Mitä maksuja omakotitalossa asuessa on otettava huomioon?
Olen ostamassa taloa. Ei ole aikaisempaa kokemusta moisesta, ja olen summannut kuluja. Vesilasku, sähkölasku, mahd. tiemaksut, kiinteistövero, vakuutukset, remontit, jätemaksu ja savupiipun nuohoaminen. Onko muita?
Kommentit (355)
Pihanhuoltoon juttuja, lumikolaa, ruohonleikkuria.. Mitä näitä nyt on. Ja tosiaan remontit kannattaa ottaa huomioon. Onko mitä jo tehtyjä remppoja ja mitä tuloillaan ja milloin. Katto, ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen tulewaisuudessa nostama kiinteistöwero
Sincc
Kiinteistöverosta ei päätä Suomen hallitus. Kiinteistöverosta päättää jokaisen kunnan oma kunnanavaltuusto.
Otapa selvää ihan perusasioista ennen kommentoimista.Hallitus nostaa kiinteistöveroa.
Seen that
In future ..
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Kiinteistöverosta ei päätä Suomen hallitus. Kiinteistöverosta päättää jokaisen kunnan oma kunnanavaltuusto.
Otapa selvää ihan perusasioista ennen kommentoimista.Hallitus nostaa kiinteistöveroa.
Seen that
In future ..
Sincc
Kiinteistöveron kerää kunta. Hallituksella ei ole asiaan päätäntävaltaa. Hyvänen aika etkö ymmärrä. Kunnanvaltuusto päättää kunnallisveron prosentin ja kiinteistöveron. Juuri olin asiasta päättämässä meidän kunnassa.
T. Kunnanvaltuutettu.Teidät pikkukärpäiset me pyyhkäisemme yli.
Sincc
Mitä sä olet napannut? Mä haluan samaa.
Elämän eliksiiriä. Totuutta ja faktaa.
Sincc
Tulewaisuudesta ..
Lainanlyhennys lienee se tärkein!
Vierailija kirjoitti:
Me käytämme lakkia.
Päällenne voimme, kakkia.
Eli kypärä hommattava ja katto remontoitava ensiksi jottei kukaan pasko päälleni. Selvä. Taivaalta sataa paskaa :(
Ja. Seuraavaksi esityslistalla on. Kiinteistöveron tarkastus. Sanna Marin. Aloitappas sinä.
Sincc
Vierailija kirjoitti:
Kasvavat autoilun kulut ellet osta kalliimpaa taloa keskustasta.[/quote
Matka pitenee huimalla kahdella kilometrillä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me käytämme lakkia.
Päällenne voimme, kakkia.
Eli kypärä hommattava ja katto remontoitava ensiksi jottei kukaan pasko päälleni. Selvä. Taivaalta sataa paskaa :(
Sitä tuloo ovista ja ikkunoista.
Jätemaksu
Likakaivon tyhjennys
Sähkö ja vesi (oma kaivo vai kunnan vesi)
Kiinteistövero
Auraukset jos tarvitsee
Tiemaksut, jos yksityistie.
Oman pihatien kunnossapito
Lämmityspuut
Koneet (ruohonleikkuri, moottorisaha, traktori tarvittaessa jne)
Jatkakakaa joku listaa, kun jotain varmaan unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Ja. Seuraavaksi esityslistalla on. Kiinteistöveron tarkastus. Sanna Marin. Aloitappas sinä.
Sincc
Jos asut Tampereeella, niin Sanna Marin on päättämässä asiasta, missä hän on kaupunginvaltuutettu. Miksi luulet, että kiinteistöverosta on niin suuri variaatio eri kuntien välillä? No siksi kun kunnat päättävät niistä itsenäisesti.
Meidän kunnan kiinteistöveroa ei Sanna Marin ole päättämässä, koska en asu Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä juttu? Tässä kysyttiin omakotiasumisesta. Ikään kuin kerrostalossa tai rivitalossa ei tarvitsisi maksaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Seen that
In future ..
Sincc
Kiinteistöveron kerää kunta. Hallituksella ei ole asiaan päätäntävaltaa. Hyvänen aika etkö ymmärrä. Kunnanvaltuusto päättää kunnallisveron prosentin ja kiinteistöveron. Juuri olin asiasta päättämässä meidän kunnassa.
T. Kunnanvaltuutettu.Oletko tosiaan sitä mieltä, että hallitus ei voisi tehdä ehdotusta ympäristöhaittaverosta jos asunnon pinta-ala on yli 20 m2 / henkilö?
Ja perusteesi on?
Ööö, tuota missä olen sanonut mitään ympäristöhaittaverosta? En missään.
Olen sanonut vain, että kunnallisveron ja kiinteistöveron päättää kunnanvaltuusto (kaupungeissa kaupunginvaltuusto).
Mistä sä tuon nykäisit😂
Käytännössä se siis olisi kiinteistöveroon vertautuva vero tai maksu.
Voit autismoida termeistä ihan vapaasti, mutta perusasia ei siitä muutu.
Vierailija kirjoitti:
No sama lyhennys se on jos ostaa kerrostaloasunnon. Ap varmaan tarkoitti maksuja, jotka ovat vain okt-asumisessa.
Tonttivuokra voi olla tuhansia vuodessa, jos talo seisoo vuokratontilla, eikä omalla maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sincc
Seen that
In future ..
Sincc
T. Kunnanvaltuutettu.Oletko tosiaan sitä mieltä, että hallitus ei voisi tehdä ehdotusta ympäristöhaittaverosta jos asunnon pinta-ala on yli 20 m2 / henkilö?
Ja perusteesi on?
Ööö, tuota missä olen sanonut mitään ympäristöhaittaverosta? En missään.
Olen sanonut vain, että kunnallisveron ja kiinteistöveron päättää kunnanvaltuusto (kaupungeissa kaupunginvaltuusto).
Mistä sä tuon nykäisit😂Käytännössä se siis olisi kiinteistöveroon vertautuva vero tai maksu.
Voit autismoida termeistä ihan vapaasti, mutta perusasia ei siitä muutu.
No semmoista nyt ei kuitenkaan ole Suomessa olemassa, joten lienee turhaa sitä tässä murehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä juttu? Tässä kysyttiin omakotiasumisesta. Ikään kuin kerrostalossa tai rivitalossa ei tarvitsisi maksaa lainaa.
Niin mutta ap ei ollut sitä maininnut aloituksessaan joten onhan sekin mukaan huomioitava kulu! Ja tärkeä sellainen myös omakotitalossa koska jos et lyhentele lainaasi voit tumpata kaiken muun sinne missä ei päivä paista sillä ei ole kohta mitään taloa !
Vähemmän maksuja kuin missään muussa asumismuodossa.
Vuokralainen maksaa kaiken vuokraisännälle korkojen kera.
Osakkeessa asuva maksaa kaiken yhtiövastikkeessa korkojen kera.
OKT asuja voi tehdä ison osan asioista itse ja pääsee halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta ap ei ollut sitä maininnut aloituksessaan joten onhan sekin mukaan huomioitava kulu! Ja tärkeä sellainen myös omakotitalossa koska jos et lyhentele lainaasi voit tumpata kaiken muun sinne missä ei päivä paista sillä ei ole kohta mitään taloa !
Okei. Kerrostalossako sen sitten voi vaan jättää maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän maksuja kuin missään muussa asumismuodossa.
Vuokralainen maksaa kaiken vuokraisännälle korkojen kera.
Osakkeessa asuva maksaa kaiken yhtiövastikkeessa korkojen kera.
OKT asuja voi tehdä ison osan asioista itse ja pääsee halvemmalla.
Tämä monin paikoin totta. Oma kaivo helpottaa jo paljon, kun vesimaksut jää pois.
Se ihme hulevesimaksu josta meidän paikkakunnan face-ryhmässä keskustellaan säännöllisesti.