Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
401/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ihmiset kertoo kokeeseen menijöille minkälaisia tehtäviä kokeessa oli, jos monessa kokeessa samat kysymykset vaan eri luvuilla/nimillä tms.? Annatte aika paljon apua, ettekö halua opiskelemaan 😁

Itsellä jäi opiskelupaikka syksyllä pisteestä tai parista, niin erot on pieniä.

Vierailija
402/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kirjoitti:

Miksi täällä ihmiset kertoo kokeeseen menijöille minkälaisia tehtäviä kokeessa oli, jos monessa kokeessa samat kysymykset vaan eri luvuilla/nimillä tms.? Annatte aika paljon apua, ettekö halua opiskelemaan 😁

No mä ajattelen että vaikka vähän antaa vihiä, ei se paljon auta jos laskukaavat ei ole hallussa😊 ja missään tapauksessa kukaan ei ole kertonut liian tarkkaan koko koetta. Ei se olisi edes mahdollista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin juuri tilastoja ja mietin miten suurimmissa kaupungeissa voi olla sairaanhoitaja aloituspaikkoja 40 😳 paikkoja ei-ensikertalaisille 3. Ei ihme, että on hoitajapula!

???

Tampereelle 195 (mitä helvettiä, voiko olla?), Helsinkiin otetaan 90, Turkuun 55, Kuopioon 50, Ouluun 35 jne.

Ei-ensikertalaisille mahdollisia paikkoja Tampereella 39, Helsingissä 18, Kuopiossa 10, Turussa 8, Oulussa 7 paikkaa,  Jyväskylässä 7 jne. 

Vierailija
404/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kirjoitti:

No mä ajattelen että vaikka vähän antaa vihiä, ei se paljon auta jos laskukaavat ei ole hallussa😊 ja missään tapauksessa kukaan ei ole kertonut liian tarkkaan koko koetta. Ei se olisi edes mahdollista

No aika tarkkaan tuolla oli esim. yksi prosenttilaskutehtävä, vastaava oli myös maanantain kokeessa eri luvuilla. Se on jo 1p vai mitä nyt onkaan…

Ja kun antaa vihiä, niin kerkeehän sen laskukaavan vielä kerrata.

Vierailija
405/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö omat pisteet jostain ennenkuin tietää pääsikö kouluun??

Vierailija
406/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö omat pisteet jostain ennenkuin tietää pääsikö kouluun??

Sinne opintopolkuun ne pisteet tulee kun hakukohteessa on hakijat rankattu. Tuskin muuten. Ihan helvetillinen vaiva olisi kymmeniätuhansia yksittäisiä kirjeitä tai sähköposteja alkaa laittelemaan turhan takia.

Vierailija
407/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole niin että jos yhdestä osiosta ei saa minimimäärää pisteitä niin koko homma hylätään? Ahdistaa kun tuntuu että matikka meni kuitenkin pieleen.. aika loppui kesken ja tajusin jälkikäteen vastanneen ainakin yhteen väärin kokonaan. Ärsyttää jos jää siitä kiinni.....Muut osiot meni luullakseni hyvin.... :( Pitää kai vaan olla ajattelematta koko asiaa....

Vierailija
408/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täältä saanut sillä tavalla vihiä, että tiesin minkä tyyppinen koe on tulossa.. Ettei sinänsä siis yllättänyt esim. englannin osion vaikeus. Ja luulen myös että osa muistaa väärin mitä on kysytty ja miten päin, kun koe tilanne on muutenkin niin jännittävä. Että tuskin niin merkittävää hyötyä on, jos täällä vähän spekuloidaan.

Vierailija
409/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen täältä saanut sillä tavalla vihiä, että tiesin minkä tyyppinen koe on tulossa.. Ettei sinänsä siis yllättänyt esim. englannin osion vaikeus. Ja luulen myös että osa muistaa väärin mitä on kysytty ja miten päin, kun koe tilanne on muutenkin niin jännittävä. Että tuskin niin merkittävää hyötyä on, jos täällä vähän spekuloidaan.

Siis toki saa spekuloida, ei monesta jutusta saa konkreettista apua toki. Mutta joistakin voi saada… Ja siis pääkaupunkiseudun kouluissa on kova tunku paikoille, samoilla pisteillä useampi ihminen jne. Joten erot voivat olla minimaalisia, siksi vaan jonkun laskun kertominen voi oikeasti pudottaa omaa sijoitusta jonossa.

Näitähän voi käsitellä tarkemmin sitten kun pääsykokeet ohi.

Sitten joku kysyi noita pisteitä, musta outoa että ainakaan syksyllä osiokohtaiset pisteet sai vain kysymällä hakutoimistosta. Eli Opintopolkuun tulee vaan se kokonaispistemäärä.

Työllistää aika paljon opinto-/hakutoimiston ihmisiä siinä vaiheessa.

Vierailija
410/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toki saa spekuloida, ei monesta jutusta saa konkreettista apua toki. Mutta joistakin voi saada… Ja siis pääkaupunkiseudun kouluissa on kova tunku paikoille, samoilla pisteillä useampi ihminen jne. Joten erot voivat olla minimaalisia, siksi vaan jonkun laskun kertominen voi oikeasti pudottaa omaa sijoitusta jonossa.

Näitähän voi käsitellä tarkemmin sitten kun pääsykokeet ohi.

Sitten joku kysyi noita pisteitä, musta outoa että ainakaan syksyllä osiokohtaiset pisteet sai vain kysymällä hakutoimistosta. Eli Opintopolkuun tulee vaan se kokonaispistemäärä.

Työllistää aika paljon opinto-/hakutoimiston ihmisiä siinä vaiheessa.

Okei, ymmärrän hyvin mitä ajat takaa. :) Pitääpä olla tarkkana ettei innostu liikaa löpisemään vielä kun kokeet on kesken.

Vierailija
411/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko perinteistä kelloa pitää? Älykellot oli kielletty

Vierailija
412/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi englannin kohdalla nuo spekuloinnit tuskin mitään auttaa. Ulkoa opetellut kaavat yms. ei siellä auta, vaan kielet ovat "joko osaat tai sitten et osaa"-taitoja. 

Mutta esimerkiksi matematiikassa tai ongelmanratkaisuosiossa (vai mikä onkaan, en tuohon amk-valintakokeeseen ite osallistunut) saattaa hyötyä aika paljonkin. Ennakkoon kun et tiedä mitä kysytään, niin luonnollisesti sinun täytyy lähteä sillä ajatusmallilla liikkeelle, että "kaikki osa-alueet on hallittava". Jos sulle paljastetaan minkä tyyppisiä tehtäviä kokeessa on, niin voit huolella keskittyä juuri niiden tiettyjen tehtävätyyppien treenaamiseen. Aikaa ja vaivaa säästävä iso etu.

Vierailija
413/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi englannin kohdalla nuo spekuloinnit tuskin mitään auttaa. Ulkoa opetellut kaavat yms. ei siellä auta, vaan kielet ovat "joko osaat tai sitten et osaa"-taitoja. 

Mutta esimerkiksi matematiikassa tai ongelmanratkaisuosiossa (vai mikä onkaan, en tuohon amk-valintakokeeseen ite osallistunut) saattaa hyötyä aika paljonkin. Ennakkoon kun et tiedä mitä kysytään, niin luonnollisesti sinun täytyy lähteä sillä ajatusmallilla liikkeelle, että "kaikki osa-alueet on hallittava". Jos sulle paljastetaan minkä tyyppisiä tehtäviä kokeessa on, niin voit huolella keskittyä juuri niiden tiettyjen tehtävätyyppien treenaamiseen. Aikaa ja vaivaa säästävä iso etu.

Sama etu on kaikilla kokeen aiemmin tehneillä. Samat tehtävätyypit toistuvat kerrasta toiseen.

Vierailija
414/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama etu on kaikilla kokeen aiemmin tehneillä. Samat tehtävätyypit toistuvat kerrasta toiseen.

Mutta sitä etua ei ole niillä, jotka eivät ole koetta aiemmin tehneet. Valtaosa on esikertalaisia. Eli ei poista sitä faktaa, että spekulaatiot auttaa muita kaventamalla aihealueita. 

Ja kyllä noita tehtävätyyppejä eri vuosina kierrätetään. Jos viime vuonna kysyttiin vaikka jotain pinta-ala-hommaa, niin sen hallitseminen ei välttämättä tänä vuonna auta. Jos sitä taas kysyttiin eilen, niin se auttaa huomenna. Eli aiempina vuosina kokeen tehnyt ei siltikään saa samanlaista etua.

Vierailija
415/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin juuri kokeesta. Kohtasin yllättävän ja todella ärsyttävän haasteen. Menin istumaan eturiviin, koska ajattelin, että siellä on rauhallisinta. Häiriinnyn helposti äänistä ja esim. muiden kokelaiden liikkeestä heidän lähtiessään kokeesta. Valitettavasti tulinkin valinneeksi koko salin äänekkäimmän paikan, kun kokeen valvojat sipittelivät jatkuvasti keskenään. Kysyin kesken ekan osion, saanko vaihtaa paikkaa, kun sipittely häiritsee. En saanut, vaan yksi valvoja pyysi supattelijoita hiljenemään. Siitä seurasi silmien pyörittelyä minun suuntaani ja ehkä minuutin hiljaisuus, kunnes homma jatkui samanlaisena. Todella raivostuttavaa.

Täsmälleen sama kokemus! Aivan kamalaa, kun kaksi tilan valvojaa supattivat jatkuvasti keskenään. En tajunnut ottaa valvojien nimiä ylös, mutta kun nämä kaksi olivat ainoat valvojat ko.tilassa, niin henkilöt ovat varmasti koululla tiedossa, jos kerron ajan ja paikan. Minulla häiriintyi keskittyminen todella pahasti ainakin kahteen osioon tästä syystä, ja arkana ihmisenä en uskaltanut huomauttaa asiasta.

Mihinköhän tällaisesta kannattaa valittaa?

Vierailija
416/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö osiosta että monettako tehtävää on ratkomassa/montako jäljellä?

Ilmeisesti saa lukea osion vastaukset läpi ennen kuin palauttaa osion vastaukset?

Tehtävät on numeroitu ja ainakin osassa luki, kuinka monta kysymystä tai tehtävää osiossa on. Siinä pystyy vierittämään sivua niin, että voi ensimmäisenä ihan vaan silmäillä, kuinka monta kysymystä on. Sitä ei erikseen näe, kuinka monta on jäljellä. 

Vierailija
417/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tiedä miten ihmiset saa kokeeseen niin paljon aikaa vierähtämään. Jos on siis vain ne perusosiot. Itse olin valmis  klo 10:20 ja tunti piti siinä sitten odotella, että pääsee lähtemään. Toinen mitä en Messarissa tajunnut, oli ne vessassa ravaajat .Heti kun koe alkoi, piti nostaa paperi ja lähteä vessaan.

Tsemppiä kaikille! :)

Pakko kommentoida tähän vessa-asiaan :D Mä kävin vessassa, tein kyllä kokeen ihan eri paikkakunnalla eikä matka vessaan ollut pitkä. Mä oon sellanen jänskäpissaaja. Saatan ravata vessassa ennen vaikka jonnekin lähtöä monta kertaa, mutta ilmeisesti jotenkin jännitän samalla alapään lihaksia niin, että rakko ei vaan tyhjene. Sitten kun olen jonkun aikaa ollut vaikka autossa matkalla kohteeseen tai tässä tapauksessa kokeessa ja rentoudun, niin sitten iskee aivan armoton pissahätä. Olin kyllä ollut kokeessa varmaan jonkun reilut 1,5 tuntia ennen kuin lähdin vessaan. Sen jälkeen oli paljon helpompi keskittyä lopputehtäviin :D Tää on mulla ihan toistuva juttu. Kun lähden jonnekin reissuun, niin tarkistan aina, että tunnin etäisyydellä kotoa on joku pysähtymispaikka tarjolla. 

Vierailija
418/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä 2020 yhdestä englanninkielin tehtävästä ei saanut lainkaan miinus pistetä. Se oli se missä piti yhdistellä virkkeitä, että tuli järkevä lause. Oliko tänä vuonna enkussa tehtäviä, missä ei rokotettu väärästä vastauksesta?

"soon-to-be-nurse"

Vierailija
419/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kysymystä on matikan osiossa?

Oisko ollu 13 tai niillä main. 

Vierailija
420/2485 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä 2020 yhdestä englanninkielin tehtävästä ei saanut lainkaan miinus pistetä. Se oli se missä piti yhdistellä virkkeitä, että tuli järkevä lause. Oliko tänä vuonna enkussa tehtäviä, missä ei rokotettu väärästä vastauksesta?

"soon-to-be-nurse"

Muistaakseni oli osio, jossa piti laittaa virkkeet oikeaan järjestykseen ja tuosta ei miinuksia tullut jos meni väärin.

Mitä näihin "vinkkeihin" tulee, niin netti on niin pullollaan. Kirjastosta voi hankkia pääsykoekirjoja, ja valmennuskursseille voi osallistua. Näissä on tismalleen samoja tehtäviä kuin oikeassa kokeessa, nimet ja numerot vain muuttuvat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme