Erityisherkkä kaveri
En uskalla sanoa enää mitään, ettei hänen energiansa kulu.
Hän syö vain kotimaista luomua kotiruokaa tietyn ruokavalion mukaan. Hän meditoi ja joogaa niille pyhitetyssä huoneessaan. Hän kuuntelee henkisten opettajien videoita ja enkelien kanavointeja. Hän käyttää tarot- ja enkelikortteja. Hän jätti yhden kaverinsa vasta, koska kaveri oli "energiavaras". Hän ei voi tehdä töitä koska uupuu. Hän analysoi itsetuntoaan.
Olenko liian jyrkkä kun tuntuu, ettei ole enää mitään yhteistä?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on hurahtamisen raja?
Jos muuttaa koko elämänsä hyvin lyhyessä ajassa, ilman että sitä on pohtinut jo vuosikausia.
Vuosikausia kypsytelty elämänmuutoskin voi näyttää ulkopuolisen silmään hurahtamiselta. Moni esim. henkisiä asioita ja maailmankatsomustaan uusiksi pohtiva ihminen haluaa pitää ajatuksensa itsellään naurunalaiseksi tai syrjityksi tulemisen pelossa. Ulkoinen muutos voikin sitten tapahtua hyvin nopealla tahdilla, kun ihminen on saanut riittävästi rohkeutta ja selvyyttä suunnalleen.
Jos tällaisen elämänmuutoksen läpi käyneen ihmisen kanssa ei enää löydä yhteistä säveltä, niin parempi on viilentää välit. Moni heräämisen ym. muutoksen kokenut kyllä ymmärtää, että sen jälkeen kaikki on toisin eivätkä vanhat ystävyyssuhteet välttämättä kestä sitä.
Mielestäni ihmisen pitäisi pystyä perustelemaan uusi ajatusmaailmansa. Jos sitä ei osaa perustella toiselle, miten sitten itselle. Ja millä perusteella silloin on muuttanut koko elämänsä päälaelleen ja hylännyt ystäviä?
Millainen perustelu? Tieteellinen perustelu, vai mitä?
Jonkinlainen looginen perustelu, vaikka tieteellinenkin (joskin tiedekään ei ole lähiskään aina yhtä kuin totuus). Vastakohtana siis se, että joku vain ”tuntuu oikealta”. Meidän ihmisten tunteet kun menevät ja tulevat, kertovat ”vain” omasta kokemuksestamme tietyyn asiaan. Kokemuksiimme taas vaikuttavat taustamme, elämänkokemuksemme, geenimme jne. Tietysti voi perustaa elämänvalintansa ja -tapansa myös tunteisiinsa, mutta sen voi sitten rehellisesti kertoa eikä väittää, että kyse on jostain yleisestä totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on hurahtamisen raja?
Jos muuttaa koko elämänsä hyvin lyhyessä ajassa, ilman että sitä on pohtinut jo vuosikausia.
Vuosikausia kypsytelty elämänmuutoskin voi näyttää ulkopuolisen silmään hurahtamiselta. Moni esim. henkisiä asioita ja maailmankatsomustaan uusiksi pohtiva ihminen haluaa pitää ajatuksensa itsellään naurunalaiseksi tai syrjityksi tulemisen pelossa. Ulkoinen muutos voikin sitten tapahtua hyvin nopealla tahdilla, kun ihminen on saanut riittävästi rohkeutta ja selvyyttä suunnalleen.
Jos tällaisen elämänmuutoksen läpi käyneen ihmisen kanssa ei enää löydä yhteistä säveltä, niin parempi on viilentää välit. Moni heräämisen ym. muutoksen kokenut kyllä ymmärtää, että sen jälkeen kaikki on toisin eivätkä vanhat ystävyyssuhteet välttämättä kestä sitä.
Mielestäni ihmisen pitäisi pystyä perustelemaan uusi ajatusmaailmansa. Jos sitä ei osaa perustella toiselle, miten sitten itselle. Ja millä perusteella silloin on muuttanut koko elämänsä päälaelleen ja hylännyt ystäviä?
Millainen perustelu? Tieteellinen perustelu, vai mitä?
Yleensä perustelujen vaatijat eivät ole kiinnostuneita syistä toisen muuttuneen ajatusmaailman taustalla vaan siitä, että pääsisivät sitä kautta vänkäämään ja saamaan toisen epävarmaksi valintojensa suhteen. Mitä enemmän toinen perustelee, sitä aggressiivisemmin häneltä vaaditaan sitä lisää. Ihmiset kestävät keskimäärin huonosti läheistensä elämänmuutoksia ja tämä pätee muuhunkin kuin maailmankatsomuksen muuttumiseen. Esimerkiksi alkoholinkäytön lopettaneilla lienee paljon tarinoita kerrottavanaan aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin: erityisherkkyys on autonomisen hermoston herkkyyttä, tuollainen ”hurahtaminen” taas mielestäni usein merkki jonkinlaisesta epätasapainosta.
Ainakin Elaine N. Aron Erityisherkkä ihminen (HSP) kirjan mukaan henkioppaat, enkelit ja sen sellaiset hyvin yleisiä kokemuksia erityisherkillä.
Varmasti, mutta erityisherkkyys ei ole sama asia kuin viehtymys näihin. Kuten ei alkoholismiin taipuvaiset geenitkään tarkoita, että ihminen on alkoholisti.
Mitä sinä tuollaisella kaverilla teet? Kuulostaa että kaveruus tuon kanssa on kuin masturbointia juustoraastimella, tavallaan huvittavaa mutta erittäin tuskallista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tuollaisella kaverilla teet? Kuulostaa että kaveruus tuon kanssa on kuin masturbointia juustoraastimella, tavallaan huvittavaa mutta erittäin tuskallista.
Tää on paras! 😂
Ei todellakaan kuulosta erityisherkältä tyypiltä vaan joltain hihhulilta. Kannattaa selvittää, mitä erityisherkkyys tarkoittaa ennen kuin termiä käyttää. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulosta erityisherkältä tyypiltä vaan joltain hihhulilta. Kannattaa selvittää, mitä erityisherkkyys tarkoittaa ennen kuin termiä käyttää. Hohhoijaa.
Yleensä nämä "erityisherkät" määrittävät itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä "erityisherkät" määrittävät itse itsensä.
Onks se rikos?
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkä on kaunis sana hulluudelle.Kuten hajuherkkyyskin:)Luulotauteja molemmat!
Sä taidat itse olla hullu luulotautinen, kun kuvittelet tuommosia.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkä on kaunis sana hulluudelle.Kuten hajuherkkyyskin:)Luulotauteja molemmat!
Jaa kun nämä menee tukkoon tai vuotaa hajuista.
Haist home.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa kun nämä menee tukkoon tai vuotaa hajuista.
Haist home.
Nenä!
Minä en saanut kuunnella musiikkia koska tietty musiikkityyli "aiheuttaa ahdistusta" erityisherkäksi itsensä määrittelevässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut kuunnella musiikkia koska tietty musiikkityyli "aiheuttaa ahdistusta" erityisherkäksi itsensä määrittelevässä.
No voi itku.
T. erityisherkkis
Vierailija kirjoitti:
Siis et saanut kuunnella tämän ihmisen vieressä vai ylipäätään? Jälkimmäinenn on jo hieman outoa, mutta ensin mainittu ei todellakaan ole. Ei tarvitse olla edes erityisen herkkä, jos ei halua kuunnella inhoamaansa musiikkia. Kuulokkeet on onneksi keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti se kaverisi jätti hänet ennemmin. Tuollaiset astraali ja muuhun energiahömppään uskovat ovat itse niitä pahimpia energiavarkaita. Rasittavia ja hieman yksinkertaisiakin.
Energia on siis hömppää..mielenkiintoista. Mutta mitäpä voisi av palstan yksinkertaisilta mammuleilta odottaa. On se jännä miten tänne vähän väliä tulee näitä henkisiä tai uskovaisia ihmisiä pilkkaavia aloituksia joita möllösilmät sitten vaahtosuuna ivaavat.
Vain hurahtaneelta new age hömpötyksiin seonneelta uuvatilta voi odottaa noin kärkästä ja sivaltavaa vastinetta. Kuka onkaan yksinkertainen?
Eikun se on vain erityisen herkkien ihmisten juttu ettei halua kuunnella apn kanssa samaa musiikkia. Apn on hyvä olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin: erityisherkkyys on autonomisen hermoston herkkyyttä, tuollainen ”hurahtaminen” taas mielestäni usein merkki jonkinlaisesta epätasapainosta.
Juurikin tämä. Itsellä on lähipiirisså oikeasti erityisherkkä ihminen, eikä se tosiaankaan tarkoita mitään enkelihommiin hurahtamista tai muuta höpöhöpöä. Ärsyttää kun erityisherkkyydestä on tullut joku vitsi tai keino tehdä itsensä tärkeäksi. Kun oikeasti on kyse asiasta, joka vaikuttaa kyseisen piirteen omaavan ihmisen jokapäiväiseen elämään niin hyvässä kuin pahassa. Ja yleensä tämän piirteen oikeasti omaavat eivät kyllä sitä mainosta.
Aplla ei ole kuulokkeita. Taitaa olla hankala ihminen.
Olen itse jonkinasteen erityisherkkä ja ehkä vähän henkinen. Noista henkisistä asioista en puhu kaikkien kanssa, vain joidenkin mutta en parhaiden ystävieni kanssa sillä he ovat hyvin skeptisiä ja aika "tuomitsevia"
Itse en halua että kenenkään tarvitsee jännittää seurassani, haluan että kaikki voivat olla omia itsejään enkä halua tuomita ketään. Sen sijaan kahteen parhaimpaan ystävääni minun on ollut pakko ottaa hieman etäisyyttä sillä he ovat todella negatiivisia ja omaavat todella jyrkät mielipiteet. Vaikka nautin heidän seurasta ja he ovat minulle tärkeitä niin liiallinen yhdessäolo saa oloni todella uupuneeksi.
Väsyn muutenkin arjessa eri tavalla kuin muut, viikonloppuisin en usein muuta jaksa kuin vaan nukkua. Ei tämä erityisherkän elämä todellakaan ole kivaa.
Erityisherkät ovat paitsi aisti- myös tunneherkkiä ja käsittelevät tietoa syvällisemmin. Tuntevat myös vetoa henkisyyteen/hengellisyyteen enemmän kuin vähemmän herkät. Ihan on luettavissa näistä kuvauksista.
Ja onhan se ihan loogista, että jos aistii herkemmin ja syvällisemmin sekä ulkoista että sisäistä ympäristöään, voi aistia hienovaraisempia sävyjä eli energioita, joita muut eivät aisti. Ja jos he eivät niitä aisti, ne eivät välttämättä kuulu mitenkään heidän todellisuuteensa. Erityisherkälle taas ne voivat olla hyvinkin tärkeitä.