Hyviä kirjavinkkejä haussa! Mitä suosittelisit minulle?
Ennen luin paljonkin kirjoja, mutta nykyään se on jotenkin jäänyt täysin. Opiskelujen aikana oli aina jotain koulukirjoja lukulistalla, ja nykyään olevinaan niin kiire, ettei ehdi lukea. AV:lla kuitenkin ehdin roikkua, joten tekisikin mieli taas alkaa lukemaan hyviä kirjoja.
Haussa "fiksumpaa" luettavaa. Historiallisista kirjoista en niin hirveästi välitä, ja nyt myös pahimmat rakkaushömppäromaanit olisivat ei-listalla. Mielellään ei välttämättä myöskään mitään rikosjuttuja (jos ei ole oikeasti jollain tapaa "oivaltavaa") tai mitään äärimmäisen surullista.
Olen ihan hukassa, mistä lähteä liikkeelle, joten hyviä kirjavinkkejä kaipailisin :) Mikäli auttaa, niin olen 27-vuotias ja kirja saisi olla suomeksi tai englanniksi.
Kommentit (62)
Dexter Palmerin " The Dream of Perpetual Motion" voisi olla erilainen?
Itse suosittelisin A.V. Mammalan teosta "Ei tätä viestiä kukaan lue".
Välikommenttina tähän: miksi suurin osa näistä suositelluista kirjoista on juuri historiallisia tai jotain todella surullisia, suuri osa noista jopa molempia, vaikka ap nimenomaan on sanonut, ettei sellaisista ole kiinnostunut? Kiva löytää itsekin uuttaa luettavaa, ja tässä ketjussa oli hyviä vinkkejä, mutta ihmettelen vaan, mikseivät vastaajat voi lukea aloitusta?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:46"]
Välikommenttina tähän: miksi suurin osa näistä suositelluista kirjoista on juuri historiallisia tai jotain todella surullisia, suuri osa noista jopa molempia, vaikka ap nimenomaan on sanonut, ettei sellaisista ole kiinnostunut? Kiva löytää itsekin uuttaa luettavaa, ja tässä ketjussa oli hyviä vinkkejä, mutta ihmettelen vaan, mikseivät vastaajat voi lukea aloitusta?
[/quote]
Mihinkä nyt viittaat? Se että jossain "kirjassa kerrotaan suvun historia" ei ole sama kuin historiallinen romaani. Jos missään kirjassa ei mielestäsi saa viitata menneisiin tapahtumiin, niin aika ohkaisiksi jäisivät kirjat.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 15:58"]
Steven Hall: Haiteksti
[/quote]
Tää oli muuten pirun hyvä ja erikoinen kirja. Aukesi kunnolla vasta toisella lukukerralla.
Katsuo Ishiguro (nimestään huolimatta britti)
Ian McEwan
Hannu Väisänen, esim Toiset kengät
Sirpa Kähkösen Kuopio-sarja
Carol Shields
Margaret Atwood
Alice Munro (novellisti)
Paul Auster
Kerstin Ekman, esim Tapahtui veden äärellä
Koska et erikseen kieltänyt scifiä, annan vinkiksi Dan Simmonsin kirjan Hyperion. Siinä riittää pureskeltavaa, ei ole teknistä/vaikeaa scifiä ja taitaa täyttää ehdot. Surullisuudesta en mene takuuseen. Jos jäät koukkuun kirjan maailmaan, itsenäinen jatko-osakin (Hyperionin tuho) on kirjoitettu.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:12"]
Ian McEwan
Carol Shields
Margaret Atwood
Alice Munro (novellisti)
Paul Auster
[/quote]
Musta joku noista Kähkösen Kuopio-kirjoista oli turkasen pitkäveteinen, ja mä sentään olen kotoisin Kuopiosta :D
Jos ei saa olla surullista, hömppää, historiaa eikä dekkareita, niin ei sulle kyllä paljoa jää hyviä kirjoja luettavaksi...
Eugenidesistä tuli mieleen Jonathan Franzen! Kuvaa nykyaikaa ja on suomennettu, amer. kirjailija. Esim alkup. nimeltään Corrections on hieno romaani, samoin Freedom - suomennon varmaan Vapaus.
Siri Hustvedtin Kaikki mitä rakastin.
Ja sitten tulee mieleen Don DeLillo: Vaaka ja Alamaailma.
Norman Mailerin Porton haamu (The Harlot's Ghost).
Vaikka historialliset romaanit eivät kiinnostakaan, niin tutki kirjastossa esim. brittinaisia Hilary Mantel ja A.S. Byatt.
Jos yhtään jaksat lukea "vanhoja" kirjoja, jotka olivat oman aikansa nykykirjallisuutta, niin kokeile Jane Austenia. Tai vaikka Karen Blixeniä. Viistaita kertojia.
Lukuiloa!
33
33
Carol Shieldsin kaikki romaanit ovat hyviä: Kivipäiväkirjat, Sattumankauppaa, Pikkuseikkoja, Kaiken keskellä Mary Swann, Ellei...
Nämä ovat sekä viihdyttäviä että taiteellisesti korkeatasoisia.
Siitä näkökulmasta, ettet ole lukenut vähään aikaan, en valinnut mitään maailmanluokan klassikoita. Näillä pääset lukemisen makuun taas.
John Irwing, Viimenen yö Twisted Riverillä; vähän jännä, mutta ei liikaa. Ei mielestä ole mikään nenäliina-kirjakaan.
Miika Nousiainen, Vadelmavenepakolainen; suomalainen haluaa loikata ruotsiin. Hauska.
Jari Tervo, Layla; mielestäni Tervon paras. Mukaansatempaava, helppolukuinen, jossain määrin myös koskettava, mutta minulla ei tullut itku vaikka herkkis olen.
Alex Garland, The Beach; mainio seikkailu.
Dan Brownit (Da Vinci -koodi) eivät ole mitään huippukirjallisuutta, mutta ehkä tilanteessasi sopivan kevyitä ja mukaansatempaavia.
Donna Leonin dekkarit, jos olet Italia/Venetsia-fani.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:12"]
Ian McEwan
Carol Shields
Margaret Atwood
Alice Munro (novellisti)
Paul Auster
[/quote]
Musta joku noista Kähkösen Kuopio-kirjoista oli turkasen pitkäveteinen, ja mä sentään olen kotoisin Kuopiosta :D
[/quote]
Makunsa kullakin. Ap vastaa itse siitä mihin vinkkeihin tarttuu ja mitä on niistä mieltä. Tässä letjussa annetaan lukuvinkkejä, ei keskustella kirjallisuudesta tai siitä mikä nimeltämainitsematon kirja on jonkun keskustelijan mielestä pitkäveteinen.
33
Margaret Atwoodin kirjat on loistavia
Aki Ollikaisen Nälkävuosi on huippu. Historiallinen toki, mutta niin hyvä, että otin oikeuden suositella sitä sinulle siitä huolimatta :)
Ekaksi tulee mieleen Virpi Hämeen-Anttilan tuotanto. Henning Mankell, (muut kuin Wallanderit). Ja Khalid Hosseinin romaanit.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 11:53"]
Margaret Atwoodin kirjat on loistavia
[/quote]
Googlettelin tätä pikaisesti ja ilmeisesti melko monipuolisia kirjoja? Onko sinulla joku tietty suosikki, mistä olisi hyvä aloittaa?
-Ap
Untinen-Auel: Maan lapset -sarja!! on alkuun ehkä vähän raskas luettava, muuta aivan mahtava kokonaisuus!!!