Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä kirjavinkkejä haussa! Mitä suosittelisit minulle?

Vierailija
07.05.2014 |

Ennen luin paljonkin kirjoja, mutta nykyään se on jotenkin jäänyt täysin. Opiskelujen aikana oli aina jotain koulukirjoja lukulistalla, ja nykyään olevinaan niin kiire, ettei ehdi lukea. AV:lla kuitenkin ehdin roikkua, joten tekisikin mieli taas alkaa lukemaan hyviä kirjoja.

Haussa "fiksumpaa" luettavaa. Historiallisista kirjoista en niin hirveästi välitä, ja nyt myös pahimmat rakkaushömppäromaanit olisivat ei-listalla. Mielellään ei välttämättä myöskään mitään rikosjuttuja (jos ei ole oikeasti jollain tapaa "oivaltavaa") tai mitään äärimmäisen surullista.

Olen ihan hukassa, mistä lähteä liikkeelle, joten hyviä kirjavinkkejä kaipailisin :) Mikäli auttaa, niin olen 27-vuotias ja kirja saisi olla suomeksi tai englanniksi.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpi H-Anttilan kirjat ovat viihteellistä kamaa, kieli ja lause aika yksinkertaista ja tönkköä. Jos sellaista kaipaat niin samanlaista julkaistaan tässä maassa paljon.

Vierailija
42/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Tikli!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donna Tartt - Jumalat juhlivat öisin, alkuperäiskielellä The Secret History

Tämän luen itse säännöllisin väliajoin.

Vierailija
44/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonna Monosen Sokea raivo

Vierailija
45/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 11:55"]

Aki Ollikaisen Nälkävuosi on huippu. Historiallinen toki, mutta niin hyvä, että otin oikeuden suositella sitä sinulle siitä huolimatta :) 

[/quote]

Kiitos vinkistä. Tämä menee ehkä nyt ikävä kyllä kuitenkin vähän turhan historialliseksi ja surulliseksi - olen sen verran herkkä, että menee helposti ihan itkemiseksi lukeminen :)

-Ap

Vierailija
46/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viimeksi lukenut molemmat Mielensäpahoittaja-kirjat (Tuomas Kyrö). Hauskoja, ironisia, osuvia huomioita aikamme ilmiöistä.

Toinen lähiaikoina lukemani hyvä kirja Joyce Carol Oates : Putous. En kerro kirjasta sen enempää, etten paljasta juonta, mutta suosittelen, pitää otteessaan. Ja laadukas kirjailija kirjoittaa tekstiä, jota on miellyttävä lukea.

Carol Shieldsin kirjat ovat myös nautinnollisia lukea, hän osaa kirjoittaa pienistä arkipäiväisistä asioista niin, että tulee tunne "ihan kuin omia ajatuksia".

Vierailija
47/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 12:05"]

Virpi H-Anttilan kirjat ovat viihteellistä kamaa, kieli ja lause aika yksinkertaista ja tönkköä. Jos sellaista kaipaat niin samanlaista julkaistaan tässä maassa paljon.

[/quote]

Niin on! Kun tuota Hämeen-Anttilaa usein suositellaan + on vaikuttanut haastatteluissa fiksulta tyypiltä niin päätin innoissani kokeilla, mutta siis ihan hirveätä shaibaa. Puolitoista kirjaa luin, mutta ei se siitä muuksi muuttunut. Ihan Me Naisten jatkis -kamaa. 

Vierailija
48/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 12:21"]

Itse olen viimeksi lukenut molemmat Mielensäpahoittaja-kirjat (Tuomas Kyrö). Hauskoja, ironisia, osuvia huomioita aikamme ilmiöistä.

Toinen lähiaikoina lukemani hyvä kirja Joyce Carol Oates : Putous. En kerro kirjasta sen enempää, etten paljasta juonta, mutta suosittelen, pitää otteessaan. Ja laadukas kirjailija kirjoittaa tekstiä, jota on miellyttävä lukea.

Carol Shieldsin kirjat ovat myös nautinnollisia lukea, hän osaa kirjoittaa pienistä arkipäiväisistä asioista niin, että tulee tunne "ihan kuin omia ajatuksia".

[/quote]

Ja jos pitää Carol Shieldsista niin suosittelen myös Anne Tyleria. Aivan ihania, etenkin alkupään tuotanto. 

Vierailija
49/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 11:53"]

Margaret Atwoodin kirjat on loistavia

[/quote]

Googlettelin tätä pikaisesti ja ilmeisesti melko monipuolisia kirjoja? Onko sinulla joku tietty suosikki, mistä olisi hyvä aloittaa?

-Ap

[/quote]

Vanha suursuosikkini on  Orjattaresi ja uudemmista tykkään etenkin Oryx ja Crakesta.

Vierailija
50/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeffrey Eugenides!

Vierailija
51/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonas Gardellin kolmiosaisena sarjana Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin - 1) rakkaus 2) sairaus 3) kuolema. Itse luen sitä nyt alkuperäiskielellä ihan 20v sitten suoritetulla pakkoruotsipohjalla (sanakirja on kyllä yöpöydällä).

Vierailija
52/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun viimeksi luettuja suosikkeja. Monissa on kyllä jotain historiallista taustalla ja eräs näistä sai aikaan mahtavan itkukohtauksen... Eivät ole mitään hömppää, vaan todella vaikuttavia ja tunteitaherättäviä kirjoja.

Heidi Köngäs: Dora, Dora

Markus Nummi: Karkkipäivä

Ian McEwan: Makeannälkä

Katja Kettu: Kätilö

Ulla-Leena Lundberg: Jää

Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys

Leena Parkkinen: Galtbystä länteen

Tapani Heinonen: Reunalla

Vierailija
53/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on tosiaan itkuherkässä vaiheessa, en todellakaan suosittele Ulla-Leena Lundbergin Jäätä. Todella hyvin kirjoitettu kirja johon on helppo eläytyä. Itseäni kukaan ei varoittanut kirjan tapahtumista ja sain kauhean kohtauksen kun pääsin kirjan traagiseen tapahtumaan. 

Vierailija
54/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 12:09"]

Donna Tartt - Jumalat juhlivat öisin, alkuperäiskielellä The Secret History

Tämän luen itse säännöllisin väliajoin.

[/quote]

Kuin myös!

Toni Morrisonin Jazz on hyvä kirja.

Kotimaisista tulee mieleen Reidar Palmgrenin Lentämisen alkeet.

Vierailija
55/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooses Mentulan Isän kanssa kahden on loistava!

Vierailija
56/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vinkeistä, katselen näitä läpi vielä tarkemmin, ja lisääkin saa mielellään laittaa tulemaan :)

Olen tosiaan melko itkuherkkä, ja esim. koskettavampia draamaelokuvia en viitsi katsoa, sillä vaikka ne hyviä olisivatkin - ei ole kiva itkeä useampaa tuntia putkeen (Forrest Gumpia katsoessa esimerkiksi ei meinannut itkusta tulla loppua). Yritän eron jälkeen ja työn vastapainoksi löytää mielenkiintoista ja mukaansatempaavaa lukemista ilman sitä, että kirja masentaa tai saa minut surulliseksi.

-Ap

Vierailija
57/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi lukemistani suosikkeja ovat olleet

Emma Donoghue: Huone

Gillian Flynn: Kiltti tyttö

Cormac McCarthy: Tie

Kaikissa todella lumoava maailma. Joskus luin Stephen Kingiä mutta kyllästyin totaalisesti, hänen Kennedyn murhaan liittyä kirjansa 22.11.1963 oli todella positiivinen yllätys. Minua kiinnostaa muutenkin JFK ja tuossa kirjassa oli todella upea taustatyö tehtynä ja muutenkin aikamatkailu oli oikein viihdyttävää noin ajatuksena. 

Vierailija
58/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:47"]

Kaikissa todella lumoava maailma. Joskus luin Stephen Kingiä mutta kyllästyin totaalisesti, hänen Kennedyn murhaan liittyä kirjansa 22.11.1963 oli todella positiivinen yllätys. Minua kiinnostaa muutenkin JFK ja tuossa kirjassa oli todella upea taustatyö tehtynä ja muutenkin aikamatkailu oli oikein viihdyttävää noin ajatuksena. 

[/quote]

Tuota Gillian Flynnin kirjaa katselinkin juuri englanninkielisenä versiona, vaikuttaa mielenkiintoiselta! Tuo Huone varmasti hyvä, mutta vaikuttaa ehkä hieman liian ahdistavalta makuuni.

Vierailija
59/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:47"]

[/quote]

Tuota Gillian Flynnin kirjaa katselinkin juuri englanninkielisenä versiona, vaikuttaa mielenkiintoiselta! Tuo Huone varmasti hyvä, mutta vaikuttaa ehkä hieman liian ahdistavalta makuuni.

[/quote]

Ja tämä oli siis Ap

Vierailija
60/62 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 13:14"]

Jos ap on tosiaan itkuherkässä vaiheessa, en todellakaan suosittele Ulla-Leena Lundbergin Jäätä. Todella hyvin kirjoitettu kirja johon on helppo eläytyä. Itseäni kukaan ei varoittanut kirjan tapahtumista ja sain kauhean kohtauksen kun pääsin kirjan traagiseen tapahtumaan. 

[/quote]

Mä itkin Jäätä lukiessa myös. Mutta kyllä oli loistava kirja!

Toinen hyvä, mutta itkettävä oli Sinä päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan