Avattu kassi on luottamuksen passi -laittomat laukun tarkastukset
Listataan tähän kauppoja joilla ilmoituksia "tarkastamme kaukkien reput"
Ainakin Oulun Kärkkäinen
LAIN MUKAAN
Kenenkään ei ole pakko avata kauppakassia, reppua tai laukkua kaupan kassalla, vaikka kuinka kaupan täti, setä, vartija tai jopa kauppias itse sitä pyytäisi.
Nyt joku näsäviisas tietysti toteaa, "Miksi ihmeessä et voi aukaista kauppakassiasi, jos et kerran ole tehnyt mitään väärää?"
Jos en ole tehnyt mitään väärää, miksi minun pitäisi?
Kommentit (173)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:35"]
Hmm, mutta vartijalla ei ole kiinniotto-oikeutta, mikään vartija ei voi vaatia minua jäämään odottamaan poliiseja. Lähden vaan pois...
[/quote]
Itseasiassa vartijalla ON oikeus estää rikoksesta epäillyn poislähtö. Yksikään vartija EI koskaan ole Suomessa saanut mitään syytettä kiinniotosta.
[/quote]
Kyse olikin siitä, että onko pelkästään se että kieltäytyy näyttämästä laukkunsa sisältöä kassalle riittävä peruste kiinniottooikeuden toteutumiseen. Se ei ole!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:13"]
Vohoi kuule, muualla maailmassa voi olla vielä tarkempaa ja myymäläetsivä pysyä koko ajan kintereilläsi, jos näytät nuhjuiselta.
[/quote]
Olen asunut aika monta vuotta useammassa eri maassa, en näytä nuhjuiselta, varallisuutta on enemmän kuin keskiverto suomalaisella, asun mm. omistuasunnossa etelä-helsingissä, silti en saa suomessa olla rauhassa kaupoissa, paitsi, jos shoppailen etelä-helsingin pikkuliikkeissä.
Esim. ostoskeskuksissa on useamman kerran vartija seurannut, samoin emotionin liikkeessä on myyjä kutsunut vartijan seuraamaan minua jne.
En todellakaan käy suomalaisissa ostoskeskuksissa enää, ostan kaiken minkä vaan voin netin kautta, tai sitten lomamatkoilta.
Ja ulkomailla asuessa olen aina saanut shoppailla rauhassa.
[/quote]
Onpa outoa. Minä en ole kertaakaan saanut vartijoita tai myyjiä perääni minua tarkkailemaan, vaikka jo n. kolmen vuosikymmenen ajan olen itsenäisesti shoppaillut pääkaupunkiseudun myymälöissä ja kauppakeskuksissa.
[/quote]
Mulla on myös samanlaisia kokemuksia kuin tällä, joka ei halua enää suomalaisissa ostoskeskuksissa asioida. Olen miettinyt pääni puhki, mistä se johtuu, että minua aina tunnutaan seurailevan vähän tarkemmin kuin muita asiakkaita. Olenko vainoharhainen? Olenko nuhjuinen? Mistä on kyse? Miksi feikkilaukuissaan lyllertävät pulskemmat naiset saa asioida rauhassa? Mitä teen väärin?
En ole muuta selitystä keksinyt kuin sen, että olen suomalaiseksi liian valppaan ja nopan näköinen. Kuljen nopeasti, tarkkailen muiden liikkumista (enkä taaperra päin muita, kuten suomalaiset usein ajatuksissaan), väistän ajoissa ja osoitan muille että huomaan ja huomioin tilanteet. Ehkä tämä kaikki on sitten epäilyttävää, ja lisäksi se, että vaikka olen keski-ikäinen, olen hyvin hoikka. Ehkä epäilevät huumeiden käyttäjäksi?
Säälittää vaan, miten väärä profilointi ja virheelliset ennakkopäätelmät ihmisestä aiheuttavat sen, että ne näpistelijät saavat touhuta rauhassa, kun vartijat ja myyjät silmäilevät minua suomalaisen ahdistuneesti ja "huomaamattomasti". Ehkä se on jotain alemmuuskompleksia, vai olenko jo suuruusharhoissakin... :-D
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:01"]
on se vaikeeta tämäkin. Vain nainen voi tehdä ongelman laukun näyttämisestäKIN.
[/quote]
Olen töissä liikkeessä, jossa ei pengota kenenkään laukkuja, mutta muuten joudutaan esim. katsomaan henkilötietoja asioinnin yhteydessä. Ja voin sanoa, että miehet ovat yksityisyytensä suojan suhteen yleensä huomattavasti naisia tarkempia, mikä mielestäni on vain hyvä asia.
Muutenkin näpistykset pyritään meillä estämään menemällä palvelemaan asiakkaita. Toimii hirveän hyvin, oikealla asialla olevat saavat hakemansa palvelun tai ainakin heille jää hyvä kuva liikkeestä, varkaat harvemmin jäävät juttelemaan, koska eivät halua jättää myyjälle mielikuvaa itsestään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:30"]
Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?
[/quote]
Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään. Näin sanoo laki.
[/quote]
"Otetaan esimerkki. Kaupan kassa vaatii asiakasta avaamaan reppunsa. Asiakas ei suostu (hänellä on siihen oikeus, riippumatta siitä mitä kylttejä kaupan seinille on asennettu). Kassa kutsuu vartijan. Vartijalla ei ole oikeutta tutkia reppua, koska vartijalla ei ole oikeutta kiinni-ottoon eikä siten oikeutta henkilötarkastukseen. Vartijan tulisi tavata rikoksentekijä verekseltään. Pelkkä kassan pyyntö tai epäilys eivät riitä."
http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/05/vartijat-valokuvaaminen-ja-kansalaisten.html
[/quote]
Ei tuo ole ongelma. saat porttikiellon kauppaan ja vartija soittaa poliisit joka sitten tekee sen tarkastuksen. Ainoa kuka häviät olet sinä. Sillä sinähän odotat siinä niin kauan kuin poliisit tulee. Se voi viedä hyvin kauan
[/quote]
Jos poliisi soitetaan VAIKKA vartija ei ole NÄHNYT varkautta niin voit tehdä rikosilmoituksen vartijasta ja vartija maksaa sakot. Näin on
[/quote]
Oksettavaa. Tässä taas kiteytyy oikein nykypäivän ajatusmaailma: "Minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia."
[/quote]
Siis... sinusta on oksettavaa kun ihmisellä on lain turvaamia oikeuksia ja niitä käytetään?
Only in Finland... :(
[/quote]
Sinä pistät vain sanoja suuhuni ja vedät omia johtopäätöksiä.
Oksettavaa tässä on se, että jos et ole mitään varastanut eikä sinulla ole mitään noloa laukussasi, niin et vain periaatteesta todistaisi sitä. Ja kun syyttömyytesi todistettaisiin poliisien puolesta, koska et itse vapaaehtoisesti suostuisi laukkua näyttämään, niin tähän päälle haastaisit vartijan oikeuteen, joka teki vain työtänsä. Kyllä, se on minusta suoraan sanottu oksettavaa.
[/quote]
Eikö sinua yhtään okseta se että vartija ei ole tietoinen omasta toimivallastaan jos kerran ottaa minut kiinni vaikka ei ole nähnyt minun varastavan?
Ja silti toimii vartijana?
Varmaan sekin oksettaa että en ikinä varasta?
[/quote]
Sinulla tuo logiikka näyttää edelleen pelaavan. No oletan lähtökohtaisesti, että vartijalla tai kassalla on perusteltu syy sille, miksi he pyytävät kassiani nähdä. Jos minulla on kassi, jossa ei tosiaan ole mitään dildoja ja pikkareita, enkä ole varastanut, niin en ymmärrä miksi en voisi laukkuani näyttää. En ymmärrä miksi kukaan alkaisi siinä tilanteessa tahalleen vain vänkäämään ja odottelemaan poliiseja saapumaan paikalle mokoman takia. Se on minusta jo myös poliisien resurssien tuhlaamista.
Ja tähän päälle alkaisit vielä haastamaan vartijaa oikeuteen, joka olisi vain hoitanut työtään, niin kyllä se on minusta oksettavaa, joka vain kuvastaa nykypäivän ajatusmaailmaa, jossa resursseja voidaan tuhlata täysin turhaan. Mutta ymmärsin jo, että sinä et vain periaatteen takia suostu tähän, vaikka se olisi kaikille osapuolille helpompaa ja poliisejakaan ei tarvitsisi mokomalla vaivata.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:44"]
Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?
[/quote]
Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään. Näin sanoo laki.
[/quote]
"Otetaan esimerkki. Kaupan kassa vaatii asiakasta avaamaan reppunsa. Asiakas ei suostu (hänellä on siihen oikeus, riippumatta siitä mitä kylttejä kaupan seinille on asennettu). Kassa kutsuu vartijan. Vartijalla ei ole oikeutta tutkia reppua, koska vartijalla ei ole oikeutta kiinni-ottoon eikä siten oikeutta henkilötarkastukseen. Vartijan tulisi tavata rikoksentekijä verekseltään. Pelkkä kassan pyyntö tai epäilys eivät riitä."
http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/05/vartijat-valokuvaaminen-ja-kansalaisten.html
[/quote]
Ei tuo ole ongelma. saat porttikiellon kauppaan ja vartija soittaa poliisit joka sitten tekee sen tarkastuksen. Ainoa kuka häviät olet sinä. Sillä sinähän odotat siinä niin kauan kuin poliisit tulee. Se voi viedä hyvin kauan
[/quote]
Hmm, mutta vartijalla ei ole kiinniotto-oikeutta, mikään vartija ei voi vaatia minua jäämään odottamaan poliiseja. Lähden vaan pois...
[/quote]
Itseasiassa vartijalla ON oikeus estää rikoksesta epäillyn poislähtö. Yksikään vartija EI koskaan ole Suomessa saanut mitään syytettä kiinniotosta.
[/quote]
Ei ole jos epäilylle ei ole perusteita.
Ja perusteluksi käy ainoastaan hälytinportin hälytys tai silminnäkijähavainto.
Jos näistä ehdosita jompikumpi ei täyty niin ihan vapasti voit kävellä myymälästä ulos. Sen estäminen johtaa oikeusjuttuun -ja kyllä vartijat sen tietävät!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos poliisi soitetaan VAIKKA vartija ei ole NÄHNYT varkautta niin voit tehdä rikosilmoituksen vartijasta ja vartija maksaa sakot. Näin on
[/quote]
Oksettavaa. Tässä taas kiteytyy oikein nykypäivän ajatusmaailma: "Minulla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia."
[/quote]
Siis... sinusta on oksettavaa kun ihmisellä on lain turvaamia oikeuksia ja niitä käytetään?
[/quote]
Oksettavaa tässä on se, että jos et ole mitään varastanut eikä sinulla ole mitään noloa laukussasi, niin et vain periaatteesta todistaisi sitä. Ja kun syyttömyytesi todistettaisiin poliisien puolesta, koska et itse vapaaehtoisesti suostuisi laukkua näyttämään, niin tähän päälle haastaisit vartijan oikeuteen, joka teki vain työtänsä. Kyllä, se on minusta suoraan sanottu oksettavaa.
[/quote]
Eikö sinua yhtään okseta se että vartija ei ole tietoinen omasta toimivallastaan jos kerran ottaa minut kiinni vaikka ei ole nähnyt minun varastavan?
[/quote]
Sinulla tuo logiikka näyttää edelleen pelaavan. No oletan lähtökohtaisesti, että vartijalla tai kassalla on perusteltu syy sille, miksi he pyytävät kassiani nähdä. Jos minulla on kassi, jossa ei tosiaan ole mitään dildoja ja pikkareita, enkä ole varastanut, niin en ymmärrä miksi en voisi laukkuani näyttää. En ymmärrä miksi kukaan alkaisi siinä tilanteessa tahalleen vain vänkäämään ja odottelemaan poliiseja saapumaan paikalle mokoman takia. Se on minusta jo myös poliisien resurssien tuhlaamista.
Ja tähän päälle alkaisit vielä haastamaan vartijaa oikeuteen, joka olisi vain hoitanut työtään, niin kyllä se on minusta oksettavaa, joka vain kuvastaa nykypäivän ajatusmaailmaa, jossa resursseja voidaan tuhlata täysin turhaan. Mutta ymmärsin jo, että sinä et vain periaatteen takia suostu tähän, vaikka se olisi kaikille osapuolille helpompaa ja poliisejakaan ei tarvitsisi mokomalla vaivata.
[/quote]
Poliisi ei vaivaannu paikalle. Jos heille soitetaan niin he kysyvät onko epäilykselle perustetta -ja jos näin ei ole niin eivät todellakaan hukkaa aikaansa paikalle tulemiseen.
Oksetuksesta vielä: se ei siis haittaa että vartija ylittää toimivaltansa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:13"]
Vohoi kuule, muualla maailmassa voi olla vielä tarkempaa ja myymäläetsivä pysyä koko ajan kintereilläsi, jos näytät nuhjuiselta.
[/quote]
Olen asunut aika monta vuotta useammassa eri maassa, en näytä nuhjuiselta, varallisuutta on enemmän kuin keskiverto suomalaisella, asun mm. omistuasunnossa etelä-helsingissä, silti en saa suomessa olla rauhassa kaupoissa, paitsi, jos shoppailen etelä-helsingin pikkuliikkeissä.
Esim. ostoskeskuksissa on useamman kerran vartija seurannut, samoin emotionin liikkeessä on myyjä kutsunut vartijan seuraamaan minua jne.
En todellakaan käy suomalaisissa ostoskeskuksissa enää, ostan kaiken minkä vaan voin netin kautta, tai sitten lomamatkoilta.
Ja ulkomailla asuessa olen aina saanut shoppailla rauhassa.
[/quote]
Jospa sinulla on joku rötöstelevä kaksoisolento, josta on runsaasti "valvontakameran kuvaa". ;-) Tulipa vain mieleen, koska ystäväni on erään meillä vartijahälyytyksen väkivaltaisella kilahtamisellaan aiheuttaneen vakioasiakkaan kaksoisolento. Kummatkin ovat siististi pukeutuvia, varakkaita naisia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Poliisi ei vaivaannu paikalle. Jos heille soitetaan niin he kysyvät onko epäilykselle perustetta -ja jos näin ei ole niin eivät todellakaan hukkaa aikaansa paikalle tulemiseen.
Oksetuksesta vielä: se ei siis haittaa että vartija ylittää toimivaltansa?
[/quote]
Millä tavalla se vartija ylittää toimivaltansa? Jos hän on luullut näkevänsä minun varastaneen jotain (vaikka en ole varastanut), ja minä en syyttömyyttäni suostuisi hänelle todistamaan, jonka johdosta hän soittaisi poliisit, niin millä tavalla hän olisi ylittänyt toimivaltansa? Minusta hän olisi toiminut ihan oikein ja työnkuvansa mukaan, jolloin en ymmärrä sitäkään millä perusteella minulla olisi oikeus haastaa hänet oikeuteen.
[/quote]
Vartijallahan on oikeus kiinniottoon kun hän on nähnyt näpistyksen/varkauden. Jos hän tämän perusteella pyytää sitä kassinaukaisua eikä siihen suostuta niin sitten - jos muu ei auta - voroa pidetään paikalla vaikka sitten väkisin poliisin saapumiseen saakka.
Mutta jos on niin että näpistystä/varkautta ei ole ollutkaan mutta vartija silti vaatii kassia auki tai mahdollisesti käyttää (väärin) kiinniottooikeuttaan niin silloin
1. Vartijalla on täysin väärä käsitys omista valtuuksistaan
Tai
2. Vartijalla on vakavia ongelmia näköaistissaan/huomiokyvyssään
Kummassakin ym. tapauksessa kyse on huonosta vartijasta joka toimillaan aiheuttaa vahinkoa työnantajalleen ja vartijapalveluja ostavalle kaupalle. Itse varmastikin aukaisisin kassini jos vartija sitä vaatisi mutta antaisin jälkikäteen tiukkaa palautetta vartijan työnantajalle/ko. kaupalle jotta kyseinen vartija saatettaisiin tehtäviensä tasalle.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:53"]
[/quote]
Kaupasta varastetaan jatkuvasti ja on kaikkien etu, että sitä pyritään aktiivisesti estämään. Meille, joille kassin näyttäminen ei ole ongelma, sinun mieliharmisi on vielä pienempi ongelma.
[/quote]
Muuten samaa mieltä kanssasi mutta mieliharmia en kyllä koe siitä että muut eivät käytä oikeuksiaan -eihän se ole minulta pois.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:11"]
[/quote]
Millä tavalla se vartija ylittää toimivaltansa? Jos hän on luullut näkevänsä minun varastaneen jotain (vaikka en ole varastanut), ja minä en syyttömyyttäni suostuisi hänelle todistamaan, jonka johdosta hän soittaisi poliisit, niin millä tavalla hän olisi ylittänyt toimivaltansa? Minusta hän olisi toiminut ihan oikein ja työnkuvansa mukaan, jolloin en ymmärrä sitäkään millä perusteella minulla olisi oikeus haastaa hänet oikeuteen.
[/quote]
Tämä on helppo: hän tekee perusteettoman kiinnioton toimiessaan näin --> mitään varkauttahan ei ole tapahtunut.
Ja ilman muuta haastaisin vartijan tällöin oikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:36"]
[/quote]
Kunhan uhoat, vaan taitaapa jäädä sinulta lähtemättä.
[/quote]
Olen itseasiassa lähtenytkin, eipä kuulunut mitään jälkeenpäin, vaikka vartija provosoivasti kävelikin pihalle perässäni ja otti valokuvan autostani mihin menin...
[/quote]
Mitä ihmettä? Eikö vartija käynytkään käsiksi? Eikö poliisi pysäyttänytkään sinua näyttävästi kotimatkalla? Eikö soiteltukaan perään ja vaadittu kuulusteluihin?
Mites nyt näin? Vai voisiko olla että vartija tiesi oikein hyvin valtuuksiensa rajat ja teki mitä tehtävissä oli eli puhui ja seurasi nöyrästi perässä...
Näin se tosielämässä menee.
Kerran on hälyttimet soineet kun olin kävelemessä ulos kuopion sokokselta. Katselin ympärilleni, pari asiakasta ja yksi myyjä katsoi minuun päin. Kukaan ei sanonut mitään tai elehtinyt sen mukaisesti että minun pitäisi tehdä jotain, joten kävelin vain rauhallisesti ulos.
Hälytyksen aiheutti kerällä oleva sähköjohto repussani.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:36"]
[/quote]
Kunhan uhoat, vaan taitaapa jäädä sinulta lähtemättä.
[/quote]
Olen itseasiassa lähtenytkin, eipä kuulunut mitään jälkeenpäin, vaikka vartija provosoivasti kävelikin pihalle perässäni ja otti valokuvan autostani mihin menin...
[/quote]
Mitä ihmettä? Eikö vartija käynytkään käsiksi? Eikö poliisi pysäyttänytkään sinua näyttävästi kotimatkalla? Eikö soiteltukaan perään ja vaadittu kuulusteluihin?
Mites nyt näin? Vai voisiko olla että vartija tiesi oikein hyvin valtuuksiensa rajat ja teki mitä tehtävissä oli eli puhui ja seurasi nöyrästi perässä...
Näin se tosielämässä menee.
[/quote]
ihmeen paljon te olette vartijoiden kanssa tekemisissä... se koira älähtää johon kalikka kalahtaa
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:48"]
annattaa muistaa että vartijan pitää todellakin olla nähnyt näpistys, pelkkäepäilys ei riitä. Itselläni vartija oli muka nähnyt näpistyksen ja vaati avattavaksi kassia. En suostunut koska en ollut varastanut mitään.Poliisit tuli paikalle, tutkivat kassin. Samassa yhteydessä tein rikosilmoituksen vartijasta joka tuomittiin 10 kk myöhemmin perusteettomasta vapaudenriistosta sakkoihin.
[/quote]
ja kuka tässä voitti ja mitä ?
Näpistelijöitä tässä maassa riittää aivan liikaa. Olisit näyttänyt kassia ja päässyt lähtemään.
voi elämä kun jotkut tekevät asioita minä minä minä. Olet varmaan niitä julki-imettäjiäkin.
[/quote]
samaa mäkin ihmettelen, onko kirjoittaja jotenkin ylpeä siitä että minäpäs en näyttänyt kassia ja vartija sai syytteen.
idioottimaista touhua!
[/quote]
Vartija toimi laittomasti ja sai siitä syytteen ja se on teidän idioottien mielestä väärin? Olisi kiva kuulla mitkä muut laittomuudet ovat sellaisia joita ei saisi ilmoittaa mihinkään vaan pitäisi katsoa sormien läpi.
[/quote]
Vartija ei ole tehnyt mitän väärää.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:49"]
"Auktoriteettiuskoinen suomalainen tottelee noita lappusia! Samat tyypit kun maksavat yksityisten parkkifirmojenkin muistutukset -täysin turhaa puuhaa molemmat."
Ilman niitä mänttejä, jotka pysäköivät kielletyille paikoille tai alueille, ei tarvittaisi minkäänlaista pysäköinnin valvontaa.
[/quote]
Vaikka on mänttejä jotka pysäköivät kielletyille paikoille tai alueille, ei kuitenkaan tarvita yksityisiä rahastusfirmoja valelaskujensa kanssa.
[/quote]
Paitsi että ne on aivan laillisia. Aivan samoin kun yksityiset vartijat. Älä riko sääntöjä niin niistä ei ole mitään vaivaa
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:02"]
Taattua av-kamaa, kaikki löytyy! Mielensäpahoittajat (en varmasti avaa laukkuani tilanteen selvittämiseksi, en vaikka laukussa piippaisi jokin portilla, ja takuuvarmasti haastan vartijan oikeuteen, nih!!) Suomalaisuus-kortin vetäminen esille (suomessa tää on niin tällästä, kaikkia epäillään, paskaa palvelua kun ei halutaan yrittää saada näpistykset kuriin, ei missään muualla vaikka olen kaikissa maailman kaupoissa käynyt minua ole epäilty) Sanojen vääristely (ai sinustako on huonoa että ihmisillä on oikeuksia??) Ja btw. Missään muualla maailmassa kaupoissa ei suhtauduta asiakaisiin yhtä luottamuksella kuin suomessa. Mm. italiassa ja hollannissa olen käynyt isoissa ostoskeskuksissa, ja vaatekauppojen jälkeen käynyt saman ostarin supermarketissa. Markettien portilla on vartijat, jotka nitovat ostoskassien suut kiinni, ja pyytävät laittamaan omat isot käsilaukut isoon muovipussiin joka myös niitataan kiinni. Mitähän pykäliä rakastavat suomalaiset tähän sanoisivat?? Vapaudenriisto, vaiko henk.koht. omaisuuden pahoinpitely? Mitä sanoo mielensäpahoittajat?
[/quote]
hahhahahhaa :D touche!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:04"]
Meidän lähi k-marketissa on nykyään lappu, jossa lukee että kaikki reput ja laukut pitää jättää kassalle asioinnin ajaksi. Ei kyllä tarvitse käydä enään siinä kaupassa, jos kerran leimataan varkaaksi ennen kuin edes pääsee sisään. Siis eihän tollasta voi edes pyytää?!
[/quote]
Muista että suurin osa varastaa kaupasta tavaraa. Kaupalla on oikeus suojata omaisuuttaan
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tuollaisia oikeuksia olekkaan. Älä mene kauppoihin jos et ole valmis näyttämään kassejasi.
[/quote]
Minä näytin kassini, kun kaunis myyjä neito pyysi. Tein sen vieläpä oikein mielelläni. En vain ymmärrä, miksi sain siitä hyvästä porttikiellon kauppaan. Minähän tein vain mitä pyydettiin :(
[/quote]
Kaupasta varastetaan jatkuvasti ja on kaikkien etu, että sitä pyritään aktiivisesti estämään. Meille, joille kassin näyttäminen ei ole ongelma, sinun mieliharmisi on vielä pienempi ongelma.