Vaaralliset kuskit motarilla, huom!
Ettekö te ymmärrä, että turvaväli on pidettävä myöskin ohittaessa ja ohitustilanteissa? Aina näitä perässä roikkujia saa varoa, kun itse ohitat rekkaa, ja ajat suurinta sallittua nopeutta ja takana olevan etuvalot eivät enää edes näy:/ Se on paitsi vaarallista, myös hyödytöntä, sillä ette te sen nopeammin pääse vaikka kuinka olisitte kiinni takapuskurissa, sen sijaan aiheutatte muille autoilijoille vaaratilanteita itsekkyydellänne ja tyhmyydellänne.
Kommentit (175)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:50"]
Mikäli noudattaisit SUOMEN TIELIIKENNELAKIA, ja pitäisit sen turvavälin, niin et saisi sakkoja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Ihan sama se sitten on minkä vuoksi se edellä oleva jarrutti, kun et ole noudattanut lakia.
[/quote]
Tää on tää ihana väärä harhaluulo, että saisi jarrutella ihan miten huvittaa. Mitäköhän se SUOMEN TIELIIKENNELAKI siitä sanookaan?
[/quote]
Jos painankin vahingossa jarrua ja sinä ajat perääni, niin silloin olet ajanut liian lähellä ja rikkonut lakia.Minun suonenvetoni jalassa ei taas liity tähän mitenkään.
[/quote]
Ai niin, ja muistapa että se turvavälin pituus kasvaa nopeuden myötä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:38"]
On muuten todella ärsyttävää kun tollanen pilkuntarkasti oman autonsa mittarin mukaan tai tarkoituksella hieman alle rajoituksen köröttelijä lähtee maantien ohituskaistalla ohittamaan rekkaa tai jotakuta vielä itseään hitaampaa tai siirtyy sinne muuten vaan omaksi ilokseen. Siinä ei kilsan tai parin osuudella ehdi muut turvallisesti ohi ja jono saa roikkua perässä seuraavat 10km. "Mutku mulla on oikeus ajaa just niin hitaasti kuin mä haluan!!!!11"
[/quote]
Et ehdi moottoritiellä ohi? Siksi roikut perässä seuraavat 10 km, oletpa outo :D
Jos mä en motarilla "ehdi ohi" niin syynä on se, että mun ulosmenoramppi tulee ennen kuin olisin ohittanut!
;)
[/quote]Osaatko lukea? Kirjoitin yksikaistaisen maantien ohitusosuuksista. Jos olet Suomessa koskaan autolla ajanut tai edes istunut matkustajana, pitäisi olla sulle tuttu ilmiö.
[/quote]
Osaatko itse lukea? Ketju on MOOTTORITIELLÄ ohituksessa perässä roikkujista.
[/quote]
Älä projisoi idiotismiasi muhun.
Samaa periaatetta nämä tientukkeet soveltavat myös maantiellä/moottoriliikennetiellä. Mikäs sen hauskempaa kun kerätä keskikaiteella erotetulla väylällä itselleen pitkä jono seuraajia...
[/quote]
Kuule, mene vaikka omaan ketjuusi puhumaan siitä aiheesta, kun se ei koske tätä ketjua, ok?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:00"]
Vaikka en olekaan se ketä komppasit, niin ainakin täälläpäin supi on niin yleinen, ettei niitä pelkää edes meidän kissat.
[/quote]
Höpsö, en mä sitä tarkoittanut.
[/quote]
Ai. Mä kun mietin ja mietin että mikä voisi pelottaa...
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:00"]
Vaikka en olekaan se ketä komppasit, niin ainakin täälläpäin supi on niin yleinen, ettei niitä pelkää edes meidän kissat.
[/quote]
[/quote]
Ai. Mä kun mietin ja mietin että mikä voisi pelottaa...
[/quote]
No se, että edellä ajava jarruttaa. Jos olet puskuria haisteleva takana ajaja etkä pidä minkäänlaista turvaväliä.
Liikenne on turvallisinta ja sujuvinta silloin kun eri autoilijoiden nopeuserot ovat pienet.
Siksi SINÄ joka ajat 80-110 km/h mittarisi mukaan motarin ohituskaistalla (rajoitus 120 km/h), olet LIIKENTEEN VAARANTAJA. Ihmiset olettavat sinun ajavan lähellä nopeusrajoitusta, ja kun yhtäkkiä pätkähdät sitä 85 km/h eteen ohituskaistalle, aiheutat vaaratilanteita. Ja tämä ei ole utopiaa, vaan ihan tutkittu juttu ja viranomaisten toteama.
Meinaan, jos nää haistelijat edes vähän pelkäisivät sitä, että edessä ajavakin saattaa jarruttaa yhtäkkiä hyvän syyn takia, niin eivät ehkä haluaisi roikkua niin lähellä. Ja mä sanoin hyvän syyn takia.
Oletko sinä äkkijarruttelija siis valmis tappamaan tai vammauttamaan loppuiäksi itsesi ja esim. omat kyydissä matkustavat lapsesi, koska LUULET olevasi oikeutettu aiheuttamaan peräänajon jonkin tekosyyn varjolla, vain koska sinua ärsyttää? Olet vakavasti häiriintynyt. Todellakin toivon ettei tuollainen kuski aja mitään nelipyöräistä moottorikäyttöistä kuin omassa mielikuvituksessaan.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:07"]
Liikenne on turvallisinta ja sujuvinta silloin kun eri autoilijoiden nopeuserot ovat pienet.
Siksi SINÄ joka ajat 80-110 km/h mittarisi mukaan motarin ohituskaistalla (rajoitus 120 km/h), olet LIIKENTEEN VAARANTAJA. Ihmiset olettavat sinun ajavan lähellä nopeusrajoitusta, ja kun yhtäkkiä pätkähdät sitä 85 km/h eteen ohituskaistalle, aiheutat vaaratilanteita. Ja tämä ei ole utopiaa, vaan ihan tutkittu juttu ja viranomaisten toteama.
[/quote]
Täällä ei ole kukaan väittänyt ohittavansa tuolla nopeudella, mutta muistathan sinäkin turvavälin siihen edellä olevaan etanaan?
[/quote]
Turvaväli on tutkitusti kuolemia ja onnettomuuksia vähentävä tekijä, oletko eri mieltä?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:13"]
Oletko sinä äkkijarruttelija siis valmis tappamaan tai vammauttamaan loppuiäksi itsesi ja esim. omat kyydissä matkustavat lapsesi, koska LUULET olevasi oikeutettu aiheuttamaan peräänajon jonkin tekosyyn varjolla, vain koska sinua ärsyttää? Olet vakavasti häiriintynyt. Todellakin toivon ettei tuollainen kuski aja mitään nelipyöräistä moottorikäyttöistä kuin omassa mielikuvituksessaan.
[/quote]
Mieti SITÄ ensi kerralla kun tulet minun taakseni roikkumaan, eikö niin? Jos jo nyt noin pulssi kohoaa? ;)
Lainaukset sekoilevat joten joudun vastaamaan tällä tavalla.
"
En puhu paskaa, suora ote tieliikennelaista:
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Yksikään oikeus ei pidä oravan väistämistä moottoritiellä ennalta arvattavana tilanteena, vaan edelläajava on syyllinen."
Siis ymmärsitköhän ollenkaan lukemaasi?? Sinähän nimenomaan toteat että väitteeni on oikea! Tämän lisäksi tuo teksti kuuluu osioon tilannenopeus. Tilannenopeudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos tielle ilmestyy yllättävä asia/esine/eläin, jonka vuoksi jarrutetaan. Tilannenopeus ei koske yllättäviä tapahtumia, eli ei ennalta arvattavia. Oravan, kissan tms. ilmestyminen tielle nimenomaan ei ole ennalta arvattava.
Sen sijaan Tieliikennelaki sanoo:
"Ajoneuvojen välinen etäisyys
Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään"
Tällöin sinä, peräänajajana olet syyllinen. Toinen asia, tuollaiset asiat eivät mene oikeuteen. Vakuutusyhtiöt sopivat asian keskenään ja tuomitsevat sinut peräänajajana ja sinä maksat vahingot liikennevakuutus-bonusmenetyksinä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:14"]
[/quote]
Täällä ei ole kukaan väittänyt ohittavansa tuolla nopeudella, mutta muistathan sinäkin turvavälin siihen edellä olevaan etanaan?
[/quote]
Tottakai pidän turvavälin. Minä en vaaranna liikennettä, vaan turhat hidastelijat.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:09"]Ja muistakaan, turvavälin pitämisen osaamatta ajavat: se on aina peräänajajan syy jos törmäätte. Mähän olen voinut jarruttaa vaikka koska sivusta vilisti varis/orava/supikoira tiellepäin...
[/quote]
Mulle opetettiin autokoulussa 2012, että keskikokoista koiraa pienempää ei väistetä eikä varsinkaan jarruteta, koska se vaarantaa motarilla ihmishenkiä, jos joku lyö äkkiä jarrut pohjaan.
Surullista miten jotkut ihmiset eivät edes tajua tuota että peräänajaja on syyllinen koska ei ole pitänyt kunnon turvaväliä. :( Kertokaa pliis että vain provoilette ja että teillä ei oikeasti ole edes ajokorttia?
Miten he vaarantavat sen, jos sinä pidät turvavälin? Ja sitäpaitsi, moottoritiellä ajava ei ole hidastelija, jos ajaa yli 80km/h:saa. Se on aivan sallittu nopeus siellä. Eteen tuleminen ennalta-arvaamatta on aina vaarallista, tultiinpa sitten mistä vauhdista tahansa. Nämä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, jotka sä nyt sekoitat.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:13"]
[/quote]
Mieti SITÄ ensi kerralla kun tulet minun taakseni roikkumaan, eikö niin? Jos jo nyt noin pulssi kohoaa? ;)
[/quote]Kuules kehari, minä en harrasta puskurissa roikkumista eikä mua tollasen hullun ämmän tai pikku geenivirhepalleroistesi henki ja terveys sinänsä kiinnosta. Kuten ei ilmeisesti sinua itseäsikään. Tosin taidat olla niin pahasti jälkeenjäänyt tai mielisairas, ettei sulle voida korttia myöntää että keskustelu mahdollisesta ajamisesta on pelkästään teoreettisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:23"]
Miten he vaarantavat sen, jos sinä pidät turvavälin? Ja sitäpaitsi, moottoritiellä ajava ei ole hidastelija, jos ajaa yli 80km/h:saa. Se on aivan sallittu nopeus siellä. Eteen tuleminen ennalta-arvaamatta on aina vaarallista, tultiinpa sitten mistä vauhdista tahansa. Nämä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, jotka sä nyt sekoitat.
[/quote]
Tämä siis 129:lle.
Alkuperäinen anna tilaa niin ei roikuta puskurissa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:09"]Ja muistakaan, turvavälin pitämisen osaamatta ajavat: se on aina peräänajajan syy jos törmäätte. Mähän olen voinut jarruttaa vaikka koska sivusta vilisti varis/orava/supikoira tiellepäin...
[/quote]
Mulle opetettiin autokoulussa 2012, että keskikokoista koiraa pienempää ei väistetä eikä varsinkaan jarruteta, koska se vaarantaa motarilla ihmishenkiä, jos joku lyö äkkiä jarrut pohjaan.
[/quote]
Näin on varmasti kaikille opetettu, niin minullekin vuonna 2008. Ihminen kuitenkin reagoi tuollaisii asioihin äkkiä eikä välttämättä tajua että nyt onkin koiraa pienempi kyseessä. Tuo "ei väistetä koiraa pienempää" onkin ihan looginen ja tärkeä opetus ajoturvallisuuden kannalta, mutta tuo sääntö ei ole mihinkään lakiin kirjattu. Sen sijaan tieliikennelakiin on kirjattu ajoneuvojen välisestä etäisyydestä, jossa takana ajavan on sovitettava nopeutensa siten, että pystyy pysähtymään mikäli edelläajava tekee äkkijarrutuksen.
Sen vuoksi peräänajaja on syyllinen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:45"]
Usein naurattaa, kun nämä samat kaahailijat ovat kuitenkin jonottamassa samoissa punaisissa valoissa, joihin kerkesin itsekin ajamalla sallittua 100 km/h.
[/quote]
Mä voin kertoa sulle salaisuuden: siellä ei kaahata sen takia että olisi kiire vaan se päivä käynnistyy mukavasti pienellä adrenaliinipiikillä. Ajaminen ei ole muuten hauskaa, ainakaan autolla, ellei voi kaahata.
t: suhinasussu
[/quote]
Jos ei kaahailijoilla ole kiire perille niin hautaan vaikuttaisi olevan. Muistaisivat vaan, että niissä köröttelevissäkin autoissa on ihan oikeita ihmisiä sisällä. Pitäisi varmaan autokauppiaiden muistaa kertoa, että vaikka autossa kuinka paljon olisi tehoja, ei lisävarusteena tule parempia autonhallintakykyjä tai kuolemattomuutta.
[/quote]
Näillä eväillä on menty jo vuodesta -85, ilman kolareita. Ja alla myös kaksipyöräistä.
Tosiasiassa itse roikun puskurissa vain, kun yritän sille edellä olevalle viestittää, että mene helvettiin siitä mun edestä ts. ohitustilanne rekan jälkeenkin vaan jatkuu ja jatkuu....
Eilen viimeksi vedin oikealta ohi, kun ei kurppa ymmärtänyt. Luuli että omisti vasemman kaistan.
[/quote]
Mieti kun edessäajavallesi tulisikin orava tai varis vasemmalta eteen ja se jaruttaisi äkisti ja vetäisit perään? Ah hah mä nauraisin kun saisit kunnon opetuksen ja sakot liikenteen vaarantamisesta!
[/quote]
Muistan yhden vastaavan tapauksen ajourallani, mutta voin kertoa että edellä ajava joutui vaan uusimaan kiekkonsa. Heiluttelin iloisesti ohi mennessäni ja naureskelin partaani.
Siksi toiseksi, perään ajava ei aina joudukaan maksamaan, joten kannattaa tosiaan katsoa että sieltä tosiaan joku supikoiran kokoinen oikeasti on tulossa.
[/quote]
Juu juu, katson tottakai. Onneksi se ei jäänyt alle vaan hävisi paikalta omin jaloin. Se supi, tai peura tai mille se nyt näyttikään. Ei satasen nopeudessa ehdi nähdä kuin että iso eläin sieltä tuli.
[/quote]Tolla asenteella sulla ei ole mitään asiaa liikenteeseen ratin taakse. Ja kannattaa googlata mikä on supi, ennen kuin vetoat sellaisen väistämiseen...
[/quote]
Rupesko pelottamaan? Hyvä!
[/quote]
[/quote]