AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Voiko hiirimattoa ottaa vai oliko ne kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Voiko hiirimattoa ottaa vai oliko ne kielletty?
Kielletty
Käyttäjä39352 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen se tunneälytaito siis oli? Minkä tyyppisiä kysymyksiä? En mene kokeeseen, sillä pääsin amk-todistuksella suorittamaan toista tutkintoa Savoniaan, eli ei-ensikertalaisena. Hakupaikkana oli ensimmäisenä. Koepaikkaan on 130 km suuntaansa matkaa, niin sen takia ei kannatta ajella ees-taas katsomaan vaan yhtä osiota.
Kuvataan lyhyt skenaario ja pyydetään arvuuttelemaan kuvatun tarinan henkilön tunteita. Voi olla myös kuvia erilaisista ilmeistä, joista pitäisi jotenkin osata erottaa, mistä tunteesta kyse. Ihan huuhaata sanoisin. :D
Onko esim. tradenomiksikin hakevalla tuollaisia kysymyksiä?
Jos on, niin onpa pimeää. Onneksi ei itsellä aikoinaan ollut tuollaisia eikä ensikertalaiskiintiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39352 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen se tunneälytaito siis oli? Minkä tyyppisiä kysymyksiä? En mene kokeeseen, sillä pääsin amk-todistuksella suorittamaan toista tutkintoa Savoniaan, eli ei-ensikertalaisena. Hakupaikkana oli ensimmäisenä. Koepaikkaan on 130 km suuntaansa matkaa, niin sen takia ei kannatta ajella ees-taas katsomaan vaan yhtä osiota.
Kuvataan lyhyt skenaario ja pyydetään arvuuttelemaan kuvatun tarinan henkilön tunteita. Voi olla myös kuvia erilaisista ilmeistä, joista pitäisi jotenkin osata erottaa, mistä tunteesta kyse. Ihan huuhaata sanoisin. :D
Onko esim. tradenomiksikin hakevalla tuollaisia kysymyksiä?
Jos on, niin onpa pimeää. Onneksi ei itsellä aikoinaan ollut tuollaisia eikä ensikertalaiskiintiöitä.
Ei ole.
Oli kyllä raskas koe. Englannin osio meni ihan arvalla ja päätöksenteko/loogisessa loppui aika kesken.. Jäi kyl epävarma olo. Matikka, äikkä, etiikka ja tunnetaidot oli mun mielestä helpoimmat. Saapa nähdä tuleeko hylsy.. 😬
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä juttu tämä on, että hirveä meteli kun muut poistui? Eikö ihmiset ymmärtäneet kunnioittaa hiljaisuutta poistumalla mahdollisimman hitaasti? Mietin vaan, kun kyllähän yo-kokeessakin ihmiset poistuu eri aikoihin, mutta ei se nyt mitään älytöntä häiriötä aiheuta ja kaikki pyrkii poistumaan mahdollisimman hiljaa.
AMK-kokeissa käy suhteessa enemmän ääliöitä, kuin ylppäreissä.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä raskas koe. Englannin osio meni ihan arvalla ja päätöksenteko/loogisessa loppui aika kesken.. Jäi kyl epävarma olo. Matikka, äikkä, etiikka ja tunnetaidot oli mun mielestä helpoimmat. Saapa nähdä tuleeko hylsy.. 😬
Jäi sama fiilis. Olen jo 30-vuotias ja ensimmäistä kertaa hakemassa amk:hon tekniikan alalle. Lukion jälkeen tehty pelkkiä perusduunarin hommia ja koska kouluajoista oli aikaa, ostin halvimman mahdollisimman valmennuskurssin, mitä löytyi. Tein siis paljon harjoituskokeita, MUTTA en koe niiden silti riittäneen pärjäämään tässä oikeassa kokeessa... Minulla meni matemaattiset taidot parhaiten (saattaa tulla täydet pisteet), sitten suomen kieli ja sitten... noh, kaikki muut osiot meni mönkään. Tunsin itseni täysin idiootiksi kokeen loppuvaiheessa ja matkalla kotiin tajusin tehneeni virheitä (joista on varmaan enää turha soimata itseään, tehty mitä tehty). :( Koin aikarajoitteen todella vaikeaksi, olisin tarvinnut ainakin 10-15 minuuttia lisäaikaa jokaiseen osioon.
En myöskään osannut olla paikoillani, tuntui tosi vaikealta, joku kärpänenkin pörräsi mun ympärillä ja muiden ihmisten äänet ärsytti. :D
Enkku oli kamalan vaikea, suurin osa kysymyksistä jäi vastaamatta, sormet ristissä että tulee 0,5 pistettä. Matikka ja päätöksentekotaidot helppoja kun oli valmennuskurssin käynyt. Etiikkaa ja tunneäly oli haastavampia kuin valmennuskurssilla mutta ihan ok. Suomen kielessä piti lukea teksti moneen kertaan että löysi vastaukset.
Millaisia kysymyksiä tai sanastoa enkussa oli tai aiheita jos se oli niin monesta vaikea? Enkku on kuitenkin suomessa todella hyvin osattu kieli.
Käyttäjä39352 kirjoitti:
Sitä ihmettelen, että jos kerta järjestelmä laskee pisteet automaattisesti, niin miksi tuloksia pitää odottaa heinäkuuhun? Eikö niitä voisi yhtä hyvin nähdä heti?
Hain ensimmäistä kertaa AMK:iin ja soteli-alalle, tosin vain "läpällä" koska opolta ja hakijapalvelusta sanottiin, ettei kokeeseen tarvitse valmistautua... jonka myötä asian oikea laita valkeni minulle liian myöhään, kun itse ostin valmennuskurssin materiaalit (kannattaa muuten, jos ei ole kokeesta mitään hajua niinkuin mulla ei ollut ja ehkä lukion opinnoista vähän jo vettä virrannut.) Sain myös juuri ensimmäisen vakkarityön niin ei nyt heti huvita alkaa köyhäksi opiskelijaksi, kun olen jo pitkään kamppaillut köyhänä osa-aikaisena aikuisopiskelijana. :)
Itsellä tuo englanti on mennyt heittämällä läpi peruskoulun ja lukion, ylppäreistä tuli E joka harmittaa sen verran että olen miettinyt ällän yrittämistä kun tiedän että siihen kyllä pystyn. Eilen sain hämmästyä ensimmäistä kertaa ammattikorkeakoulun valintakokeessa, siis se enkun osio oli todella vaikea. Ylppäreissäkään ei olisi pelkillä koulun opeilla pitkälle pötkinyt, mutta tuohon AMK:in kokeeseen preppaan ensi kerralla lukemalla vaikka alkuperäiskielellä englanninkielistä kirjallisuutta, että edes säkällä oppisi epätavallisempia sanoja ja vaikeampaa ilmaisua.
Suomen osio vaati lähinnä kärsivällisyyttä, pitkä teksti ja minulla ei ole oikein hermoja äikkään koskaan ollutkaan. Tylsää! :D
Päätöksentekotaito-osion tehtävät olivat juuri sellaisia, kuin valmennuskurssilla, kuten muidenkin osioiden tehtävät lähes kokonaan. Noissa on osittain tietty logiikka, osittain taas auttaa kun on jo harjaantunut ja tunnistaa tehtävätyypin ja osaa siten suorittaa sen nopeastikin tai vaihtoehtoisesti tietää, että tähän ei kannata haaskata aikaa.
Kirjoitin aikoinaan lyhyen matikan ja sen pohjalta sanon, että tuo matematiikan osio oli oikeasti tosi helppo. Mulla se saattoi mennä metsään, koska en ollut valmistautunut juurikaan, enkä muista enää noista asioista paljon mitään. Mutta ei ne tehtävät vaikeita olleet. Tosi peruslukiokamaa.
Etiikassa on myös tietty logiikkansa jonka kyllä tajuaa helposti. Tunneäly-osio oli tyypillisesti tulkinnanvarainen ja siksi vähän ärsyttävä, tuntuu että säkästä kiinni osa tehtävistä. Tuskin kukaan niiden vastauksia 100% varmasti tiesi.
Kuten todettu, valmennuskurssin havaitsin tosi hyväksi ja koe oli yleisesti ottaen aika helppo, mutta siitä olen rankasti eri mieltä ettei siihen muka mitenkään tarvitse valmistautua. Varsinkin kun ottaa huomioon, että pisteitä tarvitsee paljon, jos mielii sisään!
Kaikki alat pitää sijoitella ja tarkistaa tämän jälkeen useamman kerran. Ei niitä esseevastauksia ja laskutehtäviä noin vain tarkasteta. Ja väärin menneet valinnat ovatkin olleet viime vuosina aikamoisissa otsikoissa.
Englannissa aihe-alue oli sellainen että vaikka olisi lukenut sama suomeksi niin olisi ollut vaikea.
Y-laudalla oli lähes kaikista matematiikan, päätöksentekotaitojen ja etiikan tehtävistä kuvakaappaukset. Tietenkin siis oikeiden vastauksien kera. Joka koekerralla tietenkin lukuarvot tehtävissä, nimet yms. vaihtelee, mutta kyllä sen ratkaisutavan noista aika selkeästi näkee.
Y laudan kokeet on viime vuoden kokeita.
Psaa kirjoitti:
Enkku oli kamalan vaikea, suurin osa kysymyksistä jäi vastaamatta, sormet ristissä että tulee 0,5 pistettä. Matikka ja päätöksentekotaidot helppoja kun oli valmennuskurssin käynyt. Etiikkaa ja tunneäly oli haastavampia kuin valmennuskurssilla mutta ihan ok. Suomen kielessä piti lukea teksti moneen kertaan että löysi vastaukset.
Oliko teilläkin enkun tekstinä matkailusta?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt vaan katsoa noita. Usko pois. Samat tehtävätyypit löytyy joka vuosi tämän systeemin kokeesta.
Vierailija kirjoitti:
Y-laudalla oli lähes kaikista matematiikan, päätöksentekotaitojen ja etiikan tehtävistä kuvakaappaukset. Tietenkin siis oikeiden vastauksien kera. Joka koekerralla tietenkin lukuarvot tehtävissä, nimet yms. vaihtelee, mutta kyllä sen ratkaisutavan noista aika selkeästi näkee.
Nuo on 2020 kokeesta joka tehtiin kotona koronan takia. Ja osaan on kyllä kuvan ottaja vastannut väärin. Ei tuolla koetilanteessa pysty kuvia ottamaan ilman että lentää pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa aihe-alue oli sellainen että vaikka olisi lukenut sama suomeksi niin olisi ollut vaikea.
Mulla tuli ihan samanlainen olo, etten olisi suomeksikaan ymmärtänyt juuri enempää.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen pääsykokeet ovat julkisia, ja samoja asioita niissäkin vuodesta toiseen kysytään.
AMK-kokeet ovat tietosisällöltään sen verran helpompia, että pisterajat alkavat suosituissa kohteissa nousta kohta siksi, että koetta voi kokeilla 2x vuodessa. Kyllä se viidennellä kerralla alkaa jo mennä putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on tän vuoden kokeesta kuvakaappauksia.
Ei näe, eikä ne varasijat nyt enää juurikaan liiku, ennen kuin koetuloksia alkaa tulla.