Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
321/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako siis olla pikkulaukku mukana missä on lompakko, kynä ja varamaskeja?

Mulla oli mutta laitoin sen isompaan kangaskassiin kokeen ajaksi

Vierailija
322/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeesta jäi ihan ok fiilis, vaikka en ehkä taida sisään päästäkään. Loogisessa päättelyssä en ehtinyt miettimään kaikkia kysymyksiä kunnolla ja en ollut valmistautunut niihin mitenkään. Äikkä ja enkku voi mennä miten tahansa; osa vastausvaihtoehdoista oli melko tulkinnanvaraisia imo. Yleensä tulkitsen väärin :D Matikka oli tosi helppo, samoin tunneäly. Kavokuvat olivat aivan hanurista, kuten joku tuolla kirjoittelikin. En oikeesti pystynyt erottamaan hämmästyksen/vihan välillä, tai ilon/innostuksen yms. Toivottavasti niissä on useampi oikein? 

Ne etiikan kysymykset oli myös jotenkin outoja :( Ehkä oon vaan käynyt vähän hitaalla... Noh, onneksi ei oo välttämätöntä päästä opiskelemaan, aikuisiällä kun olen alkanut haikailemaan toisen tutkinnon perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen se tunneälytaito siis oli? Minkä tyyppisiä kysymyksiä? En mene kokeeseen, sillä pääsin amk-todistuksella suorittamaan toista tutkintoa Savoniaan, eli ei-ensikertalaisena. Hakupaikkana oli ensimmäisenä. Koepaikkaan on 130 km suuntaansa matkaa, niin sen takia ei kannatta ajella ees-taas katsomaan vaan yhtä osiota.

324/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä39352 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haette AMK:iin ettekä yliopistoon? Kiinnostaa oikeasti, kun mietin omia suunnitelmia.

Omalla kohdalla se on aika pitkä tarina, mutta kenties sen voisi tiivistää siihen, että sain pikku hermoromahduksen ja ikäkriisin tuossa jonkin aikaa sitten ja piti tehdä vähän arvovalintoja ja julmaakin itsetutkiskelua. Jossain toisessa elämässä olisin eläinlääkäri... tässä elämässä olen kuitenkin päättänyt lähteä terveysalalle eläinfyssarin opinnot kiikarissa. Päätös, joka tuntui eka aika hirveältä, mutta joka päivä paremmalta. Olen sellainen itsensä turpaanvetäjä että oli häkellyttävää huomata, että voinkin olla jossakin oikeasti hyvä ilman, että väen vängällä yritän olla jotain muuta. Ja että minun omat taipumukseni kerrankin ovat niitä toivottuja. Vaikea selittää, mutta on siinä enemmänkin kuin se että "pää ei riittänyt". Pikemminkin taisin yrittää olla eri pää kuin olen.

Tsemppiä sulle pohdintoihin, koulu on hyvä vaihtoehto joka tapauksessa oli se mikä vaan! :)

Missä näitä koulutetaan?

Tämänhetkinen tietoni on se, että kun on ensin valmistunut ihan vaan ihmisfysioterapeutiksi ja ollut töissä kaksi vuotta, voi hakea erikoistumaan Satakunnan ammartikorkeakoulussa eläinfysioterapeutiksi.

Osteopatia olisi toinen tosi mielenkiintoinen, mutta tietääkseni Suomessa ei kouluteta eläinosteopaatteja, että siinä tapauksessa olisi lähdettävä jonnekin merten taa. Harmi sinänsä. Tapasin valintakokeen alkua odotellessa fysioterapeutin, joka oli tullut hakemaan osteopaatiksi ja hänen juttunsa saivat kyllä pohtimaan sitäkin vaihtoehtoa.

325/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen se tunneälytaito siis oli? Minkä tyyppisiä kysymyksiä? En mene kokeeseen, sillä pääsin amk-todistuksella suorittamaan toista tutkintoa Savoniaan, eli ei-ensikertalaisena. Hakupaikkana oli ensimmäisenä. Koepaikkaan on 130 km suuntaansa matkaa, niin sen takia ei kannatta ajella ees-taas katsomaan vaan yhtä osiota.

Kuvataan lyhyt skenaario ja pyydetään arvuuttelemaan kuvatun tarinan henkilön tunteita. Voi olla myös kuvia erilaisista ilmeistä, joista pitäisi jotenkin osata erottaa, mistä tunteesta kyse. Ihan huuhaata sanoisin. :D

Vierailija
326/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tunneälyosio ja etiikkaosio olivat todella selkeät ja ymmärrettävät.

Vierailija
327/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko joka osiossa niitä testikysymyksiä? Ja saako niistä +/- pisteitä?

Vierailija
328/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tunneälyosio ja etiikkaosio olivat todella selkeät ja ymmärrettävät.

Mun mielestä tunneäly taas ei ollut mitenkään yksiselitteinen. Mietin monen skenaarion kohdalla, että kaverin X kohdalla pitäisi toimia näin ja Y:n kohdalla noin. Esim. rohkaistako vai ilmaistako oma huojennuksensa. Kumpikin voi toimia just sillä tavalla, mitä tehtävässä kysyttiin. Ja pitäisikö syytökseen vastata hyväksyvänsä toisen tuntemukset vai asiallisesti ilmaista erimielisyytensä. Koska ensimmäinenhän on järkevää tehdä joka tapauksessa ja jälkimmäisen tekemättä jättäminen taas olisi antaa luvan polkea itseä.

Ja ne kasvokuvat oli tosi tulkinnanvaraisia. Miten ne edes on otettu? Onko oikeita tilannekuvia vai epäaitoja teeskenneltyjä tunteita?

Vierailija
329/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedän noista testikysymyksistä. Lukiko niiden kohdalla että ovat testikysymyksiä vai jätettiinkö kertomatta?

Vierailija
330/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedän noista testikysymyksistä. Lukiko niiden kohdalla että ovat testikysymyksiä vai jätettiinkö kertomatta?

Ei lue. Sehän valikoisi heti niihin vastaavat henkilöt.

Vierailija
331/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko omaa reppua siis ottaa oman tuolin selälle roikkumaan? Entä takkia?

Jos ei - niin ilmeisesti narikka on järjestetty ilmaiseksi Messukeskuksessa?

Vierailija
332/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa. Mulla oli takki selkänojalla ja reppu nojaisi tuoliin ja niin suurimmalla osalla muistakin.

Vierailija
333/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ilmainen narikka, mutta minulla kassi ja takki olivat tuolin selällä.

Vierailija
334/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko matikan monivalinnassa miten isot miinuspiteet käytössä? 0,5p vai 1p?

Tuliko Suomenkielessä pelkkä luetun ymmärtäminen ja tarkennetut kysymykset, saiko tekstiin palata?

Kiersikö joku oikeasti valvomassa ettei kukaan internetistä hae vastauksia tai käytä omaa laskinta koneella?

Vierailija
335/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin paniikkiin kun huomasin, että aika loppuu osioissa. Sitten yritin päätellä ja laitoin jotain vaa. En varmana pääse mihinkään. Englannista tulee varmaan miinuspisteitä :”D

Vierailija
336/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko matikan monivalinnassa miten isot miinuspiteet käytössä? 0,5p vai 1p?

Tuliko Suomenkielessä pelkkä luetun ymmärtäminen ja tarkennetut kysymykset, saiko tekstiin palata?

Kiersikö joku oikeasti valvomassa ettei kukaan internetistä hae vastauksia tai käytä omaa laskinta koneella?

En muista muuta kuin että suomen kielen osiossa sai hiki hatussa skrollata edestakaisin tekstin ja kilometrin mittaisten vastausvaihtoehtojen välillä. Ei kukaan erityisesti valvonut, tietysti käytävän reunoilla istuvien tietokoneita varmaan syynättiin, koska valvojat olivat käytävillä.

Vierailija
337/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse menin paniikkiin kun huomasin, että aika loppuu osioissa. Sitten yritin päätellä ja laitoin jotain vaa. En varmana pääse mihinkään. Englannista tulee varmaan miinuspisteitä :”D

Voi ei! Tietyissä kohdissa kannattaa ennemmin jättää vastaamatta sillä miinuspisteet voivat olla pahemmat kuin 0 pistettä. Ei ole ihan lottorivistä nyt kyse ;(

Vierailija
338/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain liikkuneet varasijat jo?

Vierailija
339/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain liikkuneet varasijat jo?

Näkeekö AMK pääsykokeista omat pisteet jo? Osalistujiahan on vielä ensiviikolla joten pahimmillaan sijoitus voi pudota!

Vierailija
340/2485 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään eniten tuota suomenkielen osioo. Paniikki iskee kun edes taas selaat ja aika vaan kuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän