AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Psaa kirjoitti:
Enkku oli kamalan vaikea, suurin osa kysymyksistä jäi vastaamatta, sormet ristissä että tulee 0,5 pistettä. Matikka ja päätöksentekotaidot helppoja kun oli valmennuskurssin käynyt. Etiikkaa ja tunneäly oli haastavampia kuin valmennuskurssilla mutta ihan ok. Suomen kielessä piti lukea teksti moneen kertaan että löysi vastaukset.
Oliko teilläkin enkun tekstinä matkailusta?
Meillä oli metaforista ja mainonnasta.
Osaatteko sanoa miten aikaisin tulee tieto omaan opintopolkuun pisteistä tai hylätystä tuloksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Y laudan kokeet on viime vuoden kokeita.
Siellä on tän vuoden kokeesta kuvakaappauksia.
Linkki?
Koe oli yllättävän helppo, englanti nyt oli tapansa mukaan hyvin haasteellinen ja arvalla tein varmimmat kohdat, joista edes jotakin tajusin, että saisin minimi pisteet.
Paljonko englannissa sai pisteitä per tehtävä/oikea vastaus ?
Eiii saatana. Mulla ei ole ollenkaan keskittymiskykyä. Luin muka ohjeet, mutta en lukenut niitä. Oon aiemmin tehny mm. sen virheen, että vastaan paniikissa kaikkiin ajattelematta, että vääristä vastauksista pisteet hujahtaa miinukselle. No, nyt fiksuna sitten vastasin vain ne, jotka kuvittelin osaavani ja loppuihin en laittanut mitään merkintää... En ruksinut mahdollisia "jätän vastaamatta" -kohtia. Taitaa tulla kovasti miinusta? Ja tietty en tajunnu, et osioissa on se vähimmäispistemäärä. Ei ois mahtanu sekään täyttyä joka osassa, kun vaikkapa päätöksentekotaidoissa ratkasin tyyliin yhen tehtävän:D Ei sillä, en muutenkaan odottanut kouluun pääseväni näin kylmiltään. Mut ois ollu kiva nähä paljonko pisteitä tulee kun vastas vaan ne jotka "varmasti tiesi".
Vierailija kirjoitti:
Eiii saatana. Mulla ei ole ollenkaan keskittymiskykyä. Luin muka ohjeet, mutta en lukenut niitä. Oon aiemmin tehny mm. sen virheen, että vastaan paniikissa kaikkiin ajattelematta, että vääristä vastauksista pisteet hujahtaa miinukselle. No, nyt fiksuna sitten vastasin vain ne, jotka kuvittelin osaavani ja loppuihin en laittanut mitään merkintää... En ruksinut mahdollisia "jätän vastaamatta" -kohtia. Taitaa tulla kovasti miinusta? Ja tietty en tajunnu, et osioissa on se vähimmäispistemäärä. Ei ois mahtanu sekään täyttyä joka osassa, kun vaikkapa päätöksentekotaidoissa ratkasin tyyliin yhen tehtävän:D Ei sillä, en muutenkaan odottanut kouluun pääseväni näin kylmiltään. Mut ois ollu kiva nähä paljonko pisteitä tulee kun vastas vaan ne jotka "varmasti tiesi".
Mun mielestä se oli niin, että jos jätti kokonaan tyhjäksi ei tule taikka lähe mitään eli sama kuin "jätän vastaamatta"
Ei ansiosodonnaista saa lähellekään kahta vuotta.
Tulin juuri kokeesta. Kohtasin yllättävän ja todella ärsyttävän haasteen. Menin istumaan eturiviin, koska ajattelin, että siellä on rauhallisinta. Häiriinnyn helposti äänistä ja esim. muiden kokelaiden liikkeestä heidän lähtiessään kokeesta. Valitettavasti tulinkin valinneeksi koko salin äänekkäimmän paikan, kun kokeen valvojat sipittelivät jatkuvasti keskenään. Kysyin kesken ekan osion, saanko vaihtaa paikkaa, kun sipittely häiritsee. En saanut, vaan yksi valvoja pyysi supattelijoita hiljenemään. Siitä seurasi silmien pyörittelyä minun suuntaani ja ehkä minuutin hiljaisuus, kunnes homma jatkui samanlaisena. Todella raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulin juuri kokeesta. Kohtasin yllättävän ja todella ärsyttävän haasteen. Menin istumaan eturiviin, koska ajattelin, että siellä on rauhallisinta. Häiriinnyn helposti äänistä ja esim. muiden kokelaiden liikkeestä heidän lähtiessään kokeesta. Valitettavasti tulinkin valinneeksi koko salin äänekkäimmän paikan, kun kokeen valvojat sipittelivät jatkuvasti keskenään. Kysyin kesken ekan osion, saanko vaihtaa paikkaa, kun sipittely häiritsee. En saanut, vaan yksi valvoja pyysi supattelijoita hiljenemään. Siitä seurasi silmien pyörittelyä minun suuntaani ja ehkä minuutin hiljaisuus, kunnes homma jatkui samanlaisena. Todella raivostuttavaa.
Otitko heidän nimet ylös? Tee valitus. Jos ei irtoa koulupaikkaa niin tee oikaisuvaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Oliks se yks matikan kysymys tyyliin kuinka monta prosenttia suurempi luku 90 on kuin 60 tai toisinpäin VAI että kuinka monta prosenttia luku 60 on luvusta 90 tai toisinpäin. Häiritsee ku aloin miettii etten kai vastannu hätäpäissäni väärin.
Mun mielestä se oli et kuinka monta prosenttia 90 on suurempi kuin luku 60. Eiks se oo 90-60=30 30/60?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliks se yks matikan kysymys tyyliin kuinka monta prosenttia suurempi luku 90 on kuin 60 tai toisinpäin VAI että kuinka monta prosenttia luku 60 on luvusta 90 tai toisinpäin. Häiritsee ku aloin miettii etten kai vastannu hätäpäissäni väärin.
Mun mielestä se oli et kuinka monta prosenttia 90 on suurempi kuin luku 60. Eiks se oo 90-60=30 30/60?
No hyvä. Joo on se :)
Kävin tekemässä kokeen täysin valmistautumatta, ja olen jo 46v. enkä ole käynyt lukiota.
Tein muuten järjestyksessä osiot, mutta matikan jätin viimeiseksi kun ajattelin että se on vaikein ja pisin.
Enkku oli vaikeaa tekstiä, ja siihen, äikkään ja päätöksentekoon meni koko aika.
Etiikka ja mikä se tunnejuttu oli, meni kumpikin 10 minuutissa, etiikka oli mielestäni helppo, ja se tunnejuttukin suurimmaksi osaksi, yksi ilme oli sellainen että en ole varma oliko suru vai inho.
Matikassa ei yllättäen mennyt kuin 20 min. Yhden jätin vastaamatta kun ei ollut mitään käryä, jotkut meni vähän arvaamalla kuten päätöksenteossakin, joten saas nähdä kuinka ämmän käy.
Toi koehan oli helpompi kuin koskaan :)
Matikka oli kieltämättä todella helppo (31.5. 1. koe), ja säästelin sitä viimeiseksi kun ajattelin että säästän sinne stressin. Enkku oli jumalattoman hankala, näin jopa yliopistossa sitä sivuaineena lukeneena en tajunnut puolesta tekstiä hölkäsen pöläystä. 5min kun olisi saanut lisäaikaa siihen, äikkään ja päätöksentekotaitoihin, niin olisi ollut kiva. Nyt jäi tarkastaminen ihan puolitiehen noissa osioissa.
Valmennuskursseista oli apua päätöksentekotaitoihin, etiikkaan ja tunneälyyn. Matikkaa kertasin kuukauden päivittäin, ja turhaan. Olisin vanhalla lukion matikallakin nuo pääsykoetehtävät ratkaissut, turhaan tankkasin todennäköisyyksiä ja lieriöiden pinta-aloja..
Koe meni hyvin, mutta riippuu muista osallistujista pääsenkö kouluun. Vaikea ala hakea ja ei-ensikertalaisena lähestulkoon mahdotonta päästä sisään.
Oliko teilläkin geometria kolmiolaskentaa?
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko sanoa miten aikaisin tulee tieto omaan opintopolkuun pisteistä tai hylätystä tuloksesta?
Tuleeko tieto siis nettii. Eikä enää kirjeitse postissa?
Oliko äidinkielen ja enkun tekstit hankalia, kuinka pitkiä? Oliko virkkeidenjärjestelytehtäviä? Oliko enkussa synonyymi- tai vastakohta-tehtäviä? Stressaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tieto siis nettii. Eikä enää kirjeitse postissa?
Tieto tulee tänne: https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/
Mutta kyllä ne siis antaa osviittaa millaisia kysymykset on, mulla oli 2019 ihan samanlaisia kysymyksiä.