"Tyhjäsilmäinen lapsi"
Onko teidän lähipiirissä ns. tyhjäsilmäisiä lapsia? Mummini viljeli tätä sanontaa silloin tällöin, enkä ennen välittänyt hänen kaikista jutuistaan, mutta nyt omien lasten myötä olen huomannut mummin olleen kuin ollenkiin oikeassa. Jos nyt siis tässä asiassa voi jotenkin oikeassa olla.
Mutta todella on lapsia, joiden päässä ei tunnu liikkuvan oikeastaan mitään. Sen näkee heistä, heidän käytöksestä. Tiedän, että aihe on arka mutta koitetaan saada keskustelu aikaiseksi?
Kommentit (89)
Mun mielestä tuo tyhjäsilmäisyys ei liity kehitysvammaisiin tai älyllisesti heikkoihin.
Mun pojan luokalla on tuollainen tyhjäkatseinen poika. Ensimmäisessä luokkakuvassa kiinnitti huomiota hänen katseensa. Suurin osa luokkakavereista nauroi silmillään kuvassa ja ne jotka oli vakavia silmienkin ilme oli vakava.
Tämän pojan älyssä ei ole vikaa. Pärjää hyvin koulussa.
Mutta..... kiusaa toisia lapsia, on aggressiivinen, Satuttaa oikein kunnolla, mutta ilmeisesti ei kadu. Ainakin itse olen tällaisen väkivalta tilanteen selvittelyssä huomannut.
Eli oman kokemuksen kautta tyhjät silmät kertoo tunneälyn ja empaattisuuden puutteesta. En ole ainoa joka on ihmetellyt pojan kuvaa, Pari tuttua on luokkakuvia katsoessaan kysynyt pojasta että millainen tyyppi tuo on kun jotenkin outo katse.
Ujoilla ihmisilläkin läikähtelee ne tunteet silmissä. Ei ujosta tai hiljaisesta tyypistä tule tätä tunnetta.
Te jotka luulette että tyhjäkatseisella lapsella tarkoitetaan hiljaisia niin ette ole vielä nähneet tyhjiä silmiä!!!!
Ujoilla ihmisilläkin läikähtelee ne tunteet silmissä. Ei ujosta tai hiljaisesta tyypistä tule tätä tunnetta.
Te jotka luulette että tyhjäkatseisella lapsella tarkoitetaan hiljaisia niin ette ole vielä nähneet tyhjiä silmiä!!!!
Mattapintaiset silmät? Kuulostaa vähän huolestuttavalta, olisiko joku silmäsairaus kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:08"]
Mun mielestä tuo tyhjäsilmäisyys ei liity kehitysvammaisiin tai älyllisesti heikkoihin.
Mun pojan luokalla on tuollainen tyhjäkatseinen poika. Ensimmäisessä luokkakuvassa kiinnitti huomiota hänen katseensa. Suurin osa luokkakavereista nauroi silmillään kuvassa ja ne jotka oli vakavia silmienkin ilme oli vakava.
Tämän pojan älyssä ei ole vikaa. Pärjää hyvin koulussa.
Mutta..... kiusaa toisia lapsia, on aggressiivinen, Satuttaa oikein kunnolla, mutta ilmeisesti ei kadu. Ainakin itse olen tällaisen väkivalta tilanteen selvittelyssä huomannut.
Eli oman kokemuksen kautta tyhjät silmät kertoo tunneälyn ja empaattisuuden puutteesta. En ole ainoa joka on ihmetellyt pojan kuvaa, Pari tuttua on luokkakuvia katsoessaan kysynyt pojasta että millainen tyyppi tuo on kun jotenkin outo katse.
[/quote]
Yksi jenkkien pahamaineisimmista psykopaateista J. Dahmer oli tällainen tyhjäkatseinen lapsi. Jopa hänen omat vanhempansa pelkäsivät tätä lasta ja ikätoverit kammoksuivat. Aloitti eläinrääkkäyksillä ja siirtyi sitten nuoriin poikiin. Keskiluokkaisesta tavallisesta perheestä.
On muuten siitä harvinainen psykopaatti, että hänellä oli jonkinlainen sairaudentunto. Halusi, että hänen aivot tutkitaan perusteellisesti kuoleman jälkeen, "koska minussa on jotain vialla".
Suurin osa ei selvästikään ymmärrä mistä on kyse.Työskentelen lasten parissa ja tällaisia lapsia tapaa aina joskus, onneksi melko harvoin.
Tyhjäsilmäinen lapsi tarkoittaa mielestäni lasta, jonka kasvoilta tai silmistä et pysty lukemaan mitään. Tällaisen lapsen ajatuksia ja tunnetiloja on mahdoton tietää, hän ei anna itsestään pisaraakaan ulospäin. Tyhjä ilmeetön tuijotus, kasvot ei reagoi kun puhut, lapsi ei välttämättä vastaa edes tai jos vastaa kun kysyt jotain, on hyvin niukkasanainen.
Vaihtoehtoisesti lapsi saattaa hymyillä mekaanisesti tilanteessa kuin tilanteessa silmien ollessa edelleen täysin ilmeettömät.
En ole koskaan ajatellut, että tällaiset lapset olisivat tyhmiä vaan että heillä on pahoja tunne-elämän pulmia tai traumaa, esim.seksuaalinen hyväksikäyttö on joidenkin kohdalla käynyt mielessä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:48"]
silmät ovat mattapintaiset. lapsi ei hymyile. silmät eivät liiku. ilmekään ei värähdä. silmissä tyhjä tuijottava katse.
[/quote]
Sanooko se myös monotonisella äänellä "I see dead people"? Tökkiikö mahdollisesti nuppineuloja vahasta tehtyyn nukkeen? Olisin tosi huolissani, jos sillä vielä lastenhuoneen mattona olisi pentagrammi ja palapelin sijaan sängyn alla ouija-lauta.
[/quote]
Voi että oot "hauska"...!
Mun exällä on tyhjä katse ja pää.
Mummosi aivan oikeassa, noita lapsia näkee kyllä. Ujous on aivan eri asia. Jännittäjäkin voi "jähmettyä", sekin eri juttu.
Tyhjäsilmänen voi osata leikkiä, mutta hän on hyvin ohjailtavissa ja kuitenkin arvaamaton. Sosiaalisesti taitamaton, innostumaton, iloton, ei välttämättä tyhmä, tosin ei kaikkein terävinkään, monesti kömpelö, ivallinen.
Eli ei äidin ykkössuosikki oman iloisen, terveellä tavalla uteliaan lapsen kaveriksi. Ja tietenkään en kaveruutta estä!
Surullisinta että monesti tyhjäsilmän omat vanhemmat tai ainakin äiti, ei näe lapsellaan olevan mitään "vikana" eikä osaa/halua auttaa lastaan. Miksi? Helpompaa antaa sen olla? Itse olisin todella huolissani!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:31"]
En ole koskaan ajatellut, että tällaiset lapset olisivat tyhmiä vaan että heillä on pahoja tunne-elämän pulmia tai traumaa, esim.seksuaalinen hyväksikäyttö on joidenkin kohdalla käynyt mielessä.
[/quote]
Miten tuo seksi tähän liittyy, sehän on tunnepitoista jos joku.
Ennemmin tulee mieleen häiriöt perusturvallisuudessa tai torjunta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:36"]
Mun exällä on tyhjä katse ja pää.
[/quote]
Ootko varma ettei sen exä oo samaa sarjaa...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:53"]
Pidän tyhjäsilmäisenä esim lasta, jolla ei ole luontaista uteliaisuutta, luovuutta tai älyä. Hän tulee sosiaalisesti kyllä toimeen, ei ole esim agressiivinen, mutta ei häneltä kyllä opi mitään uuttakaan. Pärjää koulussa jotenkuten. Vapaa-aika on tärkeämpää ja kavereihin samaistuminen. Nautinto on hänelle tärkeää. Lapsena karkit ja aikuisena jokin muu riippuvaisuus? Yritteliäisyys on minimissä. Sitkeyttä tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole laisinkaan. Jutut ovat aina samaa tasoa. Hän ei ole persoona vaan massaa. Näitähän onkin paljon.
[/quote]
Miksi ihmeessä käyttäisit tässä useimmille käsittämätöntä sanaa "tyhjäsilmäinen" kun on jo olemassa täysin tunnettuja ja paljon kuvaavampia termejä, kuten maanläheinen, laiska, vähemmän älykäs, tylsä? Jos nyt välttämättä haluat arvostella lapsia.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:30"]
Onko teidän lähipiirissä ns. tyhjäsilmäisiä lapsia? Mummini viljeli tätä sanontaa silloin tällöin, enkä ennen välittänyt hänen kaikista jutuistaan, mutta nyt omien lasten myötä olen huomannut mummin olleen kuin ollenkiin oikeassa. Jos nyt siis tässä asiassa voi jotenkin oikeassa olla.
Mutta todella on lapsia, joiden päässä ei tunnu liikkuvan oikeastaan mitään. Sen näkee heistä, heidän käytöksestä. Tiedän, että aihe on arka mutta koitetaan saada keskustelu aikaiseksi?
[/quote]
Harri Olli. Olen aina miettinyt, että jos silmät on sielun peili, hänellä ei ole sielua.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Harri Olli. Olen aina miettinyt, että jos silmät on sielun peili, hänellä ei ole sielua.
[/quote]Minua on aina vaivanneet hänen kuvansa... Olen miettinyt, että mikä siinä ihmisessä ja katseessa tökkii.
*halirutistus* Voi niitä pieniä, joita ei vauvana pidetty tarpeeksi sylissä ja hellitty.
Tietynlainen katse, en nyt puhu lapsista, siis sellainen tyhjä, totinen vähän kiiluva saa aikaan halun oksentaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:13"]
[/quote]
Näin minäkin ajattelen. Olin itse lapsena tosi ujo ja vieläkin usein sulkeutunut, kaverit sanoivat jossain leikeissä, että olen niissä hyvä, kun olen niin pokerinaama ;) Toinen lapsistani on myös aika eleetön, mutta silti hänelläkin on ilmeitä, usein aika "pieniä" vain. Välillä kun hän oikein helähtää hymyyn, niin oikein hämmästyn, että osaako hän tehdä noinkin.
Ja sitten tiedän itsekin tällaisen lapsen, jonka katse on jotenkin erikoinen, ja kun nyt muistelen, en ole ikinä nähnyt hänen hymyilevän tai elehtivän. Hän oli kaverini lapsi, enkä usko, että heissä on mitään "pahaa". Muistan vain, että kun joskus katsoin hänen peräänsä tyyliin äiti käy vessassa, lapsi ei reagoinut mitenkään minuun, siis olin kuin ilmaa. Kovasti tutki tavaroita, mutta ihmisiä ei ikään kuin ollut. Eikä siis ujostellut tms. Tuli jotenkin outo fiilis. Myöhemmin ramppasikin tutkimuksissa ja kouluikäisenä sai asperger-diagnoosin. Mitään pahaa en siis hänestä ajattele. Mutta se katse oli todellakin tyhjä, niin minäkin sen nimeäisin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:35"]Mikä ihmeen arka aihe? Millaisia nämä lapset siis ovat? Tunnekylmiä, vähä-älyisiä, hidasliikkeisiä, kuolleista nousseita, autistisia, häh?
[/quote]
Tarkoittaa silmättömiä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:58"]
Tunnen sellaiset kaksospojat, silmistä näkee että kaukana kannattaa pysyä, rääkkäävät eläimiä ja ihannoivat väkivaltakulttuuria jo n.10-vuotiaina.
[/quote]
Sinunhan pitää tehdä eläinsuojeluilmoitus ja ehkä myös lastensuojeluilmoitus jos tällaisen tiedät tapahtuneen, tapahtuvan edelleen!