"Tyhjäsilmäinen lapsi"
Onko teidän lähipiirissä ns. tyhjäsilmäisiä lapsia? Mummini viljeli tätä sanontaa silloin tällöin, enkä ennen välittänyt hänen kaikista jutuistaan, mutta nyt omien lasten myötä olen huomannut mummin olleen kuin ollenkiin oikeassa. Jos nyt siis tässä asiassa voi jotenkin oikeassa olla.
Mutta todella on lapsia, joiden päässä ei tunnu liikkuvan oikeastaan mitään. Sen näkee heistä, heidän käytöksestä. Tiedän, että aihe on arka mutta koitetaan saada keskustelu aikaiseksi?
Kommentit (89)
Kumpi on parempi, sellainen lapsi, jolla on ongelmia, mutta hän selviää niistä ,vaiko sellainen, jolla on alhainen ÄO ja silmistä ei loista sitä älynpilkahdusta ja asioiden oivaltamista? Toinen kehittyy ja toinen on tai kehittyy vähän.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:12"]
Onpa ikävä aloitus, kamalaa lasten luokittelua. Ikäänkuin jotkut lapset olisivat syntyneet jotenkin tyhjinä ja vähä-älyisinä! Jos lapsen katse on tyhjä, siihen on yleensä jokin syy, esim. ongelmat kotona! Sen saman "tyhjäsilmäisen" lapsen katse voi olla täysin toisenlainen, jos nuo ongelmat poistuvat ja lapsi saa riittävästi rakkautta ja oikeanlaista ohjausta/virikettä elämäänsä!
[/quote]
Mistä se gaussin käyrän toinen puoli älykkyysosamääriä mitattaessa sitten tulee?
Mun lapsella on usein tyhjä katse,on haaveilija, ja unohtuu omaan maailmaansa, niin ettei aina saa kontaktia.On myös hyvin ujo, ja uusien ihmisten seurassa jäykkä ja ilmeetönkin.Kuitenkin tosiasiassa kun on oma itsensä, tutussa ja turvallisessa porukassa, on kuin toinen tyttö, toki se haaveilija, mutta myös erittäin idearikas, luova ja omaa huikean mielikuvituksen. tästä syystä keksii aina leikkejä, joihin muutkin haluavat mukaan.Ei mikään kylmä psyko, mutta joku ahdistava ap:n kaltainen aikuinen ei tosiaan saa hänen parhaita puoliaan esille.
Eikö olisi ihan vaan parasta antaa lasten olla sellaisia kuin ovat. Toiset sulkeutuneita ja ujoja ja arkoja, toiset syvissä mietteissään, toiset kehitysvammaisia ja huonosti ympäristöön kontaktia ottavia. Toiset jatkuvasti äänessää, uteiliaita, röyhkeästi tuijottavia, vilkkaita. Tai sitten kehitysvaimmaisia, jotka seuraavat ihan kaikkea ja kommunikoivat jopa katseellaan sanojen puuttuessa.
Jos lapsilla on oikeasti surkeata olla, ei ole kypsää eikä kaunista tulla haukkumaan pieniä ihmisiä äitien keskustelepalstoille. Puuttukaa asioihin, kutsukaa lastenne kavereita luoksenne mukavaan ilmapiiriin, silittäkää vähän hiuksia ja hymyilkää lämpimästi. Ties vaikka se "tyhjäsilmäinen olmi" räpsäyttäsi silmiä ja niiden takana pilkahtaisi ilo tai huumori.
Ja tuo hämähäkki oli ihana.
Ei kai haaveileva, kaukaisuuten tuijottava, lapsi ole tyhjäsilmäinen?
Lapsi täytyykin tuntea paremmin, ennenkuin pystyy arvioimaan, että onko hän haaveilijamaisuuden lisäksi erityislahjakas vaiko heikkolahjainen.
Minua turhauttaa, kun osa lapsista ei olekaan älykkäitä. He voivat kerätä suuren piirin lapsia ympärilleen vain kyllästymään, jos vanhemmat eivät tarjoa parempia virikkeitä. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Ikävä kyllä.
Mä tavoitan, mitä ap tarkoittaa. Itse ajattelen, että nämä tyhän katseeen lapset ovat emotionaalisesti hyljättyjä, ja jollain tasolla sisarusparveen hukattuja suurperheiden keskimmäisiä lapsia. Äidillä ei vaan riitä aikaa kaikille, kun on aina vauva huolehdittavana.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:37"]
Lapsi täytyykin tuntea paremmin, ennenkuin pystyy arvioimaan, että onko hän haaveilijamaisuuden lisäksi erityislahjakas vaiko heikkolahjainen.
Minua turhauttaa, kun osa lapsista ei olekaan älykkäitä. He voivat kerätä suuren piirin lapsia ympärilleen vain kyllästymään, jos vanhemmat eivät tarjoa parempia virikkeitä. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Ikävä kyllä.
[/quote]
Tämä ilmiö kirkastuu juuri tällaise avauksen myötä. Kommenttisi ovat oiva osoitus tuollaisesta heikkolahjaisuudesta ja kuitenkin näin moni on kerääntynyt ympärillesi kyllästymään. Ikävä todeta. Ihan havahduin nyt tähän ja hoksaan, että on paljon muutakin tekemistä kuin tämä palsta :O
Olen ihan tyhjin silmin tujottanut ja olmiintunut tässä vaikka kuinka pitkään, tyhmyys on tiivistynyt ja kaikilla on tosi tylsää ja tyhmää. TSAU.
Mä olen varmasti sellainen tyhjäsilmäinen ihminen. Jotkut asiat vaan näkyy ulospäin tavalla tai toisella. Mulle on aina sanottu, että mun katseessa on jotain outoa, pelottavaa, tuijottavaa, vähän lasittunutta. Mulla on aika pahoja hahmotusongelmia (diagnoosi aspergerista esim.) ja traumatisoiduin lapsena aikaisin pahasti, enkä ollut oikein yhteydessä muihin ihmisiin kunnolla. Tuntui kuin olin elänyt kuplassa yksinäni. Mulla ei nykyäänkään juuri ole tunteita lukuunottamatta epämääräistä jatkuvaa ahdistusta. Olen kuitenkin älykäs ja lahjakaskin, hyvä keskustelija, jos haluan.
Onpa ikävä aloitus, kamalaa lasten luokittelua. Ikäänkuin jotkut lapset olisivat syntyneet jotenkin tyhjinä ja vähä-älyisinä! Jos lapsen katse on tyhjä, siihen on yleensä jokin syy, esim. ongelmat kotona! Sen saman "tyhjäsilmäisen" lapsen katse voi olla täysin toisenlainen, jos nuo ongelmat poistuvat ja lapsi saa riittävästi rakkautta ja oikeanlaista ohjausta/virikettä elämäänsä!
[/quote]
Olen samaa mieltä siitä, että AP estitti asian vähän kökösti. Mutta ihan totta on, että meilläkin mummo puhui "tyhjäkatseisista lapsista". Tarkoitti tällä rakkaudella lähinnä lapsia, jotka joko tulivat oikeasti senkin maailman ajan mittapuulla pahoista kotioloista, ja/tai jotka nyt varmasti saisivat jonkun erikoislapsidiagnoosin. Oikeasti mummoni on viisas ja lämminsydäminen ihminen, joka varmaan toiseen maailmanaikaan olisikin kouluttautunut jonkinlaiseksi terapeutiksi (on tästä puhunutkin), häneltä vain puuttui neljä luokkaa kansakoulua käyneenä kunnon termistö oikean ongelman kuvaamiseen.
Mutta oikeasti juuri tätä taustaa vasten on mielestäni naiivia ja varsinkin erikoislapsidiagnoosien kohdalla jopa vanhemmille haitallista ajatella, että nämä ongelmat poistuisivat sillä, että "pussataan ja halataan". Ja sekin on huomioitava, että monet tunnetut psykopaatit ovat käyttäytyneet antisosiaalisesti jo iästä, jonka voidaan katsoa kuuluvan lapsuuteen. Eli periaatteessa kyllä tyhjäkatseinen lapsi voi olla vaikka jos ei nyt vielä täysi psykopaatti, niin tiellä sellaiseksi.
[/quote]
Just näin. VOISKO OLLA mitenkään, että eiköhän kaikilla meistä aikuisista ja lapsista ole hetkiä, jolloin "katse on tyhjä" ja päässä ei liiku mikään??? Uskon että tämmöinen apn kuvailema tyhjäsilmäisyys on hetkittäistä, toisilla tietysti näitä hetkiä voi olla enemmän ja useammin kuin toisilla, mihin varmaan on omat syynsä. Minustakin aloitus oli aika leimaava ja typerä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:39"]
Mä tavoitan, mitä ap tarkoittaa. Itse ajattelen, että nämä tyhän katseeen lapset ovat emotionaalisesti hyljättyjä, ja jollain tasolla sisarusparveen hukattuja suurperheiden keskimmäisiä lapsia. Äidillä ei vaan riitä aikaa kaikille, kun on aina vauva huolehdittavana.
[/quote]
Minun tietämäni pahin tyhjäsilmä on ainoa lapsi, jonka äidillä on jonkinasteinen masennus ja itsetunto-ongelmia, sekä taipumus juoda vähän liikaa. Tämä lapsi on pelkkää tyhjää, jutuissaan ei ole päätä eikä häntää, eikä hän juuri koskaan hymyile. Hän on ilmeetön, häneen ei saa kontaktia ja hän tekee (kohta viisivuotias) mitä haluaa.
Ymmärrän, että moni veti tästä herneen nenään eikä siinä mitään. Ehkä heihin jollain tasolla kolahti?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:33"]
Ei kai haaveileva, kaukaisuuten tuijottava, lapsi ole tyhjäsilmäinen?
[/quote]
Ei, kyllä se tyhjyys on jatkuvaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:50"]
Tälläinen on tyhjä katse:
http://www.allfons.ru/pic/201112/1366x768/allfons.ru-3350.jpg
[/quote]
Näen tuossa kyllä hymyn häivähdyksen, ei kovin tyhjä katse kuitenkaan?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:47"]
[/quote]
Minun tietämäni pahin tyhjäsilmä on ainoa lapsi, jonka äidillä on jonkinasteinen masennus ja itsetunto-ongelmia, sekä taipumus juoda vähän liikaa. Tämä lapsi on pelkkää tyhjää, jutuissaan ei ole päätä eikä häntää, eikä hän juuri koskaan hymyile. Hän on ilmeetön, häneen ei saa kontaktia ja hän tekee (kohta viisivuotias) mitä haluaa.
Ymmärrän, että moni veti tästä herneen nenään eikä siinä mitään. Ehkä heihin jollain tasolla kolahti?
[/quote]
Kolahtaa ainoastaan provosoiva ja ilkeä tyylisi. Mene nyt hyvän tähden auttamaan sitä omaa tyhjäsilmäistä masennusäidin lasta äläkä täällä jauha. Vai yritätkö pitää yllä oikein pitkää ketjua nyt?
Tunnen sellaiset kaksospojat, silmistä näkee että kaukana kannattaa pysyä, rääkkäävät eläimiä ja ihannoivat väkivaltakulttuuria jo n.10-vuotiaina.
Tunnen sellaiset kaksospojat, silmistä näkee että kaukana kannattaa pysyä, rääkkäävät eläimiä ja ihannoivat väkivaltakulttuuria jo n.10-vuotiaina.
Varmaan silmistä ja "tyhjästä katseesta" on vaikea erotella kuka on asosiaalinen, persoonallisuushäiriöinen ja hidas oppimaan verrattuna ujoon, ikäistään kypsempään ajattelijaan, joka on liiankin lahjakas ympäristöönsä ja virikkeisiin nähden.
Molemmat ääripäät kun saattavat käyttäytyä samoin.
Valitettavasti tähän eivät voi antaa tyhjentävää vastausta "tyhjän katseen" bongaavat aikuiset, opettajat taikka lapsen vanhemmatkaan. Aika osoittaa tulevatko he oppimaan ja mitä oppivat, millaisiksi persooniksi kasvavat, ovatko erakkoja vai saavatko kavereita jne...
Hyvin leimaava ja rasistinen (tiettyihin piirteisiin tukeutuva) näkemys lapsesta. Oikeastaan täyttää täysin vihapuheen tunnusmerkit ja yllyttää negatiiviseen, jyrkästi asenteelliseen tulkintaan "tämän kriteerin" täyttävistä lapsista. Mielestäni täysin epäasiallista puoskarointia. Nyt ei tosin puhuttu ihoväristä vaan silmien "katseesta".
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:47"]
[/quote]
[/quote]
Kolahtaa ainoastaan provosoiva ja ilkeä tyylisi. Mene nyt hyvän tähden auttamaan sitä omaa tyhjäsilmäistä masennusäidin lasta äläkä täällä jauha. Vai yritätkö pitää yllä oikein pitkää ketjua nyt?
[/quote]
En minä heitä mitenkään voi auttaa, valitettavasti.
Lapsi voi olla haaveissaan tai ajatella muuten syvästi jotakin, mikä aiheuttaa sen että katsoo ikään kuin sisäänpäin eikä juuri välitä siitä mitä ympäristössä tapahtuu. Samanlaiset silmät olen nähnyt myös hydrocephalus-lapsella.