Koulukiusaajien ahdinko näkyy :D
Tällä palstalla meinaan! On paljon viestejä, joissa ihmetellään, miksei se kiusattu ole jo unohtanut kouluaikaisia haukkumisia ja hakkaamisia? Miksi jaksaa vielä aikuisenakin kantaa traumojaan? Yhdessä ketjussa joku jokpa itki, että kiusaajiensa vihaaminenkin on yhtälailla kiusaamista (ehkä hauskinta mitä olen kuullut LOL).
Kyllä minullakin omatunto kolkuttaisi, jos olisin jonkun elämästä tuhonnut vuosia lapsuudesta ja nuoruudesta. Mutta koittakaa nyt vaan elää sen asian kanssa ilkeät sadistiset kiusaajat.
Kommentit (86)
Hei sinä psykiatriksi opiskeleva. Turhaa kaunistella sanojasi jälkikäteen, olet jo ne sanonut. Ja ihan vaan vinkkinä, Johanna Tukiaisen suurin ongelma ei ole menneessä eläminen. Sen tietää ihan maalikkokin. Toivon että sinusta ei tule psykiatria koska ajatus siitä että pidät ihmisiä säälittävinä jos he ovat kokeneet traumaattisia asioita ja työstävät niitä tai täällä kertovat mihin kiusaaminen voi pahimmillaan johtaa jotta ihmiset ymmärtäisivät ettei ole kyse mistään lapset on lapsia-jutusta... No sanotaan nyt vaikka ettei se ole kovin miellyttävä.
Kiusaajaksi siis synnytään ja se rooli kestää kohdusta hautaan. Olosuhteilla, kuten kodin hoivalla, turvalla ja välittävillä aikuisilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Hienosti on kysytty, missä vika. Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaanko. Toisen asemaan asettuminen ei merkitse kiusaamisen hyväksymistä vaan toisen puuttelisuuden ymmärtämistä.
Onko kiusatut kaksinaismoralisemejä. Omat kiustuksi tulemisen kokemukset oikeuttaa tuomitsemaan ikuiseen kiusaajan rooliin ja toivomaan pahaa kiusaajelleen. Syyttelemään empatiakyvyttömäksi. jne.
Ennen kun hyökkäätteä joukolla kimpuun muistakaa, te ette tiedä mikä on esim. on minun taustani. Siellä saattaa olla kipeitäkin kokemuksia. Harmi, että asiasta ei kyetä keskustelemaan ihan vaan harmittomasti yleisellä tasolla vaan pitää loukata henkilökohteisesti hyökkkäämään hyeenanlailla joukolla kimppun. Mutta, ymmärrän sen kyllä olette tulleet loukatuksi.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:32"]
Tsiisus, täysin mielenvikainen ketju. Lukekaapa ns. kiusatut ja ap. mitä ootte näppikistänne suoltaneet, pahemman luokan kiusaajaryhmä.
joo ei löydy sympatiaa teidänlaisia lällättelijöitä ja uhkailijoita kohtaan.
[/quote]
tässä näkee hyvin kiusaajan tuskallisen olon ja hän yrittää vierittää syyn kiusattujen puolelle. yhyy noi nauttii mun omantunnon tuskista, ne kiusaa ja uhkailee mua :-D
Tsiisus, täysin mielenvikainen ketju. Lukekaapa ns. kiusatut ja ap. mitä ootte näppikistänne suoltaneet, pahemman luokan kiusaajaryhmä.
[/quote]
Luitko esimerkiksi mitä kiusatut kertoivat elämästään siinä toisessa ketjussa? Ja silti ihmisiä ärsytti kun he marmattavat eivätkä kasva aikuisiksi. Jos ei itse ole kiusannut en ymmärrä miten se voi häiritä että joku ei ole unohtanut kiusaajiaan. Monet muuten sanoivat etteivät toivo mitään kauheaa heille, mutta että tuntuu pahalta kun he eivät edes tiedä tekojensa merkitystä tai ole niistä pahoillaan. Tämäkin oli ongelma joillekin.
Kyllähän sen katumuksensa voisi jossain huomattavasssa asemassa oleva hyvätuloinen ihminen konkreettisestikin osoittaa (eikä vain epäämääräisellä jos-olen-jotakin-tehnyt -muminalla) esim lahjoittamalla tuntuvan summan koulukiusattujen auttamisrahastoon tai jos sellaista ei ole niin voisihan sen perustaakin.
Nin, siinä toisessa ketjussa jankattiin oman asenteen vaikutuksesta toipumiseen... Ei millään otettu huomioon sitä, että vaikka kiusaamisesta pääsisikin yli ja antaisi vaikka anteeksi, niin entä ne jäljet, jotka kiusaaminen jättää, sos. tilanteiden pelot ja muut pelkotilat esimerkiksi? Ne jäävät jäljelle, joten vaikka ihminen "menisi eteenpäin" ja "asennetta" löytyisi, ei sillä parhaalla ja onnistuneimmallakaan terapialla pääse välttämättä eroon niistä jäljistä, joita kiusaaminen jättää.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:25"]
Lapsi ei ole viaton.
jos lapsi kykenee tuntemaan pahaa oloa siksi että kohdellan väärin, niin miksi samanikäinen kiusaaja ei osaisi erottaa mikä on oikein ja mikä väärin?
EI yksikään lapsi ole niin tyhmä etteikö tajuaisi että toisesta tuntuu pahalta jos lyödään, syljetään päin naamaa, piilotetaan toisen tavaroita ja nauretaan räkäisesti kun keksitään mitä kauheampia juttuja toisen ulkonäöstä ja vaatetuksesta.
Lapsi i välttämättä tajua että tuhoaa toisen itsetunnon ja mahdollisesti koko tulevaisuuden, mutta kyllä se sillä hetkellä tietää tasan tarkkaan että toinen kärsii.
[/quote]
Taidat olla sitä porukkaa, jonka mielestä rikosoikeudellinen alaikäraja pitäisi laskea 7 vuoteen. On olemassa hyvät psykologiset perusteet sille, että lapsia ei pidetä täysin vastuullisina omista pahoista teoistaan. Lapsia tulee valvoa ja opastaa ja rikkeistä rangaista. Koulu epäonnistuu tässä velvollisuudessaan usein, mutta se ei ole kiusaajien eikä kiusattujen syy. Mielestäni on väärin, että lapset käytännössä pakotetaan peruskouluun, joka muistuttaa vankilaa, ilman turvallisen aikuisen ohjausta ja valvontaa. Tämä on suuri epäkohta, jolle aikuisten pitäisi tehdä jotain. Lapset eivät pysty muutoksia ajamaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:36"]
Kiusaajaksi siis synnytään ja se rooli kestää kohdusta hautaan. Olosuhteilla, kuten kodin hoivalla, turvalla ja välittävillä aikuisilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Hienosti on kysytty, missä vika. Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaanko. Toisen asemaan asettuminen ei merkitse kiusaamisen hyväksymistä vaan toisen puuttelisuuden ymmärtämistä.
Onko kiusatut kaksinaismoralisemejä. Omat kiustuksi tulemisen kokemukset oikeuttaa tuomitsemaan ikuiseen kiusaajan rooliin ja toivomaan pahaa kiusaajelleen. Syyttelemään empatiakyvyttömäksi. jne.
Ennen kun hyökkäätteä joukolla kimpuun muistakaa, te ette tiedä mikä on esim. on minun taustani. Siellä saattaa olla kipeitäkin kokemuksia. Harmi, että asiasta ei kyetä keskustelemaan ihan vaan harmittomasti yleisellä tasolla vaan pitää loukata henkilökohteisesti hyökkkäämään hyeenanlailla joukolla kimppun. Mutta, ymmärrän sen kyllä olette tulleet loukatuksi.
[/quote]
Minä mielelläni kuulisin miksi kiusaaja kiusaa. Mutta kusaajia hyysätään jo, se on yleensä kiusattu joka vaihtaa koulua, se on kiusattu joka kärsii siitä loppu elämänsä kun itsetunto on riekaleina. Ja vaikka kiusaus kuinka olisi oireilua pahasta olosta (ei se aina ole) se ei sitä oikeuta. Ei jokainen kiusattu muutu kiusaajaksi vaikka miten olisi paha olla. Täällä on vaadittu että kiusattujen pitäisi kasvaa aikuisiksi ja ymmärtää että kiusaajat ovat viattomia lapsia.
Jos sinä haluat käydä keskustelua siitä miltä sinusta kiusaajana tuntuu ja miten päädyit kiusaajaksi voin itse kiusattuna kertoa että uskon monien olevan kiinnostuneita keskustelusta. Mutta se, että kaikkien pitäisi automaattisesti unohtaa kokemansa eikä koskaan puhua siitä on naurettavaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:38"]
[/quote]
tässä näkee hyvin kiusaajan tuskallisen olon ja hän yrittää vierittää syyn kiusattujen puolelle. yhyy noi nauttii mun omantunnon tuskista, ne kiusaa ja uhkailee mua :-D
[/quote]
Älä jaksa olla lapsellinen. Nolaat vaan itsesi.
Miten ihmeessä entinen koulukiusaaja voisi tehdä työtä psykiatrina jos ymmärryskyky ja empatia on noin olematonta? Mites jos vastaanotollesi tulee potilas, jonka itsetunto ja sen myötä koko elämä on ihan murskana koulukiusaamisen vuoksi? Ei kykene työhön, ei kohtaamaan ihmisiä, ei nukkumaan? Siinä sinä sitten alat vähätellä ongelmia: "No katos pääset nyt vaan yli sen menneen, ne oli silloin lapsia, sun pitää antaa anteeksi vaan. Ymmärrätkö? Ja kas noin parannettu! Mitä vielä siinä pillität? Hopihopi, töihin siitä! Ei meillä ole varaa jäädä itkemään menneitä senkin luuseri, ootko vähänku Tukiainen?"
No ei se oikeasti opiskele psykiatriaa, tuo onneton Tuksu-vertaus sen nyt viimeistään paljasti.
Iso osa kiusaajista on ollut itse kiusaamisen uhri. Mieti ap sitä.
no niin, nyt kiusaajat ovat heränneet! kiusaajia puolustavia viestejä alkanut tulla ja kiusattua puolustelevia viestejä alapeukutettu. onko tämä sitä samaa iidan kiusaamis-viestien peukutusta, jossa yksi tyyppi peukuttaa eri ip-numeroista?
AP on nolo! Kirjaesimerkki kiusaajasta, täytyy joka kommentissa painottaa sitä kuinka hän ei ole kiusaaja eikä kiusattu.
Ja jatkaa..
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:48"]
AP on nolo! Kirjaesimerkki kiusaajasta, täytyy joka kommentissa painottaa sitä kuinka hän ei ole kiusaaja eikä kiusattu.
Ja jatkaa..
[/quote]
Jos olisin kiusaaja, miksi ihmeessä olisin tehnyt aloituksen? Kunhan tein huomion, että paha saa lopulta palkkansa, sillä kiusaajat kärsivät omantunnotuskista aikuisena, koska ovat toisen ihmisen elämää tuhonneet.
ap.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:47"]
No ei se oikeasti opiskele psykiatriaa, tuo onneton Tuksu-vertaus sen nyt viimeistään paljasti.
[/quote]
Psykiatriksi sitä paitsi erikoistutaan - en ole koskaan lääkäreiden kuullut käyttäneen erikoistumisestaan verbiä 'opiskella' ja olen ollut tekemisissä satojen lääkäreiden kanssa (en ole lääkäri).
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 09:11"]
kun koulukiusaaja, nyttemmin opiskelen psykiatriksi, ja ei en ajattele edes kiusattuja saati tunne mitään omatunnontuskia, lähinnä säälittää/surettaa se miten joku voi elää niin menneessä että jaksaa jauhaa jotain noin vanhoja asioita.
palstalla anonyymisti voin sanoa vertaavani heitä johanna tukiaiseen joka elää menneessä ja ratsastaa sillä mitä on tapahtunut, ei sillä mitä tulee tapahtumaan.
[/quote]
Minua taas surettaa tulevat potilaasi.
(ei, en sentään tosissani usko sinua psykiatriksi)
[/quote]
Saattaa se ollakin. Nehän on tunteettomia itsekin. Ja outoja.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 09:54"]Mitä helvettiä? Aloitus on saanut vasta 2 alapeukkua! Missä kiusaajat viipyvät? Nukkuvatko vielä?
[/quote]
Pelle.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:36"]
[/quote]
Minä mielelläni kuulisin miksi kiusaaja kiusaa. Mutta kusaajia hyysätään jo, se on yleensä kiusattu joka vaihtaa koulua, se on kiusattu joka kärsii siitä loppu elämänsä kun itsetunto on riekaleina. Ja vaikka kiusaus kuinka olisi oireilua pahasta olosta (ei se aina ole) se ei sitä oikeuta. Ei jokainen kiusattu muutu kiusaajaksi vaikka miten olisi paha olla. Täällä on vaadittu että kiusattujen pitäisi kasvaa aikuisiksi ja ymmärtää että kiusaajat ovat viattomia lapsia.
Jos sinä haluat käydä keskustelua siitä miltä sinusta kiusaajana tuntuu ja miten päädyit kiusaajaksi voin itse kiusattuna kertoa että uskon monien olevan kiinnostuneita keskustelusta. Mutta se, että kaikkien pitäisi automaattisesti unohtaa kokemansa eikä koskaan puhua siitä on naurettavaa.
[/quote]
Miksi sinä leimaat minut kiusaajaksi?! Se on lähinnä ainoa asia mikä minua nyt tässä ketjussa alkoi kiinnostaa. Oletko elänyt laput silmillä, että on mustavalkoisesti vain kiusaaja ja kiusattu. Meitäkin on jotka ovat eläneet normaalinlapsuuden, eikä ymmärrä näistä asioista yhtään mitään. Tämä on itsetarkoituksellista provokaatiota, jolla testataan omaa mielipidettäni.
Eikö riitä uskallusta vastata suoraan, missä vika kun kysytään kyvyttömyydestä asettua sen kiusaajan asemaan.