Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako
Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?
Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...
Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.
Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!
Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.
Etkö tajua mitään? Mies pystyy tekemään sitä pitkää päivää koska puoliso hoitaa senkin osuuden kotitöistä! Miten ette tajua tätä IKINÄ?????????? Jos mies olisi kahden lapsen yksinhuoltaja, se olisi joutunut MAKSAMAAN lastenhoidosta ja kotitöistä usean vuoden ajan! Eli periaatteessa mies on velkaa vaimolleen rahassa nyt aika paljon kaikista vuosista, kun ei kerran itse millään jaksa tehdä mitään.
Työpäivän jälkeen kotihommat puoliksi.
Joo ei, ei todellakaan kotitöitä puoliksi tässä tilanteessa. Ap tekee kotityöt ja mies palkkatyöt. Siitä miehen ansioista osa naiselle ja loput miehelle kun ne on ansainnutkin. Jos mies tekee puolet kotitöistä silloin mies tuo töistä puolet kotiin ja nainen tekee ne tai menee miehen työpaikalle.
Luitko aloitusta. Ap käy töissä ja hoitaa melkein kaikki kotityöt ja lisäksi maksaa puolet perheen kuluista vaikka miehellä isompi palkka. Miksi apn pitäisi normaalin palkkatyön lisäksi hoitaa vielä kaikki perheen kototyöt??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet ollut kynnysmattona jo 20 vuotta, niin varmaan vaikea muuttaa tilannetta, kun mies on tottunut, että mamma hoitaa kaiken ja vielä maksaakin kaikesta puolet.
Mutta reiluinta tietenkin olisi, että mies kompensoisi tilannetta ja menneitä maksamalla enemmän yhteisistä menoista. Vähintään 90 prosenttia miehen maksettavaksi. Hän voi myös ostaa siivouspalvelut kotiin, niin sinä pääset helpommalla.
Tällä palstalla on lähinnä työjuhtamammoja ja katkeria, köyhiä miehiä, joiden mielestä on ok, että nainen tekee 90 prosenttia kotitöistä ja maksaa kaikesta vähintään puolet. Älä kuuntele heitä.
Ota ne hiekat pois pillustasi.
Köyhä ja katkera mies havaittu! Miltä tuntuu olla totaalinen epäonnistuja elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku jo kirjoitti: älä missään nimessä keskustele miehesi kanssa asiasta! Uhriudu, syyllistä ja itke väsymystäsi, mutta älä ikinä puhu miehelle. Koska mitä sinulle jää, jos mies ryhtyykin käymään kaupassa ja tekee ruuat, mistä sitten valitat?
Jos luit myös aloitukseni, niin huomasit, että pohdin asiaa ja aion kyllä keskustella mieheni kanssa. Halusinkin lähinnä näkökulmia asiaan ja mielipiteitä siitä, mikä olisi kohtuullista. Marttyyriksi en halua ryhtyä, on myös minun vikani, että tilanne on luisunut tähän. Nyt etsinkin tietä takaisin tasa-arvoiseen suhteeseen. Ap.
Sanoisin että "ei ole reilua että olen kaikki nämä vuodet tehnyt kotitöitä enemmän ja siksi en ole voinut tehdä pidempää työpäivää, enkä siis ole edennyt urallani ja olen jäänyt palkkakuoppaan. Olen listannut kotityöt ja lista on jääkaapin ovessa ja puolet niistä kuuluu tästä lähtien sulle. Ruksaa yli kun olet hoitanut."
Ei se ole reilua että mies tekee kaikki palkkatyöt. Minä antaisin listan naiselle jossa olisi kaikki palkkatyöni ja sanoisin että tästä lähtien ne kuuluvat sinulle.
Hyviä näkökulmia olen saanut ja paljon ikäviä kommenttejakin. Hassua, miten täällä tartutaan johonkin yksityiskohtaan tiukasti. Tietenkään en tee ruokaa joka ikinen päivä tai käy kaupassa. Tarkoitin, että nämä asiat ovat kaikki minun vastuullani.
Totta on myös, että lumitöitä ei ole tarvinnut tänä talvena tehdä toistaiseksi kahta kertaa enempää, mutta niitäkin päiviä varmasti tulee, kun lumitöitä on paljon. Tällä viikolla vaan kaikki tuntui kaatuvan niskaan ja lumityöt oli piste iin päälle.
teinitkin voisivat varmasti tehdä kotitöitä enemmän, mutta ei ne teinit tässä ollut ongelma, vaan miehen täysi osallistumattomuus ja minun kokemani epätasa-arvon tunne. Voisin ehkä pyytää koko perheen palaveriin ja voisimme tehdä yhteisen suunnitelman kotitöistä.
Ja kyllä aion todellakin ottaa asian puheeksi mieheni kanssa, kunhan hän joskus kotiutuu. En halua vaan mielessäni valittaa ja palstalla kohtaloani surkutella. Lähinnä itsekin ihmettelen, että aiemmin tasa-arvoinen suhteemme on luisunut tällaiseksi ihmeelliseksi 50-luvun parodiaksi perhe-elämästä.
Olen ylpeä miehestäni, joka on halunnut opiskella ja kehittää itseään sekä päästä eteenpäin elämässä. Kuitenkin tämä parisuhde ei tällä hetkellä toimi mielestäni oikein ja ole tasaveroinen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos olet ollut kynnysmattona jo 20 vuotta, niin varmaan vaikea muuttaa tilannetta, kun mies on tottunut, että mamma hoitaa kaiken ja vielä maksaakin kaikesta puolet.
Mutta reiluinta tietenkin olisi, että mies kompensoisi tilannetta ja menneitä maksamalla enemmän yhteisistä menoista. Vähintään 90 prosenttia miehen maksettavaksi. Hän voi myös ostaa siivouspalvelut kotiin, niin sinä pääset helpommalla.
Tällä palstalla on lähinnä työjuhtamammoja ja katkeria, köyhiä miehiä, joiden mielestä on ok, että nainen tekee 90 prosenttia kotitöistä ja maksaa kaikesta vähintään puolet. Älä kuuntele heitä.
Köyhä ja katkera mies havaittu! Miltä tuntuu olla totaalinen epäonnistuja elämässä?
Etkö parempaa keksinyt?
Hankkikaa nyt ensimmäisenä maalämpö hyvät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaan elämää. Aika totaalisen epäonnistuneeltahan tää tuntuu:)
miten te jaksatte jankata näin päivänselvässä provossa?
Jätä se sika. Älä puhu. Ei se muutu kuitenkaan.
Eroa ja muuta sinkku yksiöön Kallioon kahden kissan kanssa.
Mies löytää 3 kybäsen uuden emännän taloon.
Onneksi kysyit meiltä neuvoa.
Meillä mies lähtee töihin sunnuntaina ja tulee kotiin perjantaina, minä olen kotona kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ja käyn töissä. Me käydään viikonloppuisin kaupassa ja ostetaan melkeinpä viikon ruoat yms. kerralla ettei minun tarvitse viikolla stressata. Samaten pakastimeen tehdään valmiiksi ruokia niin ei tarvitse edes kokkailla kaikkia päiviä. Onko sinun miehesi viikonloppuna vapailla? Voisiko tehdä jotain mikä helpottaisi sinun arkeasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö parempaa keksinyt?
No olethan sinä nolo, kun huutelet naisten nettipalstalla jotain hiekkapillujuttuja. Oikeassa elämässä sinulla ei ole minkäänlaista valtaa eikä kukaan kunnioita sinua, mutta anonyyminä huutelijana voit tuntea olevasi hetken ajan dynaaminen menestyjä.
Tasa-arvoisesti homma menee näin:
Pia ja Hanna ovat pariskunta. Molemmat käyvät töissä. Pia ja Hanna saavat kaksi lasta. Pialla on juuri tärkeä projekti töissä kesken, joten Hanna jää kotiin. Pia pystyy tekemään pitkää työpäivää ja kouluttautumaan lisää koska Hanna on kotona hoitamassa lapsia. Pia saa ylennyksiä, etenee urallaan. Lasten tultua kouluikään Hanna yrittää löytää töitä, muttei saa kuin osa-aikaisen paikan. Hanna tekee suuremman osan kotitöistä koska hänellä on enemmän aikaa olla kotona. Pia ei töiden jälkeen tee kotona lähes mitään koska on "väsynyt".
Yhtäkkiä Hanna kuolee. Pia ei silti halua joustaa työajoistaan, eikä tehdä yhtään enempää kotihommia kuin ennenkään. Mitä Pialle maksaa kodin- ja lastenhoito per päivä?
Hankitte siivoojan jonka mies maksaa, käytätte kauppakassipalvelua ja mies maksaa siitäkin koituvat ylimääräiset kulut, ja sinä hoidat lasten kuskaukset ja ruuanlaiton arkisin, mies voi osallistua viikonloppuna ja vapaapäivinä. Lumet luo se jonka täytyy ensimmäisenä saada auto pihasta.
Meillä vähän sama tilanne, palasin hoitovapaalta töihin kolme vuotta sitten ja sain aika mojovan ylennyksen pian sen jälkeen, nyt minä olen sen paremmin tienaava ja matkustan normaalisti paljon työn puolesta. Minä maksan siivoojan, kauppakassipalvelun ja lastenvahdit (meillä vielä pienet lapset) ja mies hoitaa arjen ruuanlaiton ja lasten viemiset ja tuomiset koska itse teen pitkää päivää ja matkustan joka toinen viikko. Onneksi asutaan kerrostalossa joten mitään ulkohommia ei ole.
Nyt korona-aikana ei ole ollut työmatkoja ja olen tehnyt töitä suurelta osin kotoa joten olen taas voinut osallistua aktiivisemmin arjen pyöritykseen.
Se että puoliso mahdollistaa toisen urakehityksen pitää on iso juttu eikä siitä saa se kotona enemmän oleva joutua kärsimään, siksi se uraohjus voi hyvin käyttää isompaa palkkapussiaan palvelujen ostamiseen arkea helpottaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoisesti homma menee näin:
Pia ja Hanna ovat pariskunta. Molemmat käyvät töissä. Pia ja Hanna saavat kaksi lasta. Pialla on juuri tärkeä projekti töissä kesken, joten Hanna jää kotiin. Pia pystyy tekemään pitkää työpäivää ja kouluttautumaan lisää koska Hanna on kotona hoitamassa lapsia. Pia saa ylennyksiä, etenee urallaan. Lasten tultua kouluikään Hanna yrittää löytää töitä, muttei saa kuin osa-aikaisen paikan. Hanna tekee suuremman osan kotitöistä koska hänellä on enemmän aikaa olla kotona. Pia ei töiden jälkeen tee kotona lähes mitään koska on "väsynyt".
Yhtäkkiä Hanna kuolee. Pia ei silti halua joustaa työajoistaan, eikä tehdä yhtään enempää kotihommia kuin ennenkään. Mitä Pialle maksaa kodin- ja lastenhoito per päivä?
Ja jatkan vielä, siis "tasa-arvoisesti" niin että Pia maksaa osuutensa jos ei kerran tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hankitte siivoojan jonka mies maksaa, käytätte kauppakassipalvelua ja mies maksaa siitäkin koituvat ylimääräiset kulut, ja sinä hoidat lasten kuskaukset ja ruuanlaiton arkisin, mies voi osallistua viikonloppuna ja vapaapäivinä. Lumet luo se jonka täytyy ensimmäisenä saada auto pihasta.
Meillä vähän sama tilanne, palasin hoitovapaalta töihin kolme vuotta sitten ja sain aika mojovan ylennyksen pian sen jälkeen, nyt minä olen sen paremmin tienaava ja matkustan normaalisti paljon työn puolesta. Minä maksan siivoojan, kauppakassipalvelun ja lastenvahdit (meillä vielä pienet lapset) ja mies hoitaa arjen ruuanlaiton ja lasten viemiset ja tuomiset koska itse teen pitkää päivää ja matkustan joka toinen viikko. Onneksi asutaan kerrostalossa joten mitään ulkohommia ei ole.
Nyt korona-aikana ei ole ollut työmatkoja ja olen tehnyt töitä suurelta osin kotoa joten olen taas voinut osallistua aktiivisemmin arjen pyöritykseen.
Se että puoliso mahdollistaa toisen urakehityksen pitää on iso juttu eikä siitä saa se kotona enemmän oleva joutua kärsimään, siksi se uraohjus voi hyvin käyttää isompaa palkkapussiaan palvelujen ostamiseen arkea helpottaakseen.
Aivan.
Mies todennäköisesti jättää sinut jossain vaiheessa, joten pidä huoli, että saat rahallisen korvauksen työpanoksestasi. Olet mahdollistanut miehen etenemisen uralla. Miksi sinun pitäisi joutua maksumieheksi? Nyt on miehen vuoro maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.
On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.
Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?
EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.
Kuullostaa siltä, että olette henkisesti alkaneet etääntyä toisistanne, ap. Se on hälyyttävä merkki. Ota ihmeessä asioita puheeksi jo heti tänään. Ainakin se on selvä, että nuo lumityöt voi teetättää jollakin muulla ja mies tuo halkoja sisään kerralla enemmän. Kannattaa tehdä ruokaa isompia satseja ettei tarvitse joka päivä kokkailla. Kannattaa kertoa miehellesi ihan avoimesti miltä tuntuu, että kaipaat yhteistä aikaanne jne.
Minulla oli vastaavanlainen mies (TJ) ja tilanne ja mies ei halunnut puhua tai muuttaa mitään. Avioehtoakaan ei ollut, kunnes pakotti allekirjoittamaan sellaisen, uhkaili erolla muuten. Pelokkaana allekirjoitin. Ero tuli myöhemmin ja hänelle siirtyi kaikki eli suuri yhdessä rakennettu talo irtaimistoineen, tilan muut rakennukset ja suuri tontti hyvällä paikalla. Itse sain 10k.
Koin silloin huojentavana, että pääsin siitä kaikesta eroon, mutta taloudellisesti tuli toki pahasti takkiin. Makselinhan vuosikaudet palkastani tilan rakentamiseen liittyviä kustannuksia. Kannattaa puhua ajoissa eikä pelon takia suostua mihin tahansa.
Meillä menee yhteistilille sama prosenttimäärä palkoista, joista sitten maksetaan perheen kulut. Jos miestä ei kiinnostaisi kotityöt, ehdottaisin että siivooja voi sitten mennä hänen omasta pussistaan. Meillä tosin ollaan molemmat niin laiskoja siivoamaan, että on ammattisiivoojan palkkaaminen muutenkin käväissyt mielessä. Meillä ei ainakaan ole pelkoa että toinen alkaisi tehdä kaiken yksin...
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies lähtee töihin sunnuntaina ja tulee kotiin perjantaina, minä olen kotona kahden päiväkoti-ikäisen lapsen kanssa ja käyn töissä. Me käydään viikonloppuisin kaupassa ja ostetaan melkeinpä viikon ruoat yms. kerralla ettei minun tarvitse viikolla stressata. Samaten pakastimeen tehdään valmiiksi ruokia niin ei tarvitse edes kokkailla kaikkia päiviä. Onko sinun miehesi viikonloppuna vapailla? Voisiko tehdä jotain mikä helpottaisi sinun arkeasi?
Mies on viikonloput kotona, mut nyt on ollut ihan poikki uuden työn vuoksi levännyt vaan. Totta on, että kuvion on muututtava ja viikonloppuisin voidaan jyvittää jotain hommia miehelle. Oudointa tässä on se, että mies on oikeesti parempi kokki kuin minä. Hän voisi oikeasti tehdä ruoat viikonloppuna valmiiksi ja voisimme siivota viikonloppuisin kaikki yhdessä. Ap.
Tajuan. Sinä et näytä tajuavan. Ajattelet vain kuinka ihanaa olisi pakottaa miehet raatamaan ja miesten palkat naisille.