Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako

Vierailija
15.12.2020 |

Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?

Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...

Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.

Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!

Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?

Kommentit (238)

Vierailija
41/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.

Tuo olis ok, jos olisi yhteiset rahat. Nythän mies kasvattelee omia säästöjään. Ymmärrän ap:ta, vituttais muakin. Ei tuo kuulosta kovin toimivalta parisuhteelta, kun toinen keskittyy itseensä ja toinen raataa niskalimassa.

Vierailija
42/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.

On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.

Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?

EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.

Ai se on ongelma kun mies opiskelee lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.

Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!

No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.

Missäpäin asutte kun teet oikein lumitöitä ja mies on kuitenkin suuri johtaja?

Ihan joka kylällä löytyy maajusseja, jotka ajelee talvisin lumia. 

Ihan me asutaan isossa kaupungissa Suomessa, mutta väljästi o amotitaloaluueella. ja ei se mies nyt niin iso johtaja ole. Lumitöitä olen tehnyt vain tällä viikolla, ei niitä nyt sentään kesät talvet tarvii tehdä. Mutta talvea on vielä jäljellä ja tällä menolla se on mun homma koko talven. kesällä sit toki pitää ruohoa leikata, että aina sitä jotain löytyy...

Missä isossa kaupungissa on tällä hetkellä tai on ollut tänä syksynä ja talvena lunta niin paljon, että sitä pitää luoda? Oulussa?

Vierailija
44/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.

Tuo olis ok, jos olisi yhteiset rahat. Nythän mies kasvattelee omia säästöjään. Ymmärrän ap:ta, vituttais muakin. Ei tuo kuulosta kovin toimivalta parisuhteelta, kun toinen keskittyy itseensä ja toinen raataa niskalimassa.

Jos mies on töissä ja vielä tienaa paljon, hänelle kuuluu enemmän rahaa. Jos nainen töissä niin toistepäin.

Vierailija
45/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tajua mitään? Mies pystyy tekemään sitä pitkää päivää koska puoliso hoitaa senkin osuuden kotitöistä! Miten ette tajua tätä IKINÄ?????????? Jos mies olisi kahden lapsen yksinhuoltaja, se olisi joutunut MAKSAMAAN lastenhoidosta ja kotitöistä usean vuoden ajan! Eli periaatteessa mies on velkaa vaimolleen rahassa nyt aika paljon kaikista vuosista, kun ei kerran itse millään jaksa tehdä mitään.

Työpäivän jälkeen kotihommat puoliksi.

Rauhoitus nyt kultapieni, tämä on vain säälittävä provo 

Vierailija
46/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tajua mitään? Mies pystyy tekemään sitä pitkää päivää koska puoliso hoitaa senkin osuuden kotitöistä! Miten ette tajua tätä IKINÄ?????????? Jos mies olisi kahden lapsen yksinhuoltaja, se olisi joutunut MAKSAMAAN lastenhoidosta ja kotitöistä usean vuoden ajan! Eli periaatteessa mies on velkaa vaimolleen rahassa nyt aika paljon kaikista vuosista, kun ei kerran itse millään jaksa tehdä mitään.

Tajuamme, että tuossa on paljon sellaista, mitä kannattaisi järkeistää, esim.

- yksi iso kauppareissu viikonloppuna, mies hoitaa (tai nainen, jos mies kokkaa)

- yksi iso kokkauspäivä viikonloppuna, nainen hoitaa (tai mies, jos nainen kävi kaupassa)

- teinit tekevät lumityöt

- teinit kantavat polttopuut

- teinit huolehtivat omien huoneidensa siisteydestä sekä sovituista muista kotitöistä

- robotti-imuri imuroi

- loput kotityöt jaetaan aikuisten kesken

Vierailija
47/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo kirjoitti: älä missään nimessä keskustele miehesi kanssa asiasta! Uhriudu, syyllistä ja itke väsymystäsi, mutta älä ikinä puhu miehelle. Koska mitä sinulle jää, jos mies ryhtyykin käymään kaupassa ja tekee ruuat, mistä sitten valitat?

Jos luit myös aloitukseni, niin huomasit, että pohdin asiaa ja aion kyllä keskustella mieheni kanssa. Halusinkin lähinnä näkökulmia asiaan ja mielipiteitä siitä, mikä olisi kohtuullista. Marttyyriksi en halua ryhtyä, on myös minun vikani, että tilanne on luisunut tähän. Nyt etsinkin tietä takaisin tasa-arvoiseen suhteeseen. Ap.

Vierailija
48/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin käyttäytyä just kuten miehesi. Pitkä päivä, ah ihana tulla siistiin kotiin, sohva ja telkkari odottaa.

Viettäisin kuukauden siivoamatta yhtään mitään. Sitten lähtisin kuukauden lomalle ulkomaille. Tulisin kotiin enkä vieläkään tekisi kotitöitä. Tekisin pitkää iloista päivää töissä, rentoutuen.

Aloittaja tuskin haluaa sitä, hän haluaa että puoliso on tasa-arvoinen hänen määrittämällään tavalla ja tekee puolet niistä kotitöistä jotka hänen mielestään on tarpeellista tehdä.

Kyllä, mutta jotkut ei ymmärrä mitään ennen kuin rautalangasta väännetään. Alkaa kummasti kiinnostaa se tiskikoneen täyttö kun yhtään puhdasta lautasta ei löydykään.

Jos muija olisi siivoamatta vain ärsyttääkseen niin en minäkään kyllä silloin hänen sotkujaan siivoaisi. Enpä usko naisen miestä kauempaa kestävän sotkuisuutta.

Ei se nainen olisi siellä sotkemassa, se olisi lomalla muualla. Eli mies saisi ihan rauhassa siivota niitä omia sotkujaan.

Miksi naisen pitää nämä miehen tiskit ja pyykit automaattisesti hoitaa oman työpäivänsä jälkeen? Kyllä olette aivan tärähtäneitä kaikki te jotka yhä vieläkin ajattelette että nainen on joku yleissiivousväline.

Ei kannata ikinä muuttaa kenenkään kanssa yhteen. Kannattaa säilyttää oma itsenäisyys ja siivota vain omat sotkunsa ja asettaa oma ura ykköspaikalle.

Vierailija
49/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuamme, että tuossa on paljon sellaista, mitä kannattaisi järkeistää, esim.

- yksi iso kauppareissu viikonloppuna, mies hoitaa (tai nainen, jos mies kokkaa)

- yksi iso kokkauspäivä viikonloppuna, nainen hoitaa (tai mies, jos nainen kävi kaupassa)

- teinit tekevät lumityöt

- teinit kantavat polttopuut

- teinit huolehtivat omien huoneidensa siisteydestä sekä sovituista muista kotitöistä

- robotti-imuri imuroi

- loput kotityöt jaetaan aikuisten kesken

Piti vielä lisätä:

- siivooja käy sopimuksen mukaan x kertaa kuukaudessa

Vierailija
50/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.

On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.

Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?

EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.

No, ehkä seuraavan 10 vuoden päästä saat jo suusikin auki. Sitä odotellessa uhriudu toki roskapalstalla. :D

Vierailija
51/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kuin ottaa asia puheeksi miehen kanssa. Kerro ajatuksesi ja miltä tuntuu. Sen jälkeen se on Herran haltuun.

Vierailija
52/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä sikäli APta että eihän se reilua ole että yhteisen talouden pyöritys kaatuu enemmän toisen niskaan ottaen huomioon että miehen työmäärä (jonka itse on itselleen halunnut) ei näy missään muussa kuin siinä että hänellä on käytössään itsellään enemmän rahaa ja vähemmän huolehdittavaa kotona koska toinen ottanut vastuun siitä.

Mutta sitä ihmettelen miksi AP on alunperin suostunut siihen että on yhtäkkiä kotipiikana? Asia ei muuksi muutu jos ei kissaa nosta pöydälle. Jos mies ei tee kotona mitään eikä edes lasten juttuihin osallistu niin se panos täytyisi näkyä jotenkin muuten, esimerkiksi sitten osallistumalla enemmän kuluihin ja vähentämällä kotitöitä esim. siivojan avulla.

Vierailija
53/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.

Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!

No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.

Missäpäin asutte kun teet oikein lumitöitä ja mies on kuitenkin suuri johtaja?

Ihan joka kylällä löytyy maajusseja, jotka ajelee talvisin lumia. 

Ihan me asutaan isossa kaupungissa Suomessa, mutta väljästi o amotitaloaluueella. ja ei se mies nyt niin iso johtaja ole. Lumitöitä olen tehnyt vain tällä viikolla, ei niitä nyt sentään kesät talvet tarvii tehdä. Mutta talvea on vielä jäljellä ja tällä menolla se on mun homma koko talven. kesällä sit toki pitää ruohoa leikata, että aina sitä jotain löytyy...

Missä isossa kaupungissa on tällä hetkellä tai on ollut tänä syksynä ja talvena lunta niin paljon, että sitä pitää luoda? Oulussa?

Oulussa ehkä 2-3 päivänä on tarttenut lumikolaa heilauttaa pihassa. Rovaniemellä lunta on vielä sitäkin vähemmän. Eli ei ainakaan näissä paikoissa ole AP ja miehensä. Oma veikkaukseni osuu Porvooseen.

Vierailija
54/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, autuasta perhe-elämää ja sitä pitäisi tavoitella tai olet luuseri. Olen sitten mielelläni luuseri.

Vierailija
55/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet ollut kynnysmattona jo 20 vuotta, niin varmaan vaikea muuttaa tilannetta, kun mies on tottunut, että mamma hoitaa kaiken ja vielä maksaakin kaikesta puolet.

Mutta reiluinta tietenkin olisi, että mies kompensoisi tilannetta ja menneitä maksamalla enemmän yhteisistä menoista. Vähintään 90 prosenttia miehen maksettavaksi. Hän voi myös ostaa siivouspalvelut kotiin, niin sinä pääset helpommalla.

Tällä palstalla on lähinnä työjuhtamammoja ja katkeria, köyhiä miehiä, joiden mielestä on ok, että nainen tekee 90 prosenttia kotitöistä ja maksaa kaikesta vähintään puolet. Älä kuuntele heitä.

Vierailija
56/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei, ei todellakaan kotitöitä puoliksi tässä tilanteessa. Ap tekee kotityöt ja mies palkkatyöt. Siitä miehen ansioista osa naiselle ja loput miehelle kun ne on ansainnutkin. Jos mies tekee puolet kotitöistä silloin mies tuo töistä puolet kotiin ja nainen tekee ne tai menee miehen työpaikalle.

Vierailija
57/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies ei ole tullut ajatelleeksi asiaa sinun kannaltasi. On niin helppo ”unohtaa” ne kotityöt varsinkin kun toinen on jo tehnyt ne. Eli joko mies tekee tuon tahallaan tai sitten ajattelemattomuuttaan.

Minä aloittaisin keskustelun miehen kanssa syytelemättä ja haukkumatta mennyttä. Eli kertoisin että on hieno juttu että mies on kouluttautunut ja saanut vastuullisen työn. Kertoisin että on ollut ok että olen joutunut hoitamaan isoimman osan kotitöistä väliaikaisesti mutta nyt tunnen väsyväni tilanteeseen. Maksan kaikesta puolet ja koen tekeväni melkein kaikki kotityöt. Nyt tilanne ei tunnu reilulta. Kysyisin että miten miehen mielestä voisimme muuttaa arkea niin että kaikilla perheessä olisi hyvä olla ja jaksaisimme. Sitten kuuntelisin vastauksen.

Toivottavasti mies kykenee esittämään konkreettisia järkeviä ratkaisuja. Jos ei niin kysy mieheltä olisiko reilua että hän kustantaisi teille siivojan kaksi kertaa kuussa tai ottaisi vastatakseen tietyt työt itse jolloin sinun työkuormasi helpottuisi.

Vierailija
58/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olet ollut kynnysmattona jo 20 vuotta, niin varmaan vaikea muuttaa tilannetta, kun mies on tottunut, että mamma hoitaa kaiken ja vielä maksaakin kaikesta puolet.

Mutta reiluinta tietenkin olisi, että mies kompensoisi tilannetta ja menneitä maksamalla enemmän yhteisistä menoista. Vähintään 90 prosenttia miehen maksettavaksi. Hän voi myös ostaa siivouspalvelut kotiin, niin sinä pääset helpommalla.

Tällä palstalla on lähinnä työjuhtamammoja ja katkeria, köyhiä miehiä, joiden mielestä on ok, että nainen tekee 90 prosenttia kotitöistä ja maksaa kaikesta vähintään puolet. Älä kuuntele heitä.

0/5

Vierailija
59/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on töissä ja vielä tienaa paljon, hänelle kuuluu enemmän rahaa. Jos nainen töissä niin toistepäin.

Etkö nyt oikeasti vieläkään tajua?

Vierailija
60/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo kirjoitti: älä missään nimessä keskustele miehesi kanssa asiasta! Uhriudu, syyllistä ja itke väsymystäsi, mutta älä ikinä puhu miehelle. Koska mitä sinulle jää, jos mies ryhtyykin käymään kaupassa ja tekee ruuat, mistä sitten valitat?

Jos luit myös aloitukseni, niin huomasit, että pohdin asiaa ja aion kyllä keskustella mieheni kanssa. Halusinkin lähinnä näkökulmia asiaan ja mielipiteitä siitä, mikä olisi kohtuullista. Marttyyriksi en halua ryhtyä, on myös minun vikani, että tilanne on luisunut tähän. Nyt etsinkin tietä takaisin tasa-arvoiseen suhteeseen. Ap.

Sanoisin että "ei ole reilua että olen kaikki nämä vuodet tehnyt kotitöitä enemmän ja siksi en ole voinut tehdä pidempää työpäivää, enkä siis ole edennyt urallani ja olen jäänyt palkkakuoppaan. Olen listannut kotityöt ja lista on jääkaapin ovessa ja puolet niistä kuuluu tästä lähtien sulle. Ruksaa yli kun olet hoitanut."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi