Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako

Vierailija
15.12.2020 |

Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?

Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...

Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.

Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!

Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?

Kommentit (238)

Vierailija
101/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en ole mikään feministi vaan tasa-arvon kannattaja. Feministit ovat rumia ja katkeria naisia jotka löhöävät sohvalla ja itkevät kuinka miehet eivät tee tarpeeksi.

Vierailija
102/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.

On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.

Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?

EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.

Kuullostaa siltä, että olette henkisesti alkaneet etääntyä toisistanne, ap. Se on hälyyttävä merkki. Ota ihmeessä asioita puheeksi jo heti tänään. Ainakin se on selvä, että nuo lumityöt voi teetättää jollakin muulla ja mies tuo halkoja sisään kerralla enemmän. Kannattaa tehdä ruokaa isompia satseja ettei tarvitse joka päivä kokkailla. Kannattaa kertoa miehellesi ihan avoimesti miltä tuntuu, että kaipaat yhteistä aikaanne jne.

Minulla oli vastaavanlainen mies (TJ) ja tilanne ja mies ei halunnut puhua tai muuttaa mitään. Avioehtoakaan ei ollut, kunnes pakotti allekirjoittamaan sellaisen, uhkaili erolla muuten. Pelokkaana allekirjoitin. Ero tuli myöhemmin ja hänelle siirtyi kaikki eli suuri yhdessä rakennettu talo irtaimistoineen, tilan muut rakennukset ja suuri tontti hyvällä paikalla. Itse sain 10k.

Koin silloin huojentavana, että pääsin siitä kaikesta eroon, mutta taloudellisesti tuli toki pahasti takkiin. Makselinhan vuosikaudet palkastani tilan rakentamiseen liittyviä kustannuksia. Kannattaa puhua ajoissa eikä pelon takia suostua mihin tahansa.

Tää on joko provo tai sitten olet harvinaisen kädetön nössö. Oikeasti tuomioistuin kohtuullistaisi tuossa tilanteessa, kun toinen on vuosikaudet omalla työllään ja palkallaan mahdollistanut ja maksanut toisen omaisuuden kerryttämistä ja luultavasti rikkaamman osapuolen pitäisi maksaa tasinkoa avioehdosta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäkää siivousta. Joka viikko ei ole mikään pakko siivota. Jos mies jättää tavarat käsistään minne sattuu, niin annat niiden olla. Lapset voit kouluttaa siivoamaan jälkensä, mutta miehen suhteen se voi olla haasteellisempaa, koska on oppinut noille tavoille jo vuosien ajan.

Vierailija
104/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhteen kummallakin osapuolella on ollut mahdollisuus esittää kantansa ja kunpikin on lopputulokseen tyytyväinen, niin minusta tasa-arvo toteutuu. Einäitä tarvitse sekunttikellon, excelin ja mittanauhan kanssa olla tarkkailemassa.

Vierailija
105/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksoi siivoojan, ruuat tilattiin kotiinkuljetuksena ja minä hoisin ruoanlaiton ja pyykit. 

Vierailija
106/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä tienaan enemmän ja teen suurimman osan kotitöistä. Koska mua häiritsee sotku enemmän niin siivoan enemmän. Miestä ei sotku häiritse yhtään eikä oma-aloitteisesti koskaan siivoa. Mutta ei mun siisteyskäsitys ole sen oikeampi kuin miehen. Parin kuukauden välein pyydän auttamaan isommissa siivouksissa ja aina auttaa.

Lisäksi vie ripuloivan koiran yöllä ulos tarvittaessa vaikka 100 kertaa. Hakee apteekin tyhjäksi lääkkeistä jos mulla flunssa. Käyttää vapaapäivän kuskaten mua pitkin kaupunkia hakemassa Tori/huutonet ostoksia kun mulla ei oo ajokorttia. Ja paljon paljon muuta mulle arvokkaampaa kuin moppaaminen tai imuroiminen <3

Kysymys onkin ehkä mitä sun mies tekee, jos unohdetaan hetkeksi ne kotityöt?

Vierailija
107/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on syy, miksi kahden eri yhteiskuntaluokan edustajan välinen juttu ei toimi. Jos toinen on akateeminen ja hyvätuloinen, toinen lähihoitaja ja köyhä kuin kirkonrotta, niin eihän se voi toimia. Nainen on siinä suhteessa se kävelevä kodinkone. Ehkä ennen vanhaan elettiin näin, mutta nykypäivän Suomessa äly menee älyn luo.

Vierailija
108/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein katsoa, onko aloitus joku minun aiemmin kirjoittamani. Niin tutulta kuulostaa. Rahat tosin meillä on yhteiset (vaikka omat tilit), mutta silti tuönjako ärsyttää. Itse otin asian puheeksi ihan hyvässä hengessä. Saimme aikaiseksi riidan, koska miehen mielestä hän teki enemmän kotitöitä kuin minä. Vaikka siis käytännössä ei tee juuri mitään. Koska mies ei siis selvästikään tajunnut, kuinka paljon kotitöitä meillä tehdään, aloin jakamaan kotitöitä. Siis kysymään kumman tekee, imuroiko vai peseekö vessat. Käykö kaupassa vai tekee ruoan jne. Minusta tuli kuulemma "nalkuttava akka" ja feministi. Jonkun aikaa tuota jaksoin, mutta moinen vihanpito oli niin rankkaa, että luovutin. Eli jälleen minä teen ne kotitöyöt. Jos ei viitsi, niin jää tekemättä. Esim.lattioita ei ole pesty koko talosta vuosiin. Keittiön ja vessojen lattiat on pesty kesällä. Ikkunat pesty 2,5 v sitten. Olkoon näin tai sitten mies voi hommata siivoajan. Lapset tuossa kommentoivat, että kodinhoitohuoneen lattia alkaa olla jo ihan harmaa. Niinpä.

Vierailija
109/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en ole mikään feministi vaan tasa-arvon kannattaja. Feministit ovat rumia ja katkeria naisia jotka löhöävät sohvalla ja itkevät kuinka miehet eivät tee tarpeeksi.

Et siis halua tasa-arvoa? Jos olet mies niin et halua olla naisten kanssa tasa-arvoinen? Haluat että naiset saavat enemmän palkkaa koska ovat naisia ja talloo sut muutenkin siellä täällä? Haluat että poikasi etenevät urallaan huonommin kuin naispuoliset kollegansa? Mielestäsi epätasa-arvo on hieno asia?

Vierailija
110/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuvittele ap että olisitte kimpassa mutta ette asuisi yhdessä, ja oman työpäiväsi jälkeen tekisit kotonasi kotityöt ja sitten menisit miehen himaan ja tekisit siellä senkin kotityöt, ainoastaan koska ehdit sinne ennen kuin se tulee töistä?

Vierailija
111/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on syy, miksi kahden eri yhteiskuntaluokan edustajan välinen juttu ei toimi. Jos toinen on akateeminen ja hyvätuloinen, toinen lähihoitaja ja köyhä kuin kirkonrotta, niin eihän se voi toimia. Nainen on siinä suhteessa se kävelevä kodinkone. Ehkä ennen vanhaan elettiin näin, mutta nykypäivän Suomessa äly menee älyn luo.

Ei tämä estä tekemästä kotitöitä puoliksi. Ei vähemmän tienaavan tarvitse tehdä enemmän kotitöitä.

Vierailija
112/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä tienaan enemmän ja teen suurimman osan kotitöistä. Koska mua häiritsee sotku enemmän niin siivoan enemmän. Miestä ei sotku häiritse yhtään eikä oma-aloitteisesti koskaan siivoa. Mutta ei mun siisteyskäsitys ole sen oikeampi kuin miehen. Parin kuukauden välein pyydän auttamaan isommissa siivouksissa ja aina auttaa.

Lisäksi vie ripuloivan koiran yöllä ulos tarvittaessa vaikka 100 kertaa. Hakee apteekin tyhjäksi lääkkeistä jos mulla flunssa. Käyttää vapaapäivän kuskaten mua pitkin kaupunkia hakemassa Tori/huutonet ostoksia kun mulla ei oo ajokorttia. Ja paljon paljon muuta mulle arvokkaampaa kuin moppaaminen tai imuroiminen <3

Kysymys onkin ehkä mitä sun mies tekee, jos unohdetaan hetkeksi ne kotityöt?

Tämä on eri juttu, koska ne koiran ripuloinnit ei tapahdu joka päivä kuudenkymmenen vuoden ajan. Tämä on esimerkki joka aina raahataan esiin, "kun mies leikkaa ruohon" tms.  Että kaksi kertaa kuussa kesällä leikkaa ruohon ei paikkaa sitä ettei ikinä täytä tiskikonetta tai hoida pyykkejä. On kyse jokapäivän rutiineista jotka jotkut ovat hyviä kasaamaan toiselle.

Vierailija
113/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.

On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.

EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.

Kuullostaa siltä, että olette henkisesti alkaneet etääntyä toisistanne, ap. Se on hälyyttävä merkki. Ota ihmeessä asioita puheeksi jo heti tänään. Ainakin se on selvä, että nuo lumityöt voi teetättää jollakin muulla ja mies tuo halkoja sisään kerralla enemmän. Kannattaa tehdä ruokaa isompia satseja ettei tarvitse joka päivä kokkailla. Kannattaa kertoa miehellesi ihan avoimesti miltä tuntuu, että kaipaat yhteistä aikaanne jne.

Minulla oli vastaavanlainen mies (TJ) ja tilanne ja mies ei halunnut puhua tai muuttaa mitään. Avioehtoakaan ei ollut, kunnes pakotti allekirjoittamaan sellaisen, uhkaili erolla muuten. Pelokkaana allekirjoitin. Ero tuli myöhemmin ja hänelle siirtyi kaikki eli suuri yhdessä rakennettu talo irtaimistoineen, tilan muut rakennukset ja suuri tontti hyvällä paikalla. Itse sain 10k.

Koin silloin huojentavana, että pääsin siitä kaikesta eroon, mutta taloudellisesti tuli toki pahasti takkiin. Makselinhan vuosikaudet palkastani tilan rakentamiseen liittyviä kustannuksia. Kannattaa puhua ajoissa eikä pelon takia suostua mihin tahansa.

Tää on joko provo tai sitten olet harvinaisen kädetön nössö. Oikeasti tuomioistuin kohtuullistaisi tuossa tilanteessa, kun toinen on vuosikaudet omalla työllään ja palkallaan mahdollistanut ja maksanut toisen omaisuuden kerryttämistä ja luultavasti rikkaamman osapuolen pitäisi maksaa tasinkoa avioehdosta huolimatta.

Kai olin sitten nössö. Hän pakotti allekirjoittamaan myös erillisen sopimuksen, joka mahdollisti kaiken tuon. Hänellä oli juristiveli ja minulla ei ketään. En uskaltanut ja jaksanut riidellä. :)

Vierailija
114/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Pertti tekee osa-aikatyötä ja hoitaa lapset ja kodin lähes kokonaan yksin, mahdollistaa sen että Mirkku pääsee työmatkoille paperitehtaalle Etelä-Amerikkaan - useita kertoja vuodessa pari viikkoa kerrallaan - ja ylenee ja saa palkankorotuksia. Tästä syystä osa Mirkun hyvästä palkasta kuuluu automaattisesti Pertille. Rahaa ei tarvitse konkreettisesti siirtää tililtä tilille, mutta se todella kuuluu Pertille ja Pertin pitää ymmärtää että näin on. Mirkku yksin ei tuo leipää taloon; Pertti ja Mirkku yhdessä tuovat leivän taloon.

Vierailija
115/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä estä tekemästä kotitöitä puoliksi. Ei vähemmän tienaavan tarvitse tehdä enemmän kotitöitä.

Silloin myöskään miehen ei tarvitse maksaa kaikkea vaan voi käyttää fyrkat omiin harrastuksiinsa

Vierailija
116/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.

Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!

No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.

Enemmän vapaa-aikaa sinulla on jos kerran mies tulee aina sinua myöhemmin kotiin. Miehen työ mahdollistaa teidän elintason

Vierailija
117/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu alapeukuttaa? Että teet pitkiä vuoroja ja yövuoroja huonolla palkalla, huonommalla kuin puolison, tarkoittaa että sun pitää kotona sen lisäksi täyttää se tiskikone useemmin???

Vierailija
118/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että Pertti tekee osa-aikatyötä ja hoitaa lapset ja kodin lähes kokonaan yksin, mahdollistaa sen että Mirkku pääsee työmatkoille paperitehtaalle Etelä-Amerikkaan - useita kertoja vuodessa pari viikkoa kerrallaan - ja ylenee ja saa palkankorotuksia. Tästä syystä osa Mirkun hyvästä palkasta kuuluu automaattisesti Pertille. Rahaa ei tarvitse konkreettisesti siirtää tililtä tilille, mutta se todella kuuluu Pertille ja Pertin pitää ymmärtää että näin on. Mirkku yksin ei tuo leipää taloon; Pertti ja Mirkku yhdessä tuovat leivän taloon.

Tietenkin. Mikä tässä on epäselvää?

Vierailija
119/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on nuori eikä ole tietoa asioista ja tukijoukkoja, niin voi tulla huijatuksi. Ei silti tarvitse nimitellä ketään!

Vierailija
120/238 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa kohtuullistaisi, kun se avioehto on sovottu vasta paljon avioliiton solmimisen jälkeen tilanteessa, jossa on jo selvä varallisuusero puolisoiden välillä. Eiköhän tuomioistuin tuossa tilanteessa tulkitse, että sen varallisuuseron säilyttäminen on nimen omaan ollut sopimuspuolten tahto.