Parisuhteen tasa-arvo ja työnjako
Näistä asioista on ollut varmaan jo tuhat keskustelua, mutta auttakaa vähän naista mäessä. Tässä on syksyn mittaan alkanut kovasti mietityttämään työnjako ja raha-asiat perheessä. Olenko ihan hakoteillä ajatuksieni kanssa?
Olemme olleet yhdessä 20- vuotta ja meillä on teini-ikäisiä poikia 2kpl. Olemme ns. keskiluokkaisia, tehneet aina töitä ja tienanneet suunnilleen yhtä paljon. Minä olin aluksi korkeammin koulutettu kuin mieheni. Aluksi teimme kaikki kotityöt puoliksi ja suhteemme oli kaikin tavoin tasavertainen. Meillä on aina ollut omat rahat ja rahasta ei ole koskaan riidelty. Mutta...
Mieheni ryhtyi opiskelemaan työnohessa 10 vuotta sitten. Tämä sovittiin yhdessä ja mielelläni hoidin lapsia ja kotia enemmän hänen opiskellessaan. Hän saikin opintojen jälkeen hyvän työpaikan ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin melko pian mies ryhtyi uudestaan opiskelemaan, tällä kertaa hän ei edes kysynyt minulta mitään, vaan teki päätöksen itse. Minulla oli taas isompi vastuu kodista ja lapsista.
Mies valmistui viime keväänä ja sai heti syksyllä himoitsemansa työpaikan. Hänestä tuli johtaja ja palkka nousi todella reilusti isommaksi kuin minulla. Mutta mutta. Nyt mies painaa niska limassa pitkää päivää ja tadaa, kukahan kotia mahtaakaan hoitaa? No minäpä tietenkin edelleenkin. OK lapset on jo isoja, et ei niitä nyt sinällään tarvii hoitaa, mut pitää niitäkin välillä kuskata harrastuksiin jne. Meillä on omakotitalo, joten kun minä tulen ensin kotiin teen lumityöt, lämmitän leivinuunin, käyn uusia polttopuita jne . Käyn kaupassa, teen ruoan, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, vien roskat jne. Mitä tekee mies? Tulee illalla yöhän kotiin, heittäytyy sohvalle pitkälleen ja valittaa, että olipas rankka päivä!
Eli mies eteni urallaan, sai ja saa täyden palvelun kotona ja enemmän rahaa. Mitäs minä tästä diilistä saan? Enemmän kotitöitä ja täyden vastuun teineistä.. Kuulostaako reilulta? Musta jotenkin ei nyt menny ihan oikein. Miten tätä vois lähtee purkamaan? Voinko mä pyytää reilumpaa jakoa rahojen suhteen, jos kaikki kotihommia kaatuu mulle? Vai lähdenkö tasapäistämään kotitöitä, vaikka miestä ei kyllä himassa paljoo näy?
Kommentit (238)
Kenelle sinä päivittäin teet ruoan, jos molemmat syötte töissä ja teinit koulussa? Syötkö tosiaan teinien kanssa vielä yhdessä päivällisen?
Siivouksen voisi ihan hyvin ulkoistaa. Mies voisi ihan hyvin maksaa, jos kaikki kertomasi pitää paikkansa.
Lumitöitä tuskin on joka päivä, viime vuonna etelä-Suomessa ei tarvinnut tehdä yhtenäkään päivänä.
Polttopuita voi tuoda sisälle reilummin, mies voi hoitaa asian joko aamulla ennen töihin lähtöään tai edellisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.
On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.
Alkaisin käyttäytyä just kuten miehesi. Pitkä päivä, ah ihana tulla siistiin kotiin, sohva ja telkkari odottaa.
Viettäisin kuukauden siivoamatta yhtään mitään. Sitten lähtisin kuukauden lomalle ulkomaille. Tulisin kotiin enkä vieläkään tekisi kotitöitä. Tekisin pitkää iloista päivää töissä, rentoutuen.
provoilutaidoissa on vielä paljon hiomista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OIiko teillä erilliset rahat? Mies varmaan joutuu tekemään ne pitkät päivät voidakseen olla tuossa työssä, mutta kannattaisi arkea helpottaa ulkoistamalla vaikka viikkosiivouksia tms. Myös kannattaa miettiä olisiko helpompaa asua kerrostalossa, jota ei tarvitse lämmitellä eikä lumia luoda.
On erilliset rahat. Totta on, että töitään se mies tekee, mutta pitää myös rahat itsellään. Mä oon mahdollistanut tätä kaikkee 10-vuotta ja ihmettelen vaan, että mitä minä tästä saan? Miehen joka ei oo koskaan kotona? Ap.
No se että hoidat kotiTYÖT mahdollistaa sen että se tekee pitkää päivää, eli osa sen palkasta kuuluu sulle. Koska jos se olis yksinhuoltaja, se joutuisi maksamaan lastenvahdille ja siivoojalle. Suosittelen että hinnoittelet kotityöt ja laskutat niistä. Jos mies tekee niitä, se voi maksaa itse itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?
Vierailija kirjoitti:
Kenelle sinä päivittäin teet ruoan, jos molemmat syötte töissä ja teinit koulussa? Syötkö tosiaan teinien kanssa vielä yhdessä päivällisen?
Siivouksen voisi ihan hyvin ulkoistaa. Mies voisi ihan hyvin maksaa, jos kaikki kertomasi pitää paikkansa.
Lumitöitä tuskin on joka päivä, viime vuonna etelä-Suomessa ei tarvinnut tehdä yhtenäkään päivänä.
Polttopuita voi tuoda sisälle reilummin, mies voi hoitaa asian joko aamulla ennen töihin lähtöään tai edellisenä iltana.
Pakko tehdä ruokaa kasvaville teinipojille, nehän syö ihan hirveesti. Mies syö myös ruokaa kun tulee kotiin ja kyllä mäkin syön ihan 5 ateriaa päivässä. Lumitöitä ei toivottavasti oo tänäkään talvena paljoo, täällä päin on enemmän lunta kuin etelässä. Miehen kanssa voisin neuvotella tosiaan vaikka nuo puiden hakemisen ja jotain muutakin hänen hommikseen.
Jotenkin vaan iski se toivottomuuden tunne, kun kuvittelin aina joustaminen olevan väliaikaista ja hienoahan se on, että mies kehittää itseään. Nyt huomasin, että mikään ei tule muuttumaan, jos en ota asiaa esille. Halusinkin saada täältä näkemyksiä asiaan. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Alkaisin käyttäytyä just kuten miehesi. Pitkä päivä, ah ihana tulla siistiin kotiin, sohva ja telkkari odottaa.
Viettäisin kuukauden siivoamatta yhtään mitään. Sitten lähtisin kuukauden lomalle ulkomaille. Tulisin kotiin enkä vieläkään tekisi kotitöitä. Tekisin pitkää iloista päivää töissä, rentoutuen.
Aloittaja tuskin haluaa sitä, hän haluaa että puoliso on tasa-arvoinen hänen määrittämällään tavalla ja tekee puolet niistä kotitöistä jotka hänen mielestään on tarpeellista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Silti tämä on mielenkiintoinen joskin loppuunkaluttu keskustelunaihe.
Naiset, pitäkää puolenne, älkää jämähtäkö himaan, tai älkää ainakaan antako miesten uskotella että työnne kotona on arvotonta. Osa työssäkäyvän puolison palkasta kuuluu automaattisesti kotona lasten kanssa olevalle, tai pelkästään kotitöitä hoitavalle.
Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.
0/5.
Sano nyt vielä että kynnät peltoa hevosauralla niiden polttopuidesi ja lumitöidesi lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tuskin haluaa sitä, hän haluaa että puoliso on tasa-arvoinen hänen määrittämällään tavalla ja tekee puolet niistä kotitöistä jotka hänen mielestään on tarpeellista tehdä.
Kyllä, mutta jotkut ei ymmärrä mitään ennen kuin rautalangasta väännetään. Alkaa kummasti kiinnostaa se tiskikoneen täyttö kun yhtään puhdasta lautasta ei löydykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti tämä on mielenkiintoinen joskin loppuunkaluttu keskustelunaihe.
Naiset, pitäkää puolenne, älkää jämähtäkö himaan, tai älkää ainakaan antako miesten uskotella että työnne kotona on arvotonta. Osa työssäkäyvän puolison palkasta kuuluu automaattisesti kotona lasten kanssa olevalle, tai pelkästään kotitöitä hoitavalle.
Vainoharhat miesten "ylivallasta" ovat käynnissä.
Kuten joku jo kirjoitti: älä missään nimessä keskustele miehesi kanssa asiasta! Uhriudu, syyllistä ja itke väsymystäsi, mutta älä ikinä puhu miehelle. Koska mitä sinulle jää, jos mies ryhtyykin käymään kaupassa ja tekee ruuat, mistä sitten valitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, avioehtokin tehty ja talo miehen nimissä?
EI avioehtoa ja talokin molempien nimissä. Kaikki oli hyvin ekat kymmenen vuotta, kun molemmat tienasi yhtä paljon ja kotityöt meni tasan. Minun mielestäni ongelma muodostui, kun mies alkoi opiskella, jonka jälkeen kaikki kotityöt on vaan jäänyt mun vastuulle ja nyt mies tienaaminen enemmän ja saa itselleen enemmän rahaa. Se vaan ei tunnu enää reilulta eikä parisuhteelta. Lähinnä mulla on olo, että olen miehen ilmainen piika. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta jotkut ei ymmärrä mitään ennen kuin rautalangasta väännetään. Alkaa kummasti kiinnostaa se tiskikoneen täyttö kun yhtään puhdasta lautasta ei löydykään.
Jos muija olisi siivoamatta vain ärsyttääkseen niin en minäkään kyllä silloin hänen sotkujaan siivoaisi. Enpä usko naisen miestä kauempaa kestävän sotkuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tehdä ruokaa kasvaville teinipojille, nehän syö ihan hirveesti. Mies syö myös ruokaa kun tulee kotiin ja kyllä mäkin syön ihan 5 ateriaa päivässä. Lumitöitä ei toivottavasti oo tänäkään talvena paljoo, täällä päin on enemmän lunta kuin etelässä. Miehen kanssa voisin neuvotella tosiaan vaikka nuo puiden hakemisen ja jotain muutakin hänen hommikseen.
Jotenkin vaan iski se toivottomuuden tunne, kun kuvittelin aina joustaminen olevan väliaikaista ja hienoahan se on, että mies kehittää itseään. Nyt huomasin, että mikään ei tule muuttumaan, jos en ota asiaa esille. Halusinkin saada täältä näkemyksiä asiaan. Ap.
Oikeasti teet uuden ruoan joka päivä? Eikö voisi tehdä viikonloppuna isomman annoksen pakkaseen, silloin se mieskin on kotona tekemässä. Ja ruoat voi tilata vaikka kotiin tuotuna ellei mies suostu lauantaina tekemään kauppareissua (mies hoitaa ostokset, sinä ruoanlaiton). Miksi teinit eivät tee lumitöitä ja kanna polttopuita?
Vierailija kirjoitti:
Miehesi tekee niska limassa pitkää päivää kuten itsekin sanoit ja vielä jaksat kitistä joistain helvetin kotitöistä. Ja vielä ehdotat että miehesi tekisi puolet kotitöistä! Ei hyvänen aika sentään siis hän tekisi koko päivän töitä ja sitten vielä illan kotitöitä kun sinä tekisit vain osan päivästä kotitöitä. Miehelläsi on oikeus kouluttautua ilman sinun lupaasi jos niin haluaa ja jos ei miellytä niin voit muuttaa pois. Jos vaihtaisitte täysin roolejanne niin et varmasti kestäisi hetkeäkään ilman että olisit taas valittamassa.
Etkö tajua mitään? Mies pystyy tekemään sitä pitkää päivää koska puoliso hoitaa senkin osuuden kotitöistä! Miten ette tajua tätä IKINÄ?????????? Jos mies olisi kahden lapsen yksinhuoltaja, se olisi joutunut MAKSAMAAN lastenhoidosta ja kotitöistä usean vuoden ajan! Eli periaatteessa mies on velkaa vaimolleen rahassa nyt aika paljon kaikista vuosista, kun ei kerran itse millään jaksa tehdä mitään.
Työpäivän jälkeen kotihommat puoliksi.
Ihan me asutaan isossa kaupungissa Suomessa, mutta väljästi o amotitaloaluueella. ja ei se mies nyt niin iso johtaja ole. Lumitöitä olen tehnyt vain tällä viikolla, ei niitä nyt sentään kesät talvet tarvii tehdä. Mutta talvea on vielä jäljellä ja tällä menolla se on mun homma koko talven. kesällä sit toki pitää ruohoa leikata, että aina sitä jotain löytyy...