Ero yli kymmenen vuoden jälkeen
Mies pudotti kunnon pommin sunnuntaina sanomalla että ei rakasta mua enää ja haluaa erota. Ollaan oltu yli kymmenen vuotta yhdessä, ja vaikka on ollut ylä- ja alamäkiä, niin ihan puskista tuo tuli.
Mies oli viikonlopun kavereiden kanssa ja kotiintullessaan oli heti pahalla päällä ja yritti tehdä riitaa ihan mitättömistä asioista. Vielä viikko sitten suunniteltiin mitä tehdään ensi kesänä ja ensi talvena (lähinnä matkustusjuttuja, jos pandemia hellittää), ja sit yksi viikonloppu kavereiden kanssa ja haluaa erota. Epäilen ettei mitään kavereita ole edes nähnyt, vaan ollut jonkun muijan kans tai tavannut jonkun muijan. Ei soittanut tai viestittänyt koko viikonloppuna, enkä minäkään, koska en halua antaa sellasta kuvaa että vahtisin toisen menoja.
Me muutettiin ihan vähän aikaa sitten omakotitaloon (mies osti, onneks mun rahoja ei ole tässä kiinni) ja nyt mun pitäisi sitten muuttaa yksin johonkin yksiöön. En tule tässä kaupungissa saamaan lainaa yksin niin paljon että edes kaksion voisin ostaa, ja vuokrat on niin älyttömiä, että yksiö on ainoa vaihtoehto. Yli nelkytvuotiaana. En ole sitten opiskeluaikojen joutunut asumaan yhdessä huoneessa, ja hemmetin kiva kun just asetuttu asumaan näihin pariinsataan neliöön.
Vuoroin itken ja vuoroin haudon kostoa, mutta mikäs tässä auttaa.
Kommentit (384)
Mitä teet työksesi, jos sinulla ei nelikymppisenä ole mitään säästössä etkä pysty yksiötä isompaa asuntoa vuokramaan?
Ymmärtänet nyt itsekin, että diili, jossa sinä maksat talon juoksevat kulut (sähkö ja vesi) ja mies lyhentää lainaa (= kartuttaa omaisuuttaan) on todella huono sinulle. Älä ikinä tuollaiseen enää lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä olet miehen kanssa sen takia, että hän rahoitti sun asumismukavuutta. Sen käsityksen ap sun tekstistä saa.
No sitten kirjoitin huonosti. Olisit varmasti itsekin pettynyt, vihainen ja ihmeissäsi, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Yhdessä tätä taloa etsittiin ja yhdessä suunniteltiin kauppoja pitkään, eli tämä nyt on vain osa tätä meidän tarinaa. Jos ei minua enää rakasta, niin miksei sanonut sitä siinä vaiheessa kun teki talokaupat. Että minä nyt muutan tuonne yksin ja sinä voit jäädä tähän vanhaan asuntoon ilman minua. Yhdessä tätä sisustettiin, suunniteltiin remontteja ja muuta mitä asiaan kuuluu. Kunnes yksi viikonloppu muutti kaiken.
Ap.
Vai olisikohan niin, että et ole huomannut hänen vihjeitään ja oireilujaan aiemmin. Kaverit ovat rohkaisseet viikonloppuna miestä eroon, koska meillä kaikilla on vain yksi elämä. Yhtään jos lohduttaa, niin tämä on melko yleistä. Ei osata/uskalleta puhua suoraan eikä toisen vihjeitä arjen kiireessä huomata tai osata tulkita oikein.
Näin on käynyt monessa muussakin suhteessa, ja tulee käymään. On kuule monet kipuilut jääneet huomaamatta sekä mieheltä että naiselta. Siinäpä se onkin, pidetään toista itsestään selvyytenä ja painetaan menemään laput silmillä. Ero tuli "yllätyksenä" minunkin miehelleni aikoinaan. Varmaan kipuiltiin molemmat, mutta ei osattu tehdä sen asian suhteen mitään. Syyllistäminen ei kuitenkaan auta mitään eikä ketään. Toivottavasti sinä osaat hoitaa parisuhteesi kipuilut, ja muunkin, koska kokemuksesta miehet on niitä aika huonoja hoitamaan.
-eri, sivusta-
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi, jos sinulla ei nelikymppisenä ole mitään säästössä etkä pysty yksiötä isompaa asuntoa vuokramaan?
Ymmärtänet nyt itsekin, että diili, jossa sinä maksat talon juoksevat kulut (sähkö ja vesi) ja mies lyhentää lainaa (= kartuttaa omaisuuttaan) on todella huono sinulle. Älä ikinä tuollaiseen enää lähde.
Työni ei tähän kuulu, mutta jos en maksaisi mitään asumiskuluja, niin hyeenat olisivat kimpussani että olen loinen joka käyttää miestä hyväkseen. Asuu ilmaiseksi eikä maksa lainaa tai mitään kuluja. Enkä näe siinä mitään pahaa, jos kustannan sen pari sataa mitä sähkö ja vesi vie (ainakaan ekan kuukauden laskut eivät tuon isompia olleet). Jos tilanne olisi toisinpäin, niin olisi mielestäni reilua että minä lyhennän lainaa ja puoliso maksaa kokonaan tai puoliksi lämmityksen, veden, netin tms.
Ap.
Ja suosittelen lukemaan kaikki kommentit. Olen ollut lomautettuna jo muutaman kuukauden ja liiton rahojen saamisessa meni oma aikansa, joten säästöt on kokolailla kulutettu tuona aikana. Ostaisin mielelläni kaksion tai vaikka sen yksiön, mutta lomautettuna minut varmasti naurettaisiin ulos pankista, joten vuokra-asunto on ainoa mahdollisuus tässä kohtaa, ainakin alkuun. Ja yksiö tässä rahatilanteessa on huomattavasti edullisempi kuin kaksio. Vuokrat pomppaavat monta sataa euroa ylöspäin jos kämpässä on se yksi lisähuone.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työni ei tähän kuulu, mutta jos en maksaisi mitään asumiskuluja, niin hyeenat olisivat kimpussani että olen loinen joka käyttää miestä hyväkseen. Asuu ilmaiseksi eikä maksa lainaa tai mitään kuluja. Enkä näe siinä mitään pahaa, jos kustannan sen pari sataa mitä sähkö ja vesi vie (ainakaan ekan kuukauden laskut eivät tuon isompia olleet). Jos tilanne olisi toisinpäin, niin olisi mielestäni reilua että minä lyhennän lainaa ja puoliso maksaa kokonaan tai puoliksi lämmityksen, veden, netin tms.
Ap.
Ymmärrät varmaan ettei yli 40v naisella ole oikein mitään annettavaa miehelle. Hänen kaverinsa ovat varmasti sanoneet, että hän saa vielä nuoremman naisen ja perheen. Kun olet lapsetkin jättänyt tekemättä, niin elä nyt sitten yksin.
Et voi olla tosissasi? Ihan hirveä kommentti! Yhdessä tämä on aikoinaan sovittu, että lapsia ei haluta eikä tehdä. Sinun mielestäsi siis kaikki 40+ ikäiset naiset voisi samantien ampua tai viedä jollekin autiolle saarelle, kun ei heistä ole mitään hyötyä tai iloa miehille? Mistä olet saanut noin kyynisen asenteen?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ymmärrät varmaan ettei yli 40v naisella ole oikein mitään annettavaa miehelle. Hänen kaverinsa ovat varmasti sanoneet, että hän saa vielä nuoremman naisen ja perheen. Kun olet lapsetkin jättänyt tekemättä, niin elä nyt sitten yksin.
Et voi olla tosissasi? Ihan hirveä kommentti! Yhdessä tämä on aikoinaan sovittu, että lapsia ei haluta eikä tehdä. Sinun mielestäsi siis kaikki 40+ ikäiset naiset voisi samantien ampua tai viedä jollekin autiolle saarelle, kun ei heistä ole mitään hyötyä tai iloa miehille? Mistä olet saanut noin kyynisen asenteen?
Ap.
Miehesi on selkeästi muuttanut mieltään lapsiasian suhteen. Sinulla se aika on jo ohitse mutta hänellä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ap.
Miehesi on selkeästi muuttanut mieltään lapsiasian suhteen. Sinulla se aika on jo ohitse mutta hänellä ei.
Mikä päähänpinttymä sinulla nyt on niistä lapsista? Mieheni ei ole ikinä ilmaissut haluavansa lapsia, ei osaa lasten lähellä olla luontevasti, eikä ylipäätään ole varmuutta mistään toisista naisista. Mitähän sinulle itsellesi on tapahtunut, kun olet noin kyyninen ja inhottava.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa lainaa eli kartuttaa omaisuuttaan ja sinä maksat juoksevat kulut? Hyvä diili miehelle.
On taatusti hautonut tuota pitkään, et ole vain huomannut. Mieti taaksepäin, onko ollut merkkejä? Varmasti jälkeenpäin ajateltuna on. Eikai tuommoisen kertomiseen koskaan ole ns oikeaa aikaa. Pääasia että kertoi minusta. Pääset jatkamaan elämää. Sun kirjoituksesta saa sen kuvan että ne asumiskuviot sua eniten harmittaa. Sorry.
Minä maksoin aikoinaan kuluja 285 euroa kuussa ja se oli mielestäni todella edullista asumista ja parempi diili minulle kuin eksälle. Sain säästettyä todella hyvin ja ostin sitten sijoitusasunnon. Eksän asunto oli liian arvokas, että siitä olisin puolet ostanut .
Tosi ääliömäistä ajatella, että lapset olisivat parisuhteen ainut liima! Hommaa nyt se vuokrayksiö, siellä voit rauhassa arvioida tilannetta ja tulevaisuutta. Pandemia ei kestä loputtomiin, sitten pääset takaisin duuniin ja voit alkaa säästää omaa kämppää varten. Tosi kurja kohta erolle, taloudellisesti ja muutenkin tapa, jolla mies asian ilmoitti, on syvältä. Ehkä kannattaisi tässä kohtaa vaatia vähän selitystä, mikä lausunnon takana on, jos vain pystyt olemaan tolkuissasi, että keskustelussa on mitään järkeä. Itse en pystyisi varmaan jäämään saman katon alle, vaan yrittäisin häipyä mahdollisimman äkkiä. Toivottavasti sulla on ystäviä, joiden kanssa voit asiaa puida. Palstalla keskustelu saa äkkiä kummallisia käänteitä, kun ihmiset alkavat purkaa omaa pahaa mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ymmärrät varmaan, että kun menet peilin eteen ja kallistat päätäsi, niin se ei ole keltaista jaffaa joka korvastasi valuu. Taidat olla tosi huonona?? Otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa :( mies on todennäköisesti hautonut tuota sun seläntakana jo kauan. Se on todella väärin. Itke vaan, se puhdistaa ja jonain päivänä aika parantaa.
Nainen harkitsee eroa pitkään, mutta mies hautoo selän takana. On se väärin.
Mitä väliä asuuko yksiössä, kaksiossa tai vaikka kesämökillä?! Tärkeintä, että on onnellinen. Se tyytyväisyys omaan elämään ei ole riippuvainen asuinneliöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä olet miehen kanssa sen takia, että hän rahoitti sun asumismukavuutta. Sen käsityksen ap sun tekstistä saa.
No sitten kirjoitin huonosti. Olisit varmasti itsekin pettynyt, vihainen ja ihmeissäsi, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Yhdessä tätä taloa etsittiin ja yhdessä suunniteltiin kauppoja pitkään, eli tämä nyt on vain osa tätä meidän tarinaa. Jos ei minua enää rakasta, niin miksei sanonut sitä siinä vaiheessa kun teki talokaupat. Että minä nyt muutan tuonne yksin ja sinä voit jäädä tähän vanhaan asuntoon ilman minua. Yhdessä tätä sisustettiin, suunniteltiin remontteja ja muuta mitä asiaan kuuluu. Kunnes yksi viikonloppu muutti kaiken.
Ap.
Ja miksi ihmeessä mies sitten osti talon yksin, jos kerran teidän piti YHDESSÄ jatkaa elämäänne? Eikö oikeasti hälytyskellot soineet sun päässä?
Ei soineet ei. Sovimme että minä maksan sähkön, veden ym juoksevat kulut ja hän lyhentää lainaa. Näin tekee moni muukin pariskunta.
Ap.
Voi ei... ei kai kukaan enää nykypäivänä toimi näin typerästi? Oletteko naimisissa, onko avioehto? Miten tasaatte nyt omaisuutenne, kun olet mahdollistanut miehen lainan maksua? Onko mies valmis tulemaan vastaan ilman käräjöintiä?
Mies ei halua jatkaa, asia selvä. Etsi ap rauhassa oma asunto ja jatka elämääsi. Toivottavasti mies esittää rehelliset syyt päätökselleen, niin ei jää vaivaamaan.
Kyllä mä ymmärrän, että harmittaa ja paljon. Kuitenkin..olen lukenut kaikki sun kommentit, enkä vieläkään saa kiinni siitä, että ylipäätään rakastaisit miestäsi. Edelleen olet huolissasi vain asumisestasi yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ääliömäistä ajatella, että lapset olisivat parisuhteen ainut liima! Hommaa nyt se vuokrayksiö, siellä voit rauhassa arvioida tilannetta ja tulevaisuutta. Pandemia ei kestä loputtomiin, sitten pääset takaisin duuniin ja voit alkaa säästää omaa kämppää varten. Tosi kurja kohta erolle, taloudellisesti ja muutenkin tapa, jolla mies asian ilmoitti, on syvältä. Ehkä kannattaisi tässä kohtaa vaatia vähän selitystä, mikä lausunnon takana on, jos vain pystyt olemaan tolkuissasi, että keskustelussa on mitään järkeä. Itse en pystyisi varmaan jäämään saman katon alle, vaan yrittäisin häipyä mahdollisimman äkkiä. Toivottavasti sulla on ystäviä, joiden kanssa voit asiaa puida. Palstalla keskustelu saa äkkiä kummallisia käänteitä, kun ihmiset alkavat purkaa omaa pahaa mieltään.
Kiitos ihanasta kommentista. Tämä on niin kipeä asia ja tuli niin yllättäen, että en halua vielä puhua ystäville tai kenellekään tutulle asiasta. Halusin vain jonnekin purkaa pahaa mieltä, mutta tässä joutuukin vain koko ajan olemaan puolustuskannalla, ja pitäisi tuntemattomille ihmisille kertoa työpaikat ja palkat ja selittää minne rahat on menneet.... Tällä hetkellä minulla ei ole voimia etsiä sitä koirankoppia, mihin joudun muuttamaan, mutta ehkä muutaman päivän päästä pystyn itkemättä selailemaan asuntoilmoituksia ja lähettämään hakemuksia. Mies tuossa aamusella näki että silmäni olivat turvoksissa itkemisestä ja etten ollut nukkunut juuri ollenkaan, ja sanoi että ei ole mitään kiirettä asunnon etsimisen tai muun suhteen. Pieni lohtu tuokin.
Ap.
Ap tsemppiä, kyllä kaikki järjestyy vielä vaikka nyt on vaikeeta! ❤️
Tämä on foorumi, jossa pelkästään se että sanot asuvasi omakotitalossa aiheuttaa kateutta ja siihen yhdistettynä hyvät tulot on se miksi saat alapeukkuja. Kyllä monilla on tuollainen asumisjärjestely mikä teillä on/oli eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Itse erosin lähemmäs 10 vuoden suhteesta reilu vuosi sitten ja nyt alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Jos joudut hetkeksi muuttamaan yksiöön niin so what! Se ei tarkoita sitä, että asut koko lopun elämääsi. Kun pääset erosta yli niin panosta kauneuteen ja hanki uusi parempi puoliso. Niin mäkin tein ja nyt elämä hymyilee taas.
Mikä tilanteenne oli aiemmin? Asuitteko omistusasunnossa? Oletteko naimisissa? Vaikka laina on toisen nimissä ja toinen maksaa juoksevat kulut, voidaan silti useimmissa tapauksissa katsoa, että myös hän, joka sähköt ja vedet maksaa, on auttanut kerryttämään omaisuutta omalla panoksellaan.
Ei se niin mene, että puolisoista vain toinen lisää omaa omaisuuttaan ja eron tullessa toiselle jää luu käteen.
Jokainen maksamasi tosite on nyt tärkeä. Jos olette aviossa, on sinulla oikeus vaatia tasinkoa vähemmän omistavana puolisona, ettei taloutesi pohja järky totaalisesti.
Jos olet talossa kirjoilla, ei sinua tosiaan ihan noin vaan ulos heitetä. Vaikka hakisi sinulle häädön, ei talvella ketään ulos saa alle puolen vuoden. Taitaa miehesi tietää tämän, kun armollisesti lupasi, että voit pari kk vielä asustaa. Tämä on niin nähty lähinnä miesten puolelta, maksamatta mitään vastiketta saati juoksevia kuluja voidaan asua ilmaiseksi ja venyttää muuttoa jopa vuodenkin.
Miehet on siitä kummia otuksia, että eivät osaa olla yksin, on aina oltava planB, jos mitä tapahtuu. Siksi olisin myös sillä kannalla, että jossain voi olla toinen nainen tunkemassa väliinne.
Hyvin ikävä tilanne ap:lle, kun maailman tilannekin nyt on mitä on. Tsemppiä kovasti toivotellaan täältä.
Edelliseen sama; Sinulla on laillinen oikeus asua siellä. Viime kädessä käräjäoikeus määrää, kumpi asuntoa enemmän tarvitsee. Ei riipu siitä, mikä omistussuhde, se on myös Sun koti. Oikeusaputoimistosta saat apua ja jollei tuloja juurikaan, maksuttoman avustajan. Älä nyt lähde tyhjänpäälle suoraan, varsinkaan tuollaisen ”ilmoituksen” mieheltäsi jälkeen. Voimia!
Voiko olla kestänyt jo pidempään kuin pandemia-ajan? Just a thought...