ja yksityisyyden puuttumiseen" tai "nöyryytykseen".
Vierailija kirjoitti:
Lapset on vanhempiensa armoilla, jos vanhemmat päättää käyttää toimeentulotuen johonkin muuhun kuin ruokaan, niin mikään ei heitä estä niin tekemästä.
Saisi tulla toimeentulotukiavustukset kaikki maksusitoumukselle, jolla ei sitten saisi alkoholijuomia eikä tupakkaa, vaikka kyllähän päihdeongelmaiset keksii sitten vaihtaa vaikka sitä ruokaa päihteisiin, mutta olispa edes hankalampaa.
Maksusitoumuksilla ostetaan halvimpia vesipulloja koko summalla, vesi kaadetaan pois, palautetaan pullot ja ostetaan olutta. Terveisin kassa
Itse sain potkut töistä äsken. Olen asuntovelkainen. Joudun myymään asuntoni. Ongelma on nyt se, että saanko asuntoni kaupaksi ja millä hinnalla? Voipi olla että jään velkaa asunnosta pankille olen jo yli 50- vuotias, joten työllistyminen ei saata enää onnistua
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista ja asumistukea saa tietyn määrän. Sossu ei välttämättä maksa ylimääräistä, vaan menee siitä ttt.
Kaikki eivät myöskään saa ttt, vaikka tarvitsisivat, syitä on monia. Yksi on se, että jos on ennen umpikujaa yrittänyt selvitä itse ottamalla esim. lainaa elämiseen. Siitä voi tulla tilanne, että et vaan saa ttt, koska sossu ns. ei maksa lainoja ja siinä sivussa ei muutakaan. Eli luottotiedot pitää tossa kohtaa menettää.
Sitten on liuta päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä jne., jotka eivät pysty aina asioitaan järjestämään.
Tiedätkö muuten paljonko ttt on? Se on vähän. Jos joku yllätys tulee, niin sinne se nopeasti uppoaa.
Tarviiko asua Helsingissä? Vastaus: Ei.
Millä ne päihdeongelmaiset ostaa päihteitä, jos ei ole rahaa eikä käy töissä? Sillä tt-tuellako päihteitä ostetaan?
Opintolainaa pitää maksaa ja sitä ei huomioida toimeentulotuessa. Ei varmaan muitakaan lainoja
Jäin työttömäksi, köyhyys iskee. En polta, enkä juo viinaa. Koira minulla on. Pitääkö koira nyt lopettaa jos kerta korvauksia ja tukia ei voi käyttää lemmikin ruokiin yms.
Täällä tämä mentaliteetti on se, että klyhöt kyykkyyn ja köyhillä ei saa olla mitään mukavaa. Pitää olla nöyrä ja kiitollinen ja nuolla lattiaa...
Jos saa käteen 1900e, niin miksi siihen saa asumistukea?
Hävikkiruokaa menee muuten tonneittain roskiin; eli periaatteessa kauppiaiden vika. Toki jos heillä on nykyään jotain 900 000e tuloja niin kestää mennäkin hävikkiin aika paljon ruokaa. Eli periaatteessa rikkaat lahjoittaa köyhille ruokaa mikä menisi muuten roskiin.
Itse hain työttömänä Helsingissä kaikki ruuat leipäjonosta. Sai säästää omat rahat muihin hommiin. Sieltä sai myös koirille jauhelihaa mikä ei enää ihmisille kelvannut ja nappuloitakin sai usein. Lisäksi syötin hk siniset yms. Mitä en itse syö koirille.
Hakisivat nämä työttömät perheelliset ruuat koko vuoden jonoista niin olisi varaa ostaa lapsille joululahjoja. Itse säästin työmarkkinatuesta niin paljon että oli varaa matkaillakin kerran pari vuodessa ulkomaille edullisia reissuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Esimerkiksi Helsingissä asuminen on kallista ja asumistukea saa tietyn määrän. Sossu ei välttämättä maksa ylimääräistä, vaan menee siitä ttt.
Kaikki eivät myöskään saa ttt, vaikka tarvitsisivat, syitä on monia. Yksi on se, että jos on ennen umpikujaa yrittänyt selvitä itse ottamalla esim. lainaa elämiseen. Siitä voi tulla tilanne, että et vaan saa ttt, koska sossu ns. ei maksa lainoja ja siinä sivussa ei muutakaan. Eli luottotiedot pitää tossa kohtaa menettää.
Sitten on liuta päihdeongelmaisia, syrjäytyneitä jne., jotka eivät pysty aina asioitaan järjestämään.
Tiedätkö muuten paljonko ttt on? Se on vähän. Jos joku yllätys tulee, niin sinne se nopeasti uppoaa.
Tarviiko asua Helsingissä? Vastaus: Ei.
Millä ne päihdeongelmaiset ostaa päihteitä, jos ei ole rahaa eikä käy töissä? Sillä tt-tuellako päihteitä ostetaan?
Entäpäs jos sinun elämäsi on Helsingissä? Perhe, suku yms
Eli köyhät kyykkyyn
Vierailija kirjoitti:
Itse sain potkut töistä äsken. Olen asuntovelkainen. Joudun myymään asuntoni. Ongelma on nyt se, että saanko asuntoni kaupaksi ja millä hinnalla? Voipi olla että jään velkaa asunnosta pankille olen jo yli 50- vuotias, joten työllistyminen ei saata enää onnistua
Niinhän se normaalist menee, eli jos et pysty asuntoa maksamaan, sun täytyy myydä se.
En ymmärrä että 5-kymppinen kuvittelee olevansa vanha työmarkkinoille tai siis yleensä töitä tekemään. Hyvässä lykyssä vielä ainakin 15 v työelämää jäljellä, jos terveenä saa olla.
En tiedä. Itse olen joskus 90-luvulla ollut 3kk työttömänä. Mulla kaksi lasta, kummatkin sai vakituisen työpaikan heti opiskelujen päätyttyä. Olivat töissä opiskelujen aikanakin. Ei ole tarvittu ruokajonoja tai toimeentulotukia eikä tarvita. Siihen malliin asiat on hoidettu. Aikoinaan kun lähdin kotoa niin lähdin ovet paukkuen, reppu selässä 18v just lukion lopettaneena. Mitään en saanut kotoa mukaani. Onneksi olin töissä. Opiskelin sitten myöhemmin. Mies maksoi. Siitä hyvästä meillä on kaksi hyväpalkkaista aikuista ollut taloudessa viimeiset 20 vuotta.