AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Oliko äidinkielen ja enkun tekstit hankalia, kuinka pitkiä? Oliko virkkeidenjärjestelytehtäviä? Oliko enkussa synonyymi- tai vastakohta-tehtäviä? Stressaa!!
Oli virkkeidenjärjestystä, enkussa puuttuvia sanoja piti lisätä. Jos oot valmennuskurssilla, juuri sen tyylisiä tehtäviä mitä niissä on. Äikkä tietenkin helpompi ymmärtää, mutta mulla ainakin loppui aika kummassakin kun luin alunperinkin liian tarkkaan tekstiä ja skrollailuun meni oma aikansa.
Jaaha. Ohi on. Etiikka, tunneäly, matikka ja päätöksentekotaidot olivat fine. Äikkä oli aivan horror. Aika loppuu täysin kesken. Sain tehtyä ehkä puolet tehtävistä. Teksti oli varmaan 1000 sanaa. Ja englanti. Tavoite oli päästä läpi. Vastasin vain viiteen kysymykseen siinä pelossa että tulee miinuksia. Ymmärsin kyllä lukemani, mutta vastausvaihtoehdot olivat vaikeita. Valmennuskurssilla harjoituspääsykokeesta 89/100. Nyt olen todella yllättynyt jos tulee 80 pistettä. En usko että tällä suorituksella päästään sisään 😏
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Ohi on. Etiikka, tunneäly, matikka ja päätöksentekotaidot olivat fine. Äikkä oli aivan horror. Aika loppuu täysin kesken. Sain tehtyä ehkä puolet tehtävistä. Teksti oli varmaan 1000 sanaa. Ja englanti. Tavoite oli päästä läpi. Vastasin vain viiteen kysymykseen siinä pelossa että tulee miinuksia. Ymmärsin kyllä lukemani, mutta vastausvaihtoehdot olivat vaikeita. Valmennuskurssilla harjoituspääsykokeesta 89/100. Nyt olen todella yllättynyt jos tulee 80 pistettä. En usko että tällä suorituksella päästään sisään 😏
Enkku on kyllä ihmeellisen vaikea, verrattuna muihin osiin. Ja siihen, mihin englantia opiskeluissa oikeastaan edes tarvit. Tuskin noin spesifiä sanastoa ja synonyymien osaamista ainakaan.. Ei auta, vaikka ymmärtää tekstin kun pitää osata joka ikinen sana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ansiosodonnaista saa lähellekään kahta vuotta.
Aika lähelle. Jos onnistuu kikkailemaan niin että 400 päivää lähtee vasta opintojen alkaessa, ne riittää reiluksi 18 kuukaudeksi. Muutama työvuoro siihen per kuu niin helposti :)
Aaah haluisin heti tietää, paljonko mistäkin osiosta tuli pisteitä!
Enkku oli vaikeahko, mut jäi aikaa tarkistellakin vähän. Osaan vastasin aika epävarmana, mut suurin osa meni varmasti ainakin sinne päin 🙈 päätöksentekotaidoissa heitin pari vastausta arvalla, vaik ois varmaan kannattanu jättää tyhjäks.
Matikasta saattaa tulla jopa täydet pisteet, ehdin tarkistaa pariin kertaan kaikki. Kannatti laskee joka päivä viimeisen kuukauden ajan!
Äidinkieli oli aika veemäinen, itellä se sujui hyvin mut oon tosi nopee lukija, nii ehdin tarkistaakin. Vastausvaihtoehdot oli pisimmässä tekstissä kyl kenkut, piti monta kertaa joitain tarkistaa et mikä niistä sit sopikaan parhaiten.
Tunneälytaidoissa kuvat oli huonoja ja monitulkintaisia, ja tekstikysymykset nauratti ku ne oli jotkut nii typeriä. Tyyliin (no ei yhtään mut melkein) Perttiä sattuu sormeen. Kannattaako sinun a) lohduttaa perttiä, b) ostaa banaaneja, c) kertoa vitsi vai d) lyödä perttiä. 😆
Eettiset taidot tein viidessä minuutissa, joko ne meni tosi hyvin tai tosi huonosti 😳
Ei tarvitse tietenkään kertoa vastauksia, mutta minkä tyylistä tuo enkku on? Esimerkiksi tämän kevään yo-kokeessa oli minun mielestä tosi outoja synonyymeja tyyliin drizzle, mingle, trickle niin onko se sanat jotain tämän tyylisiä ihmeellisyyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tietenkään kertoa vastauksia, mutta minkä tyylistä tuo enkku on? Esimerkiksi tämän kevään yo-kokeessa oli minun mielestä tosi outoja synonyymeja tyyliin drizzle, mingle, trickle niin onko se sanat jotain tämän tyylisiä ihmeellisyyksiä?
Joo. Viime vuoden klassikko. Ostensiblyn synonyymi, vaihtoehtoja evidently, supposedly, equivocally.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Viime vuoden klassikko. Ostensiblyn synonyymi, vaihtoehtoja evidently, supposedly, equivocally.
Sellaista, mihin ei voi täsmäopiskella. Joko tiedät sanan/sanat tai et.
Olenko mä sokea vai lukeeko jossain ne tehtävien määrät? Montako päätöksenteossa, enkussa jne?
Näkeekö osiosta että monettako tehtävää on ratkomassa/montako jäljellä?
Ilmeisesti saa lukea osion vastaukset läpi ennen kuin palauttaa osion vastaukset?
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö osiosta että monettako tehtävää on ratkomassa/montako jäljellä?
Ilmeisesti saa lukea osion vastaukset läpi ennen kuin palauttaa osion vastaukset?
Tottakai saa, jos vain kerkeät. Itse en kerennyt kuin joissain osioissa tarkastamaan.
Minkä tyylisiä geometria tehtävät oli?
Kosinilause on hyvä ottaa haltuun
Tämä on vähän asian vierestä, pahoittelen, mutta täällä on niin paljon porukkaa liikkeellä etten keksi parempaakaan paikkaa kysyä: löytyykö noita päätöksentekotaitotehtäviä jostain, siis ei kokeen vaan ihan muuten vaan?
Mä haksahdin niihin pahasti valmennuskurssilla ja ois tosi kivaa tehä noita ihan vaan huvikseni! Tein vaan jo joka ikisen valmennuskurssin tehtävän. En tiedä mitä kävi kai vähän sama kun jotkut tykkää ristikoista. :D
Löytyykö jostain? Ja mielellään paljon. XD
Huh, nyt on urakkaorakka ohi. Eilen olin kokeessa. Mielestäni helpohkon oloinen, englanti ainut haastava ja sai aikaan harmaita hiuksia. Aika tuo omat paineet siihen kokeeseen. 😦
Tulispa kokeeseen poliittista englantia. Kaikki gerrymanderingit ja first past the postit osaan, mutta ei kiitos tiede-englantia tai lemmikkisanastoa!
Muistaako täällä kukaan aikaisempina keväinä hakeneena kuinka nopeasti tulee tieto saaduista pisteistä? Eli että ei vielä tietoa saiko koulupaikkaa, vaan pelkät pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan keskiviikon kokeessa ei ollut tuon tyylistä synonyymitehtävää.
Katselin juuri tilastoja ja mietin miten suurimmissa kaupungeissa voi olla sairaanhoitaja aloituspaikkoja 40 😳 paikkoja ei-ensikertalaisille 3. Ei ihme, että on hoitajapula!
Mulla oli tänään hiirimatto kokeessa.