Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avattu kassi on luottamuksen passi -laittomat laukun tarkastukset

Vierailija
06.05.2014 |

Listataan tähän kauppoja joilla ilmoituksia "tarkastamme kaukkien reput"

Ainakin Oulun Kärkkäinen

LAIN MUKAAN

Kenenkään ei ole pakko avata kauppakassia, reppua tai laukkua kaupan kassalla, vaikka kuinka kaupan täti, setä, vartija tai jopa kauppias itse sitä pyytäisi.

Nyt joku näsäviisas tietysti toteaa, "Miksi ihmeessä et voi aukaista kauppakassiasi, jos et kerran ole tehnyt mitään väärää?"

Jos en ole tehnyt mitään väärää, miksi minun pitäisi?

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:30"]

Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?

[/quote]

Varmaankin näin on, jos siis vartija tai joku muu on nähnyt, että sinne laukkuun on jotain pistetty. Eli pitää olla epäilys. Lähtökohtaisesti kauppa ei voi- tai ainakaan sen ei kannata- epäillä jokaista asiakastaan potentiaaliseksi varkaaksi. Ei tee hyvää kaupan imagolle, että kaikkien kassit tarkastetaan esim. kassalla maksamisen yhteydessä. Ja hidastaahan tuo kassajonon etenemistäkin. Enkä tiedä viitsisinkö edes tuollaisessa liikkeessä asioida. Ihan ohiksena, mutta mainitsenpa kuitenkin; mua ottaa aivoon, että Lidl kohtelee henkilökuntaansa epärehellisinä ja varkaina. Ei huvita asioida ko. ketjussa. Tuskinpa on työmotivaatio ihan huipussaan jos johto asennoituu työntekijöihinsä niin, että pakko niitä on vahtia, muutenhan ne varastavat kaiken. :(

[/quote]

Valitettavasti nykyään on kyllä vähän niin, että kaikkia asiakkaita epäillään kaiken aikaa potentiaalisiksi varkaiksi. Juttelin myymälävarkauksista erään laukkuliikkeen pitäjän kanssa, ja hän myönsi, että kyllä näin on (kun ihmettelin, miksi ostamastani laukusta poistettiin kaksi erilaista hälytintä).

Vierailija
142/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:46"]

itse sain ikuiset traumat 16-vuotiaana kuspää-vartijasta, joka nappasi minut tiimarin ovilta ja vei takahuoneeseen syynättäväksi. ilman syytä!!!! :O käski vain olla hiljaa & seurata, kun yritin kysellä mitä tein.

jouduin selvittämään jokaikisen huulirasvan nysän historian & kirppispaidasta olisi pitänyt olla kuitti.. vaikka vain sokea olisi pitänyt sitä uutena! varmaan tunti siinä meni, viimein sain poistua & itku tuli kotimatkalla.

vieläkään en ymmärrä, miksi minä? olin kiltti lukutoukka, pukeuduin siististi enkä edes meikannut.

[/quote]

Ei pidä suostua lähtemään mihinkään takahuoneeseen, vaan vaatia asiaa selvitettäväksi siinä julkisella paikalla, jossa on todistajia ympärillä. Takahuoneessa vartija voi tehdä mitä tahansa lain vastaista ja väittää muuta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen oppinut, että nykyään pidän käsilaukun siistinä:)

Kymmenkunta vuotta sitten, kun lapset oli pieniä, ei niin tarkka ollut, kun oli aina väsynyt ja roinaa kertyi laukkuun. Kerran kassalla kassa päätti penkoa ison kassini. Siinä lapettiin kassalle vauvan vaipat, irrallaan olevat reseptit, iso läjä kuitteja, laukun pohjalla lojuvia meikkejä, siteitä, nikotiinipurkan painopakkauksia (olin lasten syntymän jälkeen sortunut uudelleen tupakoimaan ja olin lopettanut), kyniä, paperia ja mitä ihmeen roinaa, mitä isoon kassiini oli kertynyt.

Posket punaisina keräilin sitten tavaroitani kassiin, kun takana oleva jono tuijotti, että mitä taikakassistani seuraavaksi tulee esille. Nykyään tarkistan aina ennen kauppaan menoa, että laukussani ei ole kuin lompakko ja avaimet ja muut paperit on kansioissa tms. siististi ja mitään roinaa ja roskaa ei löydy kassistani.

Vierailija
144/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:49"]

"Auktoriteettiuskoinen suomalainen tottelee noita lappusia! Samat tyypit kun maksavat yksityisten parkkifirmojenkin muistutukset -täysin turhaa puuhaa molemmat."

Ilman niitä mänttejä, jotka pysäköivät kielletyille paikoille tai alueille, ei tarvittaisi minkäänlaista pysäköinnin valvontaa.

[/quote]

Vaikka on mänttejä jotka pysäköivät kielletyille paikoille tai alueille, ei kuitenkaan tarvita yksityisiä rahastusfirmoja valelaskujensa kanssa.

Vierailija
145/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taattua av-kamaa, kaikki löytyy!

Mielensäpahoittajat (en varmasti avaa laukkuani tilanteen selvittämiseksi, en vaikka laukussa piippaisi jokin portilla, ja takuuvarmasti haastan vartijan oikeuteen, nih!!)
Suomalaisuus-kortin vetäminen esille (suomessa tää on niin tällästä, kaikkia epäillään, paskaa palvelua kun ei halutaan yrittää saada näpistykset kuriin, ei missään muualla vaikka olen kaikissa maailman kaupoissa käynyt minua ole epäilty)
Sanojen vääristely (ai sinustako on huonoa että ihmisillä on oikeuksia??)

Ja btw. Missään muualla maailmassa kaupoissa ei suhtauduta asiakaisiin yhtä luottamuksella kuin suomessa. Mm. italiassa ja hollannissa olen käynyt isoissa ostoskeskuksissa, ja vaatekauppojen jälkeen käynyt saman ostarin supermarketissa. Markettien portilla on vartijat, jotka nitovat ostoskassien suut kiinni, ja pyytävät laittamaan omat isot käsilaukut isoon muovipussiin joka myös niitataan kiinni. Mitähän pykäliä rakastavat suomalaiset tähän sanoisivat?? Vapaudenriisto, vaiko henk.koht. omaisuuden pahoinpitely? Mitä sanoo mielensäpahoittajat?

Vierailija
146/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähi k-marketissa on nykyään lappu, jossa lukee että kaikki reput ja laukut pitää jättää kassalle asioinnin ajaksi. Ei kyllä tarvitse käydä enään siinä kaupassa, jos kerran leimataan varkaaksi ennen kuin edes pääsee sisään. Siis eihän tollasta voi edes pyytää?!

Vierailija
147/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:02"]

Taattua av-kamaa, kaikki löytyy! Mielensäpahoittajat (en varmasti avaa laukkuani tilanteen selvittämiseksi, en vaikka laukussa piippaisi jokin portilla, ja takuuvarmasti haastan vartijan oikeuteen, nih!!) Suomalaisuus-kortin vetäminen esille (suomessa tää on niin tällästä, kaikkia epäillään, paskaa palvelua kun ei halutaan yrittää saada näpistykset kuriin, ei missään muualla vaikka olen kaikissa maailman kaupoissa käynyt minua ole epäilty) Sanojen vääristely (ai sinustako on huonoa että ihmisillä on oikeuksia??) Ja btw. Missään muualla maailmassa kaupoissa ei suhtauduta asiakaisiin yhtä luottamuksella kuin suomessa. Mm. italiassa ja hollannissa olen käynyt isoissa ostoskeskuksissa, ja vaatekauppojen jälkeen käynyt saman ostarin supermarketissa. Markettien portilla on vartijat, jotka nitovat ostoskassien suut kiinni, ja pyytävät laittamaan omat isot käsilaukut isoon muovipussiin joka myös niitataan kiinni. Mitähän pykäliä rakastavat suomalaiset tähän sanoisivat?? Vapaudenriisto, vaiko henk.koht. omaisuuden pahoinpitely? Mitä sanoo mielensäpahoittajat?

[/quote]

Tuo niittaaminenhan kuulostaa oikein hyvältä systeemiltä, se kohdistuu kaikkiin ostaneisiin tasapuolisesti. Eipä tarvi sitten kytätä niin kauheasti, kun on ennaltaehkäisty.

En ole kyllä missään ulkomailla oikeasti törmännyt sellaiseen kyyläämiseen kuin Suomessa (olen matkustellut melko laajasti). Joku S-marketin kyyläys on itse asiassa aika hupaisaa, eilenkin kun kävin illalla iltakahdeksan jälkeen, niin leipähyllyt aivan tyhjinä. Ei niillä edes ole mitään varastettavaa, paitsi olut tietysti.

Vierailija
148/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:04"]

Meidän lähi k-marketissa on nykyään lappu, jossa lukee että kaikki reput ja laukut pitää jättää kassalle asioinnin ajaksi. Ei kyllä tarvitse käydä enään siinä kaupassa, jos kerran leimataan varkaaksi ennen kuin edes pääsee sisään. Siis eihän tollasta voi edes pyytää?!

[/quote]

Missä tuollainen kauppa on?

Vierailija
149/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:02"]Taattua av-kamaa, kaikki löytyy!

Ja btw. Missään muualla maailmassa kaupoissa ei suhtauduta asiakaisiin yhtä luottamuksella kuin suomessa. Mm. italiassa ja hollannissa olen käynyt isoissa ostoskeskuksissa, ja vaatekauppojen jälkeen käynyt saman ostarin supermarketissa. Markettien portilla on vartijat, jotka nitovat ostoskassien suut kiinni, ja pyytävät laittamaan omat isot käsilaukut isoon muovipussiin joka myös niitataan kiinni. Mitähän pykäliä rakastavat suomalaiset tähän sanoisivat?? Vapaudenriisto, vaiko henk.koht. omaisuuden pahoinpitely? Mitä sanoo mielensäpahoittajat?
[/quote]

Toi on niin totta! Juuri olin tulossa huomauttamaan asiasta, hauska yhteensattuma. Suomessa asiakkaihin suhtaudutaan sinisilmäisemmin. Kassoja opastetaan pyytämään, että kassin saisi nostaa hihnalle, huom ei auki ja tongittavaksi, vaan hihnale niin että kaikki tavarat menevät kassan nenän edestä. Ainakin itse en kehtaa, kun sitten suututaan, että epäillään varkaaksi. Miksi te otatte sen varkaaksi epäilemisen niin henkilökohtaisesti?? Kassat, myyjät ja vartijat tekevät vain töitään.

Vierailija
150/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:04"]

[/quote]

Missä tuollainen kauppa on?

[/quote]

Ja ne varmaan korvaa sitten kaiken, mitä ihmiset väittää repuistaan ja laukuistaan kadonneen säilytyksen ajan?

Mä kans vähän epäilen juttua, mutta voihan jossain noin tyhmä kauppias ollakin, että haluaa karkottaa rehelliset. Näpistelijät osaa kyllä kähveltää povariinkin, seuraavaksi varmaan pitää kaupassa asioida alasti.

Vierailija
151/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:02"]

Taattua av-kamaa, kaikki löytyy! Mielensäpahoittajat (en varmasti avaa laukkuani tilanteen selvittämiseksi, en vaikka laukussa piippaisi jokin portilla, ja takuuvarmasti haastan vartijan oikeuteen, nih!!) Suomalaisuus-kortin vetäminen esille (suomessa tää on niin tällästä, kaikkia epäillään, paskaa palvelua kun ei halutaan yrittää saada näpistykset kuriin, ei missään muualla vaikka olen kaikissa maailman kaupoissa käynyt minua ole epäilty) Sanojen vääristely (ai sinustako on huonoa että ihmisillä on oikeuksia??) Ja btw. Missään muualla maailmassa kaupoissa ei suhtauduta asiakaisiin yhtä luottamuksella kuin suomessa. Mm. italiassa ja hollannissa olen käynyt isoissa ostoskeskuksissa, ja vaatekauppojen jälkeen käynyt saman ostarin supermarketissa. Markettien portilla on vartijat, jotka nitovat ostoskassien suut kiinni, ja pyytävät laittamaan omat isot käsilaukut isoon muovipussiin joka myös niitataan kiinni. Mitähän pykäliä rakastavat suomalaiset tähän sanoisivat?? Vapaudenriisto, vaiko henk.koht. omaisuuden pahoinpitely? Mitä sanoo mielensäpahoittajat?

[/quote]

Enpä ole Hollannissa koskaan tuollaiseen törmännyt, vaikka on ostoskeskuksissa tullut oltua ostoksilla ja sen jälkeen vielä käynyt isossa marketissa ruokaostoksilla pussien ja nyssäköiden kanssa.

T. Monta vuotta Hollannissa asunut

Vierailija
152/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:02"]Taattua av-kamaa, kaikki löytyy! Ja btw. Missään muualla maailmassa kaupoissa ei suhtauduta asiakaisiin yhtä luottamuksella kuin suomessa. Mm. italiassa ja hollannissa olen käynyt isoissa ostoskeskuksissa, ja vaatekauppojen jälkeen käynyt saman ostarin supermarketissa. Markettien portilla on vartijat, jotka nitovat ostoskassien suut kiinni, ja pyytävät laittamaan omat isot käsilaukut isoon muovipussiin joka myös niitataan kiinni. Mitähän pykäliä rakastavat suomalaiset tähän sanoisivat?? Vapaudenriisto, vaiko henk.koht. omaisuuden pahoinpitely? Mitä sanoo mielensäpahoittajat? [/quote] Toi on niin totta! Juuri olin tulossa huomauttamaan asiasta, hauska yhteensattuma. Suomessa asiakkaihin suhtaudutaan sinisilmäisemmin. Kassoja opastetaan pyytämään, että kassin saisi nostaa hihnalle, huom ei auki ja tongittavaksi, vaan hihnale niin että kaikki tavarat menevät kassan nenän edestä. Ainakin itse en kehtaa, kun sitten suututaan, että epäillään varkaaksi. Miksi te otatte sen varkaaksi epäilemisen niin henkilökohtaisesti?? Kassat, myyjät ja vartijat tekevät vain töitään.

[/quote]

Minä kun luulin, että kassojen ja myyjien tehtävä on myydä ;)

Varkaaksi epäileminen ja kassien tutkiminen ON henkilökohtaista, koska se ei kohdistu kaikkiin tasapuolisesti. Jos sieltä täältä epäillään potentiaalisiksi varkaiksi jotain tiettyjä ihmisiä, niin totta kai se on näille epäillyille nolo tilanne.

Vierailija
153/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä porilaisella kirpputorilla oli muistaakseni lukollisia lokeroita eteisessä, ja sinne lokeroihin toivottiin asiakkaiden jättävän laukkunsa. En tosin muista koskaan nähneeni kenenkään jättävän sinne kassejaan.

Vierailija
154/173 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaupan alalla tehtävissä, joissa selviteltiin myös hävikkiä. Kyllä tuntui olevan kova paikka myyjillekin, jos heitä epäiltiin. Työsuhteessahan ei voi samalla tavalla työntekijää kohdella kuin miten tylysti jotkut kaupat epäiltyjä asiakkaitaan kohtelee, vaan paljon hellävaraisemmin jouduimme puhuttelemaan, että miten sinun vuorolla tulee niin paljon tätä hävikkiä jne. Tarkoitan vaan, että ihmisiä ne on myyjätkin ja samalla lailla heihin se kolahtaa jos joutuvat epäillyksi, joten pitäisi olla vähän empatiaa asiakkaita kohtaan eikä aina lallatella, että työtämme me vaan teemme. Tosin, niinkuin joku tuolla jo sanoikin, myyjien tehtävä on myydä, eikä kyylätä. Vaikka jonkin verran tuntuu tuota valvontaakin jotkut innokkaat harrastavan. Ei siinä mitään, jos sen tekisi taitavasti ja hienotunteisesti, eikä asiakkaita loukkaavalla tavalla.

Vierailija
155/173 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Ruoholahden S-market tarkastaa aggressiivisesti asiakkaiden laukkuja. Mitään anteeksipyyntöä ei heru syyttömille asiakkaille.

Vierailija
156/173 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Olen töissä K-kaupassa ja me myös pyydetään jokaista asiakasta avaamaan repun/ison laukun TAI jättämään se säilytyslokeroon. Poliiseilta tarkistettu tieto : kassa/kauppa saa pyytää avaamaan reppua, sitä ei tietysti saa lähteä TONKIMAAN mutta saa PYYTÄÄ AVAAMAAN. Siinä teille vähän tietoa.

Vierailija
157/173 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Olen töissä K-kaupassa ja meillä pyydetään avamaan jokainen reppu/iso kassi tms TAI tavarat ja kassit voi jättää säilytyslokeroon, eli vaihtoehtoa on sille avaamiselle. Poliiseilta tarkistettu tieto : kassit/reput/jne saa pyytää AVAMAAN, mutta ei saa lähteä penkomaan. Siinä teille vähän faktoja.

Vierailija
158/173 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole kauheen kiva näyttää sitä laukun sisältöä. Itse aikanaan näytin mukisematta vartijalle kyllä. Olin ulkomailla, eikä meillä ollut yhteistä kieltä kaupan henkilökunnan kanssa (eivät puhuneet englantia juuri ollenkaan). Olin juuri ostanut 4 pulloa alkoholia, mutta kassalla oli jäänyt jotenkin "piippaamatta" kaksi noista pulloista, ja niinpä ne hälyttivät sitten kaupan ulko-ovella. Oli kiire junaan, joten yritin vain selvitä tilanteesta äkkiä. Eniten harmitti, että repussa oli juuri ostamani elämäni ensimmäinen vibraattori, joka oli lisäksi ihan naurettavan iso :D Olimme tosi nuoria matkalla kohtuullisen "eroottissävytteisessä" kaupungissa, ja olin juuri edellisenä iltana käynyt erotiikkaliikkeessä pienessä pöhnässä ostoksilla. Vähän minua hävetti kun vanhempi vartija sen laukun tyhjensi pöydälle, mutta yritin ajatella, ettei minun tässä kuulu mitään nolostella. Tilanne selvisi nopeasti, ja tungin yhtä nopeasti vibran laukun pohjalle ja poistuin vähin äänin :D

Vierailija
159/173 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TapahtuiItselleni kirjoitti:

Helsingissä Ruoholahden S-market tarkastaa aggressiivisesti asiakkaiden laukkuja. Mitään anteeksipyyntöä ei heru syyttömille asiakkaille.

Boikottiin tällainen paskaliike

Vierailija
160/173 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole vaan Kärkkäiselle huomannut tuollaista ilmoitusta ikinä. Enkä ole koskaan jättänyt laukkuani säilytykseen. Eikä kukaan ole koskaan tullut laukkutarkastukselle.

Laukkuhan on mukana ostoksia varten. Kuka hullu sen säilytykseen jättää ja pakkaa kahteen kertaan.

Eipä ole Kärkkäisellä koskaan asiasta valitettu, eikä pyydetty laukkua availemaan.

Sinkkumies