Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako
Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?
Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...
Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.
Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!
Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhteen kummallakin osapuolella on ollut mahdollisuus esittää kantansa ja kunpikin on lopputulokseen tyytyväinen, niin minusta tasa-arvo toteutuu. Einäitä tarvitse sekunttikellon, excelin ja mittanauhan kanssa olla tarkkailemassa.
Ei tarvitsekaan, mutta ap sanoi ettei ole tyytyväinen tilanteeseen.
Kiitos ap, että jaoit tämän. Minä olen myös joustanut ja hoitanut pitkään yksin ensin vauvaa ja sitten taaperoa, jotta mies voi töiden ohessa opiskella. On ollut todella rankkaa. Tämä herätti kyllä siihen, että kuvailemasi skenario on otettava keskusteluun heti ja yhdessä päätettävä suunnitelma, jotta noin ei pääse käymään.
Työn tekeminen yli 8h pitäisi olla laitonta
Juutalaisten ja Lestaadiolaisten keksimä salaliitto.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap, että jaoit tämän. Minä olen myös joustanut ja hoitanut pitkään yksin ensin vauvaa ja sitten taaperoa, jotta mies voi töiden ohessa opiskella. On ollut todella rankkaa. Tämä herätti kyllä siihen, että kuvailemasi skenario on otettava keskusteluun heti ja yhdessä päätettävä suunnitelma, jotta noin ei pääse käymään.
Ja tähän liittyen. Miten oikeastaan estää tuo kehityskulku? Onko AP:lla ajatuksia siitä, mitä olisi kannattanut sopia ja tehdä aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
No jos mies tienaa enemmän ja on pitkiä päiviä poissa kotoa, hän kompensoi sitä maksamalla ulkoistetut lumityöt ja siivoojan. Perhe on yksikkö, kaikkien etu edellä mennään.
Tämä aivan itsestään selvästi. Jos miehellä on rahaa, mutta ei aikaa hoitaa omaa osuuttaan, niin makselee siivoojalle ja lumen kolaajalle. Tosin pojatkin voivat puita kantaa ja pihan kolata. Ruokahuoltoon mies voi osallistua tilaamalla kaupasta ostokset kotiin. Voi ostaa eineksiäkin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että Pertti tekee osa-aikatyötä ja hoitaa lapset ja kodin lähes kokonaan yksin, mahdollistaa sen että Mirkku pääsee työmatkoille paperitehtaalle Etelä-Amerikkaan - useita kertoja vuodessa pari viikkoa kerrallaan - ja ylenee ja saa palkankorotuksia. Tästä syystä osa Mirkun hyvästä palkasta kuuluu automaattisesti Pertille. Rahaa ei tarvitse konkreettisesti siirtää tililtä tilille, mutta se todella kuuluu Pertille ja Pertin pitää ymmärtää että näin on. Mirkku yksin ei tuo leipää taloon; Pertti ja Mirkku yhdessä tuovat leivän taloon.
Tietenkin. Mikä tässä on epäselvää?
Usealle täällä on hyvin epäselvää monikin juttu tässä ketjussa. On esitetty esim. että vähemmän tienaava tekee automaattisesti myös enemmän kotitöitä vaikkei olisi edes enemmän kotona, tai että jos puolison päivät ovat pitkät sille ei kuulu kotihommista mikään mutta sen rahoistakaan ei kuulu puolisolle osa. Outoa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä tienaan enemmän ja teen suurimman osan kotitöistä. Koska mua häiritsee sotku enemmän niin siivoan enemmän. Miestä ei sotku häiritse yhtään eikä oma-aloitteisesti koskaan siivoa. Mutta ei mun siisteyskäsitys ole sen oikeampi kuin miehen. Parin kuukauden välein pyydän auttamaan isommissa siivouksissa ja aina auttaa.
Lisäksi vie ripuloivan koiran yöllä ulos tarvittaessa vaikka 100 kertaa. Hakee apteekin tyhjäksi lääkkeistä jos mulla flunssa. Käyttää vapaapäivän kuskaten mua pitkin kaupunkia hakemassa Tori/huutonet ostoksia kun mulla ei oo ajokorttia. Ja paljon paljon muuta mulle arvokkaampaa kuin moppaaminen tai imuroiminen <3
Kysymys onkin ehkä mitä sun mies tekee, jos unohdetaan hetkeksi ne kotityöt?
Varmaan kyse onkin siitä, että miehen kaikki aika ja energia menee uuteen työhön, joten minä ja lapset ollaan kuin eri porukkaa. Mies on aina töissä, joten yhteistä aikaa ei ole ja viikonloput mies lepää, kun on niin poikki. Huomaan erääntyvän miehestä myös henkisesti, koska koen, että hän ei ole enää läsnä meille. Minulla ja lapsilla on läheiset ja lämpimät välit ja mies on jokin vieraileva tähti talossa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.
Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.
Enemmän vapaa-aikaa sinulla on jos kerran mies tulee aina sinua myöhemmin kotiin. Miehen työ mahdollistaa teidän elintason
Puolison "ilmainen" kodinhoito ja lastenhoito mahdollistaa miehen pitkät päivät.
Yrittäkää jo vihdoin tajuta.
Miehen hyvä palkka mahdollistaa kivan kodin. Haluaako nainen mielummin erota ja muuttaa itsemurhayksiöön? Varakas mies löytää kyllä nopeasti uuden emännän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet tuon kaiken? Kyllä se mies jotenkin oppii kaupassa käymään, jos kotona ei ole koskaan ruokaa ja lumityötkin hoituvat, jos sinä et niitä tekisi.
Minä en siivoa koskaan. Jos mies haluaa, että on siistiä, hän saa hankkia siivoojan. Enkä palstoilla valita, että mies ei siivoa, minun pitää raataa. En raada!No sitäpä tässä itsekin ihmettelen. Lämmitän taloa ettei ois kylmä. Lumityöt on tehtävä, että pääsee pihaan autolla ja ruokaa haluan itse ja lapsetkin ois tietty hyvä ruokkia. Mutta en kyllä jaksa sotkuakaan katsella, joten tuleepa siivottua. Mielellään jakaisin kotityöt tai jos se ei onnistu, niin kylmä haluaisin kohtuullisen korvauksen menetetystä vapaa-ajastani. Jotenkin tuntuu, et mies saa kyllä vaan rusinat pullasta tässä hommassa. Ap.
Enemmän vapaa-aikaa sinulla on jos kerran mies tulee aina sinua myöhemmin kotiin. Miehen työ mahdollistaa teidän elintason
Puolison "ilmainen" kodinhoito ja lastenhoito mahdollistaa miehen pitkät päivät.
Miehen hyvä palkka mahdollistaa kivan kodin. Haluaako nainen mielummin erota ja muuttaa itsemurhayksiöön? Varakas mies löytää kyllä nopeasti uuden emännän
Ei kahden teinin kanssa tarvitse muuttaa yksiöön. Mieshän ei heitä saisi, koska ei osallistu perhe-elämään. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on syy, miksi kahden eri yhteiskuntaluokan edustajan välinen juttu ei toimi. Jos toinen on akateeminen ja hyvätuloinen, toinen lähihoitaja ja köyhä kuin kirkonrotta, niin eihän se voi toimia. Nainen on siinä suhteessa se kävelevä kodinkone. Ehkä ennen vanhaan elettiin näin, mutta nykypäivän Suomessa äly menee älyn luo.
Minä olen akateeminen nainen, mutta alalla jossa ei voi noin kovin edetä. Mies taas on myöskin akateeminen kouluttautumisesta jälkeen ja nyt vielä korkeammin kouluttautunut jatko-opintojen kautta. ”Samantasoisista” lähtökohdista olemme kotitaustoiltamme ja meillä on melko samanlainen arvomaailma. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinkut pystyvät mielestäsi käymään töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän liittyen. Miten oikeastaan estää tuo kehityskulku? Onko AP:lla ajatuksia siitä, mitä olisi kannattanut sopia ja tehdä aikaisemmin?
En ole ap mutta heti alkuun on tehtävä selväksi että jos toinen ottaa isomman vastuun lasten- ja kodinhoidosta ja näin ollen ulkopuoliselle ei tarvitse maksaa näistä töistä, työssäkäyvän puolison palkasta automaattisesti osa kuuluu tälle kotona olevalle (jonka työura todennäköisesti karahtaa kivikkoon). Joka kuukausi voi tehdä tilisiirron. Molemmilla on oltava oma tili ja omat rahat.
Vaikka ei olisi lapsia tai edes lemmikkejä niin silti ei saa odottaa että toinen tekee kaikki kotityöt ilmaiseksi. Eihän yksinkään asuessa kukaan tule sun sotkujasi ilmaiseksi siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinkut pystyvät mielestäsi käymään töissä?
Ne ei tarvi lastenhoitajaa, tai jos tarvitsevat, joutuvat maksamaan siitä, tajuatko? Samoin itse siivoavat töiden jälkeen kotinsa, tai maksavat siitä, tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta heti alkuun on tehtävä selväksi että jos toinen ottaa isomman vastuun lasten- ja kodinhoidosta ja näin ollen ulkopuoliselle ei tarvitse maksaa näistä töistä, työssäkäyvän puolison palkasta automaattisesti osa kuuluu tälle kotona olevalle (jonka työura todennäköisesti karahtaa kivikkoon). Joka kuukausi voi tehdä tilisiirron. Molemmilla on oltava oma tili ja omat rahat.
Vaikka ei olisi lapsia tai edes lemmikkejä niin silti ei saa odottaa että toinen tekee kaikki kotityöt ilmaiseksi. Eihän yksinkään asuessa kukaan tule sun sotkujasi ilmaiseksi siivoamaan.
Miten niin ilmaiseksi? AP saa korvauksena elintason (myös lapsilleen) mihin ei itse mitenkään kykenisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on syy, miksi kahden eri yhteiskuntaluokan edustajan välinen juttu ei toimi. Jos toinen on akateeminen ja hyvätuloinen, toinen lähihoitaja ja köyhä kuin kirkonrotta, niin eihän se voi toimia. Nainen on siinä suhteessa se kävelevä kodinkone. Ehkä ennen vanhaan elettiin näin, mutta nykypäivän Suomessa äly menee älyn luo.
Minä olen akateeminen nainen, mutta alalla jossa ei voi noin kovin edetä. Mies taas on myöskin akateeminen kouluttautumisesta jälkeen ja nyt vielä korkeammin kouluttautunut jatko-opintojen kautta. ”Samantasoisista” lähtökohdista olemme kotitaustoiltamme ja meillä on melko samanlainen arvomaailma. Ap.
Siis jollain koulutustasolla ei kyllä ole yhtään mitään tekemistä kotitöiden kanssa. Töiden jälkeen hommat kotona reilusti puoliksi, kuka ensin ehtii, joskus toisella voi olla kiireisempi kausi töissä ja silloin tietenkin toinen hetken tekee enemmän. Reilusti puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ilmaiseksi? AP saa korvauksena elintason (myös lapsilleen) mihin ei itse mitenkään kykenisi
Lapset ovat myös miehen lapsia.
AP:n käsitys elintasosta ei taida olla kaikkien ok-talon kotitöiden teko palkkatyön jälkeen?
Miksi mies ei ajattele perheensä etua?
Ero näille tosiaan tulee, minäminä -ihminen perheessä ei vaan toimi.
Outo juttu, monestakin syystä. Meillä on paljon pienemmässä kerrostalokolmiossa siivooja joka toinen viikko, lisäksi ruokakuljetus säännöllisesti. Teinit tekevät ruokaa, siivoavat jälkensä ja tavaransa ja muutenkin osallistuvat yhteiseen arkeen. Miehellä ja mulla on työnjako kotihommista, esim mä en koskaan tartu imuriin koska teen muuta. Mies on enemmän vastuussa päivittäisestä siistimisestä, vaikka hänellä on vastuullinen työ myös. Kuten minullakin. Rahaa tienaamme suurinpiirtein samanverran ja siirrämme taloustilille saman summan joka palkasta. Silloin kun olimme vuorotellen kotona lasten kanssa, palkkaa saava tietenkin elätti koko perhettä.
Meillä oli jo lapsuudenkodissa vanhemmilla jaetut kotityöt, minkä ansiosta veljeni tekee nykyään yhtä lailla ruokaa ja pyykkää kuin minä. Suurimman karhunpalveluksen ap:n mies tekee tossa pojilleen, ei näytä miten isä on mukana arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännänkö sulle ihan rautalangasta vielä kerran? Että puoliso on hoitanut lapset ja kodin on mahdollistanut sen työssäkäyvän puolison uranousun. Eli automaattisesti osa työssäkäyvän palkkaa kuuluu tälle kotityöt hoitavalle, KOSKA EI OLE TARVINNUT OSTAA KALLISTA ULKOPUOLISTA APUA, eli yhdessä ollaan "maksettu" tämä elintaso.
Mutta olet varmaan se yksi ja sama tyyppi jolta puuttuu aivosolu ja tämä ei millään mene jakeluun. Auttaisko sua että käännät apn mieheksi ja sen puolison naiseksi? Yritäpäs nyt vähän venyttää aivoja.