Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako
Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?
Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...
Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.
Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!
Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee yhteistilille sama prosenttimäärä palkoista, joista sitten maksetaan perheen kulut. Jos miestä ei kiinnostaisi kotityöt, ehdottaisin että siivooja voi sitten mennä hänen omasta pussistaan. Meillä tosin ollaan molemmat niin laiskoja siivoamaan, että on ammattisiivoojan palkkaaminen muutenkin käväissyt mielessä. Meillä ei ainakaan ole pelkoa että toinen alkaisi tehdä kaiken yksin...
Tällainen prosenttimäärä vois olla toimiva. Siivooja ois muuten hyvä, mutta suurin urakka meillä on raivaus. Mies jättää tavarat käsistään just niille sijoilleen missä niitä on käytetty. Imurointi jne. on se helpoin osuus koko siivouksessa. Ap.
Teille kaikille jotka toisin väitätte: aloittaja EI OLE mahdollistanut miehensä kouluttautumista ja työntekoa ollenkaan. Mies voisi vaikka asua yksin ja silti hän voisi kouluttautua ja työskennellä ilman että joku siivoaisi hänen kotiaan. Hän siivoaisi sen itse, mutta koska hän nyt joutuu elättämään naisensa niin vähintä mitä aloittaja voi tehdä on lopettaa kitinä ja tehdä helpot kotityöt kun mies tekee raskaat palkkatyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies lähtee töihin sunnuntaina ja tulee kotiin perjantaina, minä olen kotona kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ja käyn töissä. Me käydään viikonloppuisin kaupassa ja ostetaan melkeinpä viikon ruoat yms. kerralla ettei minun tarvitse viikolla stressata. Samaten pakastimeen tehdään valmiiksi ruokia niin ei tarvitse edes kokkailla kaikkia päiviä. Onko sinun miehesi viikonloppuna vapailla? Voisiko tehdä jotain mikä helpottaisi sinun arkeasi?
Mies on viikonloput kotona, mut nyt on ollut ihan poikki uuden työn vuoksi levännyt vaan. Totta on, että kuvion on muututtava ja viikonloppuisin voidaan jyvittää jotain hommia miehelle. Oudointa tässä on se, että mies on oikeesti parempi kokki kuin minä. Hän voisi oikeasti tehdä ruoat viikonloppuna valmiiksi ja voisimme siivota viikonloppuisin kaikki yhdessä. Ap.
Kuullostaa siltä, että tilanne on nyt vaan kuin huomaamatta jämähtänyt tuohon. Nyt on aika puhua ja tehdä muutoksia :)
Olet oikeassa. Pikkuhiljaa tähän on ajauduttu ja mies ei varmaan edes huomaa asiassa mitään outoa. Hän on paljon huolettomampi kotitöiden suhteen ja voisi elää tyytyväisenä kaaoksen keskellä eineksiä syöden. En minäkään mikään supersiisti ihminen ole, mutta jotain perustasoa olen pyrkinyt ylläpitämään. Ehkä pitäisi pyrkiä sopimukseen jossa molemmat ois tyytyväisiä. Ilkeä mieheni ei ole, mutta hieman ajattelematon kyllä. Vika on myös minussa, mun olen antanut tilanteen ajautua tällaiseksi. Ap.
Nyt kun mies on iso johtaja, muutatte taloon, jossa on lämmitys nappia painamalla, pienet kolattavat alueet ja virittelette pihaan robottiruohonleikkurin. Lisäksi palkkaatte siivoojan ja ruokaostokset netistä kotiinkuljetuksella.
Teineille voi ostaa mopoauton, niin pääsevät itse kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Teille kaikille jotka toisin väitätte: aloittaja EI OLE mahdollistanut miehensä kouluttautumista ja työntekoa ollenkaan. Mies voisi vaikka asua yksin ja silti hän voisi kouluttautua ja työskennellä ilman että joku siivoaisi hänen kotiaan. Hän siivoaisi sen itse, mutta koska hän nyt joutuu elättämään naisensa niin vähintä mitä aloittaja voi tehdä on lopettaa kitinä ja tehdä helpot kotityöt kun mies tekee raskaat palkkatyöt.
Ap käy töissä ja nuo maksavat kustannukset puoliksi, mies ei elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.
Tuo olis ok, jos olisi yhteiset rahat. Nythän mies kasvattelee omia säästöjään. Ymmärrän ap:ta, vituttais muakin. Ei tuo kuulosta kovin toimivalta parisuhteelta, kun toinen keskittyy itseensä ja toinen raataa niskalimassa.
Jos mies on töissä ja vielä tienaa paljon, hänelle kuuluu enemmän rahaa. Jos nainen töissä niin toistepäin.
Etkö nyt oikeasti vieläkään tajua?
Tajuan. Sinä et näytä tajuavan. Ajattelet vain kuinka ihanaa olisi pakottaa miehet raatamaan ja miesten palkat naisille.
Kuinka paksu kallo pitää olla ettei yhä vieläkään tajua tätä kuviota? Miten et nyt vaan ymmärrä että sen toisen kodinhoito mahdollistaa sen toisen duunipäivät, jos perheessä on yksikään lapsi! Ja ilman lapsiakin työssäkäyvä joutuisi MAKSAMAAN esim siivoojalle tai siivoamaan ITSE? Paitsi jos haluaa elää sikolätissä. Mikä taas varmaankin estää uraetenemisen, kun menee nuhruvaatteissa kokoukseen.
Mutta älä nyt tajua jos et millään kykene.
Isä vois maksaa taskurahaa teineille lumenluonnista, ruohonleikkuusta ja polttopuiden kantamisesta. Ja perheen kuluista nyt isomman osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet ollut kynnysmattona jo 20 vuotta, niin varmaan vaikea muuttaa tilannetta, kun mies on tottunut, että mamma hoitaa kaiken ja vielä maksaakin kaikesta puolet.
Mutta reiluinta tietenkin olisi, että mies kompensoisi tilannetta ja menneitä maksamalla enemmän yhteisistä menoista. Vähintään 90 prosenttia miehen maksettavaksi. Hän voi myös ostaa siivouspalvelut kotiin, niin sinä pääset helpommalla.
Tällä palstalla on lähinnä työjuhtamammoja ja katkeria, köyhiä miehiä, joiden mielestä on ok, että nainen tekee 90 prosenttia kotitöistä ja maksaa kaikesta vähintään puolet. Älä kuuntele heitä.
Ota ne hiekat pois pillustasi.
Köyhä ja katkera mies havaittu! Miltä tuntuu olla totaalinen epäonnistuja elämässä?
Etkö parempaa keksinyt?
No olethan sinä nolo, kun huutelet naisten nettipalstalla jotain hiekkapillujuttuja. Oikeassa elämässä sinulla ei ole minkäänlaista valtaa eikä kukaan kunnioita sinua, mutta anonyyminä huutelijana voit tuntea olevasi hetken ajan dynaaminen menestyjä.
Vierailija kirjoitti:
No jos sillä olisi silti ne kaksi lasta, niin joku ne hoitaisi ja sille lastenhoitajalle pitäisi maksaa. Ja itse tosiaan joutuu sotkunsa siivoamaan, tai maksamaan siitäkin ulkopuoliselle.
Töiden jälkeen ilman muuta kotityöt puoliksi, jos ei hoida omaa osuuttaan voi ostaa ulkopuolisen tekemään ne. Voidaan tietenkin sopia että se ulkopuolinen on se enemmän kotona oleva, joka normaalia palkkaa vastaan tekee nämä sille kuulumattomat kotityöt. Eli työssäkäyvä siirtää kuukausittain rahaa sen enemmän kotitöitä tekevän tilille.
Kyllä on vaikeeta joillekin ymmärtää näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisesti homma menee näin:
Pia ja Hanna ovat pariskunta. Molemmat käyvät töissä. Pia ja Hanna saavat kaksi lasta. Pialla on juuri tärkeä projekti töissä kesken, joten Hanna jää kotiin. Pia pystyy tekemään pitkää työpäivää ja kouluttautumaan lisää koska Hanna on kotona hoitamassa lapsia. Pia saa ylennyksiä, etenee urallaan. Lasten tultua kouluikään Hanna yrittää löytää töitä, muttei saa kuin osa-aikaisen paikan. Hanna tekee suuremman osan kotitöistä koska hänellä on enemmän aikaa olla kotona. Pia ei töiden jälkeen tee kotona lähes mitään koska on "väsynyt".
Yhtäkkiä Hanna kuolee. Pia ei silti halua joustaa työajoistaan, eikä tehdä yhtään enempää kotihommia kuin ennenkään. Mitä Pialle maksaa kodin- ja lastenhoito per päivä?
Lesbot ei voi saada lapsia...
Oottelen vaan että "no meillä mies tuo leivän taloon"-idiootti tulee tähänkin ketjuun selostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pia ja Hanna ovat pariskunta. Molemmat käyvät töissä. Pia ja Hanna saavat kaksi lasta. Pialla on juuri tärkeä projekti töissä kesken, joten Hanna jää kotiin. Pia pystyy tekemään pitkää työpäivää ja kouluttautumaan lisää koska Hanna on kotona hoitamassa lapsia. Pia saa ylennyksiä, etenee urallaan. Lasten tultua kouluikään Hanna yrittää löytää töitä, muttei saa kuin osa-aikaisen paikan. Hanna tekee suuremman osan kotitöistä koska hänellä on enemmän aikaa olla kotona. Pia ei töiden jälkeen tee kotona lähes mitään koska on "väsynyt".
Yhtäkkiä Hanna kuolee. Pia ei silti halua joustaa työajoistaan, eikä tehdä yhtään enempää kotihommia kuin ennenkään. Mitä Pialle maksaa kodin- ja lastenhoito per päivä?
Lesbot ei voi saada lapsia...
????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.
Tuo olis ok, jos olisi yhteiset rahat. Nythän mies kasvattelee omia säästöjään. Ymmärrän ap:ta, vituttais muakin. Ei tuo kuulosta kovin toimivalta parisuhteelta, kun toinen keskittyy itseensä ja toinen raataa niskalimassa.
Jos mies on töissä ja vielä tienaa paljon, hänelle kuuluu enemmän rahaa. Jos nainen töissä niin toistepäin.
Etkö nyt oikeasti vieläkään tajua?
Tajuan. Sinä et näytä tajuavan. Ajattelet vain kuinka ihanaa olisi pakottaa miehet raatamaan ja miesten palkat naisille.
Kuinka paksu kallo pitää olla ettei yhä vieläkään tajua tätä kuviota? Miten et nyt vaan ymmärrä että sen toisen kodinhoito mahdollistaa sen toisen duunipäivät, jos perheessä on yksikään lapsi! Ja ilman lapsiakin työssäkäyvä joutuisi MAKSAMAAN esim siivoojalle tai siivoamaan ITSE? Paitsi jos haluaa elää sikolätissä. Mikä taas varmaankin estää uraetenemisen, kun menee nuhruvaatteissa kokoukseen.
Mutta älä nyt tajua jos et millään kykene.
Miten me lapsettomat sinkut sitten pystytään käymään töissä?
Tai vaikka yksinhuoltajat?
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.
On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.
Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?
EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.
Ihan ekaksi kotitalouden menot jakautumaan samassa suhteessa kuin tulotkin on.
Sitten listaatte kotitöistä ne, mitkä on välttämättömät tehdä itse ja ne, mitkä voi ulkoistaa. Ekat jaatte perheenjäsenten kesken sopivassa suhteessa (myös ne teinit). Jälkimmäisistä puolestaan sovitte, kumpi ulkoistaa minkäkin työn (tähän liittyy myös metatyötä, kuten sopivan tekijän etsimistä, käytäntöjen järjestelyjä, laskujen maksamista...) ja sitten ne hoitoon. Laskut jakautuvat samassa suhteessa kuin muutkin talouden menot.
Vierailija kirjoitti:
Oottelen vaan että "no meillä mies tuo leivän taloon"-idiootti tulee tähänkin ketjuun selostamaan.
Niinhän se on että meillä mies tuo leivän pöytään. Ei siinä mitään "idioottia" ole. Idioottia on olla tuollainen feministi.
Vierailija kirjoitti:
Lepakoita näkee ihan tarpeeksi jo somessa että pitikö tähänkin keskusteluun tuota homopropagandaa alkaa sotkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
provoilutaidoissa on vielä paljon hiomista
Silti tämä on mielenkiintoinen joskin loppuunkaluttu keskustelunaihe.
Naiset, pitäkää puolenne, älkää jämähtäkö himaan, tai älkää ainakaan antako miesten uskotella että työnne kotona on arvotonta. Osa työssäkäyvän puolison palkasta kuuluu automaattisesti kotona lasten kanssa olevalle, tai pelkästään kotitöitä hoitavalle.
Eli miehet kyykkyyn ja kaikki oikeudet ja tasa-arvo naisille?
Vierailija kirjoitti:
Hankitte siivoojan jonka mies maksaa, käytätte kauppakassipalvelua ja mies maksaa siitäkin koituvat ylimääräiset kulut, ja sinä hoidat lasten kuskaukset ja ruuanlaiton arkisin, mies voi osallistua viikonloppuna ja vapaapäivinä. Lumet luo se jonka täytyy ensimmäisenä saada auto pihasta.
Meillä vähän sama tilanne, palasin hoitovapaalta töihin kolme vuotta sitten ja sain aika mojovan ylennyksen pian sen jälkeen, nyt minä olen sen paremmin tienaava ja matkustan normaalisti paljon työn puolesta. Minä maksan siivoojan, kauppakassipalvelun ja lastenvahdit (meillä vielä pienet lapset) ja mies hoitaa arjen ruuanlaiton ja lasten viemiset ja tuomiset koska itse teen pitkää päivää ja matkustan joka toinen viikko. Onneksi asutaan kerrostalossa joten mitään ulkohommia ei ole.
Nyt korona-aikana ei ole ollut työmatkoja ja olen tehnyt töitä suurelta osin kotoa joten olen taas voinut osallistua aktiivisemmin arjen pyöritykseen.
Se että puoliso mahdollistaa toisen urakehityksen pitää on iso juttu eikä siitä saa se kotona enemmän oleva joutua kärsimään, siksi se uraohjus voi hyvin käyttää isompaa palkkapussiaan palvelujen ostamiseen arkea helpottaakseen.
Eläkejutut pitää myös kompensoida. Toinen mahdollistaa pitkään toisen uran, niin sen oma eläke jää pieneksi. Jos se rikkaampi kuolee ensin, sen uraa mahdollistanut on pulassa.
Ukko maksaa tietenkin siivoojan ja lumitöiden tekijän. Sinä hoidat ruoat ja harrastuskuskaukset. Maksaako mies kuitenkin ruoat, asumisen lasten kulut?? Olisit tyytyväinen. Meillä jääkaapissa usein vain maitoa ja jotain leipää, viimeiset päivät, ennekuin saan taas rahaa.Nytkin lapsilla nilkat vilkkuu,kun ei vain ole varaa ostaa uusia collareita,kun käyneet lyhyiksi,vaan pitää odottaa aleja/sukulaisten antamaa joulurahaa.Merkkivaatteista meillä on turha haaveilla. Saat asua isossa ja upeassa talossa, sun lapsilla varaa harrastaa.... Voit ostaa terveellistä hyvää ruokaa,mä ostan halvinta ruokaa Lidlistä, ei ole varaa muuhun. Joo ja turha sanoa,että mene töihin.En voi,kun on vamma.
Kuullostaa siltä, että tilanne on nyt vaan kuin huomaamatta jämähtänyt tuohon. Nyt on aika puhua ja tehdä muutoksia :)