Erityisherkkä kaveri
En uskalla sanoa enää mitään, ettei hänen energiansa kulu.
Hän syö vain kotimaista luomua kotiruokaa tietyn ruokavalion mukaan. Hän meditoi ja joogaa niille pyhitetyssä huoneessaan. Hän kuuntelee henkisten opettajien videoita ja enkelien kanavointeja. Hän käyttää tarot- ja enkelikortteja. Hän jätti yhden kaverinsa vasta, koska kaveri oli "energiavaras". Hän ei voi tehdä töitä koska uupuu. Hän analysoi itsetuntoaan.
Olenko liian jyrkkä kun tuntuu, ettei ole enää mitään yhteistä?
Kommentit (140)
Tuo ap:n kuvaus kuulostaa ennemminkin assilta tai muulta autisminkirjolaiselta. Diagnosoimattomat niputetaan erityisherkiksi, minkä vuoksi oikeasti herkkien ihmisten maine on huono.
Terkuin autisti jota myös pidettiin erityisherkkänä
Vierailija kirjoitti:
"Hän ei voi tehdä töitä koska uupuu."
Tuttua.
Noita tyyppejä on myös työelämässä työpaikoilla. Jollain tavalla onnistuvat olemaan tekemättä käytännössä mitään koko päivänä, eräs nykyinen työkaverini (50+ ukko) käyttää aikansa lähinnä tupakointiin (polttaa ainakin askillisen tupakkaa työaikana) ja älypuhelimen tuijottamiseen. Hänen pitäisi hitsata, joinakin päivinä hän ei hitsaa yhtään puikkoa.
Ovatko erityisherkät naislapsia?
Misofonia ja aistiyliherkkyys, tunnistan samat.
Vierailija kirjoitti:
Misofonia ja aistiyliherkkyys, tunnistan samat.
Koskee vain muiden ääniä, itse voi tömistellä, huokailla ja räväyttää kirkkaimmat valot huoneeseen
Vierailija kirjoitti:
Ovatko erityisherkät naislapsia?
Mikä naislapsifanaatikko täällä kirjoittelee?
Ap:n kaveri on sekaantunut new ageen, minkä taustalla on aina pimeät ja pahat voimat. Tästä löytyy tietoa ja selviytymiskokemuksia.
Pahasta voi päästä eroon. ✝️
Erityisherkkyys ilmenee aina kun se itselle sopii. Kun ei jaksa mennä töihin, kun ei jaksa olla sukulaisten kanssa, kun ei jaksa kohdata todellisuutta.
Minä olen paljon kuten ap:n kaveri, eli kiinnostunut henkisistä asioista, itsetutkiskelusta, ruokavaliosta jne. Minä tosin jaksan käydä töissä ilman ongelmia. Enkä ole edes mielestäni muuten erityisherkkä, paitsi että olen lapsesta asti aistinut juuri noita energioita.
En usko että pitäisin ap:n kaltaisen kaverin menetystä isona asiana. Jos kerran ap jo selvästi halveksii asioita joihin tämä kaveri uskoo, ja pitää tätä jotenkin höyrähtäneenä, muttei edes nosta kissaa pöydälle ottamalla asiaa puheeksi suoraan, niin ei tuo järin aito ystävyys voi olla. Ihmisten pitäisi hyväksyä se, että ihmiset muuttuu ja sen mukana kaveritkin muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaveri on sekaantunut new ageen, minkä taustalla on aina pimeät ja pahat voimat. Tästä löytyy tietoa ja selviytymiskokemuksia.
Pahasta voi päästä eroon. ✝️
Kerro lisää?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen paljon kuten ap:n kaveri, eli kiinnostunut henkisistä asioista, itsetutkiskelusta, ruokavaliosta jne. Minä tosin jaksan käydä töissä ilman ongelmia. Enkä ole edes mielestäni muuten erityisherkkä, paitsi että olen lapsesta asti aistinut juuri noita energioita.
En usko että pitäisin ap:n kaltaisen kaverin menetystä isona asiana. Jos kerran ap jo selvästi halveksii asioita joihin tämä kaveri uskoo, ja pitää tätä jotenkin höyrähtäneenä, muttei edes nosta kissaa pöydälle ottamalla asiaa puheeksi suoraan, niin ei tuo järin aito ystävyys voi olla. Ihmisten pitäisi hyväksyä se, että ihmiset muuttuu ja sen mukana kaveritkin muuttuu.
Mä olen kanssa samanlainen. Jo pienenä juttelin enkeleiden kanssa, henkisyys kulkenut aina mukana. Mitä vanhemmaksi olen tullut sen hankalampaa olla esim. Melussa, hälyssä jne. Töissä jaksan käydä, mutta ajoittain tarvitsen omaa aikaa. En koe kuitenkaan olevan erityisherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Erityisherkkyys ei sinänsä tee ihmisestä tunneälykästä pyhimystä vaan kypsymätön ja itsensä kanssa hukassa oleva erityisherkkä voi olla sietämätöntä seuraa. Kuin pohjaton kaivo, joka imee muista energiat eikä siitä huolimatta saavuta koskaan täyttymystä. Epäkypsille eritysherkille on tyypillistä myös rajattomuus ja tulkintojen tekeminen oman tunnemaailman kautta. Siitä seuraa näitä pieleen meneviä "aistimuksia" muista ihmisistä, kun tällainen erityisherkkä projisoi omaa sisäistä maailmaansa muihin. Toki on aina olemassa mahdollisuus, että tällainen ihminen ei ole erityisherkkä lainkaan vaan esimerkiksi persoonallisuushäiriöinen.
Itsensä kanssa sinut oleva ja itsetuntemustaan kehittänyt erityisherkkä voi sen sijaan olla miellyttävää ja syvällistä seuraa. Hän todennäköisesti on hyvä tunnelman ja ilmapiirin rakentaja, koska aistii helposti muiden tunnetiloja ja haluaa saada kaikki tuntemaan olonsa kotoisaksi. Tällainen erityisherkkä on joutunut opettelemaan rajojen vetämistä ja vastuun ottamista omista tunteistaan sekä jaksamisestaan, minkä vuoksi hän ei vieritä niitä muiden niskoille. Tasapainoinen erityisherkkä tykkää silloin tällöin mennä myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, koska hallitsee ne keinot, joiden avulla hän voi turvallisesti palautua stimuloivista kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasta voi päästä eroon. ✝️Kerro lisää?
Yritin, mutta sensuroitiin.
Kunhan saa olla jossain asiassa erityinen.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyys ilmenee aina kun se itselle sopii. Kun ei jaksa mennä töihin, kun ei jaksa olla sukulaisten kanssa, kun ei jaksa kohdata todellisuutta.
Hankalaa kyllä, tässä on totuutta mukana. On kysymys siitä, että voi olla pitkään keikkinut jaksamisensa äärirajoilla ja sitten jokin näennäisesti pieni asia vie ne loput voimat. Sekä työpaikalla että sukulaisten kanssa tietyt ominaisuudet on piilottanut eivätkä olosuhteeet ole antaneet myöten huomioida niitä.
Vanhemmiten olen kuitenkin oppinut ennakoimaan: ihmissuhteissa ottamaan lepotauon jo ennen kuin hälytyskellot soivat, töissä osa lomapäivistä irtopäivinä jolloin ei mitään virikkeitä eli pelkkää seinään tuiojttelua. Tiettyjen tehtävien poistamista tehtävänkuvasta.
Varmaan päästää sinut uutena vuotena menemään jonkin rituaalin muodossa.
Näitähän riittää, mitään herkkää heissä ei tosin ole.
Hyvä kun kerroit mitä ajattelet, niin voimme pysytellä kaukana sinusta ja kaltaisistasi. Terv. Voi hyvin -lehden tilaajat