AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Kunta tarjoaa kuntoutuksen, se ei ole eettinen kysymys, vaan lähinnä todetaan kunnan tarjoavan tämän palvelun.
No näin mäkin päättelin; kuntoutusta joko on tai ei. Enemmänkin kyse rahasta kuin etiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://link.springer.com/article/10.1007/s13162-018-0131-1
^ Metafora teksti
Omasta mielestä oli helppolukuinen ja aika perus artikkeli, mut oon kuullu että yleinen käsitys on että oli hankala. Mitä mieltä täällä ollaan?
Esim. mä ymmärrän kyllä ton tekstin ihan hyvin, mutta musta ne kysymykset on tosi vaikeita aina noissa tehtävissä. Kun ei kysytä sellasta, minkä sais _ihan suoraan_ luettua tekstistä, niin menee yli hilseen.
Ideanahan onkin testata luetun ymmärtämistä, niin opetuskielessä kuin englannissa.
Lukihäiriöisen painajainen!
En pääse varmaan ikinä sisään kun mulla on luetun ymmärtämisessä juurikin häikkää. Eikä ole aikaa avata niitä mitä ei ymmärrä. Normielämässä ymmärrän kyllä lukemani mutta tuollaiset ovat niitä jotka tuottaa vaikeuksia. Suomeksi oli jo vaikea ja englanniksi mahdoton. Lisäksi olen hidas lukija ja nämä yhdistettynä aikaan ja stressaavaan tilanteeseen niin apua!
Mul oli tos uunilohitehtäväs 4 tyyppi joist kaikilla oli eri ruokavalio (esim. Laktoositon, semivege jne.) eli ei ollu kyse vaan vegaanisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mites toi päiväpuolella amk-opiskelu? Paljonko jää käteen jos saa opintotuen+lapsilisän (x3) + asumistuen?
(vuokra 1100€)Miten keikkatyö vaikuttaa yllä mainittuihin tukiin, onko joku tietty määrä jota voi tehdä työkeikkoja (palkka n. 13€/h ilman lisiä) ilman että vaikuttaa asumistukea vähentävästi (esim. neljä viikonloppuvuoroa) ?
Puoliso sanoi ettei töitä opintojen ohessa kannata tehdä keikkana kun sitten tuet romahtaa, joudun paiskimaan enemmän ja palan loppuun. Haluan kuulla muiden kantaa ja kokemusta asiaan
Kuinka paljon voit saada tuloja?
Jos nostat opintotukea vuoden aikana, sinulla on kalenterivuodelle henkilökohtainen vuosituloraja. Vuositulorajasi määräytyy sen perusteella, kuinka monelta kuukaudelta olet nostanut opintotukea kalenterivuoden aikana.
Voit tarkistaa vuositulorajasi verkossa. Kirjaudu asiointipalveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Voit myös arvioida vuositulorajaasi opiskelijan omien tulojen laskureilla.
Voit saada tulot milloin tahansa kalenterivuoden aikana, kunhan ne eivät ylitä vuositulorajaasi.
Tuo lukee kelan sivuilla...
Mitkä tossa eettisessä kuntoutuskysymyksessä oli vaihtoehtoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://link.springer.com/article/10.1007/s13162-018-0131-1
^ Metafora teksti
Omasta mielestä oli helppolukuinen ja aika perus artikkeli, mut oon kuullu että yleinen käsitys on että oli hankala. Mitä mieltä täällä ollaan?
Esim. mä ymmärrän kyllä ton tekstin ihan hyvin, mutta musta ne kysymykset on tosi vaikeita aina noissa tehtävissä. Kun ei kysytä sellasta, minkä sais _ihan suoraan_ luettua tekstistä, niin menee yli hilseen.
Ideanahan onkin testata luetun ymmärtämistä, niin opetuskielessä kuin englannissa.
Lukihäiriöisen painajainen!
En pääse varmaan ikinä sisään kun mulla on luetun ymmärtämisessä juurikin häikkää. Eikä ole aikaa avata niitä mitä ei ymmärrä. Normielämässä ymmärrän kyllä lukemani mutta tuollaiset ovat niitä jotka tuottaa vaikeuksia. Suomeksi oli jo vaikea ja englanniksi mahdoton. Lisäksi olen hidas lukija ja nämä yhdistettynä aikaan ja stressaavaan tilanteeseen niin apua!
Diagnoosilla todennettaessa sai erityisjärjestelyt kokeessa
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutuksen järjestäminen on lakisääteistä. Ei eettistä.
Lisäksi, jos todetaan että "kunta järjestää kuntoutusta" se on vain toteamus, jossa ei ole sen enempää arvomaailmaa mukana, kuin toteamuksessa "maanantai on viikonpäivä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi, jos todetaan että "kunta järjestää kuntoutusta" se on vain toteamus, jossa ei ole sen enempää arvomaailmaa mukana, kuin toteamuksessa "maanantai on viikonpäivä".
..joka oli näköjään todettu jo pariinkin kertaan. Luin keskustelua pidemmälle vasta vastattuani, joten pahoittelut toistosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä muut vaihtoehdot oli. Tuokin voi olla eettinen asia, laki, velvollisuus, oikeus jne.
Minusta siinä bussitehtävässä jossa joku sanoi meidän on poistuttava kävellen niin kysyttiin mikä tukee väitettä. Mielestäni fataalein vaihtoehto oli se että on paahtavan kuuma eikä varjoa ole, eikä niinkään se ettei bussia voi korjata.
En muista omaa bussitehtäväni tarkkaa tehtävänantoa mutta koin sen sillä tavalla että mikä annetuista väitteistä tuki sitä väitettä että "meidän pitää jatkaa jalkaisin."
En ole nähnyt kenenkään mainitsevan vaihtoehtoa "bensa on loppu"
Olen alkanut miettiä että olikohan tuo nyt se oikea sittenkään kun kukaan sitä täällä maininnut. Kaikki muut vaihtoehdot kertoivat tai vihjasivat jalankulun vaaroja joten mielestäni ne eivät tukeneet väitettä. Se taas että bensa on loppu tukee sitä että pitää jatkaa jalkaisin koska vaikka bussi korjattaisiin tai oli sitten vanhuksia tai kuoppaista tietä niin bussi ei tule ilman bensaa kulkemaan ja joudutaan jatkamaan matkaa jalan.
Vierailija kirjoitti:
En muista omaa bussitehtäväni tarkkaa tehtävänantoa mutta koin sen sillä tavalla että mikä annetuista väitteistä tuki sitä väitettä että "meidän pitää jatkaa jalkaisin."
En ole nähnyt kenenkään mainitsevan vaihtoehtoa "bensa on loppu"
Olen alkanut miettiä että olikohan tuo nyt se oikea sittenkään kun kukaan sitä täällä maininnut. Kaikki muut vaihtoehdot kertoivat tai vihjasivat jalankulun vaaroja joten mielestäni ne eivät tukeneet väitettä. Se taas että bensa on loppu tukee sitä että pitää jatkaa jalkaisin koska vaikka bussi korjattaisiin tai oli sitten vanhuksia tai kuoppaista tietä niin bussi ei tule ilman bensaa kulkemaan ja joudutaan jatkamaan matkaa jalan.
Oliko sulla bussikuski tajuton?
Jos bussikuski oli tajuton, niin eihän mikään noista edellä mainitusta tukenut sitä väitettä paitsi se että kyydissä oli lapsia ja oliko vanhuksiakin joten heidäthän oli vietävä turvaan ja haettava apua bussikuskille. Todennäköisesti kuski meni siitä sairaalaan joten enää ei auttanut renkaan korjaukset ja muut koska kuskia ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussikuski oli tajuton, niin eihän mikään noista edellä mainitusta tukenut sitä väitettä paitsi se että kyydissä oli lapsia ja oliko vanhuksiakin joten heidäthän oli vietävä turvaan ja haettava apua bussikuskille. Todennäköisesti kuski meni siitä sairaalaan joten enää ei auttanut renkaan korjaukset ja muut koska kuskia ei ollut.
kuski ei ollu tajuton vaan tulkki, ainakin mun tehtävässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tulkitsin nämä lapset ja vanhukset niin, että bussista ei kannata lähteä kävelemään-> liian raskasta käveleminen heille..
Toi tajuton bussikuski vai oliko se nyt matkaopas oli kyllä mulle ihan absurdi 😂 Vastasin sen, että on kuuma ja ei varjoa ja mietin että eihän sinne kuumaankaan voi jäädä bussiin odottelemaan… mutta meneekö siis 3,2 pistettä pois jokaisesta väärin vastatusta, jos oikeasta saa siis 2,5 p ja virheestä menee 0,7 vielä lisäksi miinusta, aika pienistä virheistä ja taktikoinnista on kiinni varmasti meillä monella. Itse en huomannut yhtään taktikoida, arvailin jos en tiennyt 🙈
Vierailija kirjoitti:
Toi tajuton bussikuski vai oliko se nyt matkaopas oli kyllä mulle ihan absurdi 😂 Vastasin sen, että on kuuma ja ei varjoa ja mietin että eihän sinne kuumaankaan voi jäädä bussiin odottelemaan… mutta meneekö siis 3,2 pistettä pois jokaisesta väärin vastatusta, jos oikeasta saa siis 2,5 p ja virheestä menee 0,7 vielä lisäksi miinusta, aika pienistä virheistä ja taktikoinnista on kiinni varmasti meillä monella. Itse en huomannut yhtään taktikoida, arvailin jos en tiennyt 🙈
Mitä ihmettä olisit odotellut varjossa? Sanottiinko että apu on tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä olisit odotellut varjossa? Sanottiinko että apu on tulossa?
Ei kun sanottiin, että ei ole varjoa ja on kuuma.. eli siksi ajattelin että pitäisi lähteä kävelemään ettei voi jäädä paikoilleen? Ei tainnut mennä ihan putkeen. 😅
Itse ajattelin niin kun siinä bussi tehtävässä mainittiin että bussi on muuten ehjä mutta rengas puhki että ilmastointi toimii joten siksi se kuumuus ulkona ei heti haittaa. Lapset ja vanhukset kävelemässä kuumuudessa niin ei hyvä juttu.
Mulla taas piti miettiä miksi ne alkolukot piti asentaa.