Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avattu kassi on luottamuksen passi -laittomat laukun tarkastukset

Vierailija
06.05.2014 |

Listataan tähän kauppoja joilla ilmoituksia "tarkastamme kaukkien reput"

Ainakin Oulun Kärkkäinen

LAIN MUKAAN

Kenenkään ei ole pakko avata kauppakassia, reppua tai laukkua kaupan kassalla, vaikka kuinka kaupan täti, setä, vartija tai jopa kauppias itse sitä pyytäisi.

Nyt joku näsäviisas tietysti toteaa, "Miksi ihmeessä et voi aukaista kauppakassiasi, jos et kerran ole tehnyt mitään väärää?"

Jos en ole tehnyt mitään väärää, miksi minun pitäisi?

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:18"]Hohhoijaa. Ei ole niin hirveää näyttää laukkunsa sisältö vartijalle tai kassaneidille jos niin pyytävät. Mistä teitä typeryksiä oikein tulee?
[/quote]
Niin että sinä nostelet mukisematta tiskille dildosi, veriset pikkarisi ja käytetyt terveyssiteet siihen kaikkien jonossa olevien pällisteltäviksi. Entäpä jos myyjällä onkin tunne siitä, että olet tunkenut rintaliiveihisi varastettua tavaraa. Riisutko myös rintaliivisi? Eihän se nyt kovin kummoinen vaiva ole sekään. Äkkiä ne pois ottaa vai mitä.

Vierailija
102/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laillisista oikeuksista nyt hetken välittämättä...

Onko teistä siis ihan ok nolata asiakkaita ilman syytä? Jos myyjä tai vartija "luulee nähneensä" varkauden vaikka sellaista ei ole oikeasti tapahtunutkaan, heillä on mielestänne täysi moraalinen oikeus ruveta julkisesti vaatimaan asiakkaan kassia auki, ihan vain varmuuden vuoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:01"]

Onko teistä siis ihan ok nolata asiakkaita ilman syytä? Jos myyjä tai vartija "luulee nähneensä" varkauden vaikka sellaista ei ole oikeasti tapahtunutkaan, heillä on mielestänne täysi moraalinen oikeus ruveta julkisesti vaatimaan asiakkaan kassia auki, ihan vain varmuuden vuoksi?

[/quote]

Suomessa olet rikollinen jo silloin, kun astut kauppaan sisälle, se tekee asiakkaasta automaattisen rikollisen, etkö tiennyt?

Vierailija
104/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos ei nyt välitetä oikeuksista ja velvollisuuksista, niin eikö se, että kieltäytyy näyttämästä laukkuaan ole enemmän noloa? Eikö se juuri lähtökohtaisesti anna sellaisen vaikutelman että henkilö on oikeasti varastanut jotakin?

Jos vartija luulee nähneensä henkilön varastaneen niin tottakai hänen on kysyttävä asiakkaalta. Eri juttu jos vartija alkaisi kyselemään laukkutarkastuksia pelkän ulkoisen olemuksen mukaan.

Vierailija
105/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:13"]

Vohoi kuule, muualla maailmassa voi olla vielä tarkempaa ja myymäläetsivä pysyä koko ajan kintereilläsi, jos näytät nuhjuiselta.

[/quote]

Olen asunut aika monta vuotta useammassa eri maassa, en näytä nuhjuiselta, varallisuutta on enemmän kuin keskiverto suomalaisella, asun mm. omistuasunnossa etelä-helsingissä, silti en saa suomessa olla rauhassa kaupoissa, paitsi, jos shoppailen etelä-helsingin pikkuliikkeissä.

Esim. ostoskeskuksissa on useamman kerran vartija seurannut, samoin emotionin liikkeessä on myyjä kutsunut vartijan seuraamaan minua jne.

En todellakaan käy suomalaisissa ostoskeskuksissa enää, ostan kaiken minkä vaan voin netin kautta, tai sitten lomamatkoilta.

Ja ulkomailla asuessa olen aina saanut shoppailla rauhassa.

[/quote]

Onpa outoa. Minä en ole kertaakaan saanut vartijoita tai myyjiä perääni minua tarkkailemaan, vaikka jo n. kolmen vuosikymmenen ajan olen itsenäisesti shoppaillut pääkaupunkiseudun myymälöissä ja kauppakeskuksissa. 

[/quote]

Mulla on myös samanlaisia kokemuksia kuin tällä, joka ei halua enää suomalaisissa ostoskeskuksissa asioida. Olen miettinyt pääni puhki, mistä se johtuu, että minua aina tunnutaan seurailevan vähän tarkemmin kuin muita asiakkaita. Olenko vainoharhainen? Olenko nuhjuinen? Mistä on kyse? Miksi feikkilaukuissaan lyllertävät pulskemmat naiset saa asioida rauhassa? Mitä teen väärin?

En ole muuta selitystä keksinyt kuin sen, että olen suomalaiseksi liian valppaan ja nopan näköinen. Kuljen nopeasti, tarkkailen muiden liikkumista (enkä taaperra päin muita, kuten suomalaiset usein ajatuksissaan), väistän ajoissa ja osoitan muille että huomaan ja huomioin tilanteet. Ehkä tämä kaikki on sitten epäilyttävää, ja lisäksi se, että vaikka olen keski-ikäinen, olen hyvin hoikka. Ehkä epäilevät huumeiden käyttäjäksi?

Säälittää vaan, miten väärä profilointi ja virheelliset ennakkopäätelmät ihmisestä aiheuttavat sen, että ne näpistelijät saavat touhuta rauhassa, kun vartijat ja myyjät silmäilevät minua suomalaisen ahdistuneesti ja "huomaamattomasti". Ehkä se on jotain alemmuuskompleksia, vai olenko jo suuruusharhoissakin... :-D

[/quote]

Minullakin on samanlaisia kokemuksia, enkä todellakaan tajua miksi. Olen kolmekymppinen, hoikka kyllä, mutta juuri tuollainen kuvailemasi taapertaja joka kulkee vaikka lyhtypylvästä päin ajatuksissaan. Olen siististi pukeutunut ja käyttäydyn hillitysti ja kohteliaasti. Korkea koulutus ei varmaan näy naamasta, mutta olen siis ihan fiksu normaali ihminen kuitenkin. Ja valkoihoinen suomalainen, joten ei rasismistakaan voi olla kyse.

Silti minua seurataan ja kytätään kaupoissa kuvailemallasi tavalla, jos olen katselemassa jotain. En ymmärrä. Tämän takia mieluiten en jääkään minnekään kauppoihin katselemaan valikoimia, vaan menen määrätietoisesti hakemaan juuri sen tuotteen A tai B jota olen tullut hakemaan, ja maksettuani marssin kaupasta ulos. Toteutan haahuiluviettiäni sitten vaikka kirjakaupassa, missä minua ei onneksi kytätä (tuntevat yhtenä parhaana asiakkaana, siksi kait ei).

Vierailija
106/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:37"]

Muistan joskus teininä olleeni Anttilassa. Kyseisen kaupan kassatäti taisi olla varma siitä, että kaikki teinit, jotka eivät osta mitään, ovat tulleet varastamaan tavaraa. Pyysi kassalla, että näytän kassini ja penkoi sitä sitten innossaan luullessaan löytävänsä jotain varastettua. Oikein sitten tuhahti, kun löysi laukusta ruuvimeisselin (en muista miksi oli laukussani), mutta huomasi sen sitten pettymyksekseen vanhaksi. 

Sama juttu. Koskaan en ole mitään varastanut, enkä tiedä millä perusteella vartija kerran laukkuni tonki. Mitään pahoitteluja en edes saanut. Siitä lähten aloin käyttää vain pientä laukkua mihin mahtuu juuri ja juuri lompakko ja puhelin.

[/quote]

Vierailija
107/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:13"]

[/quote]

Jos ei nyt välitetä oikeuksista ja velvollisuuksista, niin eikö se, että kieltäytyy näyttämästä laukkuaan ole enemmän noloa? Eikö se juuri lähtökohtaisesti anna sellaisen vaikutelman että henkilö on oikeasti varastanut jotakin?

Jos vartija luulee nähneensä henkilön varastaneen niin tottakai hänen on kysyttävä asiakkaalta. Eri juttu jos vartija alkaisi kyselemään laukkutarkastuksia pelkän ulkoisen olemuksen mukaan.

[/quote]

Varmaan joo, mutta kyllä se nolo vaikutelma syntyy jo siinä vaiheessa, kun ihmistä julkisesti syytetään. Suurin osa ohikulkijoista ei jää paikalle seuraamaan, miten tuossa nyt loppujen lopuksi kävikään. "Ei savua ilman tulta" taitaa olla monien mielessä se vallitseva ajatus.

Pointti nyt on, että sellaista ei olekaan kuin "luulee nähneensä". Tai ei ainakaan saisi olla. Jos vartija näkee asiakkaan vaikkapa "pyörivän epämääräisen kiinnostuneena jonkin tietyn tuotteen luona", niin se on juuri sitä: asiakas "pyörii epämääräisen kiinnostuneena jonkin tietyn tuotteen luona". Ei sen enempää. Varkaudesta syyttämiseen ei anna aihetta kuin vasta se, että vartija selvästi näkee (joko omin silmin tai videonauhalta) asiakkaan laittaneen tavaran laukkuunsa tai taskuunsa.

Vierailija
108/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:30"]

Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?

[/quote]

Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään.  Näin sanoo laki.

[/quote]

"Otetaan esimerkki. Kaupan kassa vaatii asiakasta avaamaan reppunsa. Asiakas ei suostu (hänellä on siihen oikeus, riippumatta siitä mitä kylttejä kaupan seinille on asennettu). Kassa kutsuu vartijan. Vartijalla ei ole oikeutta tutkia reppua, koska vartijalla ei ole oikeutta kiinni-ottoon eikä siten oikeutta henkilötarkastukseen. Vartijan tulisi tavata rikoksentekijä verekseltään. Pelkkä kassan pyyntö tai epäilys eivät riitä."

http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/05/vartijat-valokuvaaminen-ja-kansalaisten.html

[/quote]

Ei tuo ole ongelma. saat porttikiellon kauppaan ja vartija soittaa poliisit joka sitten tekee sen tarkastuksen. Ainoa kuka häviät olet sinä. Sillä sinähän odotat siinä niin kauan kuin poliisit tulee. Se voi viedä hyvin kauan

[/quote]

Hmm, mutta vartijalla ei ole kiinniotto-oikeutta, mikään vartija ei voi vaatia minua jäämään odottamaan poliiseja. Lähden vaan pois...

[/quote]

Itseasiassa vartijalla ON oikeus estää rikoksesta epäillyn poislähtö. Yksikään vartija EI koskaan ole Suomessa saanut mitään syytettä kiinniotosta. 

[/quote]

Eipä muuten ole, vain siinä tapauksessa että kyseinen henkilö on myös järjestyksenvalvoja ja sen näkee hänen "virkamerkistään". 

Ja siis pelkkä järjestyksenvalvojan kortti ei riitä, vaan hänet pitää olla myös palkattu järjestyksenvalvojantehtäviin. Jos hänet on palkattu pelkästään vartijaksi, ei saa ottaa kiinni vaikka olisi ammatiltaan poliisi.

[/quote]

Kyllä vartija saa ottaa ihmisen kiinni. Mitä sä oikein selität? Sehän on koko vartijan idea että hän vartioi aluetta ja katsoo että sääntöjä noudatetaan. Tässä tapauksessa että kaupasta ei varasteta mitään. 

Vierailija
109/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mutta vartijalla ei ole kiinniotto-oikeutta, mikään vartija ei voi vaatia minua jäämään odottamaan poliiseja. Lähden vaan pois...

[/quote]

Itseasiassa vartijalla ON oikeus estää rikoksesta epäillyn poislähtö. Yksikään vartija EI koskaan ole Suomessa saanut mitään syytettä kiinniotosta. 

[/quote]

Kyse olikin siitä, että onko pelkästään se että kieltäytyy näyttämästä laukkunsa sisältöä kassalle riittävä peruste kiinniottooikeuden toteutumiseen. Se ei ole!

[/quote]

Kyllä on. Vartijalla on oikeus estää poistumisesi siksi aikaa kunnes poliisi tulee paikalle. Poliisi taas tutkii laukkusi

Vierailija
110/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:42"]

[/quote]

[/quote]

Kyse olikin siitä, että onko pelkästään se että kieltäytyy näyttämästä laukkunsa sisältöä kassalle riittävä peruste kiinniottooikeuden toteutumiseen. Se ei ole!

[/quote]

Kyllä on. Vartijalla on oikeus estää poistumisesi siksi aikaa kunnes poliisi tulee paikalle. Poliisi taas tutkii laukkusi

[/quote]

Ja sitten kun laukusta ei löydykään mitään? Jääkö asia siihen?

Ei jää. Sitten on vartija kusessa jos asiakas haluaa viedä asiaa eteenpäin.

Ja onhan kaikille nyt selvää että vartijan oikeudet eivät millään tavalla eroa jokamiehenoikeuksista! (Nyt puhutaan vartijoista -ei järjestyksenvalvojista.)

Vierailija
111/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:02"]

Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?

[/quote]

Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään.  Näin sanoo laki.

[/quote]

"Otetaan esimerkki. Kaupan kassa vaatii asiakasta avaamaan reppunsa. Asiakas ei suostu (hänellä on siihen oikeus, riippumatta siitä mitä kylttejä kaupan seinille on asennettu). Kassa kutsuu vartijan. Vartijalla ei ole oikeutta tutkia reppua, koska vartijalla ei ole oikeutta kiinni-ottoon eikä siten oikeutta henkilötarkastukseen. Vartijan tulisi tavata rikoksentekijä verekseltään. Pelkkä kassan pyyntö tai epäilys eivät riitä."

http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/05/vartijat-valokuvaaminen-ja-kansalaisten.html

[/quote]

Ei tuo ole ongelma. saat porttikiellon kauppaan ja vartija soittaa poliisit joka sitten tekee sen tarkastuksen. Ainoa kuka häviät olet sinä. Sillä sinähän odotat siinä niin kauan kuin poliisit tulee. Se voi viedä hyvin kauan

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole jos epäilylle ei ole perusteita.

Ja perusteluksi käy ainoastaan hälytinportin hälytys tai silminnäkijähavainto.

Jos näistä ehdosita jompikumpi ei täyty niin ihan vapasti voit kävellä myymälästä ulos. Sen estäminen johtaa oikeusjuttuun -ja kyllä vartijat sen tietävät!

[/quote]

Miksi jauhat tuollaista roskaa vaikka tiedät että se ei pidä paikkaansa? Mikään epäilys riittää siihen että vartija voi pysäyttää ja soittaa poliisille. 

Vierailija
112/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos poliisi soitetaan VAIKKA vartija ei ole NÄHNYT varkautta niin voit tehdä rikosilmoituksen vartijasta ja vartija maksaa sakot.  Näin on

[/quote]

Oksettavaa. Tässä taas kiteytyy oikein nykypäivän ajatusmaailma: "Minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia."

[/quote]

Siis... sinusta on oksettavaa kun ihmisellä on lain turvaamia oikeuksia ja niitä käytetään?

Only in Finland... :(

[/quote]

Sinä pistät vain sanoja suuhuni ja vedät omia johtopäätöksiä.

Oksettavaa tässä on se, että jos et ole mitään varastanut eikä sinulla ole mitään noloa laukussasi, niin et vain periaatteesta todistaisi sitä. Ja kun syyttömyytesi todistettaisiin poliisien puolesta, koska et itse vapaaehtoisesti suostuisi laukkua näyttämään, niin tähän päälle haastaisit vartijan oikeuteen, joka teki vain työtänsä. Kyllä, se on minusta suoraan sanottu oksettavaa.

[/quote]

Eikö sinua yhtään okseta se että vartija ei ole tietoinen omasta toimivallastaan jos kerran ottaa minut kiinni vaikka ei ole nähnyt minun varastavan?

Ja silti toimii vartijana?

Varmaan sekin oksettaa että en ikinä varasta?

[/quote]

Sinulla tuo logiikka näyttää edelleen pelaavan. No oletan lähtökohtaisesti, että vartijalla tai kassalla on perusteltu syy sille, miksi he pyytävät kassiani nähdä. Jos minulla on kassi, jossa ei tosiaan ole mitään dildoja ja pikkareita, enkä ole varastanut, niin en ymmärrä miksi en voisi laukkuani näyttää. En ymmärrä miksi kukaan alkaisi siinä tilanteessa tahalleen vain vänkäämään ja odottelemaan poliiseja saapumaan paikalle mokoman takia. Se on minusta jo myös poliisien resurssien tuhlaamista.

Ja tähän päälle alkaisit vielä haastamaan vartijaa oikeuteen, joka olisi vain hoitanut työtään, niin kyllä se on minusta oksettavaa, joka vain kuvastaa nykypäivän ajatusmaailmaa, jossa resursseja voidaan tuhlata täysin turhaan. Mutta ymmärsin jo, että sinä et vain periaatteen takia suostu tähän, vaikka se olisi kaikille osapuolille helpompaa ja poliisejakaan ei tarvitsisi mokomalla vaivata.

[/quote]

Poliisi ei vaivaannu paikalle. Jos heille soitetaan niin he kysyvät onko epäilykselle perustetta -ja jos näin ei ole niin eivät todellakaan hukkaa aikaansa paikalle tulemiseen.

Oksetuksesta vielä: se ei siis haittaa että vartija ylittää toimivaltansa?

[/quote]

Poliisin on lain mukaan tultava AINA paikalle kun vartija heitä pyytää. 

Vierailija
113/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eipäs ole. Oikeus kiinniottoon edellyttää esimerkiksi näköhavaintoa varastamisesta. Pelkkä kansalaisoikeuksista kiinnipitäminen satunnaisesti suoritettavan laukkutarkastuksen tapahtuessa ei ole kiinniotolle pätevä peruste.

Vierailija
114/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos poliisi soitetaan VAIKKA vartija ei ole NÄHNYT varkautta niin voit tehdä rikosilmoituksen vartijasta ja vartija maksaa sakot.  Näin on

[/quote]

Oksettavaa. Tässä taas kiteytyy oikein nykypäivän ajatusmaailma: "Minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia."

[/quote]

Siis... sinusta on oksettavaa kun ihmisellä on lain turvaamia oikeuksia ja niitä käytetään?

Only in Finland... :(

[/quote]

Sinä pistät vain sanoja suuhuni ja vedät omia johtopäätöksiä.

Oksettavaa tässä on se, että jos et ole mitään varastanut eikä sinulla ole mitään noloa laukussasi, niin et vain periaatteesta todistaisi sitä. Ja kun syyttömyytesi todistettaisiin poliisien puolesta, koska et itse vapaaehtoisesti suostuisi laukkua näyttämään, niin tähän päälle haastaisit vartijan oikeuteen, joka teki vain työtänsä. Kyllä, se on minusta suoraan sanottu oksettavaa.

[/quote]

Eikö sinua yhtään okseta se että vartija ei ole tietoinen omasta toimivallastaan jos kerran ottaa minut kiinni vaikka ei ole nähnyt minun varastavan?

Ja silti toimii vartijana?

Varmaan sekin oksettaa että en ikinä varasta?

[/quote]

Sinulla tuo logiikka näyttää edelleen pelaavan. No oletan lähtökohtaisesti, että vartijalla tai kassalla on perusteltu syy sille, miksi he pyytävät kassiani nähdä. Jos minulla on kassi, jossa ei tosiaan ole mitään dildoja ja pikkareita, enkä ole varastanut, niin en ymmärrä miksi en voisi laukkuani näyttää. En ymmärrä miksi kukaan alkaisi siinä tilanteessa tahalleen vain vänkäämään ja odottelemaan poliiseja saapumaan paikalle mokoman takia. Se on minusta jo myös poliisien resurssien tuhlaamista.

Ja tähän päälle alkaisit vielä haastamaan vartijaa oikeuteen, joka olisi vain hoitanut työtään, niin kyllä se on minusta oksettavaa, joka vain kuvastaa nykypäivän ajatusmaailmaa, jossa resursseja voidaan tuhlata täysin turhaan. Mutta ymmärsin jo, että sinä et vain periaatteen takia suostu tähän, vaikka se olisi kaikille osapuolille helpompaa ja poliisejakaan ei tarvitsisi mokomalla vaivata.

[/quote]

Poliisi ei vaivaannu paikalle. Jos heille soitetaan niin he kysyvät onko epäilykselle perustetta -ja jos näin ei ole niin eivät todellakaan hukkaa aikaansa paikalle tulemiseen.

Oksetuksesta vielä: se ei siis haittaa että vartija ylittää toimivaltansa?

[/quote]

Poliisin on lain mukaan tultava AINA paikalle kun vartija heitä pyytää. 

[/quote]

Ja vartijako edelleen vaatii heitä paikalle kun on tullut selväksi että mitään epäilystä vahvempaa todistetta ei ole?

En muuten usko.

Vierailija
115/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:11"]

[/quote]

Millä tavalla se vartija ylittää toimivaltansa? Jos hän on luullut näkevänsä minun varastaneen jotain (vaikka en ole varastanut), ja minä en syyttömyyttäni suostuisi hänelle todistamaan, jonka johdosta hän soittaisi poliisit, niin millä tavalla hän olisi ylittänyt toimivaltansa? Minusta hän olisi toiminut ihan oikein ja työnkuvansa mukaan, jolloin en ymmärrä sitäkään millä perusteella minulla olisi oikeus haastaa hänet oikeuteen.

[/quote]

Tämä on helppo: hän tekee perusteettoman kiinnioton toimiessaan näin --> mitään varkauttahan ei ole tapahtunut.

Ja ilman muuta haastaisin vartijan tällöin oikeuteen.

[/quote]

Ei se ole perusteeton kiinniotto vaikka et olisikaan varastanut mitään. Epäilys riittää. Olet ihan selvä provo. 

Vierailija
116/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole jos epäilylle ei ole perusteita.

Ja perusteluksi käy ainoastaan hälytinportin hälytys tai silminnäkijähavainto.

Jos näistä ehdosita jompikumpi ei täyty niin ihan vapasti voit kävellä myymälästä ulos. Sen estäminen johtaa oikeusjuttuun -ja kyllä vartijat sen tietävät!

[/quote]

Miksi jauhat tuollaista roskaa vaikka tiedät että se ei pidä paikkaansa? Mikään epäilys riittää siihen että vartija voi pysäyttää ja soittaa poliisille. 

[/quote]

Tiedän että se pitää paikkansa. Miksi sinä valehtelet?

Toki vartija voi pysäyttää mutta jos kävelen tyynesti autolleni niin lailliset keinot olivat vartijan puolelta sitten siinä. Voi soittaa poliisille tai vaikka paikallislehteen mutta minä menin jo...

Vierailija
117/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Se on hänen työtänsä. Kaupoista varasteta joka päivä kymmeniä kertoja. Jopa pienestä Alepasta varastetaa joka ikinen päivä useita kymmeniä kertoja tavaraa. 

Vierailija
118/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja onhan kaikille nyt selvää että vartijan oikeudet eivät millään tavalla eroa jokamiehenoikeuksista! (Nyt puhutaan vartijoista -ei järjestyksenvalvojista.)

[/quote]

Vartioiden oikeudet eroavat paljonkin jokamiehen oikeuksista. Vartija ei ole missään kusessa vaikka mitään ei löytyisikään. 

Vierailija
119/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eipäs ole. Oikeus kiinniottoon edellyttää esimerkiksi näköhavaintoa varastamisesta. Pelkkä kansalaisoikeuksista kiinnipitäminen satunnaisesti suoritettavan laukkutarkastuksen tapahtuessa ei ole kiinniotolle pätevä peruste.

[/quote]

Mitä sä oikein horiset? Miksi sä jauhat tuota roskaa vaikka jokainen tietää että kirjoitat roskaa? Jopa sinä!

Vierailija
120/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vartioiden oikeudet eroavat paljonkin jokamiehen oikeuksista. Vartija ei ole missään kusessa vaikka mitään ei löytyisikään. 

[/quote]

Sitten laitapa linkkiä väitteesi tueksi.