Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
221/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään tekemässä valintakokeen. Hain sairaanhoitajaksi. Englannin osio todella vaikea, en ymmärtänyt tekstistä mitään ja erilaisia sanoja piti laittaa lauseiden väliin. Matikassa olen ollut aina huono, muutaman tehtävän vain tiesin varmasti oikein. Vastasin kaikkiin mihin en ollut varma ”en tiedä” koska silloin pisteitä ei menettänyt. Päätöksentekotaidoissa ihmeellisiä kertomuksia, paljon nimiä, ammatteja ja asuinpaikkoja. Piti valita projektipäällikköä, miettiä kuka on veneen airoissa ja kuka asuu kenen kanssa ja missä :D huhhu ei voi muuta sanoa! Uskoisin että jos pääsisin sisään niin pärjäisin sh opinnoissa varmasti mutta tuo kouluunpääseminen ei vaan onnistu on jo 4 kerta kun haen. Entiedä miten muilla meni mutta ihmettelen jos muut sielä tiesivät vastaukset, itselläni moniin kysymyksiin ei ollut mitään hajua.

Tuota.. jos englanti ja matikka ovat noin vaikeita etkä edes ymmärrä tuon päätöksenteko-osion ideaa, niin korkeakouluopinnot eivät taida olla sinua varten.

Jos hoitoalalle haluat, niin toisen asteen lähihoitajakoulutus voisi olla parempi. 

Olen tosiaan lähihoitaja ja haluaisin jatkokouluttautua sairaanhoitajaksi. Uskon että pärjäisin korkeakoulu opinnoissa, tuo valintakoe on vaan ainakin itselleni todella vaikea.

Aivan. Tottakai pärjäisit oikein hyvin. Ei sillä väliä että et tajua yhdestäkään pääsykokeen osiosta yhtään mitään. 

Vierailija
222/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija22 kirjoitti:

Ja kysyn Soteli - kokeesta.

Toi koe oli viimeksi käytössä vuonna 2018. Kannattaa googlata, kaipa jostain päin nettiä löytyy vielä vanhoja tietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija22 kirjoitti:

Toi koe oli viimeksi käytössä vuonna 2018. Kannattaa googlata, kaipa jostain päin nettiä löytyy vielä vanhoja tietoja.

2019.

Vierailija
224/2485 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija22 kirjoitti:

2019.

Googlettelin - mutta en löytänyt. Siksi kysyinkin..

225/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että jos kerta järjestelmä laskee pisteet automaattisesti, niin miksi tuloksia pitää odottaa heinäkuuhun? Eikö niitä voisi yhtä hyvin nähdä heti?

Hain ensimmäistä kertaa AMK:iin ja soteli-alalle, tosin vain "läpällä" koska opolta ja hakijapalvelusta sanottiin, ettei kokeeseen tarvitse valmistautua... jonka myötä asian oikea laita valkeni minulle liian myöhään, kun itse ostin valmennuskurssin materiaalit (kannattaa muuten, jos ei ole kokeesta mitään hajua niinkuin mulla ei ollut ja ehkä lukion opinnoista vähän jo vettä virrannut.) Sain myös juuri ensimmäisen vakkarityön niin ei nyt heti huvita alkaa köyhäksi opiskelijaksi, kun olen jo pitkään kamppaillut köyhänä osa-aikaisena aikuisopiskelijana. :)

Itsellä tuo englanti on mennyt heittämällä läpi peruskoulun ja lukion, ylppäreistä tuli E joka harmittaa sen verran että olen miettinyt ällän yrittämistä kun tiedän että siihen kyllä pystyn. Eilen sain hämmästyä ensimmäistä kertaa ammattikorkeakoulun valintakokeessa, siis se enkun osio oli todella vaikea. Ylppäreissäkään ei olisi pelkillä koulun opeilla pitkälle pötkinyt, mutta tuohon AMK:in kokeeseen preppaan ensi kerralla lukemalla vaikka alkuperäiskielellä englanninkielistä kirjallisuutta, että edes säkällä oppisi epätavallisempia sanoja ja vaikeampaa ilmaisua.

Suomen osio vaati lähinnä kärsivällisyyttä, pitkä teksti ja minulla ei ole oikein hermoja äikkään koskaan ollutkaan. Tylsää! :D

Päätöksentekotaito-osion tehtävät olivat juuri sellaisia, kuin valmennuskurssilla, kuten muidenkin osioiden tehtävät lähes kokonaan. Noissa on osittain tietty logiikka, osittain taas auttaa kun on jo harjaantunut ja tunnistaa tehtävätyypin ja osaa siten suorittaa sen nopeastikin tai vaihtoehtoisesti tietää, että tähän ei kannata haaskata aikaa.

Kirjoitin aikoinaan lyhyen matikan ja sen pohjalta sanon, että tuo matematiikan osio oli oikeasti tosi helppo. Mulla se saattoi mennä metsään, koska en ollut valmistautunut juurikaan, enkä muista enää noista asioista paljon mitään. Mutta ei ne tehtävät vaikeita olleet. Tosi peruslukiokamaa.

Etiikassa on myös tietty logiikkansa jonka kyllä tajuaa helposti. Tunneäly-osio oli tyypillisesti tulkinnanvarainen ja siksi vähän ärsyttävä, tuntuu että säkästä kiinni osa tehtävistä. Tuskin kukaan niiden vastauksia 100% varmasti tiesi.

Kuten todettu, valmennuskurssin havaitsin tosi hyväksi ja koe oli yleisesti ottaen aika helppo, mutta siitä olen rankasti eri mieltä ettei siihen muka mitenkään tarvitse valmistautua. Varsinkin kun ottaa huomioon, että pisteitä tarvitsee paljon, jos mielii sisään!

Vierailija
226/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut mielenkiintoista tietää, mitkä kysymykset olivat niitä ylimääräisiä kysymyksiä. Aikamoisen ajattelurumban tehtävät sai aikaan. Nimiä, ammatteja varsinaisten tehtävien sisällä ja englannissa ammattisanastoa. Ilmeosiossa kuvia ihmisestä joka karsastaa.

Vierailija
227/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä39352 kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että jos kerta järjestelmä laskee pisteet automaattisesti, niin miksi tuloksia pitää odottaa heinäkuuhun? Eikö niitä voisi yhtä hyvin nähdä heti?

Hain ensimmäistä kertaa AMK:iin ja soteli-alalle, tosin vain "läpällä" koska opolta ja hakijapalvelusta sanottiin, ettei kokeeseen tarvitse valmistautua... jonka myötä asian oikea laita valkeni minulle liian myöhään, kun itse ostin valmennuskurssin materiaalit (kannattaa muuten, jos ei ole kokeesta mitään hajua niinkuin mulla ei ollut ja ehkä lukion opinnoista vähän jo vettä virrannut.) Sain myös juuri ensimmäisen vakkarityön niin ei nyt heti huvita alkaa köyhäksi opiskelijaksi, kun olen jo pitkään kamppaillut köyhänä osa-aikaisena aikuisopiskelijana. :)

Itsellä tuo englanti on mennyt heittämällä läpi peruskoulun ja lukion, ylppäreistä tuli E joka harmittaa sen verran että olen miettinyt ällän yrittämistä kun tiedän että siihen kyllä pystyn. Eilen sain hämmästyä ensimmäistä kertaa ammattikorkeakoulun valintakokeessa, siis se enkun osio oli todella vaikea. Ylppäreissäkään ei olisi pelkillä koulun opeilla pitkälle pötkinyt, mutta tuohon AMK:in kokeeseen preppaan ensi kerralla lukemalla vaikka alkuperäiskielellä englanninkielistä kirjallisuutta, että edes säkällä oppisi epätavallisempia sanoja ja vaikeampaa ilmaisua.

Suomen osio vaati lähinnä kärsivällisyyttä, pitkä teksti ja minulla ei ole oikein hermoja äikkään koskaan ollutkaan. Tylsää! :D

Päätöksentekotaito-osion tehtävät olivat juuri sellaisia, kuin valmennuskurssilla, kuten muidenkin osioiden tehtävät lähes kokonaan. Noissa on osittain tietty logiikka, osittain taas auttaa kun on jo harjaantunut ja tunnistaa tehtävätyypin ja osaa siten suorittaa sen nopeastikin tai vaihtoehtoisesti tietää, että tähän ei kannata haaskata aikaa.

Kirjoitin aikoinaan lyhyen matikan ja sen pohjalta sanon, että tuo matematiikan osio oli oikeasti tosi helppo. Mulla se saattoi mennä metsään, koska en ollut valmistautunut juurikaan, enkä muista enää noista asioista paljon mitään. Mutta ei ne tehtävät vaikeita olleet. Tosi peruslukiokamaa.

Etiikassa on myös tietty logiikkansa jonka kyllä tajuaa helposti. Tunneäly-osio oli tyypillisesti tulkinnanvarainen ja siksi vähän ärsyttävä, tuntuu että säkästä kiinni osa tehtävistä. Tuskin kukaan niiden vastauksia 100% varmasti tiesi.

Kuten todettu, valmennuskurssin havaitsin tosi hyväksi ja koe oli yleisesti ottaen aika helppo, mutta siitä olen rankasti eri mieltä ettei siihen muka mitenkään tarvitse valmistautua. Varsinkin kun ottaa huomioon, että pisteitä tarvitsee paljon, jos mielii sisään!

Minkä valmennuskurssin kävit?

Vierailija
228/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samaa koetta tehdään neljä päivää, niin saako viimeiset tekijät parhaimmat pisteet, jos ovat kuulleet jotain tehtävistä?

Vierailija
229/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää, kun on tää ensikertalaiskiintiö ja haluaisin kätilöksi... 90% valituista hakijoista on ensikertalaisia opiskelijoita ja menetin ensikertalaisuuteni vastaanottaessani paikan väärälle alalle. Minulla ei ole edes korkeakoulututkintoa vielä ja tuntuu että rangaistaan väärästä valinnasta ja siksi en tule pääsemään opiskelemaan ever vaikka saisin todella hyvät pisteet valintakokeesta.... onko muita, joilla samanlainen kurja tilanne?

Vierailija
230/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi vanhempi ei-ensikertalainen.

Ihmettelin myös miten yo-todistuspisteenikin niin matalat, kunnes tajusin että vanhaa reaalia ei lasketa mukaan ilmeisesti ollenkaan. Tosi epäreilua, tulisi 20 pistettä enemmän todistusvalintaan. Sitten nuo ensikertalaiskiintiöt, niin tuntuu että aika vaikea saada paikkaa kun on vielä suosittu ala.

Syksyllä hain myös ja silloin sain paremmat pisteet kuin alimmalla hyväksytyllä.

Syksyyn kokeeseen verrattuna mielestäni englanti oli ehkä jopa vaikeampi. Vaikka syksyllä moni sanoi vaikeaksi. Englanti kuitenkin mulla vahva, tutkinto englanniksi ja luen paljon kirjoja englanniksi. Matikka ehkä helpompi, tai tuntui ainakin nopeammin suoritettavalta. Äikässä oli mielestäni yksi sama teksti kuin syksyllä.

Uusista osista nyt ei varmaan kannata vielä puhua mitään…

Eilen messukeskuksen kokeissa kyllä vaikutti tekniset ongelmat. Iltapäivän kokeeseen tulin joskus 13 jälkeen ja pihalla suht viileässä säässä seisottiin tunti tai päälle kun eka koe oli myöhässä. Iltapäivän koekin alkoi siis yli tunnin myöhässä. Sai kaivaa eväät esiin heti kokeen alkaessa… Tuollainen vaikuttaa kyllä jo suoritukseen.

Tsemppiä kokeisiin!

Vierailija
231/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen iltapäivän kokeessa ja oli tasoltaan aika lailla mitä odotin. Matikka oli mulle vaikein. Kertailin kyllä kokeeseen, mutta tiesin etten tarpeeksi kun edellisestä matikan opiskelusta on kulunut jo vuosia! Englanti oli osittain tosi hankala. Luulin että olis ollu mulle helpoin osuus, koska oon asunut vuosia ulkomailla, luen paljon enkuksi ja puhun päivittäin vaan osa tekstistä oli erittäin hidas lukuista ja vaikeeta sanastoa, aika loppui kesken! Tein mulle vaikeimman eli matikan kolmantena osiona mikä oli hyvä ratkaisu. Enkku osui just siihen kohtaan missä porukka sai alkaa lähteen niin kyllä siinä keskittyminen väkisinkin herpaantui ja se vähän harmittaa. Viimeiseksi jätin tunneälyosion mikä toimi myös koska ei ollut keskittyminen todellakaan huipussaan enää siinä vaiheessa. Mitään suuria toiveita ei ole opiskelupaikasta, yritän uudestaan ehdottomasti paremmalla valmistautumisella!

Onko muuten totta että oikeita vastauksia ei julkaista koskaan missään? Olis tosi kiva tietää mikä meni oikein ja mikä väärin.

Vierailija
232/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisuuskiintiö pois kirjoitti:

Itkettää, kun on tää ensikertalaiskiintiö ja haluaisin kätilöksi... 90% valituista hakijoista on ensikertalaisia opiskelijoita ja menetin ensikertalaisuuteni vastaanottaessani paikan väärälle alalle. Minulla ei ole edes korkeakoulututkintoa vielä ja tuntuu että rangaistaan väärästä valinnasta ja siksi en tule pääsemään opiskelemaan ever vaikka saisin todella hyvät pisteet valintakokeesta.... onko muita, joilla samanlainen kurja tilanne?

Joo, on tehty hankalaksi opiskelemaan pääsy ei-ensikertalaisille. Itelläni löytyy sekä yo-paperit että amiksen paperit, mutta jälkimmäistä ei hyväksytä (varmaan amiksen pisteytyssysteemi muuttunut jotenkin, kun vain 2015 jälkeen aloitetut tutkinnot huomioidaan) ja yo-arvosanat mulla on tasoa "ihan hyvät", mutta ensikertalaiskiintiön vuoksi niilläkään ei tee yhtään mitään.

Mun 3. hakukohteeseen otetaan 3 hakijaa aiempien kk-opintojen perusteella, mutta harmillisesti aiemmissa kk-opinnoissakin suositaan ensikertalaisia. Ja kun paikkoja on vain naurettavat 3, niin en päässyt sinnekään suoraan, vaikka mulla on maksimipisteet. Sinänsä vähän huvittavaa, että käytännössä sanotaan, että "joo, et olisi voinut mitään tehdä paremmin, mutta se ei nyt vaan riitä :)".

Onneksi sentään 2. hakukohteessa ei ole ensikertalaiskiintiötä lainkaan + omat alaan liittyvät pääsykokeet, niin on ihan hyvät saumat saada paikka sieltä. 

Vierailija
233/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on tehty hankalaksi opiskelemaan pääsy ei-ensikertalaisille. Itelläni löytyy sekä yo-paperit että amiksen paperit, mutta jälkimmäistä ei hyväksytä (varmaan amiksen pisteytyssysteemi muuttunut jotenkin, kun vain 2015 jälkeen aloitetut tutkinnot huomioidaan) ja yo-arvosanat mulla on tasoa "ihan hyvät", mutta ensikertalaiskiintiön vuoksi niilläkään ei tee yhtään mitään.

Mun 3. hakukohteeseen otetaan 3 hakijaa aiempien kk-opintojen perusteella, mutta harmillisesti aiemmissa kk-opinnoissakin suositaan ensikertalaisia. Ja kun paikkoja on vain naurettavat 3, niin en päässyt sinnekään suoraan, vaikka mulla on maksimipisteet. Sinänsä vähän huvittavaa, että käytännössä sanotaan, että "joo, et olisi voinut mitään tehdä paremmin, mutta se ei nyt vaan riitä :)".

Onneksi sentään 2. hakukohteessa ei ole ensikertalaiskiintiötä lainkaan + omat alaan liittyvät pääsykokeet, niin on ihan hyvät saumat saada paikka sieltä. 

Tämän perusteella sinähän olet ensikertalainen. Jos et ole ottanut aiemmin korkeakoulupaikkaa vastaan tai suorittanut korkeakoulututkintoa niin olet ensikertalainen.

234/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä39352 kirjoitti:

Minkä valmennuskurssin kävit?

Tarkemmin sanottuna en käynyt kurssia koska päätin säästää ja ostin pelkästään verkkomateriaalin, mutta molemmat löytyy täältä: https://ammattikorkeavalmennus.fi/tietoa-amk-kursseista/sosiaali-tervey…

Vierailija
235/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ite kans ammattikorkeavalmennus.fi kurssin ja oon sitä tässä nyt käyttäny tän kevään ja mietityttää et onko se enkku siinä oikeessa kokeessa yhtään sen tasoista kun tuolla kurssilla? Nyt kun on lukenut aikasempien vuosien kokeista ja kuullut kavereilta, niin tosi moni valittaa että on vaikea, mutta omasta mielestä tuolla valmennuskurssilla on ollut suht helppoja tehtäviä. Tää on eka kerta kun ite menen kokeeseen ja oon miettiny tätä nyt koko kevään ja pelotellu itteäni asialla hah.

Vierailija
236/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän perusteella sinähän olet ensikertalainen. Jos et ole ottanut aiemmin korkeakoulupaikkaa vastaan tai suorittanut korkeakoulututkintoa niin olet ensikertalainen.

Olen suorittanut amkin, siksi hain tuonne kohteeseen, jossa huomioitiin aiemmat kk-opinnot. Valmistun siis virallisesti tällä viikolla alalle, jossa työllistymistilanne on koronan takia aika heikko. Ja vastavalmistuvana ei ole sitä työkokemustakaan, niin ei oikein ole mitään toivoa. 

Vähän kinkkinen on siis tilanne, kun opiskelemaan ei haluta ottaa ja työmarkkinoilla tilanne on mikä on. Mutta ehkäpä tuonne 2. hakukohteeseen tärppää. Tai sinne kolmoseen varasijojen kautta.

Vierailija
237/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin yksi vanhempi ei-ensikertalainen.

Ihmettelin myös miten yo-todistuspisteenikin niin matalat, kunnes tajusin että vanhaa reaalia ei lasketa mukaan ilmeisesti ollenkaan. Tosi epäreilua, tulisi 20 pistettä enemmän todistusvalintaan. Sitten nuo ensikertalaiskiintiöt, niin tuntuu että aika vaikea saada paikkaa kun on vielä suosittu ala.

Syksyllä hain myös ja silloin sain paremmat pisteet kuin alimmalla hyväksytyllä.

Syksyyn kokeeseen verrattuna mielestäni englanti oli ehkä jopa vaikeampi. Vaikka syksyllä moni sanoi vaikeaksi. Englanti kuitenkin mulla vahva, tutkinto englanniksi ja luen paljon kirjoja englanniksi. Matikka ehkä helpompi, tai tuntui ainakin nopeammin suoritettavalta. Äikässä oli mielestäni yksi sama teksti kuin syksyllä.

Uusista osista nyt ei varmaan kannata vielä puhua mitään…

Eilen messukeskuksen kokeissa kyllä vaikutti tekniset ongelmat. Iltapäivän kokeeseen tulin joskus 13 jälkeen ja pihalla suht viileässä säässä seisottiin tunti tai päälle kun eka koe oli myöhässä. Iltapäivän koekin alkoi siis yli tunnin myöhässä. Sai kaivaa eväät esiin heti kokeen alkaessa… Tuollainen vaikuttaa kyllä jo suoritukseen.

Tsemppiä kokeisiin!

Voit käydä täydentämässä yo-tutkintoasi reaalilla. Aikuinen lukee ne pari terveystiedon kirjaa muutamassa viikossa.

Vierailija
238/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä täydentämässä yo-tutkintoasi reaalilla. Aikuinen lukee ne pari terveystiedon kirjaa muutamassa viikossa.[/quote]

Hei, kiitos tästä 👍 En ole tiennyt ja kerennyt vielä selvittää, en tajunnut syksyn haussa että reaalia ei laskettu mukaan. Mutta tutkin asiaa 😊

Vierailija
239/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ite kans ammattikorkeavalmennus.fi kurssin ja oon sitä tässä nyt käyttäny tän kevään ja mietityttää et onko se enkku siinä oikeessa kokeessa yhtään sen tasoista kun tuolla kurssilla? Nyt kun on lukenut aikasempien vuosien kokeista ja kuullut kavereilta, niin tosi moni valittaa että on vaikea, mutta omasta mielestä tuolla valmennuskurssilla on ollut suht helppoja tehtäviä. Tää on eka kerta kun ite menen kokeeseen ja oon miettiny tätä nyt koko kevään ja pelotellu itteäni asialla hah.

JEP! Tämä on asia, jota olen myös itse miettinyt. Ja tullut siihen tulokseen pohdinnoissani, että harjoituspääsykokeen 9,5/10 tuloksella saatan juuri ja juuri päästä läpi oikeassa kokeessa. :D Ja tämäkin on tuurista kiinni, sattuuko tulemaan sellaisia tekstejä/sanastoa jota olen harjoitellut, tai josta tiedän yleisesti jotain.

Vierailija
240/2485 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kans tuon valmennuksen (verkkokurssi+materiaalit), mutta englannin osioita en tehnyt kuin vain harjoituspääsykokeissa, koska se on itselleni vahva osa-alue ja kaikki aika ja energia piti keskittää matikkaan ja ongelmanratkaisuun. Olen ollut ihan umpisurkea matikassa (yo-todistuksessa A), mutta tuolla opin sitä ihan eri tavalla ja ihan innostuin laskemaan. Taidanpas opetella kesän aikana lisää ja käydä vielä näin 15 vuoden jälkeen korottamassa matikan pois häiritsemästä :D

Kävin eilen pääsykokeissa ja minulla ei ainakaan tullut kiire englannin osiossa, toisin kuin harjoituspääsykokeita tehdessä on tullut. Ei se minusta niin vaikea ollut kuin mitä on peloteltu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme