AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Siis mikä juttu tämä on, että hirveä meteli kun muut poistui? Eikö ihmiset ymmärtäneet kunnioittaa hiljaisuutta poistumalla mahdollisimman hitaasti? Mietin vaan, kun kyllähän yo-kokeessakin ihmiset poistuu eri aikoihin, mutta ei se nyt mitään älytöntä häiriötä aiheuta ja kaikki pyrkii poistumaan mahdollisimman hiljaa.
Vaikka olen ulkomaalainen, kokeessa päätöksentekotaidot oli haastavin osio.
Muut osiot on suht helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haette AMK:iin ettekä yliopistoon? Kiinnostaa oikeasti, kun mietin omia suunnitelmia.
Omalla kohdalla se on aika pitkä tarina, mutta kenties sen voisi tiivistää siihen, että sain pikku hermoromahduksen ja ikäkriisin tuossa jonkin aikaa sitten ja piti tehdä vähän arvovalintoja ja julmaakin itsetutkiskelua. Jossain toisessa elämässä olisin eläinlääkäri... tässä elämässä olen kuitenkin päättänyt lähteä terveysalalle eläinfyssarin opinnot kiikarissa. Päätös, joka tuntui eka aika hirveältä, mutta joka päivä paremmalta. Olen sellainen itsensä turpaanvetäjä että oli häkellyttävää huomata, että voinkin olla jossakin oikeasti hyvä ilman, että väen vängällä yritän olla jotain muuta. Ja että minun omat taipumukseni kerrankin ovat niitä toivottuja. Vaikea selittää, mutta on siinä enemmänkin kuin se että "pää ei riittänyt". Pikemminkin taisin yrittää olla eri pää kuin olen.
Tsemppiä sulle pohdintoihin, koulu on hyvä vaihtoehto joka tapauksessa oli se mikä vaan! :)
Käyttäjä39352 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haette AMK:iin ettekä yliopistoon? Kiinnostaa oikeasti, kun mietin omia suunnitelmia.
Omalla kohdalla se on aika pitkä tarina, mutta kenties sen voisi tiivistää siihen, että sain pikku hermoromahduksen ja ikäkriisin tuossa jonkin aikaa sitten ja piti tehdä vähän arvovalintoja ja julmaakin itsetutkiskelua. Jossain toisessa elämässä olisin eläinlääkäri... tässä elämässä olen kuitenkin päättänyt lähteä terveysalalle eläinfyssarin opinnot kiikarissa. Päätös, joka tuntui eka aika hirveältä, mutta joka päivä paremmalta. Olen sellainen itsensä turpaanvetäjä että oli häkellyttävää huomata, että voinkin olla jossakin oikeasti hyvä ilman, että väen vängällä yritän olla jotain muuta. Ja että minun omat taipumukseni kerrankin ovat niitä toivottuja. Vaikea selittää, mutta on siinä enemmänkin kuin se että "pää ei riittänyt". Pikemminkin taisin yrittää olla eri pää kuin olen.
Tsemppiä sulle pohdintoihin, koulu on hyvä vaihtoehto joka tapauksessa oli se mikä vaan! :)
Missä näitä koulutetaan?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39352 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä koulutetaan?
Ensin fyssari ja sitten maksullinen lisäkoulutus.
Fysioterapeuttiksi ei ole helppo päästä. Ja heitä on paljon jo valmiiksi!
Mä en edes huomannut mitään meteliä, olin kai niin keskittynyt. Yhtäkkiä halli oli melkein tyhjä ja minäkin aikalailla valmis.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon jo maisteri ja nyt kaipaan jotain käytännöllisempää.
Koin oikeastaan kaikki osiot aika haastaviksi matikkaa lukuun ottamatta. En harjoitellut mitenkään etukäteen, niin ei olleet tehtävätyypit tuttuja. Hirveän pitkiä tekstejä piti lukea, oon hidas lukija joten huono mulle, ja skrollailla edes takaisin kysymyksiin. Myös se kasvokuvista tunnetilojen arvioiminen oli tosi outo tehtävä. Mun mielestä moni olisi yhtä hyvin voinut olla hämmästynyt/peloissaan/vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista tietää, mitkä kysymykset olivat niitä ylimääräisiä kysymyksiä. Aikamoisen ajattelurumban tehtävät sai aikaan. Nimiä, ammatteja varsinaisten tehtävien sisällä ja englannissa ammattisanastoa. Ilmeosiossa kuvia ihmisestä joka karsastaa.
Just toi ylimääräinen info pitäis pystyä heittämään sivuun ja keskittyä siihen oikeaan kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos samaa koetta tehdään neljä päivää, niin saako viimeiset tekijät parhaimmat pisteet, jos ovat kuulleet jotain tehtävistä?
Niitä muunnellaan niin paljon, että ei niistä kukaan saa niin hyvin kiinni että sais suurempaa etua.
Esim. Maanantaina tehtävässä X oli Virtanen, Mäkinen ja Nieminen sekä 5 vihreää omenaa ja 5 punaista omenaa.
Tiistaina siinä onkin Järvinen, Korhonen, Jokinen ja 3 mandariinia ja 3 banaania.
Logiikka molemmissa sama, mutta yksityiskohdat kokonaan muutettu.
Vierailija22 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija22 kirjoitti:
Ja kysyn Soteli - kokeesta.
Toi koe oli viimeksi käytössä vuonna 2018. Kannattaa googlata, kaipa jostain päin nettiä löytyy vielä vanhoja tietoja.
2019.
Googlettelin - mutta en löytänyt. Siksi kysyinkin..
No, yrität siis hakea tietoja etsimällä Soteli-esivalintakoetta, joka ei enää ole käytössä.
Nyt on tämä kaikille aloille yhteinen amk-valintakoe, jossa on joitakin erillisiä osioita sote-aloille ja joitakin tekniikan alalle.
Saako testikysymyksistä pistettä oikein vastatessaan?
may654 kirjoitti:
Kävin eilen iltapäivän kokeessa ja oli tasoltaan aika lailla mitä odotin. Matikka oli mulle vaikein. Kertailin kyllä kokeeseen, mutta tiesin etten tarpeeksi kun edellisestä matikan opiskelusta on kulunut jo vuosia! Englanti oli osittain tosi hankala. Luulin että olis ollu mulle helpoin osuus, koska oon asunut vuosia ulkomailla, luen paljon enkuksi ja puhun päivittäin vaan osa tekstistä oli erittäin hidas lukuista ja vaikeeta sanastoa, aika loppui kesken! Tein mulle vaikeimman eli matikan kolmantena osiona mikä oli hyvä ratkaisu. Enkku osui just siihen kohtaan missä porukka sai alkaa lähteen niin kyllä siinä keskittyminen väkisinkin herpaantui ja se vähän harmittaa. Viimeiseksi jätin tunneälyosion mikä toimi myös koska ei ollut keskittyminen todellakaan huipussaan enää siinä vaiheessa. Mitään suuria toiveita ei ole opiskelupaikasta, yritän uudestaan ehdottomasti paremmalla valmistautumisella!
Onko muuten totta että oikeita vastauksia ei julkaista koskaan missään? Olis tosi kiva tietää mikä meni oikein ja mikä väärin.
Ei julkaista, koska samaa kysymyspankkia käytetään myöhemminkin. Mutta olet varmaan lukenut ohjeet niin hyvin, että tiedät että omaa koetta voi käydä katsomassa siellä, missä kokeen teki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävikö tänään joku valintakokeessa? Miten meni? Omasta mielestä oli tosi vaikea ja aika loppus ihan kesken. Matikka oli ainoa missä aika riitti.
Minä. Oli ihan hirveen vaikee:/ osasitko englannin osiota? Tai mahdollisesti c-kohtaan oikeaa vastausriviä.
Kun kyselette näitä, niin ottakaa huomioon että sun c-osio ei todennäköisesti ole ollenkaan sama kuin monien muiden c-osio.
Kysymyksiä siirrellään ihan randomilla, lisäksi yksityiskohtia muutellaan.
Käyttäjä39352 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-KOKEEN MESSUKESKUKSESSA TEHNEET!
Kysymys etenkin teille, muille myös kokeen tehneille. En kysele kokeen tehtäviä mutta voisitteko kertoa seuraavia asioita:
-onko pistorasioita kaikkien läppäreille?
- saako sieltä kyniä ja suttupaperia esim. matikkaosion tehtäviä varten?
-onko kaikki tehtävät koneella klikattavia monivalintoja?
-oliko tehtävien välissä millaisia taukoja?
-saiko eväitä ja juomia tuoda?
-minne tavarat piti laittaa kokeen ajaksi? (puhelin, reppu, takki yms)
-kauanko koko kokeeseen suurin piirtein meni aikaa? (järjestelen lapsille hoitajaa kokeen ajaksi)
-oliko vessamahdollisuus kesken tehtäväosion ja oliko vessat lähellä koepistettä?
-muuta huomioitavaa ennen koetta?Huomioisin ensi kerralla että koe voidaan aloittaa pari kolme tuntia myöhässä...
Millä tavalla Metropolia selitti sen, että koe alkoi pahasti myöhässä?
Vierailija kirjoitti:
AMK:sta valmistuu 3,5 vuodessa, yliopistossa menisi vähintään 5 vuotta, joka sekin luultavasti venyisi kuuteen tai seitsemään... Sillä on aika iso merkitys, kun on tekemässä toista tutkintoa aikuisiällä. Ei enää huvita istua keski-ikäiseksi asti koulun penkillä!
Yliopisto-opiskelu on myös itselleni tosi puuduttavaa, kirjoista pänttääminen ei ole itselleni ollenkaan sopiva opiskelutyyli. Mieluummin opiskelen AMK:ssa, jossa opintoihin kuuluu käytännön työtä ja harjoittelua työelämässä, ja valmistun ammattiin, jossa pääsen myös käyttämään niitä käytännön taitoja enkä vain istumaan koneen ääressä.
Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan, akateemisillekin ammateille on paljon kysyntää ja ne ovat tärkeitä, mutta eivät juuri minulle oikea valinta. Miksi menisin opiskelemaan jotain, joka ei kiinnosta?
Onneksi kaikilla on erilaiset mielenkiinnon kohteet, olisi tylsää jos olisimme kaikki samanlaisia!
Saako siis olla pikkulaukku mukana missä on lompakko, kynä ja varamaskeja?
Vierailija kirjoitti:
Saako siis olla pikkulaukku mukana missä on lompakko, kynä ja varamaskeja?
Ei.
Mä en oikein tiedä miten ihmiset saa kokeeseen niin paljon aikaa vierähtämään. Jos on siis vain ne perusosiot. Itse olin valmis klo 10:20 ja tunti piti siinä sitten odotella, että pääsee lähtemään. Toinen mitä en Messarissa tajunnut, oli ne vessassa ravaajat .Heti kun koe alkoi, piti nostaa paperi ja lähteä vessaan.
En siis sano, että koe oli helppo. Itse olen vain aina tehnyt kokeet nopeasti, vaikka tarkastaisin. Sama oli yo-kokeessa. Aina piti kokeen jälkeen tunti odotella, että sai lähteä kotiin.
Vaikeinta kokeessa on ehkä se, että pitää skrollata edestakaisin vastauksien ja kysymyksen välillä, varsinkin jo on pidempi teksti. Itse pienensin näyttöä, mutta siltikään en saanut samalle sivulle aina mahtumaan.
Plussaa se, että en kokenyt MACilla tehtäessä mitään ongelmia. Olen kuullut, että yleensä on ollut MACin kanssa yhteyksissä ongelmia, eikä atk-tuella ole ollut mitään virkaa asiassa vaan on sitten päässyt tekemään toisella koneella tietokoneluokkaan.
Ensikertalaiskiintiö on aivan perseestä. Puolisolla on amk-tutkinto jäänyt aikanaan kesken elämäntilanteesta johtuen. op-pisteitä kasassa 179 (mm.oppari tehtynä), avoimen puolelta nyt kerännyt 60op ja siltikään pääse mihinkään :( Harmittaa hänen puolestaan.
Tsemppiä kaikille! :)
Äidinkielen osiosta jäi kyllä epävarmuus, aina pari vastausvaihtoehtoa joiden ero oli hiuksenhieno, ja sitten huono ajoitus osa-alueelle siinä kahden tunnin kohdilla kun alkoi kauhea poistumisrumba.