Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
241/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit käydä täydentämässä yo-tutkintoasi reaalilla. Aikuinen lukee ne pari terveystiedon kirjaa muutamassa viikossa.

Hei, kiitos tästä 👍 En ole tiennyt ja kerennyt vielä selvittää, en tajunnut syksyn haussa että reaalia ei laskettu mukaan. Mutta tutkin asiaa 😊

Tutki pian, ilmoittautuminen loppuu lauantaina! :)

Vierailija
242/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaisuuskiintiö pois kirjoitti:

Itkettää, kun on tää ensikertalaiskiintiö ja haluaisin kätilöksi... 90% valituista hakijoista on ensikertalaisia opiskelijoita ja menetin ensikertalaisuuteni vastaanottaessani paikan väärälle alalle. Minulla ei ole edes korkeakoulututkintoa vielä ja tuntuu että rangaistaan väärästä valinnasta ja siksi en tule pääsemään opiskelemaan ever vaikka saisin todella hyvät pisteet valintakokeesta.... onko muita, joilla samanlainen kurja tilanne?

Joo, on tehty hankalaksi opiskelemaan pääsy ei-ensikertalaisille. Itelläni löytyy sekä yo-paperit että amiksen paperit, mutta jälkimmäistä ei hyväksytä (varmaan amiksen pisteytyssysteemi muuttunut jotenkin, kun vain 2015 jälkeen aloitetut tutkinnot huomioidaan) ja yo-arvosanat mulla on tasoa "ihan hyvät", mutta ensikertalaiskiintiön vuoksi niilläkään ei tee yhtään mitään.

Mun 3. hakukohteeseen otetaan 3 hakijaa aiempien kk-opintojen perusteella, mutta harmillisesti aiemmissa kk-opinnoissakin suositaan ensikertalaisia. Ja kun paikkoja on vain naurettavat 3, niin en päässyt sinnekään suoraan, vaikka mulla on maksimipisteet. Sinänsä vähän huvittavaa, että käytännössä sanotaan, että "joo, et olisi voinut mitään tehdä paremmin, mutta se ei nyt vaan riitä :)".

Onneksi sentään 2. hakukohteessa ei ole ensikertalaiskiintiötä lainkaan + omat alaan liittyvät pääsykokeet, niin on ihan hyvät saumat saada paikka sieltä. 

Miten ihmeessä aiemmissa kk-opinnoissa voidaan suosia ensikertalaisia, kun heillähän ei pitäisi niitä kaiken järjen mukaan edes olla? Avoimen kautta tehdyt opinnot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkettää, kun on tää ensikertalaiskiintiö ja haluaisin kätilöksi... 90% valituista hakijoista on ensikertalaisia opiskelijoita ja menetin ensikertalaisuuteni vastaanottaessani paikan väärälle alalle. Minulla ei ole edes korkeakoulututkintoa vielä ja tuntuu että rangaistaan väärästä valinnasta ja siksi en tule pääsemään opiskelemaan ever vaikka saisin todella hyvät pisteet valintakokeesta.... onko muita, joilla samanlainen kurja tilanne?

Joo, on tehty hankalaksi opiskelemaan pääsy ei-ensikertalaisille. Itelläni löytyy sekä yo-paperit että amiksen paperit, mutta jälkimmäistä ei hyväksytä (varmaan amiksen pisteytyssysteemi muuttunut jotenkin, kun vain 2015 jälkeen aloitetut tutkinnot huomioidaan) ja yo-arvosanat mulla on tasoa "ihan hyvät", mutta ensikertalaiskiintiön vuoksi niilläkään ei tee yhtään mitään.

Mun 3. hakukohteeseen otetaan 3 hakijaa aiempien kk-opintojen perusteella, mutta harmillisesti aiemmissa kk-opinnoissakin suositaan ensikertalaisia. Ja kun paikkoja on vain naurettavat 3, niin en päässyt sinnekään suoraan, vaikka mulla on maksimipisteet. Sinänsä vähän huvittavaa, että käytännössä sanotaan, että "joo, et olisi voinut mitään tehdä paremmin, mutta se ei nyt vaan riitä :)".

Onneksi sentään 2. hakukohteessa ei ole ensikertalaiskiintiötä lainkaan + omat alaan liittyvät pääsykokeet, niin on ihan hyvät saumat saada paikka sieltä. 

Miten ihmeessä aiemmissa kk-opinnoissa voidaan suosia ensikertalaisia, kun heillähän ei pitäisi niitä kaiken järjen mukaan edes olla? Avoimen kautta tehdyt opinnot?

Uskoisin näin, että avoimen kautta. En keksi muutakaan vaihtoehtoa tuohon. Voit uskoa, että mulla oli tonnin setelit kyllä kun huomasin, että olin joutunut maksimipisteillä (150) varasijalle, ja alin hyväksytty oli 89. 

Vierailija
244/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala, kai te ymmärrätte ettei AMKin valintakoe ole kaikille sama, kun se tehdään useana eri päivänä 🤦🏼‍♀️ taso on sama, mutta tehtävätyypit vaihtelevat

Vierailija
245/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjumala, kai te ymmärrätte ettei AMKin valintakoe ole kaikille sama, kun se tehdään useana eri päivänä 🤦🏼‍♀️ taso on sama, mutta tehtävätyypit vaihtelevat

Ai ei ole sama? No se olisi oikeus ja kohtuus.

Vierailija
246/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, koska ihmiset kertovat tehtäviä eteenpäin. Koe on tehty samantasoiseksi kuitenkin kaikille.

Vierailija
247/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, koska ihmiset kertovat tehtäviä eteenpäin. Koe on tehty samantasoiseksi kuitenkin kaikille.

Kuulutteleeko Metropolia tänäänkin ;)

Vierailija
248/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin näin, että avoimen kautta. En keksi muutakaan vaihtoehtoa tuohon. Voit uskoa, että mulla oli tonnin setelit kyllä kun huomasin, että olin joutunut maksimipisteillä (150) varasijalle, ja alin hyväksytty oli 89. 

Voi älynväläys sentään.. Itsekin siis hain tuota kautta ja vaikka pisteeni eivät olleet yhtä hyvät kuin sinulla, niin jäin varasijoille, vaikka alin hyväksytty pistemäärä oli puolet huonompi.

Vierailija
249/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän muuten on, kun maksimipisteet ainakin sote alalla on nykyään 100,koska tuli se tunneäly osio, niin nouseeko koulujen pisteraja entisestään? 😬 Jos ennen alin hyväksytty oli esim 56p niin nyt olisi päälle 60p?

Vierailija
250/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän muuten on, kun maksimipisteet ainakin sote alalla on nykyään 100,koska tuli se tunneäly osio, niin nouseeko koulujen pisteraja entisestään? 😬 Jos ennen alin hyväksytty oli esim 56p niin nyt olisi päälle 60p?

Oletettavasti, saavathan hakijat pisteitä tästä uudestakin osiosta. Ihan niin kuin sinäkin.

Vierailija
251/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi älynväläys sentään.. Itsekin siis hain tuota kautta ja vaikka pisteeni eivät olleet yhtä hyvät kuin sinulla, niin jäin varasijoille, vaikka alin hyväksytty pistemäärä oli puolet huonompi.

Jep :D jotenkin tappaa tuon koko väylän idean, kun noita paikkoja on niin pirun vähän. Mutta minkäs teet, näillä mennään. 

Vierailija
252/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

13

Vierailija
253/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yrittää prosentuaalista pisterajaa laskea niin näet siitä paljonko tämän vuoden pisteraja, tunneälytaito mukaan lukien, samalle alalle VOISI olla. Jos tähän kykenet niin voit matikan osalta osallistua kokeeseen hieman huojentuneempana.

Vaikka toki uuden osion tuoma korotus pisterajoihin on tällä kaavalla luultavasti epätosi niin antaa se silti jotakin ideaa että millaiseksi se raja teoriassa voisi kasvaa.

Pahimmassa tapauksessa jos tunneälytaito on enemmistölle helppoa kauraa niin pisterajat voivat nousta jopa lähemmäs sitä (vanhat pisterajat + 20 tunneälytaidoista) lukemaa.

Spekulaatiota tosin kaikki.

Vierailija
254/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Kohta täytyy lähteä suunnistelemaan kohti messukeskusta. Mun tuurilla rikon läppärin tässä matkan varrella tai jotain.

Vierailija
255/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko etiikka sitä, että mattia kiusataan töissä mutta matti käy silti töissä? Vai että matti käy töissä?

Vierailija
256/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ite kans ammattikorkeavalmennus.fi kurssin ja oon sitä tässä nyt käyttäny tän kevään ja mietityttää et onko se enkku siinä oikeessa kokeessa yhtään sen tasoista kun tuolla kurssilla? Nyt kun on lukenut aikasempien vuosien kokeista ja kuullut kavereilta, niin tosi moni valittaa että on vaikea, mutta omasta mielestä tuolla valmennuskurssilla on ollut suht helppoja tehtäviä. Tää on eka kerta kun ite menen kokeeseen ja oon miettiny tätä nyt koko kevään ja pelotellu itteäni asialla hah.

Tää on vähän niinkuin ylppäreissä - vaikka kuinka treenaat niin sattumanvaraistahan se on mikä teksti tulee sun kohdalle, onko sulla jo sanasto hallussa kyseisestä alasta ja ehkäpä muutenkin mielenkiintoa tekstiä kohtaan.

Itse lueskelin bbc:n artikkeleita sanakirjan kanssa, e:n enkusta kirjoittaneena ja kanadassa asuneena. Siltikään en eilisestä pääsykoetekstistä kaikkea ymmärtänyt.

Vierailija
257/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko etiikka sitä, että mattia kiusataan töissä mutta matti käy silti töissä? Vai että matti käy töissä?

Etikka on hapan neste, joka syntyy viinin tai väkiviinanlähde? alkoholin hapettuessa etikkahapoksi. Suomessa eniten käytettävä väritön väkiviinaetikka on veden ja etikkahapon sekoitus.[1] Etikan etikkahappopitoisuus on tyypillisesti 3–5 prosenttia.

Kannattaa reseptejä kattella, niin oot vahvoilla kokeessa. 

Vierailija
258/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-KOKEEN MESSUKESKUKSESSA TEHNEET!

Kysymys etenkin teille, muille myös kokeen tehneille. En kysele kokeen tehtäviä mutta voisitteko kertoa seuraavia asioita:

-onko pistorasioita kaikkien läppäreille?

- saako sieltä kyniä ja suttupaperia esim. matikkaosion tehtäviä varten?

-onko kaikki tehtävät koneella klikattavia monivalintoja?

-oliko tehtävien välissä millaisia taukoja?

-saiko eväitä ja juomia tuoda?

-minne tavarat piti laittaa kokeen ajaksi? (puhelin, reppu, takki yms)

-kauanko koko kokeeseen suurin piirtein meni aikaa? (järjestelen lapsille hoitajaa kokeen ajaksi)

-oliko vessamahdollisuus kesken tehtäväosion ja oliko vessat lähellä koepistettä?

-muuta huomioitavaa ennen koetta?

Vierailija
259/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistorasioita on kaikille. Oma kynä mukaan, suttupaperin saa koetilanteessa. Kaikki tehtävät on monivalintoja. Saat pitää itse taukoa osioiden välissä. Eväitä ei saa olla, vesipullo kyllä. Tavarat neuvotaan paikan päällä. Kokeesi pituus riippuu hakukohteestasi ja sen sisältämistä osioista. Vessassa saa käydä, mutta se on pois omasta koeajasta.

Vierailija kirjoitti:

Kysymys etenkin teille, muille myös kokeen tehneille. En kysele kokeen tehtäviä mutta voisitteko kertoa seuraavia asioita:

-onko pistorasioita kaikkien läppäreille?

- saako sieltä kyniä ja suttupaperia esim. matikkaosion tehtäviä varten?

-onko kaikki tehtävät koneella klikattavia monivalintoja?

-oliko tehtävien välissä millaisia taukoja?

-saiko eväitä ja juomia tuoda?

-minne tavarat piti laittaa kokeen ajaksi? (puhelin, reppu, takki yms)

-kauanko koko kokeeseen suurin piirtein meni aikaa? (järjestelen lapsille hoitajaa kokeen ajaksi)

-oliko vessamahdollisuus kesken tehtäväosion ja oliko vessat lähellä koepistettä?

Vierailija
260/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-onko pistorasioita kaikkien läppäreille? Kyllä

- saako sieltä kyniä ja suttupaperia esim. matikkaosion tehtäviä varten? Oma kynä mukaan

-onko kaikki tehtävät koneella klikattavia monivalintoja? Kyllä

-oliko tehtävien välissä millaisia taukoja? Itse saa määrittää, mutta kello käy koko ajan

-saiko eväitä ja juomia tuoda? Juomapullo ja välipalapatukka ainakin oli ok

-minne tavarat piti laittaa kokeen ajaksi? (puhelin, reppu, takki yms) Puhelin sammutettuna pöydälle, reppu pöydän alle

-kauanko koko kokeeseen suurin piirtein meni aikaa? (järjestelen lapsille hoitajaa kokeen ajaksi) Vähintään 2 tuntia

-oliko vessamahdollisuus kesken tehtäväosion ja oliko vessat lähellä koepistettä? Saattaja pyydetään nostamalla merkki, on lähellä, kello käy koko ajan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi